Teleoperaattorit ja -liittymät

Ei liity tähän keskusteluun, mutta itse koitin saada laskun loppusummaa oikeaksi nin aikaa meni 6 kuukautta ja sinä aikana otin teliaan noin 7 kertaa yhteyttä. Lopuksi piti itse ehdottaa saisinko vähän hyvitystä ja suostuivat. Telia on hyvä kunhan ei tule ongelmia :slight_smile:

2 tykkäystä

Eihän tuo paha ole.
Mulla oli aikanaan Saunalahden puhelinliittymä ja noin puolen vuoden aikana oli kaikki laskut väärin.
Oma epäilys oli että laskutus hoidettiin joensuulaisesta päiväkodista.

Erikoista että Telia TV ei toimi Firefoxilla läppärillä.
Kun Chromea en halua asentaa niin sitten mennään Safarilla.
Mihin tämä Firefoxin hyväksymättömyys perustuu?

Saunalahdella aina ollut kaikki laskut oikein, DNAlla taas ei laskutus toiminut oikein juuri koskaan. Palasin vuoden harharetken jälkeen Saunalahdelle, eikä ole kaduttanut.

Näytyäis olevan, että ongelmat kasaantuu tietyille asiakaille. Mistä lie johtuu?

ps. Saunalahden/ Elisan asikas reilu 20 vuotta.

Samaa täällä. Aikoinaan Soneralta tuli laskuja väärin ja ihan miten sattui, joskus tuli kahden kuukauden laskut samalla kertaa jne. Saunalahdella ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia

Itse olen ollut asiakkaana vähemmän lojaali ja mennyt aina virran mukana. Vaihtelen operaattoria aika mielivaltaisesti, koska kaikilla on omat vahvuutensa:

Elisalla pidän erityisesti Viihteestä, joka on mielestäni paras tv-palvelu tällä hetkellä. Tallenteet säilyy pidempään kuin muualla ja tuntuma itselläni on ollut, että se on ollut helppokäyttöinen. Ehkä suurin valittamisen aihe tule enemmänkin siitä, että digiboxi ei langattomasti tahdo jaksaa keskustella modeemin kanssa kovin kauaa. Joutuu käynnistelemään uudestaan ja tekemään tehdasasetuksen palautuksia aika usein.

Liittymät tuntuvat Elisalla toimivan parhaiten kaupunkialueella, mutta heti, kun mennään landelle niin Elisa puskee 3G:tä 4G:n sijaan. Joskus on landella käyttämisen varmistukseksi pakko lukita reititin / puhelin 3G:lle, jotta voi ylipäätään mitään tehdä. Näitä alueita tuntuu olevan paljon. Tampereella ei oo ongelmaa.

Telian TV-palvelu ei itseäni miellyttänyt, mutta sen sijaan kiinteä netti on aina ollut Telialta priimaa. En ole joutunut ikinä valittamaan ja sen takia olen pitänyt kiinteän laajakaistan lähes järjestäen Telialla. Se on ollut toimintavarma ja laitteisto on pelannut. Liittymän olen valinnut Telialta, koska isäni asuu landella ja Telia puskee siellä tyytyväisesti hyvää 4G-tasoa 24/7 ilmalla kuin ilmalla. Ei tarvitse lukita reititintä mihinkään ja homma pelittää erinomaisesti. Kaupungissa on paljon katveita, mutta toisaalta niin on paljon wifi-verkkojakin, joten homma rokkaa. Keskimäärin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.

Telian OmaTelia-palvelu sen sijaan on kaostinen ja vaikea käyttää itselleni. Ei kovin asiakaslähtöisesti rakennettu.

DNA on minulla ollut pari kertaa ja DNA:lla ainoa juttu on ollut hinta. Mikään muu ei oikeastaan tunnu kiinnostavan kuin hinta ja itse olen valmis maksamaan paremmin toimivasta liittymästä kuitenkin jopa 10 € enemmän, jos se vaan toimii. Vuodessa maksan mieluusti lisää, jos palvelu toimii. DNA:n nettiä tuntuu saavan aika rajallisesti ainakin kiinteänä, joten sitä ei ole tullut testattua ja mobiilinettiin vaihdan ainoastaan äärimmäisen pakon edessä.

Kokonaisuutena kaikilla on varmasti omat hyvät puolensa, mutta itselläni kokemukset jakautuvat selvästi Elisan ja Telian eduksi. Telialla ehkä huonointa on se, että asiakaspalvelussa vastaa robotti ja robotin kanssa saa keskustella aika pitkään ennen kuin pääsee keskustelemaan asiakaspalvelijan kanssa. Ja sitten kun se viimein sinne yhdistää niin usein joutuu odottelemaan aika kauan.

1 tykkäys

Joo, elikkäs. Mun puhelinliittymässä on ihan olematon netti, mutta nyt tarvitsisin hyvää mobiilinettiä muutamaksi päiväksi. Olen miettinyt, että ostaisin 30 vuorokauden 4G-prepaidnetin joko DNA:lta tai Telialta. DNA maksaa 20 euroa, Telia 25 euroa.

Paketissa tulee sim-kortti, jonka isken laitteeseen ja netti toimii? Onko noiden operaattorien välillä jotain konkreettista eroa esimerkiksi “kuuluvuuden” suhteen? Onko Telian verkko kattavampi? Käyttäisin nettiä syrjäseudulla.

Kurkkaa operaattoreiden kuuluvuuskartat. Telia lienee se kattavin syrjäseuduilla.

2 tykkäystä

Teliaan minäkin päädyin, kun oli elisaa ja DNA:ta testissä ulkomaillateiskossa. Telia toimii parhaiten.

1 tykkäys

Juuri näin. Sim-kortti laitteeseen ja homma toimii.

Edit: syrjäseudulla Tampereella kannattaa kyllä ehdottomasti kokeilla DNA:ta. Voi olla verkossa vähemmän ruuhkaa.

1 tykkäys

Joo, tämä oli plan A ja ehdotuksestasi sainkin pontta tarkistaa asian. Melkolailla molemmat lupaavat kuuluvuutta sijaintiin. Telian kartassa on sentään vähän yritystä, kun on eri tasoja. Saa kuvan, että asiaa olisi tutkittu. DNA:lla vain yksi väri, josta tulee fiilis, että on laitettu näyttävä kartta, koska sellainen pitää olla.

Joo, käsitykseni syrjäseudusta on samaa teiskoluokkaa.

Olen valitsemassa Telian näillä puheilla.

Historiallisesti Telialla on paras syrjäseutujen kuuluvuus, koska rakensi verkkonsa vanhojen NMT-tolppien pohjalle, periaatteella isoja mastoja harvakseltaan. DNA:n verkko on uusin, aloittivat urbaaneilta alueilta täsmäsijoitelluilla pienemmillä soluilla, mutta ovat koko ajan parantaneet.

Jos syrjäseutu = Lappi, niin DNA:lla ja Telialla on Lappi-Kainuu alueella uusi joint venture verkkoyhtiö, joka tuottaa molemmille infran. DNA-kokemuksien perusteella on hyvä.

Data prepaideja saa ruokakaupoista ja R-kioskeilta paketeissa, jossa mukana tulee taskukokoinen 4G WiFi-reititin. Näistä on mm. työhommissa tosi positiiviset kokemukset (Huawei). Noissa paketeissa ei laitteelle paljon hintaa jää - ovat paljon kalliimpia ostaa erikseen.

1 tykkäys

Saa nähdä saako Telia asiakkaat takaisin kun liiga alkaa syksyllä.

Suomessa Telia on yksinkertaisesti hinnoitellut peruspalvelunsa pitkäksi. Lähtöhinnat ovat pari euroa kilpailijoita korkeammat ja naapureilta saa vielä toisen pari euroa kilpailutettua hintaa alaspäin.

Brändissä on myös ollut Tele-Sonera kotimaisuuslisää, joka on Telian myötä ruotsalaistunut. Ennustin pari vuotta sitten Telian ottavan Suomen kuluttajamarkkinassa takkiin, koska DNA ja Elisa tekevät tässä segmentissä parempaa työtä.

Liiga on varmasti markkinointipanostus, sisällön ohella. Saa nähdä kääntääkö trendin liittymissä.

1 tykkäys

Minulla on ollut Telian liittymä pieniä katkoja lukuun ottamatta käytössä useamman vuoden. Kaikista tyytyväisin olen ollut Telian liittymään, koska kuuluvuus on alueilla, joilla asioin selvästi parempi kuin DNA:lla tai Elisalla. Elisa toki tekee paljon työtä ja suomalaisuus on asia, josta maksan mielelläni. Elisa on myös n. valovuoden edellä esim. Elisa Viihteen kanssa Teliaa, mutta Telian sovellus vaikuttaa paremmalta.

1 tykkäys

Myyntiin tulee 5G Ready -liittymät sekä kuluttajille että yritysasiakkaille. Liittymät tarjoavat heti 4G-verkoissa jopa teoreettisen 600 Mbit/s -nopeuden.

Saunalahti Huoleton 5G Ready -kuluttajaliittymän hinta on 39,90 euroa kuukaudessa ensimmäisen 12 kuukauden ajalta ja sen jälkeen 49,90 euroa kuukaudessa. Liittymä sisältää rajattomasti puhetta sekä teksti- ja multimediaviestejä sekä rajattoman datakäytön Pohjolassa ja Baltiassa. Muissa EU/ETA-maissa littymän veloituksettoman datakäytön määrä on rajoitettu 20 gigatavuun kuukaudessa ennen lisämaksua. Mobiililaajakaistakäyttöön on saatavilla liittymä 5 euroa edullisemmalla hinnalla.

Uuteen kotiin olisi vakion 10/10 netin tilalle tarjolla 100/10 netti hintaan 9,90€/kk tai 100/10 ja Elisa Viihde hintaan 24,90€/kk. Onko tuo Elisa Viihde hintansa väärti?

Omalta voin sanoa kun aikanaan ollut, että riippuu paljon tarpeista mistä esim. urheilua katsoo? Jos haluaa pelit telkkariin ja kanavapakettien kautta niin soiva pelihän se, lisäksi jos peruskanavilta tallentaa ohjelmia.

Paljonko vastaava netti itsessään maksaa? Itse Viihdehän kannattaa ajatella vain digiboksina ja onko sellaiselle tarvetta?

Riippuu sitä, miten aiot sitä käyttää.

Jos tallennusominaisuudet tai muutamat extrakanavat normaaliin verrattuna eivät kiinnosta tai omistat ns. älytelevision niin ei ole sen arvoinen hankinta.

Jos taas et omista älytelevisiota, haluat tallentaa sarjoja ja katsella niitä silloin, kun itseäsi huvittaa niin aika helposti tuo on hintansa väärti. Monet pitävät ominaisuudesta, jossa voi tallentaa kesken sarjan tai katsoa koskaa haluaa uudestaan.

Jos kuitenkin käytät pääsääntöisesti nettisisältöä kuitenkin ja omistat jo chrome castin / älytelevision niin eihän tuo hankintana sitten kovin kannattava ole. Eli oman käytön mukaan.

Edit: jääkiekkofanille relevantti informaatio on se, että Telia ei ainakaan nykyisen tiedon mukaan ole myymässä oikeuksia jääkiekkoon Elisalle tai DNA:lle. Tämä tarkoittaa, että vaikka sinulla olisi Elisa Viihde digiboxina ja alustana niin Telia tuskin vapauttaa sisältöä katsottavaksi kilpailijan digiboxilla. Eli mikäli tärkein sisältö tulee olemaan jääkiekko niin silloin joudut edelleen Telian vaihtoehtoisen ratkaisun pariin: se on joko chromecast+selain tai sovellus. Digiboxilla et pysty katsomaan kyseistä sisältöä. Tuolla Telian omassa ketjussa voinee kysyä asiasta lisää, mutta tämä kannattaa ottaa huomioon. Liigakauteen ei ole paljoa aikaa.

3 tykkäystä

Kiitokset tovereille pohdinnoista!

100/10 ilman Elisa Viihdettä oli talouden valinta lopulta, kun ei tuolle Viihteelle mitään konkreettista käyttöä keksinyt. HBO Nordic, Viaplay ja Netflix hoitavat vuoron perään televisioviihteen tarjonnan mit Chromecast, joten ylimääräinen möllykkä tv-tasolle ei miellyttänyt valtaa pitäviä.

4 tykkäystä

Soitin eilen Telialle. Kännykkä liittymää päivitettiin, Rajaton 300 liittymä tuli hintaan 24.90/kk. Eli rajaton 300M netti ja puhua saa EU:ssa sen mitä jaksaa. Olen miettinyt onko kallis vai ei, monessa kohteessa missä työskentelen Elisalaiset menee mäenpäälle soittamaan ja plärään nettiä.
Edit. Mitä olen testaillut niin 100-120M on netin nopeus todellisuudessa kun 4Galue, 3G usein toimii 2-8M, mutta puhelin varmaankin vaikuttaa paljon tulokseen.