Foorumin Suuri Shakkiturnaus 2022

Tämä ketju on perusteettu Lichessissä pelattavaa Foorumin Suurta Shakkiturnausta varten. Kyseinen turnaus on siis jo käynnissä, joten uusia osallistuijia ei valitettavasti tähän turnaukseen voida ottaa mukaan.

Tähän ketjuun päivitetään turnauksen pistetilanne jokaisen kierroksen jälkeen, sekä tänne voidaan myös linkata käynnissä olevia ja/tai pelattuja otteluita. Yksi kierros kestää siis viikon, jona aikana kukin pelaajapari voi vapaasti valita ajankohdan ottelulleen.

Tässä ketjussa voi myös vapaasti keskustella käynnissä olevasta turnauksesta, analysoida pelattuja pelejä ja niin edelleen. Todettakoon kuitenkin varmuuden vuoksi, että tänne ei saa kommentoida käynnissä olevia pelejä. Tämä siis sen vuoksi, ettei pelaajat saa silmiinsä (vahingossa tai tarkoituksella) vinkkejä pelien aikana.

Turnauksen formaattina on siis kaksinkertainen täyskierrosturnaus, jossa jokainen pelaaja pelaa toisiaan vastaan molemmilla väreillä. Turnauksen aikaformaattina on 20+10.

5 tykkäystä

Yhteisesti muokattava tulospalvelu

1. kierroksen pelit
2. kierroksen pelit
3. kierroksen pelit
4. kierroksen pelit
5. kierroksen pelit
6.-7 kierroksen pelit
8. kierroksen pelit
9. kierroksen pelit
10. kierroksen pelit
11. kierroksen pelit
12. kierroksen pelit
13. kierroksen pelit
14. kierroksen pelit
Valkea Musta Tulos Linkki
CliffyByro Joonatan 1-0 https://lichess.org/iABIeVRn
Siiderikakkumies 000 1-0 https://lichess.org/QDZFJQND
rizka Iceman88 1-0 https://lichess.org/K6mB7DhB
Armas Bilbo 0-1 https://lichess.org/q0uSjHBV

Turnauksen lopullinen sarjataulukko:

Pelaaja O V T H Pisteet Vertailu
Siiderikakkumies 14 12 1 1 12,5 -
000 14 10 1 3 10,5 54
CliffyByro 14 10 1 3 10,5 52
rizka 14 6 2 6 7 26
Bilbo 14 6 2 6 7 25,75
Iceman88 14 3 1 10 3,5 -
Joonatan 14 2 2 10 3 -
Armas 14 2 0 12 2 -
3 tykkäystä

Tämä idea taisi vähän jäädä, vaikka osallistujiakin ilmeisesti löytyisi, muutama oli tähän vastannut. Olisi hauska kokeilla.

Voisi kokeilla joo. Vähän vain oli tarkoitus heitellä ideaa ilmoille, mutta voin minä tämän vaikka järkätäkin :grin:

Jos osallitujat vaikka laittaisivat minulle yksityisviestillä Lichess-käyttäjänsä nimen, niin voisin kehitellä jostain kaavion!

Edit: ainakin käyttäjät @rizka @Armas @Joonatan ovat osoittaneet kiinnostusta. Laitatteko tosiaan minulle käyttäjänimenne? Minun puolestani saa toki laittaa tähän ketjuunkin halutessaan.

Edit 2: Käyttäjä @Nuti näyttää olleen tässä ketjussa viime aikoina aktiivinen. Kiinnostaisiko sinua tuoda Kärppä-edustusta turnaukseen? Kyselisin myös käyttäjän @Bilbo perään, onko kiinnostusta?

4 tykkäystä

En ehdi, sorry.

2 tykkäystä

Ota homma haltuun ilman muuta jos haluat @CliffyByro. Nimimerkillä rizka10 tuolla pelailen ja otan ilman muuta osaa kisaan.

1 tykkäys

Voisin kyllä osallistua, kiitos kysymästä. Minut löytää Lichessistä nimellä JamesChudrie.

2 tykkäystä

Täytyypä rekisteröityä siis Lichessiin.

3 tykkäystä

Juu kiitos, laitan käyttäjäsi seurantaan Lichessissä!

2 tykkäystä

Mikäs olisi paras peliaika? Tehdään vaikka äänestys, kun tulee vaihtoehtoja.

Olen nimimerkillä sotilashaarukka.

2 tykkäystä

Laitoin seurantaan.

1 tykkäys

Turnausformaatista (kiitos @rizka’lle, hahmotelma pelien ajoituksesta on hänen käsialaansa).

Kommentoikaa tätä, mikäli löytyy kehitysehdotuksia.

Edit: Päivitän tähän viestiin ainakin osan esitetyistä kommenteista.

PELIEN AJOITUS

Liian kiireaikataulua turnaukselle ei kannata laatia. Hahmotellussa mallissa pelipari saisi keskenään sopia sopivan peliajankohdan vajaan kahden viikon aikaikkunasta. Joka toinen viikko keskiviikkoisin voisi julkistaa uudet peliparit. Pelaajat saisivat näin käyttöönsä kaksi viikonloppua, yhden viikon arkipäivät ja kenties pari arkipäivää seuraavaltakin viikolta hätävaraksi.

Tällä tavalla voitaisiin varmistua siitä, että erilaisissa elämäntilanteissa ja erilaisilla aikatauluilla varustetut pelaajat voivat hyvillä mielin osallistua turnaukseen tietäen, että sopivat ajankohdat peleillä mitä todennäköisimmin löytyvät.

PELIEN AIKAFORMAATTI

Tästä voin tosiaankin järjestää äänestyksen. Lähtökohtaisesti itse kokisin kuitenkin kaikkein mielekkäimmäksi, että pelattaisiin ihan shakkia eikä mitään “kolmen minuutin hakkausta”. Järjestän tästä alle äänestyksen kunhan ennätän, mutta esitän ensiksi oman ehdotukseni:

20+10 (kellossa 20 min / pelaaja pelin alussa, ja jokaisesta siirrosta pelaaja saa 10 sekuntia lisäaikaa).

Perustan ehdotukseni siihen, tässä olisi mielestäni sopiva balanssi riittävän miettimisajan ja kuitenkin järkevästi rajoitetun pituuden välillä. Tällä aikaformaatilla peli ei tulisi kestämään yli tuntia muuta kuin erittäin äärimmäisissä tapauksissa, eli ts. pitkälti yli 60 siirron peleissä, joissa molemmat pelaajat käyttävät kaiken aikansa. Pidän itse tuota tunnin hyvin todennäköistä maksimia hyvänä pelien aikatauluttamisen kannalta. Mainittakoon sekin, että mielestäni siirtokohtaisen lisäajan ottaminen on todella tärkeää, sillä pelien ratkeaminen aikaan on mielestäni äärettömän tympeää ja antiklimaattista ottaen huomioon, että kyseessä ei ole mikään varsinainen pikapeliformaatti kuitenkaan.

MUUTA

  • Käyttäjän @Joonatan huomautuksen johdosta ehdotan, että pelit pelataan lähtökohtaisesti “ei-pisteytettyinä”, eli ts. turnauksen pelit eivät vaikuta käyttäjien Elo-pisteisiin Lichessissä. Minun puolestani jokainen pari saa keskenään tästä erikseen päättää täysin vapaasti toisin, mutta pitäisin tätä hyvänä lähtökohtana, koska turnaukseen osallistuu pelaajia vaihtelevalla Elo-haitarilla, kuten Joonatan huomautti.

  • Pelaajien tulee itse järjestää pelit Lichessissä. Tämä on kuitenkin hyvin yksinkertaista ja intuitiivista, joten en usko, että tänne on syytä yksityiskohtaisia ohjeita asian tiimoilta kirjoittaa. Jos joku on täysin eri mieltä, niin voi laittaa minulle yksityisviestejä.

3 tykkäystä

Pelit ovat toivottavasti “rentoja” eli ei-pisteytettyjä, en nimittäin mielellään menettäisi yhtään vahvuuslukua jos ja todennäköisesti kun häviän kaikki pelini teitä 2000-vahvuisia vastaan :sweat_smile:

2 tykkäystä

Turnauksen kannalta ei mitään merkitystä, onko pisteytettyjä vai rentoja pelit. Pelaajat voivat senkin sopia itse. :slight_smile:

3 tykkäystä

Mainittakoon erillisessä viestissä, jotta kaikki varmasti huomaavat: päivitän linkitettyä viestiäni lisähuomioiden ja kommenttien johdosta, enkä lähtökohtaisesti vastaile erikseen jokaiseen kehitysehdotukseen.

Itse asiassa et menetä edes juuri pisteitä, kun on näin suuri vahvuuslukuero, mutta voitosta saat paljon lisää. Mulle ei väliä onko pisteytettyjä vai ei.

Tässä kyselyä toivotusta aikaformaatista.

Ensimmäinen luku on siis pelin alussa molemmilla pelaajilla kellossa oleva aika minuutteina, toinen luku on pelaajalle jokaisesta siirrosta annettava lisäaika sekunteina. Itse tosiaan ehdottaisin aikaa 20+10 yllä pitkässä viestissäni esitellyin perustein.

Kyselyyn voi vastata yhden tai useamman vaihtoehdon. Kyselyssä ei tietenkään ole kaikkia kuviteltavissa olevia aikaformaatteja, mutta uskoisin, että noista vaihtoehdoista jokainen löytää mieleisensä.

Toivon, että kyselyyn vastaa vain sellaiset käyttäjät, jotka aikovat osallistua turnaukseen.

  • Oma ehdotukseni: 20+10
  • 5+0
  • 5+5
  • 10+0
  • 10+5
  • 15+0
  • 15+15
  • 30+0
  • 30+15
  • 45+0
  • 45+30
  • 60+0
  • 60+30

0 voters

Mieti vielä, turnaus suunnitellaan juuri niin, että kaikki osallistujat ehtivät varmasti.

Olisiko @Sasha-16 kiinnostunut osallistumaan turnaukseen?

1 tykkäys

@Hakkuri ja @Luppakorva ovat kirjoitelleet enemmänkin viestejä ketjuun. @jyrkiterrible ja @Petri myös muutama viesti. @Luuseri maininnut pelaavansa lichessissä ja chess.comissa. Haluaisitteko osallistua?

1 tykkäys