Tahdon Portaat Challenge

Benny oli Instan mukaan Pispalan portaissa.

Ei ihan Tahdon portaat mutta vähän sinnepäin:
Puerto Rico, Gran canaria rannalta ylös rapia 700 porrasta. Viime viikkolla yksi nousu n. 13min kävellen ja joka portaalle tallattu. Tänään tuplat osittain juosten (luetaan hölkäten) eikä välttämättä joka portaalle astuttu. eka veto 8min ja toinen 7min 42sek, alas molemmat noin 9min. Ei taitais näillä koivilla puolessa tunnissa montaa nousua Tahdon portaissa mennä.
Ah ja lisä speksejä: viime viikolla syke nousi 93->163 ja tänään maksimi syke 184, ikäähän tällä varsalla karvan yli 53v ja mitattu maksimisyke (2019, polkupyöräergolla) 195bpm.
Pitänee loppuviikolla vielä koittaa yksi raapasu, jos kolme nuosua jaksais.

12 tykkäystä

Väsytti ja ei huvittanut mikään. Vedin kuitenkin lenkkarit jalkaan ja lähdin kävelemään. Huomasin olevani portailla, joten päätin vähän vetäistä - pääseepä nopeasti puolessa tunnissa kotiin.

12 nousua aikaan 28:23. Jo ensimmäisestä vedosta huomasi että tänään ei ole hyvä päivä, mutta eipä ole kunto mitenkään romahtanutkaan.

Tämä ei ollut varsinainen Challenge -yritys. Kunhan lönkötin omaan tahtiin ja katsoin mitä tuli. Maisemat olivat ensiluokkaiset.

5 tykkäystä

Bennyki reenaa haastetta varten. :muscle:t3:

10 tykkäystä

Ei liity tahdon portaisiin. Joku tyyppi veti maratonin viime yönnä Pispalan portaissa. Noin 12 tuntia meni kaverilla.

Kariman matka alkoi perjantaina kello 20.40 ja päättyi lauantaiaamuna kello 9.25. Kokonaisaika suoritukselle oli 12.32,27. Kariman seurannan mukaan matkaan sisältyi huimat 5 131 metriä korkeuseroa ja se kulutti kokonaisuudessaan 7 112 kaloria.

Eiköhän tämä ollu ny tässä, vai löytyykö haastajaa​:grin::grin::grin:

11 tykkäystä

Olen tässä tullut siihen tulokseen että seuraavalla kerralla Challengen ennätysyrityksessä on vaihdettava taktiikkaa. Koittaisi siis tehdä tuloksen alamäkeen eikä ylämäkeen kuten normaalisti (ylös perusvauhtia ja alas niin kovaa kuin pääsee).

Käytännössä kun tuota en ole vielä kokeillut, niin perstuntuma ainakin vielä on että tuo on helpoin tapa parantaa ennätystä :rofl:

2 tykkäystä

Tahdon Portaat ovat sulaneet ja hyvässä kunnossa. Kävin lönköttämässä 10 vetoa puoleen tuntiin. Tämä ei ollut vielä Challenge-suoritus.

Julistan uuden haastekauden 2021 alkaneeksi!

Ohjeet avausviestissä.

9 tykkäystä

Tieteellinen tasaisen vauhdin taulukko:

Nousut/laskut Sekuntia
20/19 46,1
19/18 48,6 Nykyinen epävirallinen ennätys*
18/17 51,4
17/16 54,5
16/15 58,0 Nykyinen ennätys
15/14 62,0
14/13 66,6
13/12 72,0
12/11 78,2
11/10 85,7
10/9 94,7

*Todistetusti nähty suoritus mitä ei ole ilmoitettu tähän ketjuun.

Vinkki/pohdinta: Maksimaalisen tuloksen kannalta helpointa on nipistää aikaa laskuissa, mutta samalla loukkaantumisriskiä kasvattaen.

1 tykkäys

Ja edelleen odotellaan @Treppu vetoja. Mitähän selityksiä tällä kertaa hatusta vedetään :thinking:

1 tykkäys

Onko kukaan käyny Kangasalla Sorolanmontun portaissa? Jokohan ne on sulat?

Vetoan siihen, että sain viime kerralla lähestymiskiellon portaisiin! :grimacing:

1 tykkäys

Montussa oli ainakin hyvin lunta kun kävin siellä hiihtelemässä. Taisi portaatkin vielä olla lumen alla.

1 tykkäys

Ei päde ellei ole Ranen antamana.

1 tykkäys

Hyvät siskot ja veljet. Jos haluatte, voin teille vetää yhden 45-60 minuutin rapputreenin
ilmatteeksi Näsinkallion rapuilla. Sellainen harkka, ettei ketään pakoteta sellaiseen, mihin rahkeet ei riitä, vaan jokainen saa tehdä kapasiteettinsa mukaan. Treeni sisältää lämmittelyä, dynaamista venyttelyä, rytmiä, kimmoisuutta, nopeutta, voimaa. Jos innostuneita löytyy 10, niin olen valmis. Oletko sinä?

E:Juttelin äsken Haapalan kaa, ja hän lupasi tulla mukaan, mikäli aikataulu hänelle passaa. Ehän sitä tiiä, vaikka joku muukin saataisiin mukaan, mutta en voi viä luvata.

24 tykkäystä

Koskas veli Messi on menossa?

Näyttää aika heikolta tuo kiinnostus. Pitäs 10 saada kasaan.

Harjoituksena tuli 13 nousua hikoiltua, aikaa meni 29 min 56 sek. Alkujaan oli idea kahdestatoista noususta kävellen, mutta jossain kuuden nousun jälkeen alkoi näyttämään että ei onnistu, loppu meni juoksuksi. Kolmastoista nousu jäi sen verran kivasti tyrkylle että viimeinen lasku ja nousu meni aivot narikassa. Max syke 203 :exploding_head:

Tällaista tappokidutusta minkä viimeinen stintti aiheutti ei ole ihan hetkeen tullut harrastettua, pahaa tekee vieläkin.

4 tykkäystä

Portaissa ei tosiaan saa innostua liikaa tai tulee huono olo. Itse olin vuosi sitten porrastreeneissä pääkaupunkiseudulla. Tarkoituksena oli juosta täysillä viimeiselle tasanteelle ennen loppunousua. Juoksu sujui sen verran hyvin, että päätinkin juosta ylös asti. Se oli virhe. Olo oli aivan järkyttävä. Oksennusta toivoin, ripulia pidättelin ja pään jomotus oli hirveä. Kroppa oli aika shokissa. Onneksi siitäkin toivuttiin.

Pitäisi kokeilla haastetta. Onko jokaiselle portaalle astumisen sääntö voimassa myös alaspäin tultaessa?

1 tykkäys

Minä olen siinä käsityksessä että säännöissä tarkoitetaan vain nousuja. Itse olen käyttänyt laskuissa välillä “polkua” siinä portaiden vieressä. @ljpp tämä olisi varmaan hyvä tarkentaa avausviestiin?

En ole asiaa ajatellut, mutta jos mennään portaita niin mennään portaita? Toki työ tehdään nousuissa, mutta aikaa kuluu yllättävän kauan laskuissa.

13 :boom:

Lähdin lenkille mutta totesin heti ettei huvittanut juosta. Siispä portaisiin puoleksi tunniksi. Oikeaoppisesti jokaiselle rapulle ylös ja alas.

Tasaisen kiiruhtamisen taktiikalla taas dieselöitiin. Jossain viidennen kohdalla oli pieni kuoleman laakso, josta selvittiin. Lopussa kello paljasti että tahti hidastuu salakavalasti pikku hiljaa.

Kelloon jäi aikaa 15 sekuntia (29:45) eli tarkalle meni.

2 tykkäystä