Shakin suurmestareita täällä?

Mä tykkään pelailla Lichess.org -sivustolla nettishakkia ja olen tänä kesänä käynyt viikoittain myös eräässä shakkikerhossa pelailemassa kohtalaisella menestyksellä. Onkos täällä muita shakki-intoilijoita kuin minä? Ilmiantakaa itsenne vaikka kertomalla, kumpi siirto pelastaa valkealle tasapelin, sininen vai punainen:

3 tykkäystä

Ei kumpikaan, jos mä pelaan noilla valkoisilla… Onks tässä nyt tavoitteena estää mustaa korottamasta tuota yksinäistä sotilasta? Jos toi sotilas pääsee läpi, niin valkoinen on ihan hukassa. :wink:

Punainen. Musta voi siirtää vain ratsuaan, kun valkoinen kuningas seilaa ruutuja f1 ja f2 edestakaisin. Ratsu pääsee tekemään välillä shakin mutta se ei hyödytä mustaa. Ratsu siirtyy joka toisella siirrollaan mustaan ja joka toisella valkeaan ruutuun. Sininen vaihtoehto johtaisi siihen, että ratsu pääsee estämään kuninkaalta sahailun ja musta kuningas pääsee pois nurkasta, sotilas korottumaan ja matti tulee.

6 tykkäystä

Siis katsoin vaan, ettei ainakaan minusta kumpikaan noista siirroista taida heti johtaa pattitilanteeseen. Eli kyllä se valkoinen vielä seuraavankin siirron pystyy tekemään…

En voi intoilijaksi itseäni kutsua mutta jonkun verran pelaillut. Satutko tietämään mitän hyvää sivustoa/videosarjaa/kirjaa millä pääsisi niin sanotusti seuraavalle tasolle?

Oliks ton tasapelin suhteen joku sääntö siitä, montako kertaa sama siirto tehdään? Joskus on hieman tullut pelailtua, mutta ei ikinä missään kerhossa tms. Pientä innostusta tuli joskus, kun opettaja aikoinaan voitti jopa avoimen Suomen mestaruuden ja 1960-luvulla oli Suomen joukkueessa Havannan shakkiolympialaisissa.

Jos sama asema toistuu laudalla siirtosi jälkeen kolmannen kerran, on tehty 50 siirtoa ilman syöntiä tai sotilaan etenemistä, tai materiaali ei riitä matin tekoon kummallakaan, niin peli on tasapeli. Samoin patti, jossa vuorossa oleva pelaaja ei ole shakissa mutta ei voi siirtää mitään, on tasapeli.

@rizka - On sitä vähän tullut pelailtua 4-vuotiaasta asti. Jos jokin shakkikerho olisi toiminut kotipaikkakunnallani, kun olin pieni, niin minusta olisi voinut tulla aika hyväkin pelaaja.

Olen huvikseni tehnyt shakkiohjelmiakin. Minulta voi saada sellaisen (Windows-ohjelma), jos kiinnostaa. Se ei ole ominaisuuksiltaan kummoinen mutta konetta vastaan sillä voi pelata. Ohjelma ei pelaa erityisen vahvasti mutta siinä on oikeastaan sen viehätyskin. Shakkiohjelmat ovat normaalisti turhauttavan hyviä. Minun ohjelmani pystyy voittamaankin. :slight_smile:

Pannaanpa vielä kuvaruutukaappaus.

11 tykkäystä

Mun aavistus on se, että pitäis vaan pelata pelejä. Sillä sitä oppii. Kirjoja yms. voi siinä sivussa tutkailla, mutta eiköhän se pelaaminen ole parasta treeniä. Jos on kirjannut siirrot, niin jälkianalyysi on hyvää oppia. Mietin itse vissiin vähän samoja juttuja, kun shakki kyllä kiinnostaisi… joku nettifoorumi ja sinne koettamaan. Vois edes vähän verrytellä. :wink:

2 tykkäystä

@Nuti on oikeassa. Juuri tuo tieto, että ruudun väri ratsun alla vaihtuu joka siirrolla säästää tuhottoman määrän ajatustyötä. Ratsu ei pääse koskaan estämään sahausta f1:n ja f2:n välillä, kun kuningas tekee ensimmäisellä siirrolla oikean siirron. Eli siis punaisella merkityn siirron Kf1.

@ozzi nettihän on toki täynnä kaikenlaisia resursseja. Mä käytin lukioikäisenä tätä opasta: chessKIDS academy lessons. Siinä aloitetaan säännöistä, jotka jo tunsin. Käsitellään avausperusperiaatteet, taktiikoita, mattikuvioita, loppupelejä ja vähän raapaistaan joitain yleisimpiä avauksiakin. Mutta joka lähtöönhän noita perusoppaita on. Tässä eräs erittäin pätevä Youtube-soittolista Chess basics Jim’s chess channel -kanavalta. Samalla kanavalla on jatkokurssi Opening basics, jota olen vähä vähältä kahlannut läpi. Onpa tuolla Lichessissäkin harrastelijalle ihan käteviä interaktiivisia harjoituksia.

Mutta pelaamallahan oppii kai parhaiten. Mieluummin vähintään kymmenen minuutin ajalla, jottei kaikki pelit ratkea siihen, kun jompikumpi jättää jonkun nappulan syötille. Lichessin yksi isoimmista eduista on integroitu Stockfish 9, jota voi pyytää analysoimaan pelin kuin pelin. Kunhan ei innostu tietokoneista liikaa, sillä kukaan ihminen ei voi ajatella kuin tietokone.

5 tykkäystä

Ei varsinaisesti suurmestaritason asiaa, mutta juniori (kohta 6v) on tykännyt kovasti Chess.com:in sovelluksesta Chess for Kids. Siinä saa vastustajakseen eri tasoisia robotteja ja toki voi pelata toisen ihmisenkin kanssa. Sopii pelaamisen opetteluun myös varttuneemmalle.

Mielestäni ihan kehittävä vaihtoehto tyypillisemmille mobiilipeleille. Löytyy Androidille ja Applelle.

4 tykkäystä

Tasapeliin eli remissiin voidaan sitten päätyä myös sopimuksella. Varsinkin turnauksessa voi olla tilanne, jossa tasapeli tyydyttää molempia…

Ja tuo patti oli siis se erikoitilanne, jonka @Nuti tuossa jo selostikin. Pikkuhiljaa palaset alkaa loksahdella paikalleen. :wink:

Mullakin on tietokoneella ja kännykässäkin jokunen valmis shakkiohjelma, joita joskus on tullut pelailtua. Välillä käyn 1990-lukuisen Kasparovin kimppuun. Se on pienikokoinen shakkitietokone, joka menee taskuun. No, ainakin povitaskuun. Siinä on joku 8 eri tasoa, mutta käytännössä voi pelata vain kolmea alinta. Sen jälkeen kone hidastuu jo onnettomaksi. Onneksi siinä on siirron pakotus eli kun painaa nappia, niin kone tekee sen siirron jonka se on siihen mennessä ehtinyt pohtia. Mulle ihan ok vastus, kun olen pelannut niin vähän. :slight_smile:

1 tykkäys

Kirjat. Kirjastostakin niitä varmaan edelleen löytää. Yhden, josta olen pitänyt, on kirjoittanut Nikolai Zuravljov ja kirjan nimi on yksinkertaisesti “Shakkikirja”. Paljon asiaa selkeästi esitettynä. Minulla on kirja itsellänikin mutta taitaa olla jossain pitkäaikaisessa lainassa. Tai kotonani hukassa.

3 tykkäystä

Suurmestarin titteli on muuten kärsinyt aikojen saatossa aikamoisen inflaation. Muistan kun omassa nuoruudessani maailmasssa oli näitä tittelin omaajia hyvin rajallinen määrä. Kun katselin tilastotietoja, niin esim. v. 1972 heitä oli vain 88 kpl. Nykyään luku on ilmeisesti pitkälti toisella tuhannella.

1 tykkäys

Epävirallisesti parhaisiin pelaajiin viitataan yleisesti termillä “super grandmaster” (supersuurmestari?). Joku matemaattinen juttu ELO-systeemissä on, että kriteerien saavuttaminen hiljalleen helpottuu aina vaan. Juhannuksena muuten tuon arvonimen saavutti intialaispoika 12 vuoden iässä. Toiseksi nuorin suurmestari koskaan, sillä ennätys säilyi yhä Sergei Karjakinilla, joka saavutti tittelin jotain kuukausia nuorempana vuonna 1990. Karjakinhan pelasi maailmanmestaruudesta Carlsenia vastaan viime MM-ottelussa pari vuotta sitten.

1 tykkäys

Aika pienestä se on kiinni. Tuossa tilanteessahan valkoinen kuningas voi sinisen ja punaisen siirron lisäksi tehdä myös jonkun muun kuudesta siirrosta. Onhan siinä ympärillä 8 ruutua, joihin vois “harhautua”. Mutta onko niin, että nekin huomioiden tuo punainen on ainoa oikea?

Yks hyvä tapa kehittää shakkitaitoja olis varmaan myös näiden tehtävien ratkominen. Esim vaikkapa että miten valkoinen tekee jostain lähtötilanteesta kolmella siirrolla matin. Näitä tehtäviä löytyy kirjoista ja netistä. Välillä ristikot ja sudokut syrjään ja shakkitehtävien kimppuun! :slight_smile:

1 tykkäys

Musta kunkku ryntäis välittömästi g1 ja musta solttu alkais hetikohta sovitella kuningattaren kruunua päähänsä.

3 tykkäystä

Taktiikkaharjoitteluun oman pelin tasosta riippumatta paras sivusto taitaa olla asiaan yksinomaan keskittynyt chesstempo.com. Jokaisella tehtävällä on oma vahvuuslukunsa kuten on jokaisella rekisteröityneellä käyttäjällä. Sitä mukaa kun käyttäjät onnistuvat tai mokaavat, käyttäjien ja tehtävien vahvuusluvut nousevat ja laskevat. Jokainen saa omalle tasolleen sopivia tehtäviä, oli ne sitten yhden siirron matteja tai mestarillisia useamman “hiljaisen siirron” ajatusmyrskyjä. Lichessissä on vastaava taktiikkaharjoitusosio, mutta se on vähän rajallisempi ominaisuuksiltaan. Pätevä sekin toki.

2 tykkäystä

Mainitaanpa Arena-niminen ohjelma. Sen saa ilmaiseksi. Esimerkiksi pelaaminen netin kautta toisia ihmisiä vastaan on mahdollista. Shakkiohjelmoijat ovat tehneet “chess engine”-ohjelmia, joita tulee Arenan mukana. (Engine miettii vain siirrot ja ilmoittaa ne tekstimuodossa, Arena-ohjelma huolehtii graafisesta käyttöliittymästä. Engineitä on olemassa jopa satoja erilaisia.)

Yksi Arenan ominaisuus on, että sillä voi järjestää chess engineiden välisiä turnauksia. Minua ohjelmoijana tuo ominaisuus kiinnostaa, kun olen tehnyt itsekin sellaisen enginen ja peluuttanut sitä muita vastaan. No se taisi jäädä aina jumboksi mutta hauskaa se silti oli.

1 tykkäys

Just näin. Mutta aika jännää ettei tämmöinen amatööri kovinkaan helposti huomaa tuota tasurimahdollisuutta tuolla tietyllä siirrolla. Luultavasti itse olisin tuijottanut epätoivoisesti vain mahdollisuutta tehdä jotain tuolle mustalle soltulle. Eihän se kuitenkaan onnistu ilman vastustajan alokasmaista mokaa. Soltulla on kuitenkin oma kunkku tukena ja reipas ratsu laukkaamassa mukaan hätiin. Eli takkiin olis tullut meikäläiselle. :frowning:

3 tykkäystä

Tsekkasin käyttämääni shakkiohjelmaa kännykällä ja huomasin, että mulla on Chess4All vanhemmalla Lumia-kännykälläni. Siinä ei ole enää toimivaa SIM-korttia, mutta wlan:in kautta sillä joskus surffailen ja luen maileja. Olen pelannut tuolla vain kompuutteria vastaan, mutta näyttäis siinä olevan mahdollisuus online-peleihin FICS/ICC servereillä. Kai sieltä jotain vastustajia löytyis?? Tohtisko tai uskaltaisko. :wink:

Tämä Chess4All näyttäis tarjoavan ominaisuuksia kuten: Puzzles, Review Games, Lecture Online, Observe Online (others playing) jne. Näistä olen kokeillut vain tuota ensimmäistä eli tehtävämoodia. Difficulty Leveleitä näyttäs löytyvän kaikkinensa aika normaalit 8.

Varmaan näitä ohjelmia on pilvinpiimein, mutta ainakin tämä mulla vanhalla windows-luurilla oleva vaikuttais ihan asialliselta. Ja eiköhän se aivan ilmainen ollut. Tällä nyt päivittäisessä käytössä olevalla Android-luurilla en ole shakkia harrastanut. Ehkä silläkin vois kokeilla. Mutta onneksi nyt sitten voin kotona sohvalla löhöten joskus taas kokeilla tuota Chess4All:ia.

1 tykkäys