Solmu Salminen, toimittaja

Tämä tuli jo esille Ilveksen puolella, mutta ansaitsee kyllä paikkansa herra Salmisen nimikkoketjussakin:

Mielestäni tästä kirjoituksesta näkyy Solmu Salmisen taidot toimittajana. Hän on samaan aikaan sovitteleva, uhrin asemassa, mutta sivaltelee terävästi Juha Pajuojaa rivien välieissä: “…jos ja kun jatkat työssäsi…”. Mutta mitä mieltä olette tästä:

Minä ja suurin osa toimittajista tekevät työtä intohimolla, koska haluavat parantaa asioiden tilaa. Sieltä kumpuaa herkkyys kritisoida. Huonot päätökset ja virheet eivät lopu maailmasta, ellei niitä pystytä osoittamaan. Joku muu haluaa kertoa ihmisille ilmastonmuutoksesta, minun tehtäväni on kertoa urheilusta.

Suuri, ellei kaikkein suurin osa työtäni on antaa painetta tehdä asiat paremmin.

Minun mestaruuteni on, jos jokin muuttuu paremmaksi.

Olen halunnut kritisoida, jotta te opettelisitte tekemään työnne paremmin.

Sana paremmin toistuu vastineessa enemmän kuin tarpeeksi. Varmasti maailman parantaminen on klassisia journalistisia ihanteita ja onhan maailmassa toimittajia, jotka ovat ottaneet merkittäviä riskejä tuodakseen tärkeitä asioita julki. Esimerkiksi se Edward Snowdenin kanssa yhteistyötä tehnyt kaveri, jonka nimeä en muista.

Itse olen kuitenkin sen verran kyyninen, että uskon toimittajien ensisijaisen tehtävän olevan julkaisunsa myynti. Ja se näyttää helpoiten onnistuvan kohu-uutisoinnilla (Iltapäivälehdet, Seiska, jne.). Negatiivinen on myyvempää kuin positiivinen ja silloin ei olla kyllä maailmaa parantamassa.