Ilvesläisten kanssa väittely

Tervehdys arvoisat palstalaiset. Kaipaisin teidän apua. Olen väitellyt työkahvipöydässä Ilveskannattajan kanssa pilke silmäkulmassa joukkueiden ja seurojen yleisestä paremmuudesta. Lienee tuttua muillekkin? Meidän väittely on kestänyt 5 vuotta ja argumentit alkavat olla “hieman” kuluneita. Lyötyykö ryhmästä hauskoja knoppeja joita saa painettua kahvipöydässä Ipalaiselle? Päähuomio kuitenkin että tässä ollaan liikkeellä terveellä huumorilla.

1 tykkäys

Suosikkini on seuraava lause:

Ilveksen menestystä hehkuttavat vain Koulukadun valot.

18 tykkäystä

Itse tykkään siitä, että Ilves on voittanut kaikkiaan 3 mestaruutta jäähallissa.
Ps. Faktaa ei ole tarkistettu, mutta meni läpi.

3 tykkäystä

Ainoa asia, mikä Ilveksellä on selvästi Tapparaa parempi, on paikallisvastustaja.

31 tykkäystä

Ilves on voittanut SM-Liigan aikakaudella muistaakseni yhden mestaruuden. Tappara hieman enemmän.

Tappara on Suomen menestynein joukkue kautta historian. Ipalaiset eivät tätä tietenkään myönnä.

Ilveksen juniorimyllyä usein kehutaan paremmaksi. No, Tapparasta on lähtenyt suomikiekon ihan kirkkaimpia helmiä pari pelimannia neljän vuoden sisään.

Onhan näitä. Ilves johtaa mestaruuksissa vain, jos (vähänkään pidemmäksi) ajanjaksoksi valitaan aika, kun Karjala ja Petsamo kuuluivat vielä Suomeen.

Itseäni ei juurikaan ipalaisten kanssa väittely edes kiinnosta. Omasta lähipiiristä löytyy runsas edustus myös paikallisviholliselle ja yleensä koen, että Ilveksen haukkuminen on samaa tasoa kuin kääntää veistä väkisin haavassa. Ilvesläiset ovat jo valmiiksi olleet todella kovilla ja pienikin turha provo voi herkästi mennä ihon alle.

Tottakai, jos absoluuttista paremmuutta väitellään niin keskustelu on tavallaan aika tyhjä ja tylsä, koska Tappara on ihan kaikessa edellä. Varauksin annan Ilvekselle kuitenkin propseja Tapparaa paremmasta markkinoinnista, koska Ilveksen on pakon edessä ollut pakko kehittää markkinointiaan paremmaksi, sillä menestys ei ole synnyttänyt automaattista markkinaa, jolle voi rakentaa. Ilves on nimenomaan perinteisissä markkinoinnin keinoissa Tapparaa edellä (mainostaminen, näkyvyys, kekseliäisyys, tuoreus) ja siinä että he oikeasti pyrkivät myös kokeilemaan uusia juttuja ja tarinoittamaan markkinointia.

Koko keskustelun ipalaisten kanssa voi vähän turhankin usein kuitata sillä, että kummankin joukkueen on syytä keskittyä itseensä ja oman toiminnansa kehittämiseen, koska “pippelinmittailu” ei auta tässä suhteessa yhtään mitään ja Ilveksen omakin etu on viedä fokus omaan toimintaan ja sen kehittämiseen.

Ihan absoluuttisesti näkisin, että Ilveksellä on kuitenkin parempaa junioritoimintaa ja organisaation kokonaisvaltaisuus RY:n kautta urheilussa on aivan toista kuin Tapparan. Tappara on tavallaan yhden lajin ja yhden asian organisaatio, niin on myös Ilves Hockey Oy, mutta lähtökohtaisesti RY pitää parempaa huolta Ipan puolella siitä, että juniorikenttä on aktiivinen ja osaava.

Organisaationa sitten taas ihan absoluuttisesti urheilullisuus on selvästi Tapparan ykkösprioriteetti ja Tapparan ammattilaistuotanto pelaajissa on viime aikoina ollut sellainen, että se kertoo omaa kieltään siitä, kuinka hyvin Tappara asiansa urheilullisesti hoitaa. Ei ole mikään salaisuus, mutta Tapparalla saattaa hyvinkin olla paras mahdollinen urheilijan kokonaisvaltainen valmennus koko Suomessa mitä tulee ammattiorganisaatioon. Pelaajakehitys ja niiden määrä, jotka menevät Tapparassa merkittävästi eteenpäin on vahva.

Tällaisilla argumenteilla ja mielikuvilla tulee itse yleensä hämmennettyä soppaa. Ilveksellä on menneisyys, mutta myös kannattajat joutuvat liian kovasti tarttumaan siihen, koska nykyhetki ei tue mitenkään menneisyyttä. Hockey OY:ssä olisi olennaista keskittyä vain ja ainoastaan aseman palauttamiseen, mutta Ilveksen tavoite ei voi olla palata mestariksi ihan lähiaikoina. Markkinointi on tosiaan ainoa osa-alue, jossa kaverille on annettava propseja. Ilveksellä on myös siihen nähden, mitä organisaatio on tehnyt, aika vahvat fanit.

4 tykkäystä

Mä oon liian vanha väitteleen iseistä ja äiteistä. Mielummin pyrin keskustelemaan sivistyneesti, on paljon hedelmällisempää eikä tartte miettiä kolahtaako pilkka omaan nilkkaan.

Hyviä pointteja ja samaa mieltäkin monessa asiassa, mutta olen täysin eri mieltä kanssasi siitä, että markkinoinnissa Ilves olisi mainitsemallasi tavalla niinkään edellä. Pikemminkin päinvastoin. Vertaan asiaa ammattimaisuuden ja asiakkaan sekä sponsorin näkökulmasta. Vaikka toki saatan nähdä asioita monesti aika vahvasti oranssisten lasien läpi, niin jo pelkästään yhteydenpito on Ilveksellä luokatonta verrattuna Tapparaan. Myös vaihtoehdot ja joustavuus markkinoinnissa toimivat Tapparalla paremmin.
Tämä puhtaasti omien kokemusteni pohjalta, molempien seurojen kanssa on tullut yhteistyötä tehtyä.

Siihen aikaan, kun Ilveksellä vielä oli eniten mestaruuksia, saattoi aika monen kannattajan hiljentää esittämällä vastakysymyksen, montako olet nähnyt.

6 tykkäystä

@7-Zack minähän en itse tee mitään yhteistyötä, en Tapparan tai Ilveksen kanssa. Minä voi tarkastella markkinointia ainoastaan sen ulkoisesti näkyvänä osana ja toimintona ja yllättäen en ole lainkaan kiinnostunut Ilveksen markkinoinnista asiakkaana.

Mielestäni Ilves on kuitenkin hyvin aloitteellinen markkinoinnissaan ulos ja yrittää keinoja kaihtamatta houkutella lisää väkeä Hakametsään. Vaikuttaisi, että Ilveksen keinot eivät hirveästi ainakaan yleisömäärää paranna, mutta kovasti on kummelista alkaen yritystä ja dynaamista hinnoittelua yms.

Sinun kokemuksesi tietysti on tässä kohtaa arvokkaampaa, koska olet oikeasti jatkuvassa asiakasuhteessa molempien yritysten kanssa. Itse en ole Ilveksen kanssa missään suhteessa ja voin vertailla ainoastaan tuota päällistä pintaa, jota Ilves ainakin rakentaa ihan kiitettävästi.

Se tietysti on tosi huono juttu, jos Ilveksellä on ainoastaan funktionaalista markkinointia ja itse prosessi ei sitten toimikaan yhtään sillä tavalla kuin luvataan. Mutta tässäkin on siis useita eri näkökulmia. Itse pidän Ilveksen yritteliäisyydestä.

Itse yleensä, jos menee väittelyksi, isken Raipe-kortin pöytään.
Tyyliin “Mielestäni Helminen on Ilveksen kaikkien aikojen vastuunpakoilija.”
Siinä vaiheessa kun alaleuat on vielä lattiassa! Voi perustella väitteen:

Jääkiekko on maalintekopeli.
Jonkun tulee kantaa vastuu maalinteosta.
Se, että siirtää vastuun miltei aina maalinteosta kaverille nätillä lätyllä, on vastuunpakoilua.

Ja tämä siis pilke silmäkulmassa.
Helminen oli hieno pelimies.

6 tykkäystä

Juuri näitä kaivataan. Toimii samaan tapaan kun Teemu Aalto - viivapeloite, Nykyään tosin vain oman joukkueen kannattajille. Laukaus ensimmäiseen mieheen joka poikkeuksetta läpiajossa. Tosin käytin tätä jo Temen pelatessa Tapparassa.

Kun niistä mestaruuksista aina puhutaan, niin on hauska muistutella Ilveksen ensimmäisestä mestaruudesta vuodelta 1936, jonka joukkue voitti jääkiekkoliiton äänestyksellä eikä pelaamalla. Kabinettien mestari :slight_smile:

Lainaus wikipediasta:
“Ilves ja KIF päätyivät runkosarjassa tasapisteisiin. Joukkueiden välille määrättiin pelattavaksi uusintaottelu Tampereella, mutta KIF ei hyväksynyt pelipaikkaa. Jääkiekkoliitto hylkäsi helsinkiläisten vetoomuksen ja julisti yksimielisellä päätöksellä Ilveksen Suomen mestariksi.”
Linkki wikipedian artikkeliin

11 tykkäystä

Ja eikun viiri kattoon

Viiristä kattoon tulikin mieleen että eikös ennen 1965 saatujen mestaruuksien viirit kuuluisi olla Koulukadulla ?
Eli Ipalla on 13 mestaruutta ennen Hakametsän valmistumista.

On niitä TBK / Tapparallakin mutta vain 6.

2 tykkäystä

Tuossa kuva

16 tykkäystä

Kaverit on tehny oman suihkulähteen. Nokkelia pelimiehiä.

#ULKOJÄÄT -36

4 tykkäystä

Kosteat juhlat.

3 tykkäystä

Pelaajat ei saanu ikinä suihkukomennusta vaan ne heitettiin avantoon.

6 tykkäystä

Kaudella 34-35 Ilves jäi kirvelevästi hopealle, kun koko sarjassa pelasi kolme joukkuetta! Miten näillä mitalleilla/mestaruuksilla kukaan voi kehuskella?

16 tykkäystä