Reitittimet, modeemit, toistimet ja muut verkkolaitteet

Saattaapi olla vähän väärä foorumi, mutta kokeillaan silti!

Kotona nettiyhteyksistä vastaa Huawei B315 4G-modeemi ja Netgear R6250 WiFi-reititin. Laadukkaita ja toimivia pelejä molemmat.

Nyt kuitenkin markkinoille on tullut ihan päteviä 4G/WiFi-reitittimiä, joissa pitäisi olla nopeat 5GHz WLANit ja teho riittää vaativampaankin käyttöön, esim. TP-Link MR400

Onko kenelläkään kokemuksia näistä uusimmista yhdistelmälaitteista, joissa 4G ja ac-tason 5GHz wlan? Se mikä näissä arveluttaa on tuo 4G puolen kuuluvuus – Huawein laitteet olen todennut hyviksi mobiiliverkon suhteen, mikä ei yllätä koska firmalla on pitkä historia verkkotoimittajana. Reilut pari vuotta sitten tuli kokeiltua myös Zyxelin 4G-modeemia, joka oli aivan susi Huaweihin verrattuna. WiFi-puolella kaupungissa on nykypäivänä 5GHz välttämätön, koska 2.4GHz on niin kohinainen. Kerrostalon teräsbetoniseinillä WiFissä pitää olla potkua, että kuuluu huoneiston nurkasta nurkkaan.

1 tykkäys

2,4GHz:aa voi parantaa kerrostalossa vaihtamalla kanavan pois siitä 6:sta jossa 90% reitittimistä roikkuu defaultina. Netspotilla ( https://www.netspotapp.com/ ) voi tsekata ihan graafisessa muodossa millä kanavilla on vähiten liikennettä ja koittaa löytää omasta naapurustosta kanavan jolla ei tule overlappia naapureiden laitteiden kanssa.

Kun naapurustossa on 30+ tukiasemaa, niin kaikki kanavat on käytössä. 5GHz ehdoton ja nykyään saatavilla jo aika edullisissakin laitteissa.

@SPL Tuo Zyxel on ADSL modeemi, joten ei kuulu tähän ketjuun.

On ne käytössä, mutta ei välttämättä seinänaapureilla jolloin niiden signaali on niin vaimea ettei se häiritse omaa wlania merkittävästi. Se kanava 6 on kuitenkin se johon nuo pällipurkit jäävät automatiikasta huolimatta roikkumaan, joten se kanavan vaihto kannattaa tehdä joka tapauksessa.

Samalla lailla toi 5GHz yleistyy ja siitä seuraa sama ongelma.

Nonniih…Taas tarvitaan rautalankamallia.

Luulen tietäväni mikä on modeemi…lisäksi on aavistus reitittimen tehtävästä, mutta mikä ero niillä on?

Minkä boxin Telia mulle lähetti, reitittimen vai modeemin?
Ainakin sieltä tulee ulos juurikin tuo 5GHz verkko.

2 tykkäystä

Itsekin tässä muuttamassa ja 4G reitittimellä pitäisi laittaa seuraavaksi netit toimimaan. Telian kautta saisi jonkun Huawein B525 reitittimen.

Eli pitää laittaa ketju seurantaan.

5GHz ei tule aiheuttamaan samaa ongelmaa, koska korkeampi taajuus ei kuulu (kovien) seinien läpi ja myös kantama vapaassa ilmassa on lyhyempi.

Modeemi = MOdulator / DEModulator, eli muuttaa signaalia muodosta toiseen. Modeemi voi olla esimerkiksi ADSL modeemi puhelinverkkoon, TV-kaapelimodeemi kaapeliverkkoon, valokuitumodeemi ja tässä tapauksessa 4G-modeemi langattomaan matkapuhelinverkkoon.
Tänä päivänä käytännössä aina modeemeissa on myös reititintoiminnallisuudet, eli ne jakavat yhteyttä lähiverkkoon WiFi-signaalina ja/tai LAN-kaapelia pitkin.

@coly 525 on ilmeisesti 315:sen seuraaja.

1 tykkäys

Itsellä on aiemmin ollut myös Huawei modeemi + muutaman kympin a-linkin reititin käytössä. Viikko sitten päätin että laitteet vaihtoon ja muutaman päivän on nyt ollut käytössä ZTE Mf286 modeemi/reititin. Tämä muropakettia myöten kehuttu laite on kyllä HYVÄ ainakin omiin tarpeisiin. Ensinnäkin 4G-yhteysnopeus kevyesti kymmenkertaistui; 6-10MBps:stä noin 40-60:ään. Ja sitten tämä wifi kuuluvuus on ihan älytön: täysillä tehoilla kuuluu kolmikerroksisen rintamamiestalon joka kolkkaan ja vielä pihallakin Game of Thrones pyörii moitteetta.
Olen käyttänyt wifiä toistaiseksi vain 2,4Ghz:llä sillä 5Ghz wifi ei jostain syystä ole vielä alkanut toimimaan, ainakin oma kännykkä valitti vain “todennusvirhettä” eikä yhteys pysynyt pystyssä. Hm, joku asetus kierossa??

Joku asiasta minua enemmän tietävä, mikä olisi nopein 4G-reititin siihen 2 huntin hintaan?

Luin myös muutamat kehut tästä. Ilmeisesti Qualcommin piirien ympärille rakennettu, eli samaa kauraa kuin Android kännyköissä. 5GHz WLAN-on oma yhteyspisteensä, eli sillä voi olla myös eri salasana.

Mikä Huawei sinulla oli?

Kyl se kuuluu naapurikämppiin, muutenhan tekniikka olisi käyttökelvoton jos se ei kantaisi seinien läpi.
Toki 2,4GHz kantaa pitemmälle mutta ongelma on sama. Seinänaapurien verkot.

E392 Näyttäisi olevan.

Joo tuo 5Ghz ongelmakin ratkesi, eli vehje luo molemmille taajuuksille oman verkkonsa ja eihän se tietysti toiminut, kun olin määritellyt verkot samannimisiksi. :hushed:

Toistaiseksi taidan silti käyttää 2,4Ghz taajuutta sen paremman esteenläpäisykyvyn takia. Kun menen esimerkiksi alakertaan betoniesteen taakse, signaalit muuttuvat kuvan osoittamalla tavalla.

Tämä ei aiheeseen paljoa liity, mutta itsellä on ZTE MF 286. Netti toimii ok ja nopeudetki jees. Mutta mun tulee silloin tällöin pelailtua änäriä pleikkarilla. Siitä ei meinaa tulla 4g yhteydellä hevon helvettiä. Suurimmaks osaks melki joka matsissa peli lagaa ja napeissa viivettä. Yhteyden laatu pyörii jossai 90db tasolla ja sin r vajaa 30. ainoo millä saan paremman yhteyden laadun, on 800Mhz taajuus, mut eipä tuo peliin vaikuta positiivisesti. Onko täälä tietäjiä mitä kannattais tehdä vai kannattaako suoraa ottaa kaista tai kuitu?

En itse pelaa, mutta eikös pelihommissa ping ole kaikki kaikessa?

1 tykkäys

Kyllä.

Joo täytyy odotella, että määräaikasuus netistä loppuu nii pääsee sen vaihtaa, ja toivoo, etten raivopäissäni hajota modeemia/peliohjainta ennen sitä :smiley:. Kiitos vastauksista

Mulla on DNA:n Huawei B315 2,4Ghz modemi/reititin. Netti on iltasin valitettavan heikko. Laitteita toki tohon purkkiin saa liitettyä ainaki 20 ja siinä tosiaan niitä laitteita on ties kuinka monta. Heikko yhteys luultavasti on DNA:n ja asuinpaikan vika, mutta onko jotain vippaskonsteja, joita ton purkin kanssa vois tehdä, että netti vois toimia paremmin? Kuuluvuus on täydet tolpat. Välillä ku liian heikoks menee, resetoin purkin ja se auttaa yleensä hetken.

  • Tapahtuuko tätä kellon ympäri, vai ajoittuuko ruuhkatunneille (esim. PE illat)?
  • Koita vaikuttaako modeemin lukitseminen jollekin tietylle taajuudelle. Jos modeemi alkaa vatkaamaan useamman eri tolpan välillä, on sillä ikävät vaikutukset yhteyteen.
  • Jos sinulla tosiaan on 20 laitetta siinä kiinni, niin oletko varma ettei Huawein kapasiteetti tai DNA:n kaista yksinkertaisesti lopu kesken?

B315 laitteena on ollut hyvin varmatoiminen.

20 oli vähä liioteltu heitto. 10 lähempänä totuutta. Ja luulen, että toi DNA:n kaista erityisesti iltaisin on riittämätön. En ole huomannut viikonpäivillä eroa. Peliä seuratessa yleensä on ongelma, mutta monesti katson peliä ipadin omalla 4g yhteydellä. Täytyy kokeilla tuota taajuuden lukitsemista, kiitos vinkistä.