Sama kävi itellä mielessä. Kuka haluaa, että annat lehdelle haastattelun ja juttuun lätkäistään tuollainen kuva. Tollasta vois odottaa joltain teini-ikäiseltä vastustajan vihaselta fanipojalta.
Kuvaajaakin luulisi hävettävän. Itse poistaisin noin epäonnistuneen otoksen kamerani muistikortilta saman tien.
No Santtuhan täyttää tuosta kuvauksestasi kaiken muun paitsi “teini-ikäisen”
Kyllä tämmöisen tavallisen haastattelujutun kuvat valitsee toimittaja itse, toki ehkä yhteistyössä kuvaajan kanssa, jos kuvaaja on ollut keikalla mukana. Mutta tuon karmean arkistokuvan on toimittaja ihan itse käynyt etsimässä järjestelmästä.
Ikuisuuden vanha kuva ja ei ole sattumaa, että Santtu sen lyönyt artikkeliin. kuvaaja taitaa googlettelun perusteella olla sydämmeltään myös ilvesläisiä.
Tuo juttu oli kyllä alusta loppuun aivan täyttä paskaa.
Joka ikisestä asiasta oli kaivamalla kaivettu negatiiviset puolet esiin ja väliin oli laitettu muutama suora sitaatti Rautakorvelta.
Väliotsikot kertovat olennaisen: “Diagnooseja mutulla”, “Kritiikkiä”, “Pelon ilmapiiri”, “Kolmen matsin päässä”.
Joku oikea toimittaja olisi lähestynyt aihetta siten, että se oli aivan huikea suoritus miten Rautakorpi nosti Tapparan pohjamudista Liigan kestomenestyjäksi. Samalla Tappara mm. rikkoi perättäisten finaalipaikkojen ennätyksen sekä nousi yksin kärkeen kaikkien aikojen mestaruuksissa. Mutta ei Silvennoinen.
Miettikää, jos Silvennoinen kirjoittaisi vastaavan jutun fanittamastaan Ilveksestä. Jos Rautakorven Tapparasta sai noin paljon negatiivistä kaivamalla kaivettua esiin, niin Ilveksestä vasta synkkää tekstiä tulisikin.
Hetken ihmettelin, että eihän tää ensimmäinen kuva nyt niin paha ole. Kuvakulma hiukan alhaalta ja muutenkin vähän poseeraamalla poseerattu, mutta kuitenkin aika normaali.
Sitten vasta näin mikä se kuva oli mistä puhuttiin. Ei saatana.
Iltalehdet ja Iltasanomat on kyllä pohjinta mutaa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Toimittaja sanan käyttäminenkin on kyllä kokenut aikojen saatossa sellaisen arvon laskun, että ei se tarkoita juuri mitään enää.
Kuva on nyt vaihdettu juttuun. Ja varmaan/toivottavasti samalla jälleen kerran esimiehen puhuttelu. Toimittajan irvikuva, lapsellinen ihminen. Tuskin kasvaa tämän enempää aikuiseksi jatkossakaan.
Tuota… Mun mielestä juttu oli yllättävänkin hyvä Santtu Silvennoisen jutuksi. Hyvä juttu kenen tahansa kirjoittamaksi.
Jutun keskellä ollut kuva, joka myös oli juttulinkin kuvakombossa taas aivan käsittämätöntä murrosikäistä vitt-ilua. Mikään itseään kunnioittava media ei tuollaista julkaisisi kenestäkään. Aivan täydellinen limboilu.
Päälle vielä ammattieettinen rimanalitus, että kuvan poistaminen olisi näkynyt päivitysjassa. Päivityksen syystä olisi myös lukijoille kerrottu. Kumpikaan ei tapahtunut. Tää menee ihan kollektiivisesti Iltalehden piikkiin, kun toimitaan ihan vastoin alan yleisiä periaatteita.
Jotenkin toivoisi kuitenkin, että Santtu Silvennoisen juttuja luettaisiin aluksi ihan vaan juttuina eikä lähtökohtaisesti Santtu Silvennoisen juttuina. Jos niitä ei halua ensinkään lukea, ymmärrän. Jokainen valitsee.
Esimerkiksi tässä jutussa ollut väliotsikko “Pelon ilmapiiri” liittyi Rautakorven pohdintaan koronan vaikutuksista yleisön käyttäytymiseen. Suora viranomaiskritiikki oli mielestäni tässä asiayhteydessä aivan perusteltua väliotsikoida “pelon ilmapiiriksi”. Muun muassa sen vuoksi, että Rautakorpi itse puhuu viranomaisten luomasta… niin… pelon ilmapiiristä.
Summa summarum: todennäköisesti asiallisin ja ainakin mulle mielenkiintoisin Santtu Silvennoisen ikinä kirjoittama juttu Tapparasta.
Tämähän on kaikin puolin ihan solidi juttu. Kohukuvaa en ehtinyt nähdä, joten siihen en ota kantaa mutta tekstin osalta ihmettelen aika paljon tätä kritiikkiä, joka panee vakavasti kyseenalaistamaan joidenkin kommentoijien medialukutaitoa.
Esim aika fakiiri saa olla, jos väliotsikoista, kuten ”pelon ilmapiiri”, jolla viitataan koronatilanteeseen, pystyy repimään jotain raivofiiliksiä ja lukemaan antipatioita Tapparaa/Rautakorpea kohtaan.
Ja diagnoosi-läppää Rautakorpi ei itsekään lähde jutussa kiistämään, vaan kertoo, miten henki on hokissakin muuttunut.
Ja ei, päätoimittajat eivät valitse juttuihin kuvia, se on ihan osa jutuntekoprosessia ja toimittajan ja mahdollisesti kuvatoimittajan yhteistyötä.
Ettei tässä nyt olis vähän sellaisia mielensäpahoittajia liikenteessä juttua tulkitsemassa? Herkkä aihe toki.
Muistaakseni Mika Kanerva on pelannut Ilveksessä ja on kova fani ja suku myös.
Mää mielestäni tein selväksi mielipiteeni kuvasta.
Mitä mieltä olit jutusta?
Tappara-Kärpät liigafinaalissa alkoi huutelmaan ja haistattelemaan alarivin Tappara-faneille kamera kaulassa tilanteessa, jossa Tapparalle vihellettiin kyseenalainen jäähy. IkiIlves Kanerva😉
Ihan sama kuinka hyvä juttu. Kyllä se on piloilla kun tarvii jotain noin lapsellista siihen liittää.
Joo, en, enkä syyttänytkään vaan puhuin tekstistä.
Ei liity juttuun mitenkään, mutta muistanko oikein, että jollakulla täällä on tai on ollut tuo sama kuva profiilikuvana?
Santtu on mitä on, mutta onhan tuo kuva nyt aikamoinen klassikko. Mitä tunnetta Jukka teidän mielestänne tuossa välittää
Heh heh, alkoi muakin uhkailemaan kolmen porukalla kun mä olin yksin ja 12 v ja ne 15-16v mutta sekin on taputeltu sitten myöhemmin.
On, varmaan useammallakin. Onhan kyseessä kieltämättä hassunhauska tilannekuva ja aivan täydellinen meemikuva. Mutta onko kyseessä vakavasti otettavan henkilöartikkelin kuva?
Olen kanssasi kyllä täysin eri mieltä, vaikka luin jutun uudelleen.
Kolme pointtia:
- mitä kerrotaan
- miten asioista kerrotaan
- mistä asioista kerrotaan (mitkä siis nostetaan jutun pääpointeiksi)
Keskitän huomioni kohtaan kolme.
Silvennoinen kävi kahden tunnin keskustelun Rautakorven kanssa. Silti jutun painopisteet valittiin siten, ettei Rautakorvesta, hänen urastaan päävalmentajana tai Tapparasta ei kerrottu oikeastaan mitään positiivista. Sen sijaan jutussa muistettiin mainita “kuin ohimennen” siitä, miten junnut eivät pääse Tapparassa pelaamaan, miten Rautakorpi on tunnettu siitä, että hän antaa erotuomareille kyytiä, miten Tapparan 2,8 millin pelaajabudjetilla tullaan tekemään turskaa, miten uudet leikkaukset pelaajien palkkoihin ovat Tapparassa mahdollisia, miten Tapparassa on peräti kahdeksan ulkomaalaista, miten Tapolan ja Rautakorven paikkojen vaihto on “outoa” jne.
Voisin melkeinpä väittää, että toimittaja on johdatellut keskustelua haluamaansa suuntaan ja on poiminut Rautakorven puheista kaiken vähänkään Tapparan kannalta negatiivisen, joka sitten on tuotu jutussa esiin.
*E: Alkuperäinen Silvennoisen kuvavalinta ainoastaan alleviivaa pointtiani.
*E2: Ja tämä hieno mies tosiaan siivoilee juttua jälkikäteen ilman, että merkitsee päivityksiä itse juttuun.