Sähkön hinta ja sähkösopimukset

Mulla on nyt soppari Fortumin kanssa syyskuun lopusta alkaen. Semmonen pörsisähkö, missä voi aina kiinnittää kuukaudeks johonki kiinteään jos haluaa. Oliko jollain vastaava viime talvena? Oliko kovia noi kiinnitettävät hinnat esim. tammi-helmikuussa?

Mulla oli Fortumin kanssa sopimus, mutta vaihdoin sen n. 1,5 vuotta sitten muualle.

Nuo kiinnitettävät hintatarjoukset oli niin kovia ettei niissä ollut mitään järkeä ottaa. Saa nähdä onko heillä vieläkin sama systeemi…

Mulla oli parina talvena toi Fortumin hintakiinnityspalvelu mutta ovat tosiaan niin korkeita etten kertaakaan kiinnittänyt. Halvemmaksi tuli ilman. Siinä on sen verran reipas preemio suhteessa futuureihin mutta tietynlainen vakuutushan toi on omalle mielenrauhalle.

Fortumin myyjä koitti mulle tuota kaupitella, mutta ei kelvannut, kun mun ei kauklämpöasukkaana tarvi hinnan heilunnasta suuremmin murehtia. Herrforssilla pysyn, kun on halvimmasta päästä toi kuukausimaksu. Jäi vaan myöhemmin vaivaamaan, kun kaveri jutteli ,että sen palvelun hinta on 5,xx kuukaudessa, että tuleeko toi sen normaalin kuukausimaksun päälle, vai muuttaako toi normi pörssisähkön kuukausimaksun tuoksi vai tuleeko tuo extra-kuukausimaksuna, jos siihen kuukauden kiinteään tarjoukseen tarttuu? En ole tuohon lankeamassa, mutta jotain muuta saattaa toi kulupuoli tuossa kiinnostaa ja nämä on hyvä tiedostaa, kun myyjä pelottelee 30c hinnoilla… Mua toki saattais kuukauden lopussa kiinnostaa tarjoushinta, että mitä keskihintaa Fortum ei ainakaan odota pörssisähkön ylittävän :slight_smile:

Se tulee perusmaksun päälle. Se hintatakuu siis. Eli kiinteet kulut nousee yli 10€.

2 tykkäystä

No tämä sitten poissulkee tämän sopimusmallin käytännössä kaikilta asiakkailta. Sähkölämmittäjiä pörssissä vähän ja nekin sellaisia, jotka pystyy pelaamaan varaajien ja auton latauksen yölle/halvoille tunneille. Hassua, kun siinä käytävällä pysäytettynä toin selkeesti esille mun kulutuksen, hinnan ja päivittelyni siitä kuinka suuren osuuden pelkästään perusmaksut on kokonaiskustannuksesta (3+4,77). Sitten kaveri alkaa myydä, että mulla on just sulle sopiva tässä… Ei tarvi pelätä tammikuussa hintoja ja roikkua pääkatkaisijassa. Ei se varmaan edes kuunnellut, kun mun sähkön hienosäätö tapahtuu kiukaassa, kun on kallista niin ei saunota. Muuhun en voi vaikuttaa käytännössä ollenkaan.

Vielä. Yhdellä suuremman pään energiayhtiöllä on pilotointi alkamassa tuntihinnoitellusta kaukolämmöstä.

Juttua sähkön hinnan poukkoilusta:

HS-analyysi | Miksi sähkön hinta käyttäytyy niin oudosti? Nämä kolme kuvaa kertovat
syyn:

(Maksumuuri)

Suurin yksittäinen tekijä suuren hintojen vaihtelun taustalla on tuulivoiman kasvu. Tuulivoimakapasiteetin määrä on lähes nelinkertaistunut vain neljässä vuodessa jo yli 7 700 megawattiin.

KUN on hyvin tyyntä, tuulivoimaloiden teho voi pudota vain muutamaan kymmeneen megawattiin.

1 tykkäys

Onneksi on tuulinen viikko (torstaiiltaan saakka tuulee enempi kuin vähempi).

Tuulivoima tuottaa tällä hetkellä niin paljon (~4400MW) että ollaan sähkön viejiä.

Eli korjausarvio on parikytä päivää.

https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/c2e37ee0-54d6-44b7-8e17-05fa41de8942/2

1 tykkäys

Toivotaan siis tuulisia päiviä. Tossa jo aiemmin hypittiin 30snt tuntihinnoissa hetkellisesti kun vähän tyyntyi. Kertoo kyllä paljon säätövoiman puutteesta.

3 tykkäystä

Tuskin vaikuttaa. OL3 laittaa täyden höngän päälle niin tyhjiö on täytetty

Täytyy muistaa että (590MW) Loviisan toinen reaktori (toinen huollettu jo) on tän kuun vuosihuollossa myös.

Kuten arvelin niin ei vaikuta. Huomenna keskihinta 0,07c/kWh. Tietysti sitten jos/kun tuuli tyyntyy niin näkyy varmasti enemmän.

Aika sama mikä on sähkön hinta.
Viimekuun laskut kun jakautu seuraavasti
Väre 4,43€ ja sitten monopoliyhtiö
Elenia 46,96 :face_with_symbols_over_mouth:

3 tykkäystä

Tähän on vaihtoehto, toki ei missään nimessä halpa ratkaisu. Muuttamalla toisaalle ja tarkistamalla minkä sähkönsiirron yhtiön alueella olet, saattanet saada siirtokuluja alaspäin.

Jotenkin oletan että vaikka tuo siirto olisi mahdollista kilpailuttaa, ei hinnat olisi halvemmat.

1.9 alkaen Tampereella 5,78932 (sisältää siirron ja sähköveron), perusmaksu nousee 4,77->4,83. Mistä ne on tuohon juttuun noi luvut taikoneet, onko Tampere halvin??

Siirtohintojen osalta voi tehdä karkean yleistyksen. Mitä enemmän verkkoa maan päällä vioittumassa ja korjauksia vaatimassa, sitä kalliimpi siirto.

Tämä ei ollut excuse korkeille siirtohinnoille. Risoo itseäkin, että viimeisimmän kuun energia oli noin kymmenys siirtohinnasta.

1 tykkäys

25.7.2024 eli 1½kk takaa juttu, kyseisessä jutussa lisäksi kerrotaan mistä hinnat on otettu.

Lisäksi verkkoalueen asumistiheys vaikuttaa hintaan myös. Joten yleensä isommissa kaupungeissa on halvemmat siirtohinnat.

1 tykkäys

Elokuun kulutusvaikutus. Viime vuonna hankittu ohjaussysteemi haukkuu itsensä takaisin viimeistään joulukuussa. Koska energian hinta ja kulutus olivat elokuussa alamaissa, euromääräinen vaikutus tietty pieni.
Mutta sama humppa toteutuu hintojen noustessa ja kulutuksen kasvaessa talvella, pilkkujen siirtyessä oikean suuntaan. Ohjaus kalliilta tunneilta kannattaa sähkömökkeröisessä.

e: Kulutusvaikutus -1.269 € on prosentuaalisesti suuri, maksettavan energian summan toteuduttua lukemiin 4,21 €

1 tykkäys