Ruutu+: Selostajat ja studiotiimi

Kyllä sitä kuvittelis, että joitain entisiä Tapparan pelaajia olisi vielä elossa laittaa kommentoimaan peliä telkkariin. No Juti ei taida ehtiä, ku sillä on kaikenmaailman muita tosi-tv-hömpötyksiä.

Toimittajakaksikolla Vesa Rantanen & Tuomas Nyholm on hyvätkin hetkensä. Jälkimmäinen on myös lahjakas kirjailija, mm. Jarkko Ruudun elämänkerran tekijä.

Olen onneksi yksityiskohdat unohtanut, mutta tämän parivaljakon (+ Marko Lempinen) mediatoiminta (mm. Plihal-maali) toissavuoden Kärpät-finaaleissa aiheutti sen, että Urheilu Sanomia en enää koskaan tilaa. Kyllä sieltä myyjäneiti aina ajoittain soittelee ja saman vastauksen saa: Ennen teidän jääkiekkotoimitus vaihtuu, kuin minä muuten ihan asiallista lehteänne tilaan.

Joo, ei näemmä tarvinnut kauas historiassa mennä, kun Rantanen kirjoitti tuomareista valittamisesta “Lopettakaa se vollotus”:

Twiitti on viikon takaa, linkattu kirjoitus siis samalta ajalta. Tässä vielä twiitin kuva isompana, jos jollain on vaikeuksia avata se.

Ilmeisesti Tapolan valittaminen on aiheetonta, mutta kun Törmänen kommentoi hänen “pitää reagoida”. Muut itkee, Törmänen reagoi.

7 tykkäystä

Palaute:

Hei
Käsittääkseni 4-pro kanavanne on suunnattu koko Suomelle, ei pelkästään Helsinkiläisille? Nyt kun pelataan jääkiekon finaaleita, niin miten voi olla mahdollista, että jääkiekkostudioonne on saatu täysin puolueelliset henkilöt kommentoimaan peliä ja sen tapahtumia? Voisitte aivan hyvin pukea Rantasen ja Nyholmin hifkin peliasuun, eipähän jäisi vähemmän kiekkoa seuraavillekkaan epäselväksi, mitä joukkuetta kannattavat!
Koska haluaisin kuulla myös siitä toisesta pelaavasta joukkueesta jotain, joutuukin todella raskaasti miettimään kanavapakettinne uudelleen tilaamista. Onneksi löytyy vielä vaihtoehtoisa konsteja seurata otteluita.

27 tykkäystä

Se on vaan tuuleen huutamista näiden monopolikanavien kanssa. Ainoa tuote, ihan sama mitä sisältö on. Ainakin minä tilaan ja laitan vaikka volumesta höpötykset pois. Minä nautin täysillä fanipoikien itkuista. Meni todellakin pojilla tunteisiin ja Karrikin on jo omaksunut perusipalaisen katkeransuloisen kateuden muodikasta ja ryhdikästä Isoveljeää kohtaan.

1 tykkäys

Rantanen kääntämässä takkia taas…

1 tykkäys

Samaa olin tulossa nauramaan. En usko että Rantanen sen kummemmin fanittaa IFK:ta kuin Tapparaakaan, mutta onhan tuo erikoista kuinka jääkiekkojournalismilla itsensä elättävällä ammattilaisella yhden nukutun yön jälkeen kanta muuttuu ihan totaalisesti - kuin millä tahansa värilasipuusilmäkiihkofanilla.

Mitäs jos joku “ulkopuolinen taho” on vaikuttanut Vesa Rantasen mielipteen muuttumiseen?:joy:

1 tykkäys

Nyt vois faniryhmittymä toimittaa tiistaina hallille muutaman tukkupaketin nessuja studion nurkille :slight_smile: Voi olla tarvetta jos/kun Tappara kellistää Tsadilaiset.

Toimittajien, pelaajien, valmentajien ja nyt tuomaritarkkailijankin pitää antaa mielipide heti nyt ja tässä, kun pelin kuumotus on vielä poskilla. Yön yli nukuttuaan on paljon helpompi laittaa faktat järjestykseen ja sanoa jotain rakentavaa. Eli annetaanko pojille vähän armoa. Ja nautitaan…

Kyllä Rantanen vahva IFKn mies on. Nylholm/Rantanen parilla on lupa olla kopissa vielä 2 tuntia ennen matsin alkua. Ei tälläistä etuoikeutta anneta puolueettomalle toimittajalle.

1 tykkäys

Tässä on ihan hyvä jutustelu ikan ja Palomäen kanssa.

1 tykkäys

Rantasen kommentti tammikuulta… Ihme kitinää tuomareista?

Vastaan @Peterra:n mainioon kirjoitukseen tuolta finaaliketjusta.

Rantanen ja Nyholm ovat toimittajia ja jälkimmäinen myös kirjailija. Lehtijuttuja väännettäessä sinulla on aikaa tehdä analyysi, johtopäätöksen ja kirjoittaa juttu. Parivaljakko on kuitenkin TV-työssä vasta aloittelijoita ja live-tuotannossa suorastaan untuvikkoja. Aikaa ei ole yhtään ja homma vedetään nippuun reaaliajassa.

Jokainen voi miettiä vaikkapa miten vaikkapa kaiken kokenut Tapio Suominen olisi vetänyt eilisen post-game studion purkkiin.

1 tykkäys

Joo, kokemus livetuotannosta on varmasti ohkaista. Enemmän mua silti kummastuttaa se, että pelin jälkeenkin, tunnelmien tyynnyttyä, Nyholm puolusteli studion fokusvalintaa sillä, että “tilanne oli syytä käydä juuria myöten läpi”. Aika isot juuret oli yhdellä maalilla. Enemmän tulee mieleen se, että oli vain pakko puolustella omia jotenkin, ei pystytä jälkikäteenkään tunnustamaan, että fokus osui aidan sijasta aidanseipääseen.

En edelleenkään muista, että muita maaleja olisi käsitelty ainakaan puheen kera, kun keskityttiin vain yhden maalin kelailuun ja taivasteluun; Tapparan parantunut peli ohitettiin suurin piirtein sivulauseilla. Varmasti studiolla, ainakin Kivellä, olisi ollut näkemys siihen, miksi HIFK ei saanutkaan vastustajaa enää kirkkaissa valoissa nollille ja miten Tappara paransi.

1 tykkäys

Änärissä kaikki on paremmin. NHL VideoCentteristä peliä katsoessa voi valita haluaako koti- vai vierasjoukkueen selostuksen.
Asiallisin kommentointi on tullu taatulta Stadin Kingiltä Kibe Kuhdalta Ylellä, joka vain totesi faktat ottamatta kantaa suuntaan tai toiseen.

Itse annoin eilen lyhyttä palautetta suoraan Rantaselle Ilta-Sanomiin sähköpostitse ja kun sain herralta kiitos palautteesta -viestin, vastasin vielä ja perustelin kantani paremmin ja asiallisesti.

1 tykkäys

Katkera tappio halutaan aina muistaa niin, että sille on joku itselle suotuisa selitys. Ei liity mitenkään tähän, mutta noin esimerkkinä vaikkapa Torino 2006. Varmasti yksikään ruotsalainen ei tiedä/muista että Saku Koivulta hajosi maila aloituksessa, josta syntyi ottelun ratkaisu. Me hävittiin silloin kulta tuon katkenneen mailan takia, ei siksi että tehtiin maali vähemmän. Eikö? Vuosi sitten jatkoajalla jollekin/joillekin sattui hirvittävä merkkaus-/vaihtovirhe. Se vihollisen pitkä avaus lapaan ja siitä syntynyt taidokas läpiajo päätöksineen oli sitten vaan seuraus.

Pitääkö paikkaansa, että kun eilen studion fanipojilla meni kuppi nurin, unohtui illan parhaan pelaajan valinta ja haastattelu? :joy:

2 tykkäystä

Pitää paikkansa. Tai sitten olin jo vähän humalassa huutamassa voittoa…

1 tykkäys