Berliini, Amsterdam, Lontoo, Kairo, San Fransisco.
Itselläni on ollut etuoikeus matkustella ympäri maailmaa. Yrittäjänä olen ollut noin 20 vuotta, ei ole varsinaisia lomia, mutta aina kun riittävästi alkaa ahdistamaan niin otan matkan jonnekin. Parhaimpina/pahimpina vuosina 5 reissua. Kaupunkilomat ei uppoa itselleni sitten millään, se on rantatuoli ja cuba libre. Dominikaanista Tasavaltaa ei ole vielä mikään hakannut ruokansa ja rantojensa puolesta. Hotellialueiden ulkopuolella on hyvinkin rauhatonta, mutta vartioiduilla alueilla Suomalaisen on hyvä olla. Turkoosi meri ja vaaleata rommia, tykkään. Toinen suosikkini on Kanarian saarilta Teneriffa. Vaikka kuinka sitä saaristoa pidetäänkin “halpiskohteena”, niin jos parhaansa mukaan välttelee suomibaareja ja vesipuistoja ja niiden sijaan lähtee oikeasti paikallisten keskuuteen markkinoille ym, niin se paikka yllättää positiivisesti. Ruoka ihan käsittämättömän hyvää jos ei tosiaan hae suomibaarista niitä helvetin suomalaisia lihapullia. Paikalliset pullat paljon parempia, tehdään lampaan lihasta ja paljon yrttejä mukana.
Tokio, Praha, Las Vegas, Hong Kong, Berliini varmaan.
Kaikissa olen käynyt, mutta aasian metropoleissa on jotain mikä viehättää todella paljon. Tokiossa olin pari viikkoa ja rakastuin paikkaan ihan totaalisesti, vaikkei se päälle päin näytä kauheasti muulta kuin isolta betonihelvetiltä. Jos on aikaa käydä katsomassa niitä eri kaupunginosia ja ihastella sitä kompaktia arkkitehtuuria ja puun käyttöä, ja kaikkea niin tuo on todella kaunis kaupunki. En osaa ihan täysin sanoiksi pukea, mutta se kawaii-ajattelu rakentamisessa on tosi hurmaavaa jostain syystä.
Hong Kong on sitten vähän eksoottisemmassa sijainnissa oleva aasialainen metropoli, joka on osaksi saarella ja osaksi mantereella. Se, että käytännössä kaikki puhuu tuolla englantia tekee siitä houkuttelevan matkapaikan jos aasian kaupunkeja haluaa nähdä. Omalla tavallaan todella viehättävä risteytys Kiinaa ja läntisiä vaikutteita.
Praha on ehdottomasti siistein paikka, missä olen Euroopassa käynyt. Sinällään olen onnellisessa asemassa, että suurin osa Euroopasta on vielä näkemättä. Prahassa oltiin kaverin kanssa viikko ja oikein muuta suunnitelmaa ei ollut kuin ottaa hotla läheltä vanhaa kaupunkia ja kävellä viikko sitä ympäri juoden kaljaa. Tätä sitten toteutettiin ja siinä sivussa käytiin tsekkaamassa eri nähtävyyksiä mitä keksittiin. Yksi parhaista lomamatkoista mitä olen viettänyt ja menen tuonne heti takaisin kun voin.
Las Vegas. Kaksi kertaa käynyt ja onhan tuo aina yhtä hauska paikka käydä. Aikuisten Hoplop. Pari iltaa menee ihan sujuvasti stripiä edes takas vaeltaessa ja kaljaa juodessa, mutta kannattaa ehdottomasti ottaa Camaro alle ja painella Hoover Damin kautta Grand Canyonille niin näkee vähän americanaa ja luontoa. En tiedä tulisiko enää kolmatta kertaa lähdettyä, mutta kaikessa överissä kitsissään mieleen jäänyt paikka.
Berliinissä tuli oltua vain viikonloppu, mutta silti tykkäsin paikan atmosfääristä. Syyskuussa pärjäsi vielä kivasti t-paidalla ja metrolla oli kiva vaihtaa kaupunginosaa ja ihmetellä nähtävyydet. Brandenburgin portti ja puistokadut oli vakuuttavat.
München Bayern-fanina myös hieno, mutta ei ehkä kaupunkina niin ihmeellinen esim. Berliiniin verrattuna.
On paikkoja niin monia mut oma lista jossain järjestyksessä 2-5 koska oma suosikki on ollut aina numero 1 jota ei voi sivuttaa New York.
Tromssa . Monaco . Paris . Lontoo ,mennää tällä jäi kyl monta paikka ulos listalta.
Chicago, New York, Tokio.
Reykjavik, Tromssa, Praha, Split, Dubrovnik. Ei ole tullut käytyä missään, mutta olisi mukava käydä.
Frankfurt, Munchen, Shanghai, Tukholma, Tallinna
Paha kyllä,mut nämä nyt ainakin jäänyt mieleen
Ancona,Napoli,Rooma,Wien ja Liverpool
Ylöjärvi, Pirkkala, Nokia, Kangasala ja Lempäälä.
Ulkomailta New York, Orange county / Anaheim, Lontoo, Berliini ja Wien.
Dubai, Berliini, Munchen, Innsbruck, Kööpenhamina
Os noita isompia kyliä ajattelee niin Bangkok, Kuala Lumpur ja Singapore kyllä erittäin mieluisia. Varsinkin ruokaa rakastavalle upeita paikkoja. On kyllä Tokio myös mut on niin järkyytävän iso ettei ehdi muuta ku pintaa raapia kun käy. Niin ja Tampere tietty.
Geiranger, Svolvaer, Köln, Masca, Makarska
Tartto ,Riiga noissa olen käynyt ja jokunen pikkukaupunkeja Virossa…
Berliini, miljoonakaupunki jossa on tilaa. Aivan julmetun hieno kaupunkin, suosittelen käymään jos ette ole käyneet. Toisena listalla Lontoo, läntisen maailman metropoli, löytyy kaikkea.
- Monterey, Kalifornia
- Las Vegas, Nevada
- Jurmala, Latvia (Suosittelen)
- Arsie, Italia
- Pickala, Siuntio
Aika paljon mennyt ja nähnyt, ei oo silleen suosikkeja erityisesti, mutta mieleen painuneita. Pickala suosikki golfkentän vuoksi.
Mulla loppuu tykkäykset, kysynkin googlaamatta, että missä on Ancona?
Tämä on hyvä lista, tykkään itsekin kaikista rajanaapureistamme.
Oxford, Köln, München, Tukholma, Lontoo. Annetaan erikoismaininta Brightonille pelkästään maailman ensimmäisen Sea Lifen takia
Praha on kyllä upea.
12-vuotiaana on tullut Grand Canyon, Hoover Dam ja Las Vegas koettua, Strip oli silloin jo hieno vaikka onkin paisunut mielettömän paljon sen jälkeen.
-
Nokia
-
Akaa (Viiala)
-
Tampere
-
Kuopio
-
x