Tämähän olikin hieman yllättävä. Kun katselee yksittäisiä kuukausia, oma keskihinta on ollut pörssin keskihinta halvempaa talvikuukausina (marras-helmikuu). Ja turpiin alkaa tulemaan kun lämmityskausi loppuu.
Ilmeisesti toi lämmityksen ohjaus ilta/yöaikaan on vaikuttanut paljon ja toisaalta kesäaikaan lämpimän veden käyttöpiikit (aamu ja ilta) näyttelee muuten pienessä kulutuksessa isoa roolia. Ja aurinkopaneelit tyhjää kulutuksen kyllä päiväsaikaan mutta ostosähkö painottuu aamuun ja iltaan. En oikein muuta selitystä keksi.
Näin arvelisin. Suurin piikki tosin meillä näkyy aamuisin ja iltaisin suihkussa käyntien myötä. Ja sauna tietysti. Päiväsaikaan aurinkopaneelit aika hyvin kattaa kaiken kulutuksen ja ylikin(jos ei satu kovin pilvinen päivä). Netotettu kulutus nollissa n 10-18 välillä.
Vesiboileria ei kannata pitää päällä kalleimpien tuntien aikana. Se vie paljon sähköä. Ajastaa sen lämmityksen halvoille (yö-)tunneille, niin pidemmällä aikavälillä tuolla on jo merkitystä.
Juu. Se olisi optimoitava kohde selkeästi mutta toi meidän varaaja ei omasta käyttöliittymästä sitä suoraan mahdollista(Jäspin yhdistelmä jossa lämmittää lattialämmitysveden ja sitten käyttöveden). Täytyisi pyytää sähkäri katsomaan saisiko sen erikseen ajastettua.
Cheap Energylla on ihan mielenkiintoinen soppari, jossa hinta muodostuu pörssisähkön 1kk keskiarvosta, reippaasta marginaalista ja maltillisesta perusmeksusta.
Tuolla välttäisi päivä- ja tuntitason kyttäilyn/optimoinnin, mutta hyötyisi kuitenkin halvoista jaksoista. Olettaen, että tuo todella toimii kuten lupaa.
Laskitko paljonko tulee kilowatille hintaa, kun teit klapeja? Itse ostan saman verran klapeja teko tuoreena ja poltan noin 10-12m3 pirtissä ja 3m3 mökillä kesällä. Vaikka kilowatti maksaa kaikkine töineen (klapien osto 80€/m3, kuivattaminen eli kasa kertaalleen ympäri, pinoaminen liiteriin, liiteristä kanto sisälle, polton vahdinta, nuohous yms) niin on se vaan mukavaa lämpöä, josta mielellään maksaa.
Lienee pikkuhiljaa sähköyhtiöillä valmistelut talvea kohti menossa; huomenna aamulla 60c/kWh, totutellaan väkeä korkeampiin hintoihin, niin ei tule liian yllättäen ne 1.50-2€/kWh. Minulla vahva epäilys että näin menetellään.
Tästä tuli vaan mieleen kun taannoin joku sähkömarkkinapomo taas lausui että korkeat hinnat ovat osoitus siitä että markkinat toimivat. Että mitenköhän tuolla sähköpörssissä valvotaan sitä ettei hintoja päästä manipuloimaan. Vähän työn puolesta päässyt pintaa raaputtamaan miten voimalaitokset suunnittelee tarjouksiaan seuraavien päivien osalta ja jotenkin semmoinen fiilis että jos hinnat näyttää olevan koholla niin ei kannatakaan laitosta ajaa kovemmin vaikka varaa olisi.
Toki tämä tila taitaa vain osoittaa miten huono resiliessi meidän energiajärjestelmällä on kun Venäjän tuonti loppui.
Useiden lähteiden mukaan sähkön tuotantokustannus Suomessa on vähintään 5-6 c/kWh. Tätä tukee (omissa ajatuksissani) myös kiinteiden sopimusten nykyhinnoittelu.
Jos olisin sähkön tuottaja, pörssisähkön hinta on liian alhainen yöaikaan. Olkoonkin, että hinta on seuraus markkinamekanismista.
Jos olisin sähkön tuottaja, tarkastelisin nykyisiä tuotantomääriä ja leikkaisin niitä.
Jos olisin tuottaja, leikkaisin tuotantomäärää alasajamalla osaa tuotannosta ja lisäämällä määräaikaishuoltojaksoja pidentämään laitteiston elinikää. Win-tilanne itselleni tuottajana.
Jos olisin tuottaja, rajoituksilla saisin nyt liian alhaisen yösähkön hinnan nousemaan ja kannattavuuteni paranemaan.
Mites kun en ole sähköntuotantoalan ekspertti, niin miten sähköntuottajien välinen kilpailu toimii, onko sellaista? Ja ovatko tässä esitetyt toimenpiteet realistisia ja laillisia vai olisiko niissä kartelliin/markkina-aseman väärinkäyttöön viittaavia piirteitä?
Jos sähkö tuotetaan vesivoimalla, niin miten sitä tuotantoa leikataan kun ei se vesi siinä koskessa pysähtele kellon mukaan.
Ydinvoimalan alas- ja ylösajo on usean päivän prosessi ja idea ydinvoimassa nimenomaan on ajaa sitä reaktoria koko ajan ja tasaisesti, koska prosessin kustannus on pieni, mutta laitoksen rakentaminen tähtitieteellisen kallista. Se investointi täytyy maksaa.
Tuulivoiman säätäminen taitaa olla täysin mahdotonta, koska ”rullat pyörii” juuri silloin kun tuulee. Oli kysyntää tai ei.
Aurinko taas ei talvella paista, joten aurinkopaneeleista ei saa tehoja vaikka kysyntää olisi. Keskikesällä taas sähköä syntyy 24/7 oli tarvetta tai ei.