Sukupolvikysymyksiä. Se, mikä ennen on ollut “normaali”, saattaa nykyään olla “ei suotava”. Ja koska joku on nykyään “ei suotavaa”, kaikkeen suhtaudutaan ylivarovaisen kriittisesti, jotta ei vahingossakaan astuta sille “ei suotavalle” tasolle.
Itse tapauksesta ei ole muuta sanottavaa, että sanoi kuka mitä tahansa, seura kyllä paiskasi märän rätin suht kevyen liipasinsormen kanssa joukkueensa pelaajan kasvoille. Ja tämä juurikin pelosta ettei “meidän vaan ajatella luisuvan “ei suotavan” tuolle puolen”.
Ou gaad. 2003. Asuttiin Oulussa. Mutta meillä oli silloinkin melko progressiivinen kaveripiiri niin en ollut kauhean ahdistunut vaikka tuttavapiirissä siellä oli jopa lestoja.
Minusta isoja rahoja tienaava urheilutähti on tässä se vastuullinen ja isoa valtaa edustava taho. Ei kaltaiseni satunnainen nettikirjoittelija.
Reunanen tienaa rahansa kaikella sillä huomiolla, mitä lätkä Suomessa saa sekä paikan päällä että mediavälitteisesti. Et sää voi poimia rusinoita pullasta ja heikon hetken tullessa vain toddta, että ”yhyy, katsokaa tässä kohdin toisaalle”.
Eli ammatinvalintakysymys, mitä suurimmassa määrin. Samalla tavalla kuin muissakin julkisissa ammateissa.
Minulle tuli uutisena, että joidenkin mielestä on vieläkin ihan ok homotella. Se ei ole millään tasolla hyväksyttävää, ja muutenkin tosiaan aivan yläastetason juttu.
Näen eritavalla. Vastuu on varmasti suurempi julkisuuden henkilöllä, mutta ihan jokaisen yksilön pitäisi kyetä ottamaan vastuu omasta nettikiusaamisestaan. Itse miettisin tarkkaan millä puolella raja-aitaa oikeasti olen, mikäli kohdistaisin massan painetta yksittäisen yksilön suuntaan.
Varsinkin kun tapauksessa oikein kukaan ei tiedä, mitä on sanottu ja tapahtunut. Pitää muistaa kiusaaminen kohdistuu lähes aina isomman porukan toimesta puolustuskyvytöntä yksilöä kohtaan.
Vastuu siis koskee kaikkia ja ei pidä haihahtua oman muokkautuneen agendansa johdosta.
Minun on nyt pakko sotkea pensselini vielä santaan tässä asiassa. Oli kovin maailmoja syleilevä kirjoitus.
“Urheilutähti”? “Isoa valtaa edustava taho”?
Reunanen ei tienaa rahojaan “kaikella sillä huomiolla, mitä lätkä Suomessa saa”. Eikä varmastikaan ole ensimmäinen jonossa, joka päästetään poimimaan rusinat pullista. Kommenttiensa mukaan hän ei ole “yhyy” pyytänyt ketään katsomaan toisaalle vaan pikemminkin paheksunut käytöstään.
Jääkiekon, eikä minkään urheilun evoluutio tule koskaan kehittymään tasolle, jolla pahoitellaan sen v…tuttelun sijaan kesken kamppailun adrealiinipiikit tapissa tyyliin " Hei meidän pitäisi oikeasti keskustella tästä nyt. Minulle tuli paha mieli siitä, että kopautit malalla nilkkaani. Juodaanko vaikka kupilliset valkoista teetä ottelun jälkeen ja analysoidaan tämä tilanne yhdessä"?
Tai jos haluat sen kehittyvän siihen suuntaan ja näin tapahtuu, yksi jakkara on Areenalla enemmän kaupattavaa.
Ammatinvalintakysymys? Jonkin verran joukkuepelejä pelanneena, se ■■■■■■■■ pelin tuoksinassa on paljon helpommin vastaanotettavaa ja vastaanottajaa sytyttävämpää tavaraa, mitä normi työelämässä on tullut kuultua ja todistettua.
Nykyään olisi ilmeisesti tokaisu “vedä niin, että ■■■■■ repeää” seksuaalista häirintää? Jos näin olisi ollut 1996 ja sanat olisivat jääneet sanomatta, Suomen kultamitalisaldo olympialaisissa olisi yhtä vajaampi.
Ihan oikeasti. Jotain perspektiiviä nyt. Selkeä rasismi ja todellinen henkinen väkivalta out, tunteessa eläminen in.
Kerro ihmeessä, mikä muu ansaintalogiikka ammattiurheilussa on. Tai siis Rauman tapauksessa tietysti ties mitä siivouspalvelua yms., mutta noin muuten. Eihän jääkiekon lätkiminen ammattilaissarjassa tuota mitään muuta lisäarvoa kuin huomioarvoa eli show’ta?
Vastaukseni ei tuottaisi keskustelupalstan keskusteluun lisäarvoa, joten sallinet minun poimivan pensseli sannasta ja vetäytyvän aiemman kirjoitukseni taakse.
Koska tuosta huudosta ajoi normaaleilla ihmisillä juna ohi joskus kun pääsi yläasteelta.
En yhtään ihmettelisi jos Liiga olisi ottanut juuri tuon huudon erityistarkkailuun, koska seksuaali-identiteetti ja jääkiekko on ollut niin paljon viime vuosina framilla. Ei toi kama vain kuulu vuoden 2023 pelikaukaloihin.
Kyllä liigakiekkoilijan palkka on nimenomaan huomioarvosta tullut. Ei henkilökohtaisesta vaan koko liigasta. Ja siksi pelaajan vastuu tekemisistään on paljon isompi kuin vaikka
isopalkkaisen paperitehtaan työntekijän.
Ei kai tällaista ole missään kaivattukaan. Ei aina tarvi vetää ääripäästä toiseen tyyliin ”homottelu on junttia - ai jaa, mitään ei saa enää sanoa ja maalinedustalla pitäisi alkaa käydä dialogeja”.
Itselläni ainakin on agendana yksinkertainen toive siitä, että kiekkokaukalo ei olisi muusta maailmasta irrallinen ja kovin taantumuksellinen oma maailmansa. Tekisi lajista helpommin fiilisteltävän itselle ja luultavasti myös helpommin myytävän yleisölle yhtään pitemmällä aikavälillä eteenpäin.
Sinulle minä vastaan nyt, kuten vastasin yllä käyttäjälle @ProTappara
Tässä pääsit ytimeen. Jos kiekkokaukalo, tatamit, nurmikenttä, mondo ja muut suorituspaikat eivät nimenomaan olisi muusta turvallisesta ja arjen harmaasta maailmasta irrallisia, olisivatko ne paremmin fiilisteltäviä, kiinnostavampia ja myyvempiä?
Jos siihen mennään, säästän pitkän pennin rahaa suoratoistotuotteiden ja kausikorttien lunastamatta jättämisellä. Ostanpahan vaan erivärisiä maaleja. Maalaan niillä yhtä lautaa kerroksittain ja fiilistelen seuraten maalin kuivumista.
Siis jos sinulle urheilun värikäs ydin on se, että urheilijat perseilevät keskenkasvuisina niin annan sinulle säästövinkin:
Laita pelipäivinä kaljaa reppuun ja mene paikallisen yläasteen aidan taaksen tsemppaamaan keskenkasvuisia skidejä kun ne huutelee noita juttuja välitunnilla toisilleen. Säästät maalirahat ja kaikki.