Radioselostus lähetyksen taustalle

Laitetaas tällainen huomista varten, jos joku haluaa katsella Ruutua ja kuunnella Radio Cityä.

TAVOITE: synkronoida radioselostus Ruudun kuvaan. Tämä onnistuu nettiradion avulla.
TARVIKKEET: yksi mobiililaite (täältä Ruutu) ja yksi PC (tämän kautta RadioCity nettiradiona)
Esimerkissä Win 7 + VLC 2.1.3., google “VLC media player”. Ks. suomenkielisen VLC:n valikot alempaa.

Ja näin:

  1. VLC:ssä Media → Open Network Stream ja tähän http://stream2.bauermedia.fi/rc-tre.mp3
  2. edelleen VLC:ssä Tools → Track Synchronisation → Audio Track Synchronisation.
    Naputa syöttökenttään nuolista 0,1 sekuntia kerrallaan niin, että viiveeksi tulee n. 35 sekuntia. (Viiveen syöttö suoraan ei todennäköisesti toimi, liittyy ehkä streamin puskurointiin.)
  3. Säädä viive pelin aikana (esim. Maamme-laulun kohdalla :slight_smile: oikeaksi. Oikea viive voisi olla välillä 32-45 s, ja riippuu tietenkin Ruudun ja nettiradion pätkimisistä.
  4. Enjoy.

Patentti on vähän kömpelö, mutta ainakin viime vuonna toimi (nyt vasta meni hermo Kölliin). Siksi näin, että nettiradiolähetyksen viive on VLC:ssä säädettävissä ketterästi.

22 tykkäystä

Tsiisus, vielä kun ymmärtäis tosta jotain niin onnellinen olisin.
Pitää varmaan pyytää joku oikolukeen toi mulle paikanpäälle.

4 tykkäystä

Mä luulen, että ymmärsin. Ainakin sain sen Radio Cityn toimiin. Ensin lataat ja asennat ton ohjelman VLC. Sitten käynnistät sen ja sitten toimit noiden ohjeiden mukaisesti. Itelle tuli tosin suomenkielinen versio, joten hiukan eri nimet.

  1. Media | Avaa suoratoisto verkosta | kopio ja liitä osoite http://stream2.bauermedia.fi/rc-tre.mp3 (toista)
  2. Työkalut | Raidan synkronointi | Synkronointi | Ääniraidan synkronointi 35 s
    Nyt siis tulee radioselostus viiveellä
  3. Avaa Ruutu ja Tapparan matsi sekä säädä tuota aikaa, että ääni tulee yhtä aikaa kuvan kanssa.
4 tykkäystä

Sain myös toimimaan. Kannattaa säätää se synkronointiaika niistä nuolista pikkuhiljaa, ite löin siihen 35 sekkaa suoraan ja lähetys katkes. Huomenna sitten tosipaikan testi.

OK täytyy huomenna kokeilla jos vaikka olisi pöljä päivä

Kiitoksia! Tämä tulee todella tarpeeseen.

1 tykkäys

Jep, suomeksi sitten noin. Kiitos!

Aloitusviestiä parannettu. (Streamin osoite on RC:n Kiekkoradio-sivun lähdekoodista.)

Viive pitää naputtaa nuolilla 0,1 sekuntia kerrallaan. Kun viive on kunnossa (esim. Maamme-laulun avulla), niin sitä voi säätää 0,5 - 1 s pienemmäksi. Näin pelitapahtumien ja selostuksen viive häipyy kokonaan.

Jos muistan niin laitan Maamme-laulun paikkeilla oman viiveeni tähän. E: noin 44 s vaikuttaa hyvältä.

Asetan viiveen ja sitten selostus tulee jotain 10 sekunnin luuppia

Ohessa ohjeet kuinka itse hankkiudun eroon Ruudun luokattomasta selostuksesta. Ruudun selostus on välillä niin kuvottavan huonoa että toivoisi ääniraidan olevan tarjolla pelkillä pelin äänillä.

Oletan tässä että koneelle on asennettu VLC player joka löytyy useille alustoille. Itse olen käyttänyt vain Widowsilla joten en osaa sanoa toimiiko homma samoin muilla käyttöjärjestelmillä.

Ensin on otettava käyttöön kolme ylimääräistä ohjainta VLCn käyttöliittymästä. Tämä tapahtuu komennolla “Työkalut” - “Mukauta käyttöliittymää”

Tuolla komennolla aukeaa ikkuna “Työkalupalkkien muokkaus”. Nyt pitää saada Päätyökalupalkin riville 2 kolme lisäohjainta. Homma tapahtuu raahaamalla työkalupalkin elementtejä itse työkalupalkkiin. Tämä on siis ns. drag-and-drop toimenpide.

Vielä elementtilistan loppupäästä löytyy “Nopeudenvalitsin”

Nyt VLCn ikkunan työkalupalkki pitäisi näyttää tältä. Eli nopeuden ohjaimet ovat mukavasti käsillä.

Tämän jälkeen voidaan avata striimi verkosta jolla siedettävä selostus löytyy. Tämä tehdään komennolla “Media” - “Avaa suoratoisto verkosta…”

Syötetään striimin osoite URL-kenttään ja klikataan Toista.

Sitten vaan Hidastetaan radion selostus kunnes tapahtumat vastaavat ruudun kuvaa jonka jälkeen säädetään nopeus siten että nopeudenvalitsin näyttää taas 1x nopeutta.

Erilaiset verkon pätkäisyt radiolähetyksessä tai ruudun kuvassa aiheuttavat välistä sen että kohdistusta on korjattava, mutta tämän kyllä kestää kun ei tarvitse kuunnella Ruudun selostusta.

10 tykkäystä

Jos tähän saadaan vielä foorumille 30s viive hallissa oleville niin :+1:

1 tykkäys

Stream-linkki toimii edelleen.

Olisiko tämä ketju ajankohtainen esim. tässä CHL:n aikana, jos Tapparan pelit kuuluu radiosta ja haluaa tuon selostuksen vaikkapa CHL:n YouTube-lähetyksen päälle.

Radiolähetyksen voinee myös synkata C Moren lähetyksiin.

#vainidea

P.S. muutin otsikon nimen Radio City–Ruutu-ajasta yleiskattavammaksi.