Reitittimet, modeemit, toistimet ja muut verkkolaitteet

Ilmeisesti tarkoitit Channel overlappingia ja tuohon oli luiskahtanut kirotusvirhe? Kanavat 1, 6 ja 11 siis parhaat.

2 tykkäystä

Kiitän @RayB77 :+1: , olennainen korjaus.

Onko muuten tällä porukalla suosituksia edullisemman pään reitittimestä jakamaan gigaista valokuituyhteyttä? Itse en ole markkinaa nyt seurannut, enkä osannut neuvoa kuin jotain AX3000 sarjan ASUSta. Tällainen kysymys tuli eteen ja toiveissa oli laite joka ei maksa miljoonia. Käyttö on normaalia kotinettiä, eli surffailua ja videopalveluita, eli ihan ihmeellisiä ei tarvita. Kysyjä ei ole kovin ATK-pätevä.

Vain omakohtaisia kokemuksia, tai linkattuna joku uskottava artikkeli, pyydän.

Jos kysyjä ei ole ATK-pätevä ja käyttö on noinkin kevyttä, niin miksi on giganen kuitu…
Mulla on 100MB Telian valokuidun päässä ASUS AX58U v2 (nyt Verkkokaupassa 99,99e), joka kai hyvin pitkälti sama kuin ax3000. ASUS Taiwanilaisena valmistajana on halvimmasta päästä kaiken etäämmällä Kiinan vakoilukoneistosta.

2 tykkäystä

Jes, juuri tuon bongasin itsekin. On ilmeisesti täysin sama vehje kuin gaming -veljensä, jossa kuitenkin bonarina 2.5 giganen LAN-portti.

Hyvä kuulla, että toimii.

Yleisellä tasolla, Mikrotik lienee kauempana Kiinan vakoilusta ja tarjoaa myös <100€ reitittimiä. Niitä ei voine kuitenkaan suositella ATK-ajokortittomille.

Netgear ja Ubiquiti myös ei-kiinalaisia, mutta kalliimpia.

P.s. En tiedä miksi moinen liittymä. Olisiko taloyhtiötasoinen juttu. “Taviksethan” noita nyt tilailee pää märkänä.

Ainakin Valoolla on ollut tarjouksia jossa gigasen kuidun saa vuodeksi hitaamman liittymän hinnalla.

Telialla vuoden määräaikainen sopimus mitä tahansa valokuitunopeutta on reilusti halvempi kuin hitaamman normaalihinta. Yhteysnopeuden laskeminen maksaa, joten itse nostan vuosi kerrallaan nopeuksia ja romautan sitten kerralla vauhdin gigaisesta sataseen ja aloitan kierroksen alusta.

1 tykkäys

Itse tykännyt tp-linkin archer6 reitittimestä. Taitaa maksaa jotain 50-60€.

TP-Linkin vanhat Archerit ovat legendaarisia purkkeja, mutta nykyään teknisesti vanhentuneita. Itselläni on Archer C7 v5 “varalla”, kun päivitin joskus pari vuotta sitten WiFi 6 aikaan (AX55).

Nykyään tuo Kiina-kytkös ahdistaa TP-Linkin osalta, joka on harmillista.

Mitähän tommosesta reitittimestä menee läpi megabittejä järkevästi? Tilanne näyttää siltä, että olen enenevässä määrin tuon varassa. Tällä hetkellä siinä on valokuidun sivuliittymänä 50Mb, mutta osoitteen vaihtuessa tuo valokuitu jää pois ja sivuliittymä muuttuu pääliittymäksi.

• LTE Cat.19 (enintään 1,6 Gbps latausnopeus ja 150 Mbps lähetysnopeus)

Teoriassa. Käytännössä verkko rajoittaa. Perään kannattaa laittaa reititin.

Kotona Elisan SIMmillä modeemi hakkaa liittymän 200M rajoittimeen, eli enemmänkin menisi. Muiden liittymillä vähemmän.

Elisa on nyt liittymänä ja tarkoitus pysyä, kun toimii hyvin (ennen oli DNA). Liittymät näyttää menevän 100M → 300M, joten taidan tyytyä vaan tuplamaan tuon nopeuden, kun periaatteessa pärjään tälläkin, mutta joissain hommissa huomaa, että voisi olla enemmän nopeutta. Sitten kun 5G verkko on luotettavampi Teiskossa, niin voi hommaa sitten 5G reitittimen ja nopeamman yhteyden.

DNA Mesh WiFi 6 Modeemi K562 purkki on ehkä tullut tiensä päähän. Pitää koittaa vielä elvyttää. Tämä on tutulla ihan vain wifin luomiseen kodissaan, seinästä piuha kiinni purkissa.

Jos tuota ei onnistu elvyttämään niin ostaakko uusi samanlainen vai olisiko joku muu parempi?