Ruutu+: Selostajat ja studiotiimi

Joku Lukko-sarja on painunut mieleen, kun studiossa oli Tuomas Grönman, jonka puheissa vastakkain oli “me” ja “Tappara”. Selostamossa oli Esa Tikkanen kommentaattorina, jolla oli suuria vaikeuksia saada suomalaisiakaan nimiä oikein. Meillä oli puolustuksessa muun muassa “Sarasvuo”. Ja Bailen oli Tikkaselle aina “Bailey” tai “Bailey’s”. Se on ainoa kerta kun olen Ruudulle valittanut selostajista tai muusta henkilöstöstä.

13 tykkäystä

Eikös tuo ollut Sarajevo? :smiley:

Voi olla että oli montaa versiota, mutta Sarasvuo oli ainakin yksi niistä. :slight_smile:

2 tykkäystä

Juu, sen verran täytyy vielä myöntää että kaikki missä toistetaan samaa kihausta tai S-kiekon kasvattia ym. jatkuvasti alkaa ärsyttään. Alkio viljelee kevätjuhlaliikkeitä tai titta på ylähyllyä just riittävän harvoin, ettei mee maku.

2 tykkäystä

Mulla on särähtänyt korvaan kun selostetaan että “lähtö tapahtuu viipeellä”. Mutta Kielikellon mukaan se on johdannainen viipyä sanasta. Itselle sana viiveellä toimii paremmin.

4 tykkäystä

Tuo sana pitää ajatella vanhakantaisesti viive: vii/pe/hel/lä. Astevaihtelussahan on avotavussa vahva aste -pe-tavu. Jos kyse olisi umpitavu, niin sitten olisi heikko aste. Suomen kielessä ei ole alun perin ollut pitkiä vokaaleja ensimmäistä tavua kauempana. Siksi sanotaan viipeellä eikä viiveellä. Tuo h on sitten aikoinaan kadonnut tuolta välistä, paitsi tietyissä murteissa tuota h:ta vielä tavataan.

Ongelma tietenkin kielikorvaan tullee siitä, että sana viive on nominatiivissa jo valmiiksi heikossa asteessa. Ajatellaanpa esim. sanaa koe, sekin on heikossa asteessa perusmuodossaan. Mutta sitten sanotaankin Luetaan kokeeseen.

Pitää nyt kuitenkin sanoa, että särähtää tuo kielen säännöistä huolimatta korvaan, kun sanotaan viipeellä.

6 tykkäystä

Oliko se ny 13-14 kausi ku Tikkasella oli tää legendaarinen ”seinä seinää vastaa” juttu ainakun joku oli katkasemas PO-sarjaa. Lisäksi just nää Baileyssit summuut.

3 tykkäystä

Ai saateri olinkin jo ihan unohtanu Tikin nimiväännökset, kiitos tästä! Muuttuikos Elorinnekin Elorannaksi? :grin:

1 tykkäys

Tää horrori olikin jäänyt unholaan. Kiitos tästä, nyt jokainen selostaja ja kommentaattori kuulostaa paremmalta. Oli se niiiin jäätävää kakkaa.

3 tykkäystä

Mulle sana “viipeellä” kuulostaa kummalliselta. Koska suomenkielessä on yleisesti käytössä sana viive, niin loogista olisi käyttää viiveellä. Jos käytössä olisi sana “viipe”, niin sitten viipeellä. Molemmat kuulemma ovat oikein. Eilisessä Ässät-TPS -matsissa selostaja käytti Ässien hyökätessä viiveellä ja TPS:n hyökätessä viipeellä tai sitten toisinpäin :slight_smile:

2 tykkäystä

Oliko se niin, että Ritarilla oli jotain tunteita JYPiä kohtaan?
Jos näin, niin peitti sen hyvin. Itseasiassa Ruudusta katsellessa kuulosti kuin kaikki JYPin maalit Rooban komeaa lämäriä lukuun ottamatta olisivat jopa harmittaneet Ritaria.

2 tykkäystä

Onhan Ritari viimeisen päälle JYPin mies. Syntyjään Jyväskylästä ja JYPissä pelannutkin. Ehkä maalit eivät olleet tarpeeksi nättejä?

No vakavammin, itse pidän Ritaria ainakin lähes ammattitaitoisimpana selostajana, hyvin peittää nykyään sympatiansa. Aiheuttaa tunteita katsojissa, mikä sekään ei välttämättä ole huono

5 tykkäystä

Eipä Ritarin selostuksessa pitkään aikaan oo erityistä JYP faniutta kuullu. Usein hehkuttaa ns. altavastaajan maaleja enemmän ku ennakkosuosikin.

Tän takia ei mun mielestä peitä sitä kovin hyvin, vetää sen toiseen ääripäähän varmuuden vuoksi. :grinning: Mutta Ritarille :+1:, pidän hänen selostuksesta. Tekee hyviä havaintoja pelistä.

2 tykkäystä

Kuten jo eilen totesin, minua ei Ritarissa häiritse kuin ääni. Jotenkin kaikki intonaatio puuttuu, mistä syntyy tunne, että ukko punnertaa kopissa pää punaisena.

Joo, äänihän on mielestäni suoraan sanottuna ruma. Kauniisti sanottuna ei paras mahdollinen ammattiin jossa ääni tärkeä.

Mutta Ritarin plussat on mulle huomattavasti suurempia kuin miinukset. :smiley:

1 tykkäys

Kuvittele miltä niistä vastapuolen pelaajista mahtoi tuntua 80-90 luvulla kun joutuivat tiki-talkia kuuntelemaan.

1 tykkäys

Jos laimeaa selostajaa haetaan niin ehdottomasti J-P Jalo. Vahvempia lukkolaseja ei löydä vaikka kuinka etsisi. Ehkä kommentaattorina Tuomas Grönman…

Kuka muistaa 2013 finaalit ja Aleksi Valavuoren. Äijä olisi yhtä hyvin voinut olla studiossa ässä lippujen kanssa kun jatkuvasti hehkutti Ässien esityksiä ja “porilaista hulluutta” ja Tapparasta ei juuri maininnut mitään, korkeintaan jotain negatiivista.

Oli allekirjoittanella pikkuinen banaani otsassa. Hävitty finaalisarja oli jo asia erikseen mutta kun joutui katselemaan koko finaalisarjan tuota ässien fanipoikaa.

2 tykkäystä

Muuten sama, mutta sen verran pitää korjata, ettei ollut Ässien fanipoika vaan Tapparaa vastaan. Sama jatkui pitkään, mutta muuten se ei haitannut kuin silloin, kun toimi studioisäntänä. Ei tajunnut jääkiekosta mitään, mutta silti esitti näkemyksiään kuin olisi tajunnut.

1 tykkäys