Sosiaalinen media - alustat, palvelut ja sovellukset

Hienoa. Ensimmäinen kerta kun kuulen koko sovelluksesta :smiley: heti menee lataukseen, Twitterin kun poistin Muskin venäjä-mielisyyden selvittyä. Bluesky vaatii näköjään erillisen kutsun, että pääsee sisälle.

Onko toi joku Twitterin kopio? Myytiin Muskille ja tehtiin uus vastaava :joy:

Täältä puuttui geneerinen some-ketju, vaikka asiaa on sivuavia on useita.

Bluesky on alunperin Twitterin sisäinen projekti, tavoitteena kehittää hajautettu (decentralized) sosiaalisen median tietoliikenneprotokolla. Se on sittemmin irtautunut X/Twitteristä. Jack Dorsey istuu hallituksessa.

Palvelu on saanut ns. pitoa tänä syksynä ja ilmeisesti juurikin suomalaiset ovat ottaneet sen innolla vastaan. Vielä on kuitenkin täysin epävarmaa saavuttaako se kriittisen massan, eikä liiketoimintamallistakaan ole tietoa. Somen pyörittäminen isossa mittakaavassa on tosi kallista hommaa. Uusia yrittäjiä kuitenkin riittää, siitäkin huolimatta, että alaa dominoi muutama megajätti. Juuri nyt saattaa kuitenkin olla pientä saumaa, johtuen X:n sisäisistä haasteista ja siitä ettei Instagram Threads ole saatavilla Euroopassa.

1 tykkäys

Viimeisen kahden päivän aikana onkin näköjään tapahtunut liigaseurojen invaasio Blueskyn piiriin. Tapparan lisäksi siellä on tosiaan myös Ässät ja Ilves.

1 tykkäys

Eli onko tämä Bluesky käyttäjän näkökulmasta siis samanlainen kun Twitter? Vai mitä tämä tarjoaa?

Bluesky:tä haluaisin/voisin päästä koittamaan, kun lopen kyllästynyt X:n nykyiseen toimintaa. Niin yrityksenä kuin sovelluksenakin.
Jos jollakin on laittaa kutsua niin otan vastaan. “Jonotus” listalle joskus aikaa sitten itseni laitoin, mutta eipä siitä sen koommin ole kuulunut.
Olin päättänyt etten kysyä kutsua lainkaan, mutta nyt kun tuli täällä puheeksi, niin mieli tämän verran muuttui. :wink:

Kuin myös mielenkiinnosta voisin kyseistä alustaa kokeilla. X jäänyt sattumoisin vähemmälle käytölle.

Ulkoasultaan hyvin samanlainen, lähes kopio, mutta teknologisesti hyvin erilainen.

1 tykkäys

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko porukka laittanut liittymispyyntöä milloin ja onko joku saanut inviten sivustolle? Ja kuinka kauan porukka on ollut “jonossa”?

Itse siirryin noin vuosi sitten Mastodoniin kun Twitterin keskusteluilmapiiri muuttui sietämättömäksi bottitilien ja trollien takia. Mastodonissa viehättää se, että mainoksia ei ole ollenkaan eikä myöskään algoritmia, joka päättäisi, mitä näet. Muiden käyttäjien viestit näkyvät aikajärjestyksessä. Toisaalta jos et ole itse aktiivinen ja seuraa tai osallistu keskusteluun niin et kyllä juuri mitään näekään. Eli on se erilainen some mutta ainakin oman kokemukseni mukaan vähemmän myrkyllinen kuin vaihtoehdot. Jos kiinnostaa niin lyhyt yleiskuvaus löytyy esimerkiksi täältä: mastodon | Yksinkertainen ohje Mastodonin käytön aloittamiseen (teroyks.github.io)

Bluesky näyttää olevan nyt jonkinlaisessa nosteessa vaikka siinä on lähtökohtaisesti samat valuviat kuin Twitterissäkin. Aika näyttää millaiseksi sen tulevaisuus muodostuu. Tällä hetkellä itselleni toimii Mastodon varsin hyvin.

1 tykkäys

Kannattaa kysellä muissa medioissa koodeja. Jokainen Bsky käyttäjä saa niitä jaettavaksi tasaiseen tahtiin.

samat valuviat kuin Twitterissäkin.

@crimson Täsmennätkö tuota? Vaikka samalta näyttävätkin, on ero iso. Toki yhteisön muodostavat aina käyttäjät itse.

Viittasin tuolla lähinnä omistuspohjaan ja algoritmien käyttöön vaikkakin on myönnettävä, että algoritmien osalta on ainakin viestitty avoimuutta eli sikäli tilanne olisi parempi kuin Twitterin kohdalla. Jos Bluesky toteuttaa federoinnin niinkuin on lupaillut niin siinä tapauksessa saattaa olla esim. Mastodonin ja Blueskyn jonkinlainen yhteiskäyttökin mahdollinen.

Itselläni ei ole kokemusta Blueskyn käytöstä eli olen toisenkäden tiedon varassa. Kiinnostaa kyllä miten kaupallisuus siellä näkyy vai näkyykö sekä miten Twitteriä piinannut bottiongelma on ratkaistu.

Olen nähnyt muilla palstoilla Bluesky-kutsuille omia ketjuja, joissa halukkaat käyttäjät ilmoittautuvat ja sisään pääseet kutsuvat näitä ketjuna mukaan. Käsittääkseni jokainen kutsuttu saa 3 kutsua ja tuolla lailla homman joukkoistamalla kaikki palstan halukkaat pääsevät muutamassa viikossa sisään. Vaatii vaan, että joku jolla on kutsuja perustaa kutsuketjun ja halukkaat ilmoittautuvat jonoon. Ei, minä en ole yksi heistä. :slight_smile:

Feedi-algoja voi koodailla itse. En ole perehtynyt tai kokeillut. Algot ei ole pelkästään huono asia, koska ne nostavat mielenkiintoiset jutut seinälle. Xwitter on edelleen itselle paras ja loistava uutisten ja tiedon lähde. Kaupallisuutta ei toistaiseksi ole. Premium-ominaisuuksista on ollut jotain huhuja.

@bastardo Käsittääkseni jäsenet saa kutsukoodeja saa 1 per viikko, mutta tarvittaessa saattavat throttlata tuota, jos infra ei kestä eksponentiaalista kasvua.

1 tykkäys

Saattaa olla jo old news joillekin. Itse olen kiinnostunut, että millainen ohjelma oikeasti on kyseessä ja tarve tälle. @ljpp ainakin turustunut appiin:

En ole tutustunut. Meta kuuluu yhtiöihin joille en sieluani myy. Kyseessä on siis jälleen yksi vaihtoehto X/Twitterille.

2 tykkäystä

Menkää sinne Blueskyhyn mielummin, Threads on vain toisen samanlaisen kusipään omistama palvelu kuin Xshitter.

3 tykkäystä

Spostiin oli tupsahtanut Bluesky:n koodi. Loin tilin. Tosin, en tiedä mitä sillä teen, aktiivisesti kun en moisia pikaviestimiä käytä. Mutta onpa nyt.

1 tykkäys

Tällaista mahdollisuutta itsekin kytännyt, joskos jostain saisi…

Ihan mielenkiinnosta mikä tekee Elon Muskista kusipään? Sinällään ketju ei muuten kiinnosta. En juuri somea välitä käyttää. Insta taitaa olla ainoa jossa tili on, mutta en sitäkään aktiivisesti käytä.