Teleoperaattorit ja -liittymät

Ihan OK hinta. Kilpailijoilla ”huolettomat” 50-100M netillä maksavat 20,90-22,90€. Ulkomaan dataa yleensä huonommin.

1 tykkäys

Itse olin pitkään tyytyväinen Telian asiakas ja heillä on mielestäni liittymissä ihan ok hinnat, mutta vaihdoin muista syistä Elisaan.

Telialla myynti toimii kuin junan vessa ja palvelut on hyvät, mutta ongelmatilanteissa olen kokenut, että asiakaspalvelua on ihan helkkarin vaikea saavuttaa. Sivujen chatistäkin tuntuu saavan apua silloin, kun tarvii ostaa jotain, mutta kun kyseessä on nykyisten palveluiden ylläpito niin vastaukset alkavat venyä.

Aikaisemmin Elisa ei kuulunut juuri nimeksikään sivukylillä ja pitkään pidin käytössäni Teliaa sen takia, että se nyt sattui olemaan ainoa liittymä, joka kuului myös isälläni maalla, jossa kuitenkin vietän kesällä paljon aikaa. Koska joudun olemaan Telialle Liigan takia VIP seuraavat vuodet niin päädyin sitten ratkaisuun, että muut palvelut haen muualta ja uskalsin ottaa Elisan.

Elisa on ainakin tuolla isäni lähiseudulla selvästi tehnyt nyt töitä ja yhteydet on parantunut. Nykyinen liittymä Premium 100M 22,90 e / 12 kk norm. 32,90 ja tuohon olen ollut tosi tyytyväinen. Samsung ja Elisa on se huonoin kombinaatio: OnePlus 6 puhelimeen päivittäessä on ruvennut netti toimimaan ympäri Suomen aivan eri tasolla. Eli kyllä siihen netin nopeuteen ja käytettävyyteen vaikuttaa sekin, mikä puhelin on. Samsungit tuli nyt nähtyä, koska tuo on aivan eri elämys OnePlusalla ja netti pyörii.

2 tykkäystä

Kaupungissa ei oo kyllä mitään mahista Telialla Saunalahtea vastaan. Landella tilanne kääntyy päälaelleen. Vaihteluvälin sisään kyllä pitäisi liittymän päästä aina kaupungissakin, joten tuo 200 kt / s on kyl roimasti sen alle. Itsehän vaihdoin puhelimen OnePLus 6 ja liittymän samalla Saunalahdelle. On melkoinen kombo, en oo kertaakaan päässyt vielä valittamaan. :slight_smile:

Mode-edit: lainausta hieman laajennettu, jotta se on ymmärrettävämpi.

Luottamukseni Tampereen Puhelimen kiinteään verkkoyhteyteen on ropissut kovalla tahdilla. Kesä on ollut todella vaikea paikallisyritykselle. Aiemmin uskalsin suositella palveluntarjoajaa, mutta nyt on ollut niin monta ongelmaa pienen ajan sisällä, että pitää tulla pitkä ongelmaton putki, että luottamus rakentuu uudelleen. Tänä kesänä netti on pätkäissyt yhtä monta kertaa kuin useampaan vuoteen yhteenlaskettuna.

Elisalla oli vielä pari viikkoa sitten aika hyvä kampanja Moi:n asiakkaille, mutta en ole varma onko enää. 9,90€/kk 24kk Huoleton 4G-liittymä rajattomalla netillä, puheluilla ja tekstareilla. Telia nosti liittymäni hintaa, niin siirryin viikoksi Moi:n puolelle ja sieltä sitten Elisalle, niin ei tarvitse kahteen vuoteen kilpailuttaa kännykkäliittymiä tässä taloudessa ollenkaan. Ainoa huono puoli tuossa on, että tuohon pakettiin ei kuulu yhtään dataa ulkomailla.

Elisan liittymään saa tekstiviestillä aktivoitua VoLTE puhelut. DNA:lta palvelu myös löytyy. Teliasta en ole varma.

Käytännössä kyse on siitä normaalisti puheluissa käytetään aina puhtaasti 3G/2G verkkoa, joissa kaista on rajallinen. VoLTE ja Wi-fi puhelut taas toimivat teknisesti samalla tapaa IP-verkossa (pakettikytkentä), joissa kaista ei ole ongelma ja siten äänenlaatu pitäisi olla parempi.

Elisalla voi myös soittaa Wi-fi puheluita ulkomailta WLAN yli kotimaan hinnoilla. Kannattaa tsekata oma operaattori ja puhelimen asetukset jos omistaa uudehkon puhelimen.

Android:
Asetukset → Yhteydet → Wifi-puhelu → päälle
Asetukset → Yhteydet → Matkapuhelinverkot-> VoLTE -puhelut → päälle

2 tykkäystä

En näe mitään järkeä muutaman euron kuukausittaisen säästön takia vaihtaa takas isoille operaattoreille “mointapposopimuksilla”. Sitten kun ovat saaneet pienen operaattorin pois pelistä ei tarviikkaan myydä alle 20e/kk sopimuksia. Eli toi on vähän niinkun vasemmistolaisena äänestäis kokoomusta kun ne lupaavat verohelpotuksia, mutta parin vuoden päästä huomaatkin ettei se ihan niin mennytkään. :joy: Kiky ja veronkorotukset sieltä käteen jää loppujenlopuks. :grin:

4 tykkäystä

@Repa-76 näinhän se on. En voi kiistää ettet olisi oikeassa. Kuitenkin kuluttajat on myös hullaantunut operaattorien hintarallista. On ihan hirveää, kun maksuvalmius on romahtanut aivan valtavasti. Ennen maksoit 30 e kuukaudessa ja rajattomat puhepaketit oli aina 40e pintaan. Data on sekoittanut kuluttajat ja kuvitellaan että kallis infra rakennetaan ilmaiseksi. Asiakkaat ei oo valmiita maksamaan laitteista (esim. ulkoantenni) ja kun kuuluvuus on heikko niin valitetaan kaikki kanavat tukkoon. Itse data on mennyt Suomessa niin edulliseksi että kohta täytyy alkaa veloittaa siirrettyä dataa, kun tuntuu ettei kaikki edes ymmärrä paljonko he käyttävät sitä kuukaudesta.

Kahdessa vuodessa tulee säästöä 624€ verrattuna vanhaan tilanteeseen missä Telian liittymän hinta olisi ollut 23€/kk, kun nyt se on kympin. Lisäksi Elisan liittymä toimii meillä pesuhuoneessa, kun Telian ja DNA:n verkot eivät sinne kuuluvuutta antaneet.

21 euroa on ollut maksimi liittymän hinta itselleni tähän mennessä älypuhelinaikana ja rajoittamaton netti on ollut koko ajan. Puheluita myös vähintään 600 minuuttia samassa paketissa. Eli ennen Moi:takin on ollut tarjolla halpoja liittymiä tarjolla, kun on viitsinyt tarkastaa liittymäänsä silloin tällöin.

Sitä en epäile yhtään että teliaan verrattuna säästät huimia summia. Mutta jos vaikka moista maksaisit 15e/kk datan ja puheluiden suurkuluttajana, niin siinä tulis 24kk aikana säästöä 120e. Sitten jos ajatellaan että elisa pääsee tavoitteeseensa ja saa moin ajettua pois markkinoilta tuolla moin asiakkaisiin kohdennetulla kamppanjoinnilla, niin siittä eteenpäin et saisikaan mistään haluamaasi liittymää alle 21e/kk. Sitten jos vaikka 5 vuoden päästä tulee seuraava moin tapainen firma markkinoille, niin olet maksanut 5 vuoden aikana 360e ylimääräistä jos vertaa siihen että olisit keskimäärin sen 15e/kk maksanut moista. Eli olet miinuksella 240e. :+1:

Tuossa tollanen kärjistetty esimerkki. Itselleni en saanut ennen moita mistään liittymää joka olis maksanut kuussa alle 18e/kk. Nyt laskut on siinä 9-12e/kk. Harmi jos tuo elisan kamppanjointi toimii ja palataan taas entiseen, itse olen ainakin pienen yhtiön puolella.

@peterra Näinhan se on että datapainotteiseksi tuo on menossa. Nuoret ei varmaan kohta enään tiedä mikä on puhelu kun nekin hoidetaan jo facetimella, vai mikä se on, ja whattsappin kautta. :grin:

En kiistä, koska minullla oli tosi pitkään työpaikan liittymät, mutta onko tosiaan ollut näin kallista? Ulkomuistista ”huolettomat” ovat aikojen alusta maksaneen 20-30€ (tingattu netto) josta syystä niihin kohdistunee korotuspaineita.

Asiaahan voi tarkistella helpostikin, kun menee näihin operaattoreiden omat palvelut. Yllättävän pitkälle näkee vanhat sopimukset ja hinnat. :smiley: On tullut maksettua aikanaan todella paljon liittymästä. :smiley:

1 tykkäys

Sen jälkeen, kun Sonera vaihtui Telian alle, niin en ole kertaakaan saanut lomatiedotetta itse netin kautta laitettua päälle.
Nyt ei pysty edes kirjautumaan sivustolle. Eli pakko taas soittaa asiakaspalveluun ja pyytää laittamaan tiedote päälle.

Hyvin toimii…eikun…

Huomasin saman, mutta ongelma tiedotteen kanssa ei ole uusi.
Tuo uutinen voi selittää sen, miksi en pääse edes sivustolle.

Luulisi , että puhelimesta minun Telia sovelluksella saisi tuon hoidettua. Voi olla, että saakin, mutta minä en ole sitä toimintoa vielä löytänyt.

@iceman tämä viesti ei tänne kuulu.

//mode-edit: iceman
Tämä viesti “tarttui” mukaan vahingossa, tietoturvakeskusteluun.

Tietoturva ja -suoja - #204 käyttäjältä Varilasit

Liittymäasiat sopivat paremmin tämän ketjun alle.

2 tykkäystä

Telia-TV:n ketjussa mainitsin, että sain 5€ laskun ilmaiseksi luulemastani elokuvasta. Asian ratkaisu kuuluu kuitenkin enemmän tänne.

Avasin chat-keskustelun asiasta. Hetki väännettiin ja käännettiin, lopulta ratkaisten asia niin että vaihdan Telian kännykkäliittymään (halvempi kuin nykyinen) ja leffan vuokra hyvitetään.

Sain mielestäni oikein hyvää palvelua operaattorilta, joten kehutaan kun on paikka. Aiemmin kun olen Telian kanssa yrittänyt kauppaa, niin tällainen myyntihenkisyys on puuttunut.

1 tykkäys

Toivottavasti käy parempi tuuri kuin minulla kuuluvuuden suhteen omassa asunnossa (ei kai se Telian mastojen vika ole jos asuu väärässä paikassa). Juuri ja juuri voi puheluita soittaa muutamassa “hotspotissa” ja mobiilinetti kiitää kilotavuissa. Joutuu kohtapuoliin anelemaan Elisalta liittymää takaisin…

Itsellä tosiaan sama, niissä paikoissa, joissa liikun, Elisa toimii huomattavasti paremmin kuin Telia (Tampere, Turku, Uusikaupunki) ja näiden välisillä tieosuuksilla myös.

Asun keskustassa, no problems. 4G laajakaistan joudun pitämään Elisassa, koska pystyttivät jytkyn 2,6GHz tornin johon lähes näköyhteys ikkunasta.

Kuuluvuus on edelleen tosi paikkariippuvaista. Cellmapperilla voi katsella missä on tukiasemat ja millä taajuuksilla. Elisa remontoi viime talvena Tampereen 4G verkon ja se on kovassa iskussa (myös 800MHz kuuluu).

Mutta kesämökilläni tilanne onkin niin päin, että vain Telialla on 4G tolppaa lähimaastossa.

Lappi-Kainuussa Telialla ja DNA:lla on uusi yhteishankkeena rakennettu verkko.

Ja puhelin vaikuttaa paljon. Edellinen Honor 7 Lite oli paljon kuuluvampi kuin iPhone SE.

1 tykkäys

Perin yleinen tilanne. Telia ja DNA ovat aika vahvoja kaupunkialueiden ulkopuolella, kun taas lähes poikkeuksetta tuntuu, että Saunalahti (teknisesti siis Saunalahti) jyrää nämä mennen tullen taajamassa ja kaupunkialueella.

On todella hyvä, että asiakkaalla on vaihtoehtoja. 4G-kuuluvuuksien erot on kaupungissa mielestäni aika marginaalisia ja todella vaikeaa kohdentaa, että onko yksi nyt ylitse muiden. Itse asioin pääsääntöisesti tässä Tampere-Kangasala-Pirkkala-Lempäälä-Ylöjärvi-akselilla ja täällä Elisa kyllä paukuttaa aika kovaa nassukkaan Teliaa.

Toisaalta kiinteä laajakaista on ollut niin edullinen Telialta ja toimivuuskin on ollut tasoa todella hyvä niin en sitä taida olla vaihtamassakaan mihinkään vaikka VDSL2-pohjaisena yhteytenä se toiminee kohtalaisen huonosti tai kohtalaisen hyvin verkko-operaattorista riippumatta.

Aiemmin pidin puhelinliittymää Telialla lähinnä tuon maaseutukuuluvuuden vuoksi, kun isälläni Orivedellä ei oikein muut operaattorit kuuluneet. Nyt näyttää Elisa pystyttäneen sinnekin omat kilpailevat tolpat ja kun paikalliset suhtautuvat Elisaan epäillen niin siellä olen lähes ainoa käyttäjä ja juuri optimaalisella distanssilla tolpasta. Kyllä siinä kelpaa oleilla.

Yksi lisäjuttu kuuluvuuteen vielä: aika paljon tuntuu riippuvan myös siitä, mikä puhelin on käytössä. Itse käyttelin Samsungia ja kärsin vuodesta toiseen kuuluvuusongelmista ja hitaasta datasta. Ostin sitten OnePlus 6 puhelimen ja siihen uuden liittymän niin nykyään tuntuu, että dataongelmat on historiaa. En taida enää Samsungiin vaihtaa.

Juuri tämä ja sen eron on kyllä huomannut tässä muutamana kuukautena…