Liigan televisio-oikeudet kaudesta 2018-19 eteenpäin: Liiga siirtyy Telialle

Liigan televisio-oikeudet ovat yksinoikeudella Nelosella neljättä kautta ja viides kausi on vielä edessä. Sopimus on ollut julkisuudessa olleiden tietojen mukaan seuroille rahakas, ja se on tuonut noin miljoonan per seura toiminnan pyörittämiseen joka kausi. Neloselle sopimus on ollut taloudellisesti raskas, kun eivät ole onnistuneet myymään paketteja riittävästi kiekkojännäreille. Aiemmin onkin siksi spekuloitu, että vaikka kilvassa oikeuksista on lähes kaikki alan toimijat, ei niiden arvo silti olisi ainakaan nousemassa.

Samaan aikaan länsinaapurissa jo valmiiksi paljon paremmin oikeuksilla tienaava SHL neuvotteli sopimuksensa uudestaan. YLE:n tietojen mukaan sopimuksen arvo tuplaantui 4,8 miljoonaan euroon per seura per kausi. On sanomattakin selvää, että 2,4 miljoonalla eurolla per seura per kausi saa kaikkea kivaa. Sillä saa ainakin ostettua kaikki loputkin ulkomaalaispelaajat Liiga-seurojen nenän edestä ja Suomen maajoukkuepelaajiakin siirtyy lahden toiselle puolen huomattavasti nykyistäkin enemmän.

Samassa YLE:n uutisessa ei olla ihan niin pessimistisellä mielellä, mutta se todetaan ettei ainakaan yhtä jyrkkää kasvua olisi odotettavissa. Sinänsähän lähtökohdat pitäisi olla hyvät, että kiekkomarkkina on teoriassa yhtä suuri kuin Ruotsissakin. Ruotsissa on puolet enemmän väkeä, mutta siellä on myös jalkapallo, joka lohmaisee ison palan kakusta. Jääkiekko on maan selkeä kakkoslaji.

1 tykkäys

Liigan on pakko olla Nelosen Ruutu±palvelun merkittävin myyntivaltti. En usko, että mikään muu sisältö myy palvelua. Siellä on jotain raihnasia elokuvia ja pienen piirin urheilua, mutta mikälin Nelonen aikoo Ruutua kehittää tai pitää millään tapaa relevanttina, ei sillä ole varaa päästää Liigaa näpeistään.

Tietenkin kuluttajana olisi mukavampaa, jos Liigan kylkeen saisi vähän jotain muutakin kuin pesäpalloa ja Huutokauppakeisarin ilman mainoksia.

3 tykkäystä

Eikös Liigan joukkuemäärä ole kasvanut sopimuksen aikana (Sport, Jukurit, KooKoo in, Blues ja Jokerit out), mutta koska ottelumäärä pysynyt 60:ssä, niin sen arvo per joukkue on ehkä hieman laimentunut.

Niin tai näin, 15 x 1M = 15M. Tuon kun jakaa esim. 30000 tilaajalla, niin jäähän siinä Neloselle urakkaa maksettavaksi. Jotain tulee varmaan yhteistyökumppaineilta, kuten Veikkaus.

Mielestä Nelonen on kehittänyt loistavasti Liiga -ohjelmistoa eteenpäin. Esimerkiksi neljäs erä on erinomainen lisä, sekä studio-osuudet ovat kehittyneet parin vuoden takaisesta aivan huikeasti. Vieraat ovat mielenkiintoisia ja vakiokasvot ovat värikkäitä persoonia. Lisäksi siellä nostetaan kissaa pöydälle, eikä puhella vain pelkkää peruskiekkojargonia. Todella isot peukut kehityksestä.

11 tykkäystä

Mitä veikkaatte, että tapahtuu hinnalle uuden sopimuksen myötä? Nousee vai laskee? Toki voi pysyä suunnilleen samoissakin. Itse veikkaan kasvua, ei mitään hurjia, mutta kasvua kumminkin.

Toisaalta, jos 60T kannattajaa tilaa kokokauden, niin 15M€ on kasassa. Eihän se tee, kun 4000 per seura. Onko realistista, niin en usko.

Tuo antaa 250€ per käyttäjä. Itse olen sijoittanut tähän 80€ tällä kaudella ja olen kohderyhmää. Ja lähetyksistä aiheutuu myös melkoisesti kuluja.

Mutta miksi Suomessa noin ja Ruotsissa maksellaan 70 miljoonaa. Ei voi pyöriä nollilla edes siellä? Tuoko enemmän mainostuloja tms Ruotsissa, en osaa sanoa.

1 tykkäys

Olisi mielenkiintoista kuulla pakettien tilaajamääriä edes arviolta. Neloselle tuo Liiga-sopimus om kaiketi tuottanut aika tavalla turskaa.

1 tykkäys

Itse olen aikasemmin maksanut noin 250€ per kausi. Tällä kaudella olen vähän kikkailut ja pääsen halvemmalla noin 150€:lla kausi.

Tässä Kauppalehden jutussa puhutaan Sanoman/Nelosen vuoden päästä loppuvasta Liigan TV-sopimuksesta, mutta koska tulokulma on puhtaasti taloudellinen, niin laitan sen tähän ketjuun.

Pääkohdat:

  • Sanomalle raskaasti tappiollinen sopimus.
  • Seurakohtainen TV-tulo noin 1M€/kausi.
  • Seuraava TV-sopimus tullee olevaan halvempi ja vaikuttamaan negatiivisesti Liigan seurojen toimintakykyyn?

Kun Viasat nappaa tuon sopparin, niin kaikki näkemisen arvoinen on samalla kanavalla. Se olisi hyvä se. Nelonen saisi minun puolesta kuihtua olemattomiin.

15 tykkäystä

Saapa nähdä minkälaisista summista per joukkue puhutaan seuraavan sopimusjakson kattavassa tv-sopimuksessa. Nappikauppaa kuitenkin jos vertaa Ruotsissa vastikään solmittuun soppariin jossa pääsarjaseurat saavat jokainen 5,5M/vuosi, ja Allsvenskanissakin pelaavat jengit 800k euroa eli lähes saman kun liigassa pelaavat seurat Suomessa saavat

1 tykkäys

Mitähän tosiaan Ruotsissa tekevät toisin kun tv-sopimus vain kasvaa?

Voi olla, kuten jutussa mainitaan, että vain hc-faneilla on maksukortti. Tälläkin palstalla kysellään välillä ilmaisten streamien perään. Loppujen lopuksi seurat ovat se jotka tästä kärsivät. Toki koko paketin oltava sellainen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen. Onhan tuo Ruutu+ mielestäni aika edullinen. Vai eikö Nelosen mainosmyynti ole toiminut?

Och samma på svenska

Det ger SHL-klubbarna runt 45 miljoner kronor årligen, och klubbarna i Hockeyallsvenskan 2,3 miljoner kronor.

Taitaa tuo soppari olla Cmoren kanssa

Otin oikeuden siirtää viestejä televisio-oikeuksien tulevaisuutta koskevaan keskusteluun. Sopimuksen tappiollisuus maalaa tulevan tv-sopimuksen suuntalinjoja.

1 tykkäys

Ja heti perään ilmoitus, että Nelonen luopuu oikeuksista ensi kauden jälkeen.

4 tykkäystä

Olisi kyllä mahtava juttu jos menisi Viasat/Playlle. Saas nähdä onko siellä intressejä ja mahdollisuuksia.

Edit. Aloin miettimään tuo CMorea. Siellähän on myös talous kuralla ainakin ollut, mutta ei myöskään mitään sellaista urheilua minkä vuoksi minä heidän kanavapakettinsa hommaisin.

3 tykkäystä

Kaikesta niskaan sataneesta paskasta huolimatta, on Nelosen liigalähetykset menneet hemmetisti eteenpäin alkuajoista ja URHO TV:stä.

Asiantuntijoiksi olisin toivonut enemmän valmentajia ja toivon jatkossakin. Heillä tuntuu olevan syvällisempi ja mielenkiintoisempi näkökulma peliin kuin entisillä pelajilla. Jos oikeudet menee Viasatille niin Niinimaa, Pirnes, AJ Niemi ja Väänänen eivät ainakaan ole meikäläiselle mieluisia asiantuntijoita. Pääasia ettei Liiga kuitenkaan mene Maikkarille. MM-lätkä hassutteluissa on jo tarpeeksi kestämistä.

6 tykkäystä

Ruotsi on vauraampi kuin Suomi, eikä siellä podeta taantumia niin paljon tai ainakaan niin pitkään, kuin Suomessa. Varmaan tämäkin vaikuttaa.