Sähkön hinnasta näkyi eilen juttua, joten parasta tehdä tälle oma ketju.
Sähkön hinta vaihtelee melko paljon vuodenajan mukaan, ja yhtiöitä on markkinoilla jos jonkinlaista. Osa tarjoaa lyhyttä “toistaiseksi voimassaolevaa hintaa” pilkkahinnalla, mutta tämän jakson jälkeen hinta pompsahtaa ja rajusti. Toiset taas ovat “jatkuvasti kalliita” ilman yllätyksiä.
Itse olen päätynyt tekemään aina vuoden tai kahden määrämittaisen sopimuksen sen mukaan mistä parhaan tarjouksen saa.
Sähkösopimusten kanssa hintavertailu todellakin kannattaa.
On toki tiettyjä yhtiöitä mitä kannattaa kiertää kaukaa. Sen verran on tietoa ja ymmärrystä näistä asioista nyt. Kannattaa tarkistaa taustatietoja jos joku näyttää liian hyvältä ollakseen totta.
Itsekin ottanut Väreeltä diilin, sain jollain ihmeellä hintaan 4,4snt/kWh ilman kk-maksua. Pääasiassa kilpailuitettiin tyttöystävän kanssa nimenomaan perusmaksua, koska kaksiossa asumme.
Ainakin itsellä pörssisähkösopparissa keskimääräinen kWh-hinta jäi ikävän kalliiksi, kun sähköä tuli käytettyä eniten päivällä, jolloin hinta pörssisäkin on kalleimmillaan. Keskihinta vuorokaudessa toki on edullinen.
Itse aikaisemmin sähköä myyneenä tulee näitä seurattua vieläkin mielenkiinnosta nykyisin firmat (erityisesti Fortum) pyrkii myymään kuukausihintaista sopparia. Halvimmillaan taitaa olla 19e/kk yksiöön tuo sopimus. Niitä kannattaa välttää!
Vuodenaikavaihtelu on merkittävää, jossa osansa on kysynnällä (pakkanen) ja Ruotsin vesivoimavarannoilla (sadekertymä).
Pörssillä hyödyntää kaikki laskut ja kärsii nousut. Sähköyhtiöt pyrkivät tekemään voittoa, joten teoriassa lyhyen aikavälin pörssisähkö on tehokkain, vaikka voikin olla hetkellisesti kallista. Kiinteä hinta on vakuutus hintariskiä vastaan.
Sama homma. Aika hyvin tuntuvat firmat myös matchaavan samaan tapaan kuin puhelinliittymissä. Nyt menossa Helen 4,18 snt/kWh ilman perusmaksuja tämän vuoden loppuun.
Tammerkosken lähisähköä tulee 5.59 snt/kWh, sopparia tehdessä oli varsin kilpailukykyinen. Halvemmallakin sähkönsä sais, mutta on puhdasta ja läheltä, niin vähän voi extraa maksaa.
Viime elokuussa alkoi heleniltä kahden vuoden soppari eka vuosi ilman kk-maksua. 3,99c/kWh. Toisena vuonna kk-maksu 3€/kk ja sama tuntihinta.
Maalämmittäjänä arvostaa sitä että kun sähköstä valtaosa kuluu kylminä kuukausina ettei se hinta silloin ole kovin kova. Kesällä kun halpaa, niin silloin ei pahemmin kulutusta ole. Ei pörsseily kiinnosta.
Tampereen Sähköstä ottaisin myös mutta mukana aina kiskurihintainen kuukausimaksu 3,98 niin vaihdoin.
Vinkkinä muuten esim kilpailuttaja.fi käyttöön että kannattaa käyttää kulutuslukemina esim kerrostalohuoneistoa, kun pieni kulutus niin tarjoukset parempia kuin esim oktalo. Itse löysin tämän tuolta bbs.io-tech palstalta, kuulemma eivät kysele / tarkista sen kummemmin. Ise ilmoitin tarkalleen ja sain 4.78 mutta jos olisi käyttänyt tuota metodia niin olisi ollut jossain 4.2-4.4
Minkäslaisia sopimuksia ootte saanu tähän maailmanaikaan? Mulla loppuu sopimus syksyllä ja Helen tarjoo: 5,44 c/kWh + 3,00€/kk määräaikasta. Vertailusivuilta netistä löytyy Energia 247 tarjous halvimpana: 4,79 + 0€.
Toki kilpailutan sähkö kun sen aika on. Mutta nykyään kun kerrostalossa asuu niin sähkölasku on aika minimaalinen verrattuna siihen mitä se oli sähkölämmitteisessä (varaava takka ja ilp) omakotitalossa.
KT 3kk sähkölasku (ihan sama mihin aikaan vuodesta) sisältäen siirron noin 75e
OKT 1kk sähkölasku talvella ~100e + siirto ~200e
OKT 1kk sähkölasku kesällä ~50e + siirto ~60e
Aika pähkinöitä tuosta kilpailuttamisesta kerrostaloasuja saa. Varsinkin kun siirron osuutta ei voi kilpailuttaa ja se on about tupla sähkön kulutukseen nähden omakotitalossa.
Kannattaa vähän miettä että voiko saada jotain muita hyödykkeitä (kuten kauppojen bonuksia).
Tarkemmin sitten katsella ja koittaa ajoittaa sähkösopparin teko OKT asuessa.
Kaukolämmitteiseen paras vaihtoehto on perusmaksuton sopimus. Pienellä kulutuksella ei oo hitonkaa väliä onko 4,79 vai 5,56 jos perusmaksu on 0. Ja jonkinlaisena “asiantuntijana” minä välttäisin nämä pienemmät yhtiöt kuin ruton.
Itse kilpailutin juuri oman sähkön ja nyt otin 2 vuoden määräaikaisen sopimuksen Lumme Energialle. Hintaa tuli 4,95 s/kWh ja 0€ kuukausimaksu. Nykyinen sopimus oli markkinasähkö Lumolle ja se tuli todella kalliiksi, jopa kesäkuukausilla. Talvella oli jopa isompi sähkölasku kuin sähkönsiirto…
Rakentaja.fi (maksuton jäsenyys) kilpailuttaa sähköyhtiöt pari kertaa vuodessa. Tätä kautta olen veivannut parin vuoden pahveja jo noin 10 vuotta.
Vaivaton tapa saada ryhmäalennettuja määräaikaisia sähkösopimuksia.
Oomi Energialta (joo tiedän, tv-mainokset ovat ärsyttäviä) 2 vuotinen kiinteä:
Perusmaksu 0€/kk
Energia 4,39 snt/kWh
Tuolta olen yleensä saanut kohtuuhintaista sähköä, riippuen tietysti tilanteesta, vuodenajasta yms. Tällä hetkellä vajaa vuosi jäljellä Helen-diiliä 3,99c/kWh ja vielä ilman perusmaksua mennään, muistaakseni ensi kuusta alkaen olisi n.2€/kk perusmaksu. Tuo tarjous taisi kyllä tulla puhelimitse.
Toki olen rakentaja.fi tarjoukseenkin joskus tarttunut, ei vaan oikein aikataulullisesti ole aina osunut omaan sopimuskatkohetkeen. Varmaan sen alkamisajankohdan kuitenkin saa tarvittaessa sovittua. Vähän sellainen kutina on tullut, että yleensä alkukesästä saa parhaat diilit?
Itsellä nyt 09/2020 otettu Helen 3,84€/kk + 4,45c/kWh. Tällä mennään vielä vuosi, josko se pörssihinta siitä tulisi alas vielä, vaikka tuskin kun kysyntä kasvaa kokoajan kun e-autotkin yleistyy.
Itse pidän tuota sähkön hintaa siedettävänä, yleensä Helen Oy lasku on tasan puolet (30-69€/kk) siitä mitä Caruna rokottaa (70-135€/kk), siellä sitä potentiaalia olisi. Käytännössä meillä siis euron arvoisen sähkön siirto maksaa 2 euroa.