Eri ketjuihin tulee aina satunnaisia kyselyitä miten esimerkiksi reissussa saa ottelut näkymään/kuulumaan. Kerätään tänne kaikki mahdolliset lailliset tavat seurata otteluita.
HUOM: Erilaisten ilmaisten striimien jakaminen palstalla on kielletty koska ne eivät ole Tapparan edun mukaisia!
Ilmaiset
Radio City Tampere - Radio City lähettää kaikki Tapparan koti- ja vierasottelut Pirkanmaalla taajuudella 95,7MHz. Nettiradio myös kotisivuilla.
Radio City Tampere mobiililaitteilla - TuneInillä voit kuunnella Cityn kiekkoradioo kaikkialla mobiililaitteilla. Sovellus löytyy ainakin Androidille, iOS:lle ja Windows Phonelle.
Ruutu+ Viihde & Urheilu - Nelosen maksulliset nettistriimit. Toimii selaimella, mobiililaitteilla ja Chromecastilla. Alkaen 17,95€/kk, samaan hintaan mm. Veikkausliiga. Huom: pelkkä Ruutu+ ei riitä, vaatii Viihde & Urheilu paketin!
DNA TV - DNA:n netti-tv, toimii mobiililaitteilla ja selaimella. Ruutu+ paketti saatavilla myös tätä kautta.
Nelonen Pro - Nelosen kanavapaketit saatavilla useilta palveluntarjoajilta, tarkista hinnat omaltasi. Sisältää paljon muutakin urheilua.
Ruutu+ käyttäminen Chromecastin kautta
Kaikki Ruutu-sovelluksen ohjelmat voidaan katsoa helposti Chromecastin kautta televisiosta. Vaatimuksina on joko Android tai iOS laite, televisio jossa on HDMI-sisääntulo ja WLAN-verkko. Kannattaa ostaa uusi v2 versio (pyöreä) jota saa n. 40e hintaan vaikkapa Gigantista tai Verkkokauppa.comista. Ainakin allekirjoittaneelle Chromecast on ollut se kaikkein helpoin ja toimintavarmin tapa saada hyvää kuvaa televisioon netistä.
Chromecastista kannattaa laittaa 50Hz asetus päälle, joka on tarkoitettu Euroopassa kuvatulle materiaalille. Suomenkieliset ohjeet asetukseen löydät tästä. Tämän asetuksen jälkeen kuva on todella sulavaa.
Jollei ole muuttunut hiljattain, ei tarvita mitään VPN-kikkailuja. Nelosella/Ruudulla on Liigan maailmanlaajuiset lähetysoikeudet eikä liigapelejä ole siksi geoblokattu.
Kysymys.
Paljonko Tappara saa rahaa enemmän jos katson vieraspelin esim. baarissa, verrattuna siihen että katsoisinkin pelin joltain striimiltä kotona?
Millä tavoin muuten striimien jakaminen ei ole Tapparan edun mukaista?
Lähinnä tässä on sellainen ajatus että jos täällä jaetaan hyvälatuisia striimejä peleihin se vähentää Ruudun/kanavapakettien tilaajia. Tämä sitten epäsuorasti näkyy Tapparan saamissa summissa.
Nelonen omistaa myös tekijänoikeudet näihin lähetyksiin joten niiden luvaton jakaminen ei ole laillista.
Julkisesti maksullisen sisällön näyttäminen maksaa myös baareille. Eikä ravintolat voi näyttää perus Ruutu±paketilla pelejä tiloissaan vaan aina on tehtävä erillinen sopimus palveluntarjoajan kanssa. Yleensä hinta perustuu asiakaspaikkoihin tai kävijämääriin. Ei tuo nyt suoranaisesti (tai epäsuorasti) Tapparan laariin ropise (tai ole sieltä pois), mutta teoriassa ainakin.
Onkohan Tapparalla myös joku “sopimus” Wanhan Postin tms. kanssa, jolloin on Tapparan edun mukaista, että sellaisia baareja tuetaan.
Lisään vielä, että me on saatu Tapparalta lupa logon ja muun graafisen materiaalin käyttöön “hyvään tarkoitukseen” (suora lainaus). Laittomat ja välillisesti Tapparan tulovirtoja heikentävät streamit eivät täytä tätä määritelmää.
Kolmas syy on se, että jos niitä streamejä haluaa katsoa niin ne voi itse googlettaa. Jos ei sen vertaa osaa etsiä googlella, niin sietää kuunnella pelit radiosta.
Itse olen ostanut ruudun, koska kyllä se peli on kivempi katsoa hyvällä laadulla. Tosin play offseissa, jokainen peli on jökkinyt, joten siitä miinusta ruudulle.
Tänään olen Lindgrenin silmien ja äänen varassa. Enpä muistakaan, milloin viimeksi olen kuunnellut kokonaisen pelin radiosta, mutta nyt niin käy. Ainakin mikäli VR:n junaverkko ei kaadu. Nostalgista.