Shakin suurmestareita täällä?

Tämä tosiaan oikein, erinomaista! Mattihan siitä syntyy tai jos musta kuningas luikkii pakoon ottamatta lähettiä, musta menettää todella paljon materiaalia. Niin yllättävä kuvio, etten osannut tällä kertaa ajatellakaan, vaikka klassisilla aikarajoilla aikaa on enemmän kuin riittävästi. Kuvio kumpusi siitä, että musta juuri ampui omaan jalkaansa tukkimalla kuninkaaltaan tärkeän pakoruudun. Hyvä muistutus siitä, että JOKA SIIRROLLA tulee VÄHINTÄÄN harkita jokaista shakkia ja lyöntiä. (Ja myös vähintään jokaista shakkia ja lyöntiä, johon vastustajalla on seuraavaksi mahdollisuus.) Tuo siirto 15.Lxf7+ on niitä molempia. Tietty jos nopeaa pikapeliä pelaa, sitten ei aina kaikelle aikaa ole, mutta nyt kävi ajatuslapsus.

Lähettien vaihto 15.Lxf8 toimisi @Joonatan vain, jos musta tosiaan löisi takaisin ratsulla, mutta se olisi melkoista toiveajattelua. Musta löisi takaisin luultavasti joko tornilla tai kuninkaalla. Kuninkaalla lyöminen olisi houkuttelevampaa, mutta siinä näyttäisi olevan mustalle ongelmia tiedossa, jos valkea löytää daami a3:een shakin. Mutta tornilla takaisin lyömisessä ei ole mitään vikaa, ja suurin osa valkean etulyöntiasemasta sulaa siihen. Valkealla ei ole enää kahta lähettiä, joka on hieman lähetti-ratsu-komboa vahvempi useimmissa tilanteissa, tässäkin.

@Nuti’n siirtoa 15.Lg5 harkitsin pelissä, mutta totesin, ettei musta sitä ota sotilaalla ja tee harakiriä, vaan sillä on toimiva kuvio. Musta vaihtaa tornit 15…Txe1+ ja 16.Txe1 jälkeen mustalla on 16…Da5 haarukka. Valkean lähetti on mennyttä.

Mun siirto 15.Lf4 on toiseksi paras vaihtoehto ja säilyttää valkean pienet strategiset edut. Mustalla on sotilasrakenne vähän rikki. Valkealla on aktiivisemmat upseerit, lähettipari ja mahdollisuus luoda daamipuolelle vapaasotilas joskus myöhemmin. Valitettavasti mustan puolustus kesti pitkään ja sitten peli ykskaks kääntyikin tappioksi. Viikonlopun kokonaissaldo oli kaksi voittoa ja kaksi tappiota.

6 tykkäystä

Ahh, onpa klassinen laudan ääressä helposti melko harmittoman näköinen asema, josta taktiikan löytää helposti 10 sekunnissa heti, kun joku kertoo asemassa sellaisen olevan. Ainoa ongelmahan on se, ettei kukaan tule näitä juttuja pelin tohinassa korvaan kuiskuttelemaan :roll_eyes:.

Otan osaa. Nämä kyllä harmittavat pahimmillaan melko ankarasti jälkikäteen. Voititko kuitenkin pelin?

5 tykkäystä

Sepä se. Teen jonkin verran pulmia, ja melkein aina ratkaisu on jonkin sortin uhraus tai jotain, mikä näyttää siltä.

1 tykkäys

Kuten tuossa lopussa mainitsin, turpiinhan siitä tuli. Siirron 28 jälkeen olin jo selvästi heikommilla ja sitten tein siirrolla 29 oikean harakirien harakirin.

Koko pelin PGN mun kommenteilla:

[Event "SSL:n viikonlopputurnaus"]
[Site "Shakkiareena, Helsinki"]
[Date "13.2.2022"]
[Round "3/4"]
[White "rizka"]
[Black "NN"]
[Result "0-1"]
[WhiteElo "1509"]
[BlackElo "1691"]
[TimeControl "90min+30s"]
[Termination "resignation"]
[UTCDate "2022.02.13"]
[UTCTime "17:56:48"]
[Variant "Standard"]
[ECO "B11"]
[Opening "Caro-Kann Defense: Two Knights Attack, Mindeno Variation, Exchange Line"]

1. e4 c6 2. Nc3 d5 3. Nf3 Bg4 4. h3 Bxf3 5. Qxf3 dxe4?! { Tämä tarjoilee tarpeettomasti aktiviteettia valkealle. } (5... e6 { Avausteoriaa. Musta luopui lähettiparistaan, jotta voi pelata tällaista sotilasrakennetta. Valkean avausetu koostuu lähettiparista: mustalla ei muita heikkouksia ole. Osaa olla vähän inhottava muunnelma valkealle minusta, jos valkea voittaa haluaa. }) 6. Nxe4 Nf6?! { Musta haluaa kahdentaa sotilaansakin. Ei tätä avausta ihan näin kannattaisi pelata. } 7. Nxf6+ exf6 8. Bc4 Bd6 (8... Qe7+ { oli huolenaihe ja pitkään laskeskelin, mitä tekisin. En ollut ihan varma, mutta totesin, että ainakin } 9. Be2 { käy. Valkea menetti temmon, mutta totta puhuen niin mustakin. Musta daami on pahasti lähetin tiellä. } (9. Kd1 { Mua kiinnosti kovasti, olisiko jopa tämä mahdollista, ja koneenkin mielestä on. Tuntui riskialttiilta enkä ole varma, olisinko pelannut. })) 9. O-O O-O 10. d4 { Hyödyllinen sotilas, hallitsee c5- ja e5-ruutuja, jotka olisivat tärkeitä mustan kevyille upseereille. } 10... Nd7 11. Re1 Qc7 12. Qg4! { Mulla oli vaikeuksia löytää roolia tummaruutuiselle lähetilleni. Tämä idea johtaa sen kehitykseen hyvälle paikalle. } 12... Rfe8 { Odotettua. Alta pois ennen kuin Lh6 kiinnittää g-sotilaan. } (12... g6 { välittömästi on mahdollinen, muttei muuta mitään. } 13. Bh6 Rfe8) 13. Bh6 g6 (13... Bf8 { myös mahdollinen. }) 14. Qf3! { Daami oli työnsä tehnyt g4:ssä, joten palataan. Painostaa f6-sotilasta ja siten pakottaa tällä erää mustan ratsun vahtimaan sitä. Se ei voi lähteä loikkimaan f8:n kauttta e6:een esimerkiksi. } 14... Bf8?? { Kuten jo puhuttu, taktinen möhläys. } 15. Bf4?? { Taktinen tilaisuus missattu. } (15. Bxf7+! { 1-0 }) 15... Qb6 { Haarukka, mutta vain näennäisesti. } 16. Bb3 { Suojaa b2-sotilaan - d4-sotilas on suojattu taktisesti. } 16... Rad8 (16... Qxd4?? { ei mahdollinen, koska } 17. Rxe8 (17. Rad1?? { ei kuitenkaan näin } 17... Rxe1+ 18. Rxe1) 17... Rxe8 18. Rd1 { valkea voittaa pelin vartaalla }) 17. Rxe8 { Tässä kohdin iskin silmäni mustan aseman suurimpaan heikkouteen, f7-sotilaaseen. Mietin eri keinoja päästä sen kimppuun. Päädyin tähän. Ideana on vetää musta torni pois d-linjalta. } (17. Qd3 { olisi jo houkuttanut, mutta mustalla on } 17... Ne5! { joka pakottaa } 18. Bxe5 fxe5 19. Qc4 Qc7 20. dxe5 b5 { tällaisia tuli laskettua. Valkealla on sotilas enemmän, mutta mustalla on hyvää aktiviteettia. }) (17. Qc3 { myös oli mielessä, mutta } 17... Bb4 { pakottaa } 18. Rxe8+ Rxe8 19. Qc4 Re7 { ja mustan puolustus taitaa kestää. }) 17... Rxe8 18. Qd3 { Kuten idea oli. Vaan taitaa olla liian hidas suunnitelma. } 18... Qb4! { Nyt daami pääsee koukkaamaan puolustukseen. } 19. c3 Qe7 { Olin nyt huolissani, että musta tunkeutuu mun asemaan De2-siirrolla. Saattoi olla aiheeton huoli: daamien vaihdon jälkeen musta torni saattaisi helposti jäädä ansaan! } 20. Kf1 { Tämä joka tapauksessa estää sen. Heikentää samalla mun kuningasasemaa tosin. } 20... Nb6 { Tässä kohdin alkoi vähän turhauttaa. Asema oli hyvä, mutta mitä siitä on jäljellä? Daamipuolen sotilaat on jäljellä. Niitä pitää tuupata eteenpäin, jos meinaa voittaa. } 21. a4 Qd7 { Musta uhkaa Rd5-siirrolla hätyytellä lähettiäni. } 22. c4 Nc8 23. a5 { Ehkä jopa a6 myöhemmin tuloillaan. Vähintään estelee mustaa liikuttamasta b-sotilastaan. } 23... Bd6 24. Bd2 { En halua eroon lähettiparistani. } 24... Bc7 { En tämän ideaa tajunnut, aloin olla väsyksissä. } 25. Bc3 Nd6 26. d5 Ne4! { Vahva ruutu ratsulle. } 27. Bd4 c5?? { Taktinen kämmi jälleen. } (27... Qf5! { Mustan vastapeli iskee. Nyt mustalla olisi selvä etu. }) 28. Be3 { Siirsin liian nopeasti ja kaduin välittömästi. } (28. Ba4 { Tätä taktiikkaa olin pedannut jo pidempään ja kun se oli mahdollista, missasin sen! Ei luoja. }) 28... Qd6 { Mun pasmat oli ihan sekaisin. } 29. Kg1?? { Miksi Lichessissä ei voi laittaa kuin kaksi kysymysmerkkiä? Tämä ansaitsisi vähintään kuusi. En oo montaa paskempaa siirtoa pelannut eläissäni. Toisaalta, asema oli jo mustalle edullinen joka tapauksessa, tappio olisi todennäköisin lopputulos joka tapauksessa. Se lohduttaa edes pikkiriikkisen. } 29... Qh2+ 30. Kf1 Qh1+ 31. Ke2 Qxa1 { Loppu oli kosmetiikkaa. Toivoin rakentelevani patin jotenkin. Mutta lähinnä rankaisin itseäni jatkamalla peliä. } 32. f3 Qxb2+ 33. Bc2 Ng3+ 34. Kf2 Bd6 35. f4 Nf5 36. Bd2 Qd4+ 37. Kf3 Qxd3+ 38. Bxd3 Nd4+ 39. Kg4 f5+ 40. Kg5 Be7+ 41. Kh6 f6 { Lf8-mattia ei voi estää, joten luovutin. } 0-1

Edit: PGN:n voi copy-pasteta esimerkiksi tähän verkkoapplikaatioon tarkasteltavaksi: https://chesstempo.com/pgn-viewer/. Jos ei ole mitään shakkiohjelmia omalla koneella.
Edit2. Discourse teki PGN:lle jotain temppuja. Nyt toimii.
Edit3. Eipä toimikaan, mutta tiedän mistä johtuu.
Edit4. Kaikki viat korjattu. Saatanan Discourse…

4 tykkäystä

Sori kaikesta säädöstä. Nyt oikeasti toimii. Discoursen automaattinen tekstinkorjaus teki pieniä källejä.

Kaipa tuon voisi kurkkia joku päivä.

Asiasta kolmanteen: löytyisiköhän tältä foorumilta riittävä määrä porukkaa, että saisi järjestettyä ns. Foorumin Mestaruuskisat vaikkapa Lichessissä?

Voipi hyvinkin olla, että tällaista on yritetty täällä jo aiemmin väsäilläkin, mutta en tosiaan ole kahlannut koko ketjua läpi. Tällainen voisi kuitenkin olla ihan hauska. Aikaformaatin suhteen minulla ei ole suurta preferenssiä, joskin minun puolestani tuollaisen voisi vetää vaikka 90 minuutillakin. Todennäköisesti kuitenkin joku 30 min olisi varmaan realistisempi.

1 tykkäys

Se olisi hyvää hupia, ja kyllä me jonkunlainen turnaus saataisiin kasaan. Kisaluilla on muutenkin taipumusta saada kirjautumattomia rekisteröitymään. Hitaammanpuoleiset pelit olisivat fiksu ratkaisu. Joku 30 tai 45 minuuttia per pelaaja on sopivasti, ei pidempää kuitenkaan. Jonkinlainen sveitsiläinen turnausformaatti takaa kaikille saman määrän pelejä ja ne tasoittuisivat turnauksen edetessä.

2 tykkäystä

Tuosta olisi hauska saada jonkinlainen seuranta. Itse en ole lukioaikojen jälkeen isommin pelannut niin en ole osallistumassa. Yksi tuolloinen tyttöystävä piti hienona sisustusideana, että huoneessani oli shakkilauta.

Lichessissä voit seurata vapaasti toisten käyttäjien pelejä luotuasi oman käyttäjän. Kyseinen sivusto on siis täysin ilmainen. Näin ollen tämäkin siis onnistuisi helposti!

2 tykkäystä

Yön yli asiaa mietittyä voipi olla, että joku 30min+15sek voisi olla ihan sopiva tähän tarkoitukseen.

Sitten pitäisi lähinnä kuulutella täällä palstalla halukkaita osallistujia ja katsoa, saadaanko pelit pystyyn :thinking:. Varmaan ihan minimissään joku 6 osallistujaa olisi toivottavaa saada kasaan. Periaatteessa pienellä osallistujamäärällä voisi sitten harkita esim. 15min+15sek pelejä siten, että kaikki pelaavat kaikkia vastaan molemmilla väreillä.

3 tykkäystä

Ihan kiinnostava idea ja varmaan tuollaiseen voisi lähteä sikäli, kun ajan saa sopimaan. Meikäläinen on ihan sunnuntaipelaaja, mutta kuten olen aina sanonut: jonkun pitää hävitä, että joku muu voi voittaa.

5 tykkäystä

Tulen mukaan jos järjestetään. Kovin hyvä en ole (Lichessissä parhaimmillaan 1740, mikä vastaisi varsinaisen laudan turnauksissa varmaan jotain 1100-1300:aa) mutta kilpailusta tulisi varmasti hauska.

2 tykkäystä


Hauska tehtävä, kuinka valkea voittaa?

2 tykkäystä

Luulen ratkaisun alkavan niin, että korotetaan sotilas ratsuksi 1. a8=R, musta siirtää d3. Sitten ratsu uhrataan 2.Rb6 c7xb6… saadaan mustalle siirtoja.

Jos nyt oikein ajattelin niin neljä sotilasta korottuu ratsuiksi vuorollaan ja viimeinen niistä tekee korottuessaan matin g8:sta. Ätsh, ei se taida ihan niin mennä. Pakko hakea lauta ja napit.

Laita ratkaisu spoilerin taakse, jos olet sitä kirjoittamassa.

1 tykkäys

Joo, 1. a8=R d3 2. Rb6 cxb6 3. c7 b5 4. c8=R b4 5. Rd6 exd6 6. e7 d5 7. e8=R d4 8. Rf6 gxf6 9. g7 f5 10. g8=R#. Ainoa tapa estää mustaa joutumasta pattiin :slight_smile:
Löytyi twitteristä:

1 tykkäys

Olihan ratkaisuni sitten oikein kumminkin. :slight_smile: Aloin miettiä jotain mahdollisuutta mustan kuninkaan vielä livistää mutta eihän se mihinkään pääsekään.

3 tykkäystä

mate-in-2
Tässä on vaikee kahden siirron matti…

1 tykkäys

Lukuisien hyvältä vaikuttavien mutta ei-toimivien kandidaattien analysoinnin jälkeen kysyin itseltäni, mitä musta pelaisi, jos nyt olisi sen vuoro? Eipä oikein mitään, sillä mikä tahansa lähetin siirto sallisi Db1#. Sotilaat eivät voi liikkua. Mikä tahansa daamin siirto sallisi Dxh7#. Sen myötä valkeni, että oikea siirto valkealle on sellainen, joka säilyttää tämän asiaintilan. Ainoa taitaa olla 1.Rg1!!.

Edit. Pyh, musta lyö meidän daamin pois. Luulen olevani hajulla, mutta siirtoni on väärä. Edit2. Luulen, että 1.Th5!! voisi toimia paremmin. Jos 1…Dxc7 niin on 2.Rf2#. Edit3. Ei toimi sekään, aukeaa mustalle daamille shakki. Täytyypä nyt miettiä kunnolla uusiksi.

2 tykkäystä

Mulla alkaa jo usko loppua, olen tuijotellut tuota kohta vartin. Kolmen siirron matteja kyllä löytyy, mutta että kahden.

1 tykkäys

Hyviä ideoita, 1. Th5 jälkeen mustalle löytyy kuitenkin vielä 1… De3+, joka viivyttää mattia.
edit. Näköjään laitoitkin :slight_smile:

1 tykkäys