Sähkön hinta ja sähkösopimukset

Joulukuun toteutunut pörssisähkö oli lopulta ihan siedettävä 11,2 c/kWh vaikka kulutusta ei yritetty mitenkään erityisesti optimoida. Kiinteällä sopimuksella ei siis olisi ”voittanut” kuin pari senttiä. Aika yllättävää ehkä, kun miettii missä hinnoissa oltiin joulukuun alku. Keskiarvo spot hinta siis lopulta ratkaisee, ei yksittäiset hintapiikki päivät (tai viikot).

2sent ja 1500kWh = 30€. Itsellä kiinteä säästi 71€ joulukuussa.

Tästä viestistä en kyllä saa kiinni. Laiskuutta kirjoittaa noin lyhyesti, että siitä ei saa kukaan mitään selvää.

Sullako 2c kiinteä soppari? Mihin verrattain säästit 71€.

Sit (joissakin tapauksissa) ihmetellään jos joku liputtaa. :grinning:

Edit:

Olin lukenut Stubenhockerin viestin jo aikoja sitten, nyt kun oikein mietti @skvi viestiä niin ymmärsin mitä tässä haettiin.

Sitä en tiedä mistä kiinteänhinnan hinta on keksitty. Sehän on ihan yksilöllistä, milloin kukin on sopparin tehnyt.

1 tykkäys

Nyt on napakka pakkaspäivä, mutta vispilät tuottavat ~2500MW tällä hetkellä, eli noin viidenneksen kulutuksesta. Ruotsista tuodaan tällä hetkellä, koska oma tuotanto ei kuitenkaan riitä ja siitäkin suunnilleen vastaava osuus on vispiläsähköä.

1 tykkäys

1500kWh kuukaudessa kulutuksella 2c/kWh tekee 30€ suurempaa laskua.

Itse säästin taas omalla kiinteällä sopimuksella 71€ verrattuna pörssiin joka on kuten sanoit yksilöllinen.

Kannattaa hakea fingridin datahubista kulutusdata ja laittaa se liukuri.fi palveluun niin pääsee oikeasti vertaamaan kiinteää ja pörssiä. Näin itse tein ja sain 71€:a.

2 tykkäystä

Liukuri antaa siis pörssinhinnan, aivan kuten www.sahko.tk.

Pitää muistaa että kaikilla ei ole tuoretta 9c sopparia edes. No eipä tämä toki ole, tai ei pitäisi olla kilpailu. Toki hyvähän näitä on pohtia, että osaa valita jatkossa kullekin sopivan sopparimuodon.

Itse maksan joka kuukausi laskutilille sähköstä 250€/kk kesät talvet, se auttaa vähän lievittämään laskupainetta. Eka vuosipörssi sähköä, niin heinäkuussa sit muutan kk summaa tarvittaessa. Toistaiseksi olen saanut kulutusta vähän vähennettyä.

Veikkaanpa muutamaksi päiväksi (ti-to) kun lämpötila laskee pakkaselle suurimmassa osassa maata -20 ja -30 välille - aikamoisia piikkejä pörssisähkön osalta. Toisaalta jonkin verran myös tuulee joka voi hieman noita piikkejä tylsyttää. Nähtäväksi jää mutten ihmettelisi vaikka nousisi hetkellisesti päälle 60-70c /kWh.

Tosin nyt ei taida olla mitään häiriöitä tuotannossa? En usko siten että mennään noihin lukemiin. Itse lomalla, niin pääsee lämmitteleen torppaa…

Sitäkin mutta sinne voi ladata fingridin datahubin csv tiedoston, lisäämään oman kiinteän, siirtoyhtiön hinnan. yms.

Itsellä nyt 6kk kiinteä maaliskuulle ja sit taas pörssissä. Nyt talvella vertailen tuolla omaa kulutusta, pörssiä etc jotta voin valmistautua seuraavaan talveen. Pohdin mennäkö pörssillä vai kiinteällä.

59c piikki huomenna

Vain tunnin ajan, 6 tunnin ajan huomenna ollaan yhteensä yli 30c hinnoissa. Odotin pahempaa. Torstai saattanee olla viikon kallein päivä pörssisähkössä

Huomisen pörssisähkön hinta yhtä raikas kuin ilma

Sähkönkulutukset meiän torpassa seuraavasti:
2023 13537 kWh
2022 14300kWh
2021 17200kWh.

Vanhempia ei löydy, mutta tiedän, että on ollu sielä 17000 huonommalla puolella. Tää säästö on tullu oikeestaan vaan siitä, että on ruvettu vähä kiinnittään huomiota ja hommattu ilmalämpöpumppu. Tosta tuskin enää kovin helposti lähtee merkittävästi pois, kun talo lämpenee sähköllä, takalla ja yhdellä ilpillä. Neliöitä on kuitenki bruttona 200.

1 tykkäys

Mikäs ikäinen talo?

Itse päässyt takaisin 2020 lukuihin, vaikka laajennuksen myötä on yksi 13m² lattialämmitys kuisti enemmän. OKT vm 1983 n.169m²
Sähkölämmitys + leivinuuni + takka + ilp + puukiuas.

2023 18748kwh
2022 22384kwh
2021 23522kwh
2020 18568kwh

1 tykkäys

2013 valmistunu.

1 tykkäys

Meidän talouden kulutus.
2021 = 8075 kwh
2022 = 7550 kwh
2023 = 4910 kwh
Lämmitykseen sähköä kuluu vain kellaritilojen lattialämmitykseen, säästö viime vuodesta 35%.
Suurin kulutus ollut yli 9300 kwh, tiedot tallessa kuukausittain (muutama puute tullut jostain syystä) vanhaan tyyliin vihkoon kirjattuna 20 vuoden ajalta.

1 tykkäys

Täällä mlp käy sen 3500h/v eli n. 6000kwh menee lämmitykseen ja käyttöveteen. 180m2 + 60m2 talli. Ei takkaa eikä muita lisälämmityksiä

Mites muu käyttösähkö? Sitä varmaan vähän kuluu kanssa.

Meillä 2+2hlö ja 137m²+30m² talli ja MLP+ilp tallissa tuottaa lämmön. Kokonaiskulutus on vähän kelistä riippuen siinä 10500-11500kwh. Talo on 2019 valmistunut, mulla on mutu että LTO:n tuloilman lämmitykseen palaa eniten sähköä, varsinkin kun on tällaiset kelit. Mittaamaan sitä ei oikein pääse, mutta siihen kun keksisi jonkun jipon.

Mihin lämpötilaan olet säätänyt tuloilman? Senhän ei tarvitse olla sama kuin mitä lämmityksen termostaateista on sisälämmöksi säädetty.

13°c, alemmas en ole rohjennut laskea. :person_shrugging:t2:

2 tykkäystä