Shakin suurmestareita täällä?

Tässä hieman edellistä mutkikkaampi tehtävä. Edelleen haetaan mattia kolmessa siirrossa. Oli melkoisen haastava, muttei suinkaan liian vaikea.

1 tykkäys

Olisiko

ratsu g3, kuningas h2. Torni ottaa h3 ja moukka ottaa h3. Sitten matami matittaa f2.

2 tykkäystä

Sieltähän tuli nopea ratkaisu. :+1: Itsellä meni tuon hoksaamiseen ainakin vartti ellei kauemminkin.

Olen viime aikoina tehnyt paljon pulmia, ja se on juuri se, että kun tietää, että tässä nyt haetaan jotain supermoovia, niin sitten sitä osaa etsiä. Oikeassa pelitilanteessa en olisi varmastikaan tuota löytänyt.

1 tykkäys

Tamperelaiset harrastelijat hereillä! Karttusen Shakkilinnalla on uusi kerho sellaisille aikuispelaajille, jotka eivät koe olevansa valmiit haastamaan seuran kerhoilloissa käyviä pelaajia.

2 tykkäystä

Aika hieno kolmen siirron matti!

55 viestiä siirrettiin ketjuun: Foorumin Suuri Shakkiturnaus

Olen Turussa pelaamassa ja 2. kierroksella menetin avauksessa sotilaan. Lähdin hyökkäämään ja uhrasin tornin. Tuli tämä asema. Kuinka valkea voittaa?

Laskematta Rg6. Ei kai tuossa mikään muu voi varsinaisesti valkealle suoraan voittaakaan(?).

Edit: Ei kun taitaapi olla daamishakkia ensin ja sitten Rg6+

1 tykkäys

Juu, 1. Dh7+ Kf8 2. Rg6+! fxg6 (2…Ke8 3. Dg8+ Kd7 4. Dxf7 Le7 5. Dxe7#) 3. Lxg6! Txd4 4. Dh8+ Ke7 5. De8#

1 tykkäys

Eli sehän se. Jos löysit tuon laudalla, niin hienosti pelattu! :+1:t2:

2 tykkäystä

Luukkonen löysi poikkeuksellisen kauniin taktiikan 26…Te3!! SM-kisojen avauskierroksella.

2 tykkäystä

Olipa hieno siirto!

Täältä voi seurata shakin SM-kilpailuja. Toinen kierros alkoi juuri.

3 tykkäystä

SM-kisojen viimeisen kierroksen peleistä yksi on vielä kesken. Kumpi vain, Luukkonen tai Köykkä, voittaakaan on mestari. Jos tasan, menevät uusintaan Nyystin kanssa. Köykällä on selvä etu torniloppupelissä, mutten ole varma onko voittava etu.

Edit. Köykkä voitti, joten uusintoja ei tarvita. Jotain vähän erikoisennäköisiä ratkaisuja nähtiin, täytyypä analysoida laudan kanssa ja tarvittaessa koneen kanssa. Erityisesti 65…Ta1 idealla a2 näytti murhaavalta, kun valkealla kuninkaalla ei ole suojaa shakilta. Tietäisi korotusta ja voittoa. Sama oli tarjolla mustalle myös siirrolla 67, mutta yksinkertaista ideaa ei pelattu silloinkaan. Onko siinä joku ongelma, mitä en millään näe? Voi valkea tietty piiloutua kuninkaallaan f2:een tai g3:een, mutta sitten musta kuningas vaivatta tulee poimimaan d-soltun ja sitten myös musta e-solttu marssii perille.

2 tykkäystä

Tämä on kyllä hienoa. Tunnen Pekan, ja vuosikausia on tullut seurattua hänen shakkiuraansa. Pari kertaa olen myös pelannut häntä vastaan, jos sitä voi pelaamiseksi kutsua. Onnea Pekalle!

5 tykkäystä

Luulin jo olevani sillä tasolla, että ainakaan sääntöjen tuntemukseen en enää häviä - enkä hävinnyt nytkään. Sen sijaan tuli eteen tilanne, jossa minulla loppui aika, mutta silti tuli tasapeli. Tilanteessa siis meikäläisellä kuningas, ratsu ja sotilas ja vastustajalla vain ratsu ja kuningas. Ne, jotka tuntevat säännöt paremmin, varmaan jo sanovatkin, että tämä loppuu tasapeliin, jos minä en saa matitettua, mutta minä en tätä tiennyt. Otin tappion vastaan ja annoin kymmenen sekunnin ajan kulua loppuun, mutta niin vain tulikin ½ - ½.

Jonkin aikaa piti googletella, mutta nyt luulen ymmärtäväni: “If ONE player has insufficient mating material, the game will keep going because the other player still has a chance at checkmate. But if the player with more pieces times out, they don’t lose, but instead get the insufficient mating material draw!

Ilman muuta näin, ettei peliä voi voittaa jollei ole jotain (vaikka täysin seinähullua) siirtosarjaa, joka johtaa vastustajan kuninkaan matittumiseen. Erityisesti, jos saa kaikki vastustajan nappulat lyötyä, ei voi hävitä. Ei ajalla eikä edes oikealla laudalla virhesiirron tekemällä. Mutta tällainen tilanne voi syntyä myös, jos vastustajalla on kevyt upseeri jäljellä ja itsellä ei ole sellaista materiaalia, jolla apumatin voi itsestään tehdä.

Mutta tuolla materiaalilla sen pitäisi ilman muuta olla vastustajasi voitto. Ainakin nettishakissa. Olipa sotilas missä tahansa, se saattaa korottua lähetiksi. Sun ratsusi saattaa tulla syödyksi tai päätyä johonkin huitsin nevadaan. Sitten sun kuninkaasi voi päätyä h8-ruutuun ja lähettisi h7-ruutuun ja vastustajan kuningas f8-ruutuun. Sitten kun vastustaja pelaa Rf7, se on matti.

5 tykkäystä

Kun kerrankin liikutaan meikäläisen ns. asiantuntemuksen alueilla, niin lyhyt kommentti:

@Rizka kuvaili Kansainvälisen Shakkiliiton (FIDE) shakkisääntöjen sisällön edellä aivan oikein, eli niiden mukaisesti ko. peli päättyisi tappioosi. FIDEn shakkisääntöjen mukaan peli on ajanylitystilanteessa tasan silloin, “jos laudalla oleva asema on sellainen, ettei vastapelaaja voi tehdä mattia millään laillisella siirtosarjalla.”

Pääosin ainakin suurimmat nettishakkisivustot noudattavat FIDEn shakkisääntöjä. Tämä kyseinen tapaus on kuitenkin joidenkin sivustojen osalta poikkeus.

Esimerkiksi chess.com noudattaa tässä tapauksessa vähäisin poikkeuksin Yhdysvaltojen Shakkiliiton (USCF) sääntöjä, joiden mukaan vastapelaajan ylittässsä aikansa voiton saa silloin, jos pelaajalla on jäljellä materiaali, jolla voi pakottaa matin. Jos tällaista materiaalia ei vastapelaajalla ole, peli päättyy tasan. Koska pelkällä kuninkaalla ja ratsulla ei voi pakottaa mattia, peli päättyy em. säännön mukaisesti tässä tapauksessa tasan.

Lichess vuorostaan noudattaa pääosin FIDEn shakkisääntöjä tässä asiassa, joten siellä peli päättyisi tappioosi ajanylityksen perusteella, koska vastustajalla on edellä kuvattu laillinen mattiin johtava siirtosarja.

5 tykkäystä

Täsmentäisin omaani vielä sillä, että kuolleita asemia syntyy välillä sotilasloppupeleistäkin. Yksinkertainen esimerkki vaikka niin, että valkealla on Ke1 ja sotilaat b4, e4 ja g4. Mustalla Ke8 ja sotilaat b5, e5 ja g5. Mää saatan olla joko väärässä tai ajastani jäljessä, mutta epäilen että Lichess saattaisi tuomita ajalla tappion, vaikka ihminen näkee perssilmälläkin, ettei pelissä voi ikinä tapahtua mitään. Koneen silmin asia kun ei välttämättä ole niin yksinkertainen.

Joskus vuosia sitten mää voitin yhden pelin Lichessissä koomisella tavalla. Asema oli suunnilleen niin, että mun viimeinen nappula oli valkea g7-sotilas ja kuninkaani oli jossain kaukana. Vastustajalla oli jäljellä h7-lähetti ja f6-kuningas. Pelasin g8=R (korotus ratsuksi), ja vastustaja oli fleksaavinaan käyttämällä loput kymmenen sekuntia kellostaan nolliin. Lichess tuomitsi mulle voiton. :slight_smile:

3 tykkäystä

Hyvä pointti, joka pitää paikkansa. Lichess ei ihan täysin tosiaan FIDEn shakkisääntöihin taivu, vaan koneellisessa arvioinnissa haasteita tuottavat nimenomaisesti edellä kuvatun kaltaiset erinäiset kuolleet asemat sekä myös pakottavat tasapeliin johtavat muunnelmat.

2 tykkäystä