Sähkön hinta ja sähkösopimukset

Tuota minulle suositteli energiayhtiössä työskentelevä kaveri, kun olimme samassa paltsussa. Joku toinenkin yhtiö tarjoaa samaa Priimaa.

Omavoima toinen mikä tuota tarjoaa.

PKS Priima ollut käytöstä syyskuun alusta, johon päättyi 2-vuotinen määräaikainen sopimus. Kokemusta ei siis paljon vielä ole eikä vielä kiinnityksiä tehtynä. Talvi 24 (1.1. - 31.3) olisi nyt tosiaan 8,247 snt/kwh, johon jo voisi tarttua…

Määki oon tähän päivään asti päässy alle 5 sentin hinnalla per kWh. Kauan arvoin eri vaihtoehtojen välillä. Fortumin pörssi kiinnistysmahdollisuudella 12 kertaa vuodessa oli vahva ehdokas. Mutta lopulta päädyin Lumme-energian synttäritarjoukseen, eli 8.29 senttiä kWh ja 4 kk ilmaiset kuukausimaksut. Toi siis 12 kk soppari. Oikeestaan se ratkas, että saa lämmittää saunaa ku haluaa ja säästää sit sähköä parhaansa mukaan ku haluaa pienempiä laskuja.

3 tykkäystä

Pieni päivitys jälleen tilanteeseen.

Vuosi sitten kun hinnat alkoivat nousta niin kaupunkiasunnon ja mökin sähkökustannukset näyttivät järkyttäviltä. Noin 2500 euroa kuussa jos ei mitään tehdä?

Molemmissa paikoissa tehtiin kaikki mahdolliset säästötoimenpiteet. Kun osto puiden käyttö otetaan huomioon lämmityksessä, sähkö maksoi siirtoineen noin 800 euroa kuussa talvikuukausilta molemmat paikat huomioiden.

Viime vuodesta viisastuneena möksällä on uusi ilmalämpöpumppu ja muutenkin polttopuuta riskisti molempiin paikkoihin. Josko näillä pärjäisi?

2 tykkäystä

Asiantuntijat aikoo pysyä pörssisähkössä. Kulutustiedot ei tosin selvillä.

Kauppalehden Jussi Rosendahl, Fingridin Jukka Ruusunen, Tuulivoimayhdistyksen Anni Mikkonen ja Aktian Lasse Corin.

”Kerrostaloasukkaan ei välttämättä kannata nähdä hirveästi vaivaa. Sähkölasku ei kuitenkaan tule kovin suureksi, ja erot sopimuksessa ovat pienempiä”, Ruusunen sanoo.

”Mutta jos pystyt kulutusta ajoittamaan ja toimimaan aktiivisemmin, tilanne on eri. Jos vaikkapa lämmität vettä sähkövesivaraajassa. Itselläni on aurinkopaneeli ja sähköauto. Minulla ei olisi mitään järkeä ottaa kiinteää sopimusta.”

Täällä pikkuruista taloaan sähköllä lämmittävä lähetti juuri tilauksen tuosta Priimasta Omavoimalle. Räknäillään sitten toukokuussa, kannattiko vaiko ei.

Ja peruinkin tuon Priiman saman tien. Hintakiinnitykset tuotteessa kvartaaleittain. Fortumin Tarkka + hintatakuu kuukausittain (5,90/kk) lopullinen valinta.

Nopeet liikkeet on näyttäviä.:wink:

Vaihdoin kaupungin ja mökin sähkösopimukset pörssisähköön. Pystyn melko hyvin ajoittamaan sähkön käytön halvimmille tunneille.

Molemmissa paikoissa on varaava takka. Takkoja hyödyntämällä saa ison säästön sähkön kulutukseen talvikauteta.

2 tykkäystä

Jep,

Itse aktivoiduin viime lämmityskauden alussa. Tiputin huonelämpötilaa about 1,5 astetta ja keskityin tulittamaan varaavaa takkaa reippaammin. Tässä tulos tämän vuoden kulutukseen:

image

2 tykkäystä

Kiinnostaisi tuollainen kvartaaliperusteinen kiinnitys esim Pohjois-Karjalan sähköllä.

Millaisia kokemuksia noista on, koska kulutusvaikutushan luonnollisesti ohjaa lopullista hintaa ? Ja kulutuksessa luonnollisesti ajoitus suhteessa pörssihintaan ohjaa asiaa.

Me emme tule ohjaamaan ‘viimeistä senttiä’ myöten kulutustamme ja kevyen ohjauksemmekin joudumme mökillä tekemään manuaalisesti (esim ilp illalla kovemmalle ja aamulla normiajoon).

Millaisia heilahteluita (± arvoja) suhteessa myytyyn lähtöarvoon todellisuudessa teillä on tullut lopulliseksi hinnaksi. PKSS antaa nyt 5.x Q4/23 ja 8.x Q1/24.

Lumme tarjoaa 12kk määräaikaista 7.98 + 3.99kk. Itse taidan pysytellä kuitenkin pörssissä. Kai noi sopimukset joskus vielä saadaan taas lähelle 5 senttiä…

1 tykkäys

Ihmetyttää vähän kun ihmiset täällä miettii senttien perään, eikö ketään kiinnosta mitä se panostaminen Tampereen Energian sähköön tarkoittaa kaupunkilaisille välillisesti? Liiketoiminta hyödyttää tamperelaisia, voitosta taitaa jäädä jotain yhteiseenkin pottiin. Oletuksena siis että suurin osa täällä sähköstä keskustelevista olisi tamperelaisia. Minä ainakin maksan mielelläni omalle kylälle kun mihinkään muualle, olkoon sentin kaksi kalliimpaa.

4 tykkäystä

Täytyy kyllä myöntää, että ite otan aina halvimman sopimuksen ns. luotettavilta tarjoajilta. Mielellään ottaisin sen myös Tampereelta, mutta kun hinnat pyörii siellä ihan eri luokissa. Oma kulutus on n 25000kwh, niin johonkin se jo myös vaikuttaa…

13 tykkäystä

Sinällään kannatettava ajatuskuvio, mutta kääntäisin ehkä niin päin, että eikö Tampereen sähkö tai energia mikä se nykyään onkaan voisi huomioida tamperelaisia jonkin paikallisen kampanjan muodossa? Uskollisuus kuluttajakäyttäytymisessä pitää mielestäni ansaita. Ei se mihinkään hyväntekeväisyyyteen voi perustua. Jos haluaa saada on pakko antaa…

13 tykkäystä

Samaa mieltä. Uskollisuus pitäisi palkita pitkästä asiakassuhteita. Näin ei vain tapahdu monenkaan yrityksen toimesta, mukaan lukien tämä paikallinen energiayhtiö.

Tämä johtaa jatkuvaan asiakassuhteiden kilpailutukseen.

7 tykkäystä

Minä käytin markkinatalouden suomaa valinnanvapautta ja vaihdoin sähkösopimuksen ainakin pariksi vuodeksi pois Tampereen energialta, koska halusin tuuppia osaltani Tampereen energiaa tarjoamaan parempia uusiutuviin pohjautuvia sähkösoppareita. Tämän siis tietysti myös heille kerroin sopimusta irtisanoessani.

3 tykkäystä

Esimerkki toisesta aiheesta: Katkaisin Aamulehden kestotilauksen, koska hinta vaan nousi ja nousi. Arvasin että puhelin soi viimeistään kahden viikon päästä. Niinhän se soikin:”juu meillä on tämmönen kampanja ja nyt vuoden lehdet x eurolla.” Sain vuoden jatkon kolmasosahinnalla verrattuna siihen, jos olisin vaan jatkanut kestoa… näin niitä kanta-asiakkaita arvostetaan.

15 tykkäystä

Olet ihan oikeassa siinä, että kyllähän tuo toisaalta kunnallisverotuspainetta vähentää, jos ostaa “omalta” yhtiöltä.

Mutta kun olin ollut asiasta heihin päin yhteydessä, että tämä on täysin kohtuuton hinta, niin jäätyäni kolmesti ilman minkäänlaista vastausta, tulin siihen tulokseen, että kaltaiseni kerrostaloasukki onnettomine kulutuksineni olen lähinnä “hiekkaa pankkisaliin” tuova. Ehkäpä siirtymiseni muualle säästääkin Tampere Energialle niin paljon laskutus- muita kustannuksia, että kaikki voittavat.

1 tykkäys

Kuukausi sitten, (kun pörssihinnat olivat korkealla) Lumpeen tarjous oli 8,6snt/Kwh, joten suunta on kääntynyt. Taisivat sähköyhtiöt kokeilla kepillä jäätä elokuussa, että tarttuuko joku korkeampaan tarjoukseen,

Odottelen parempaa tarjousta. Sähköfutuurit helmikuulle näyttää 8,60snt/kWh ja Q2/2024 on 4,41snt/kWh. Elokuun toteutunut oli kovista hinnoista huolimatta 8,24snt/kWh.

Jos kestää tammi-helmikuussa hieman kovempia hintoja, niin pörssisähkö vaikuttaa muiden kuukausien osalta ylivoimaiselta vaihtoehdolta.

2 tykkäystä

Minulle soitettiin seuraavana päivänä kun peruin tilauksen.
Viime talvena katkaisin noin 30 vuoden asiakkuuden ja otin 10 kuukauden tilauksen digilehdestä ja viikonlopun paperilehdestä, hinta oli alle puolet normaalista. Nyt tuli uusi lasku kun se muuttui jatkuvaksi tilaukseksi niin hinta nousi huomattavasti joten päätin tilauksen, 1 tarjous on nyt tullut sähköpostiin ja 2 puhelimitse ja hinta on noin 14€ kuukautta kohden jonka tulen taas ottamaan.

2 tykkäystä