Ei pitäisi. Tietenkään. Mutta ei sielläkään ihan mitä tahansa huudeta. Itse ainakin pidän nuija huutoa hieman eri kaliiperin huutona, kuin h******lua.
Onhan toi totaalisen väsynyttä touhua käyttää homoa haukkumasanana, porukka vois alkaa siirtymään nykyiselle vuosisadalle. Kohu on kuitenkin omastakin mielestäni lähtenyt hiukan lapasesta, mutta eipä haittaa, jos sillä saadaan tuollainen urpoilu kitkettyä jääkiekosta pois.
Onhan se ihmisen älykkyyttä halventava, kuten idiootti, aivoton tms. Vai onko sun mielestä oikein loukata älykkyyttä, mutta fyysistä ominaisuutta tai seksuaalisuutta ei…
Paremmin, koska puututaan herkemmin? Minulla on mielikuva siitä, että jalkapallossa jos jossain rasistista ja loukkaavaa käytöstä esiintyy eniten kaikessa urheilussa. Ihonväriin viittaavia solvauksia kentällä ja katsomossa, banaaninsyöntieleitä, apinoiksi tekeytymistä, testomaista haarojen puristelua, sylkemisiä päin vastustajaa etc. Saa korjata jos mielikuvani on väärä.
Helpompi puuttua, koska tapaukset tulevat lajin luonteen vuoksi paremmin esille ja mainittuja ylilyöntejä riittää.
No ei ole. Herätys nyt. Sinä koitat hyväksyttää omaa agendaasi tässä nyt näillä koukeroillasi.
Kummallista on myös se, että täälläkin osa porukka kauhisteli ensin ”rasistista käytöstä” mutta kun selvisi, että kyse oli homottelusta niin se olikin ihan ok.
Juuri näin, eli puututaan herkemmin. Jos ajatellaan myös lajien suuruutta, niin jääkiekon voi rinnastaa polttopalloon jalkapallon rinnalla, joten ei ihme että tapauksia on enemmän. Ajatus että kaikkeen voitaisiin puuttua tuntuu itsestäkin absurdilta, mutta voitaisiin ainakin yrittää. Tosin jos jokainen ajattelisi asioita omalta kohdaltaan, ei tarvitsisi ulkopuolisten asioihin edes puuttua. Enemmän tuo käytös kertoo ihmisestä itsestään kuin lajista sinänsä. Löytyy huutelijoita ihan lähijunissakin, joten tuskin ongelma tulee koskaan poistumaan sillä, että joku toruu jälkikäteen tai laitetaan juttu iltasanomiin.
Naapurin palstalla päätellään, ettei kyse ole välttämättä homottelusta, vaan pygmittelystä. Tämä selittäisi myös tuon alun perin rasistisen puolen tuomiosta.
Sori, huonosti muotoiltu. Ulosajon tuossa voi antaa vain jos joku tuomareista kuulee huudon ja tunnistaa, kuka pelaajista käyttäytyi epäasiallisesti.
Joku ei varmasti yhtä helposti anna penaltia ja antaa asian mennä sormien läpi, mutta tuossa tapauksessa tuomarivirhe.
Totta. Mun agenda on, että ihan kaikesta ei tarvitse loukkaantua, eikä varsinkaan kenenkään toisen puolesta. Onko se kauheen väärin?
Aika paljon Suomessakin jo oireillaan henkisen väkivallan vuoksi, ja on jo hetken oireiltu.
Itse tapaukseen, mulla ei valitettavasti ole tarpeeksi tietoa, että osaisin kommentoida. Reunasen anteeksipyynnön perusteella jotain on väärin tehty.
Se ei enää liity ketjun aiheeseen.
Tuolla Mäenpää pelaa kuitenkin ammatikseen jääkiekko ihan hyvällä tasolla, joten tuskin hän nyt sellainen on sanan varsinaisessa merkityksessä vaikka joku pelaaja kiihkeässä hetkessä sellaiseen viittaisi. Jotenkin en itse osaa vetää yhtäläisyyttä että noissa tilanteissa oikeasti solvataan kyseistä ihmisryhmää.
Ja Cmoren haastattelussa pelaaja ei ollut mitenkään pahoillaan itse tilanteesta, vaan yllättynyt että sellaisesta lensi ulos. Ilmeisesti kohteena ollut pelaajakin oli saanut jo briiffausta kun oli vaihtunut muotoon “En kuullut mitä sanottiin”.
On tietenkin junttia ja hölmöä huudella tuollaisia toiselle ja hyvä että Liigalta nyt jokin linjanveto tulee, koska on vaikea kuvitella tämän olleen jokin yksittäinen tapaus/huutelu jääkiekossa jonka tuomari nyt sattui kuulemaan ja siitä syystä heitettiin pihalle.
Noh, näitä ”kohuja” tulee ja menee. Eilen oli yksi kohu, tänään on toinen kohu ja huomenna kolmas. Vanhat kohut hautautuvat edellisten alle. Klikkimedia pitää siitä huolen.
Sitä en käsitä, miten on voitu antaa rangaistus teosta, jota ei löydy sääntökirjasta ja vielä kuuluttaa se hallissa. Tuomari sössinyt pahemman kerran ja sen jälkeen seuran somehessu on panikoinut ottamatta selvää, mistä asiassa on oikeasti kyse.
Onko jossain julkaistu mitä siellä huudeltiin?
Niin. Kysehän ei ole siitä, että kutsut homoa homoks, tummaihoista ■■■■■■■■■ tai lyhytkasvuista kääpiöks vaan siitä, että käytät sitä halventavana sanana. Itse kohde ei välttämättä välitä vaan koko konsepti siitä, että käytät sitä halventavassa merkityksessä. Itseäni kummastuttaa, että se on niin monelle ihmiselle vaikea ymmärtää.
Ei tässä keskustelussa, tai muissa miljoonissa keskusteluissa samasta aihepiiristä, ole missään vaiheessa ollut kyse loukkaantumisesta. Jos näin ajattelet, se selittää, miksi tämä koko puheenaihe voi tuntua ”turhalta”.
Kyse on siitä, että ei ole ok haukkumasanojen kautta painaa muita alaspäin ja vähempiarvoisiksi jonkun fyysisen tai muun ominaisuuden perusteella.
Jos tuohon homon perään olisi lisännyt vielä sapiens, olisi älämölöä noussut lainkaan?
Aiemmin lainaamastani sääntökohdasta:
Lienee sääntökirjan puolesta melko selvää.
Itse en mahdollisesti allekirjoita että sillä on halventava merkitys siinä kontekstissa kuten sinä ajat takaa. Ymmärrän toki sanomasi ja perustelusi.
Itse näen niitä harmaita sävyjä ja vastustajan psyykkamista. Ainahan nämä ovat olleet aina osana palloilulajeissa missä kamppailua.
Faktahan on sekin, että jos hallissa olisi kuulutettu syy oikein eli epäurheilijamainen käytös, niin tästä asiasta ei keskuteltaisi missään palstoilla.