Ei tuasta ainakaa mitään jälkiseuraamuksia voi tulla, Suoranta törmää kun luistelee pää alhaalla. Ja leikkii puolikuollutta, voi hyvä luoja.
Nyt jo toinen arvottu ulosajo dixille. Ja satavarmana Sampo antaa vähintään 1 peli pannaa. Osu päähän joo mutta ei tahallinen. Mutta jos vedät silmät kii kiekossa ni varsinkin simonin pitäs tietää että kohta kolisee. Mut jos marjamäki ja Junno lyö painetta ni jopa vellu voi saada sanktiot. Ja lopuksi oma mielipide. Kankille ja heikkilälle panta irti ja hakkaa päälle.
Liusjärven käsittelyssä ei ole vahinkoja vaan pelkästään syyllisiä joten yksi matsi pannaa on selviö.
Luisteluasennossa on lähes mahdotonta pitää pää ylhäällä. Luistelua selkä suorana pidetään yleensä neppailuna, jota ei kannata edes Kärppien harrastaa Tapparan tasoista jengiä vastaan.
Mä en henkilökohtaisesti pidä noista avojään pommeista. On erittäin vaikea onnistua tekemään puhdas avojään pommi, koska nykykiekossa vauhti on jo niin kova, että riskit ovat aina järkyttävän korkeat. Nopea tilanne, en ole varma olisiko vaistoilla pelannut Dixon voinut toimia toisin, mutta Suoranta kurkottaa juuri tökkäämään kiekkoa, kun Dixon ilmaantuu paikalle ja Dixon osuu eittämättä päähän.
Mun mielestä 5+20 oli oikea tuomio, ei tuossa oikein muuta voi. Kyllähän nykyjääkiekossa on oikeasti paljon tilanteita, kun keskialueella ja avojäällä tuijotellaan omiin muniin ja kavereilla olis melkein vaihdosta toiseen halutessaan mahdollisuus ajaa kova pommi avojäällä ja huomauttaa pelaajalle, että keskitypäs tsiigaileen vähän ympärillesi.
Nykyliigassa myös suurin osa pelaajista jättää näissä tilanteissa taklaamatta, koska siinä on todella paljon riskejä. Esimerkiksi Kankaanperä ei ole paljoa jäähyillyt sen jälkeen, kun lopetti avojään pommien hakemisen tällä kaudella. Valitettavasti teknisesti erittäin vaikeita taklauksia puhtaina.
Jatkossa diis Dixon väistää kun Kärpät ja muut luistelee kohti pää munissa tai katse katsomossa?
Ylenkin uutisen mukaan kyseenalainen tuomio kun tulee kärppä selkään
Ehkä tuo estämisjäähy? Yhä aika monesti kärppä blokkasi karvaajamme pois.
Jos vaihtoehtoina on väistäminen tai päähän osuminen, niin suosittelisin joukkueen edun kannalta väistämään.
Dixonilla on yksi pohjalla. Jos tulee jotakin niin tulee myös extraa peli päälle.
Mutta itse tilanne oli sellainen että 5+20 oli mielestäni max tuosta tilanteesta. Ei missään nimessä tarkoituksen hakuinen. Osuu selän puolelle, kädet kiinni kropassa, ei vauhtia, jne. Suoranta tulee itse pää alhaalla tilanteeseen, eikä näe Dixonia.
Kuka ajaa kukkosta selkään kypärällä?
Et taida seurata änäriä? Täällä on kyllä omat säännöt, ja toisaalta ehkä hyväkin, kun on kaikenlaisia muniinpuhaltelijoita kentällä.
Oikeasti. Ihan oikeassa jääkiekossa tossa ei oo mitään.
Mielestäni ainoa oleellinen asia on se missä on kiekko juuri ennen törmäyshetkeä: Dixon pelaa kärppäpakin heittämää kiekkoa jalallaan ja ilmeisesti Suoranta katsoo samaa kiekkoa pää alhaalla ja seuraavaksi Dixon osuu käsi vartalossa kiinni Suorantaan. Missään tapauksessa Dixon ei aja Suorantaan ns. avojään pommia vrt. Mäntylä eilen Ahoon.
Suoranta loukkaantuu se on fakta ja päähänkin osuu. Mielestäni 5 min oli liikaa, samoin mehdolliset jatkoseuraamukset.
http://www.iltasanomat.fi/a/2000001150761
Dixonin kommentteja pelin jälkeen.
En seuraa NHL-pelejä. Tässä on kuitenkin nyt kyseessä tämä Suomen liiga. Tuo on vaan mun mielestä kulunut juttu “pää ylös!” Juu, kyllä, pää ylös, mutta silloin selkä on suorana. Katso nyt tuota kontaktia, Suoranta tavoittelee kiekkoa ja onnistuukin tökkäämään sitä. Olishan tuossa voinut toki antaa kiekon mennä ja valmistautua taklaukseen, mutta tilanne tapahtui sekunnin sadasosissa. Ei tainnut kukaan HALLISSAKAAN ehtiä kissaa sanoa, kun tilanne meni jo ohi.
Minä sanon ainoastaan sen, että jos haluat olla järkevä ihminen ja pelata tässä Suomen liigassa näillä nykyisillä säännöillä niin ÄLÄ HAE avojään pommeja. Ja kyllä, pelaajien pitäisi katsella muualle kuin omiin jalkoihinsa, mutta näen joka pelissä kymmeniä tilanteita, joissa kokeneet pelaajat voisivat vetää silmät kiinni ja aivan huikean pommin puun takaa.
Suurin osa pelaajista jättää taklaamatta. Syykin on se, että osuma on vaikea suorittaa puhtaasti, koska siihen vaikuttaa oman peliasennon ja taklauksen lisäksi myös se, missä asennossa kaveri on. Jos kaveri on huonossa asennossa taklaus napsahtaa lähes varmasti suoraan kupoliin ja siitä tulee Liigassa 5+20 jok’ikinen kerta. Ja itse pidän sitä pelaajaa järkevänä, joka jättää sen tekemättä, kun ymmärtää, että todennäköisyys ja mahdollisuus 5+20 jäähylle on suuri.
En sano, että Dixon olisi voinut tuossa tilanteessa tehdä paljoa toisin, mutta näitä tilanteita pitäisi viimeiseen asti välttää. En voi asettua Dixonin asemaan ja sanoa, olisiko hän voinut jättää kontaktin ottamatta. Hän kuitenkin varmasti huomasi Keräsen lähestymisen, joten aina on se vaihtoehto, että en ota kontaktia.
Pelin aikana ensireaktio oli “pää ylös”, mutta ei mahda, päähän tuli, joten 5+20 oli aivan oikein.
Min mielestä ton vois nähdä niinkin että Dixon kiihdytti vain paikkaamaan tyhjää keskustaa mihin oli tilanne tulossa.
Mielestäni ei edes hakenut taklausta, vaan oli valmis ottamaan kontaktin vastaan.
Miten voi olla väärin mennä vauhdilla paikkaan mihin on kiekko tulossa? (Edit. Etenkin kun tuo paikka on omanmaalin parhaassa maalintekosektorissa.)
Olisiko Dixonin pitänyt jättää spurtti keskelle ottamatta ja antaa vihulle mahdollinen maalipaikka?
Olisiko pitänyt kiekon tullessa väistää vastustajaa ja jälleen antaa vihulle paikkaa?
No kait se sitten sikaili tai minulla on liikaa värilaseja…
@AnSo kokonaisuutena arvioiden tilanne on todella vaikea. Mun mielestä Dixon teki kaiken oikein. Ei mun mielestä Dixon tuossa tilanteessa olisi voinut pelata mitenkään toisin. Mutta se ei muuta sitä, että pääkontakti tulee päähän ja Liigan linjalla pelaaja on vastuussa siitä, missä päin ruho kentällä on. Siis joskushan se oli vielä niin, että pelaaja on vastuussa mailastaan, mutta nykyään pelaaja on todellakin vastuussa ihan kaikesta.
Liigan linja on se, että jos vastustaja loukkaantuu niin ulosajo tulee, vaikkei rikettä tapahtuisikaan. Liiga ei ole pitkään aikaan enää arvioinut tekoja vaan se arvioi seurauksia. Se on ikävä juttu, mutta se on jokaiselle jengille sama laulu.
Näytti hallilla heppoiselta ja näin pelistä kotiutuneena saunan ja olusien jälkeen en muuta mielipidettä. En mä kiellä etteikö Suorannan pää ota osumaa, mutta mistään taklauksesta on mielestäni turha puhua. Dixon tulee blokkaakaamaan kiekkoa ja osuu jaloillaan päivänselvästi kiekkoon ennen kontaktia Suorantaan. Sanoisin, että ottaa ennemminkin taklausta tuossa vastaan kuin taklaa Suorantaa.
Suorana luisteli pää polvissa Dixonin selkään että aika hepponen ulosajo
Pää ylhäällä näet ja havainnoit tilanteet, kiekollisen pelaajan tulee olla valmis kontaktiin. Luisteluasennossa pää ylhäällä sinua voidaan taklata siten, ettei pää ole suurin kontaktin vastaanottaja vaan kädet/hartiat ja rinta. Pää alhaalla luistellessa et näe kenttää, ja sinua taklattaessa pää on suurin kontaktin vastaanottaja.
Esimerkkinä puhtaasta avojään pommista vaikka tämä. Edit. Selkä suorana ns. Rautakanki asennossa ei ole tarve luistella, ei pää ylhäällä sitä tarkoita.
Peterra taitaa olla nyt hiukan hukassa tuon luisteluasennon kanssa, tossa edellä Labrys on oman näkemykseni linjalla. Toki tehokkaassa luisteluasennossa pää on siinä edessä hiukan mutta enenmmi kasvot eteenpäin kuin päälaki eteenpäin. Sitä kenttää ja muita pelaajia on vaan pakko nähdä tehdäksesi peliä vaika menisit kuinka lujaa.
Se missä niitä kolhuja tulee on kurottelutilanteet, kuten se Barkovin osuma aiemmin kaudella NHL:ssä.
Niin siis kyllähän pelaajalla niskakin taipuu, eli pää voi olla ylhäällä ilman että selkä olisi suorana. Ne joilla ei pää pysy ylhäällä ilman että selän pitää olla suorana ovat tyyppiluokkaa pystysuunnan kohnottaja, tämä pelaajatyyppi ei nykyliigassa pärjää. Samalla kun luistelee niin pitäisi pystyä luistelunopeuden lisäksi pelinopeuteenkin eli samalla kun luistin kulkee niin pitäisi olla valmius tehdä kiekonkin kanssa jotain. Tähän auttaa kun on pää ylhäällä, tämä on perusedellytys Liigassa pelaamiselle. @Labrys kuvaili samaa.
@peterra rakentaa turhaan joko-tai-asetelmaa. Pää voi todellakin olla pystyssä ilman että selkä olisi suorana. Kyse on osittain myös pelitaidosta ja jaosta pelaaviin/rikkoviin pelaajatyyppeihin. Peliasento on kaiken a ja o ja keskimäärin paremmin pelaavilla pelaajilla pää on ylhäällä luistellessa ja kiekkoa käsitellessä.