Yhteisön huomio keskittyy nyt tosiaan ihan liikaa lopun kilpikonnaan, tasoitukseen ja RL-tappioon. Tappara hävisi laukaukset 100-0 toisesta erästä lähtien, mutta sinnitteli tuloksessa yllättävän pitkään kiinni tehokkaan viimeistelyn ansiosta.
Paljon on kaikenlaista toisteista ongelmaa. Kun Jani Alkio selosti Tapparan ottavan viivelähdön, oli viisikko suunnilleen maksimipituudessa kun pakki oli potkaissut itsensä oman tolpan eteen. Tämähän ei tietenkään ole mikään Liittolähtö™, vaan joku ihan muu viritys. Hyökkäyksessä oli hyvin vähän pitkiä ralleja, joka on ollut viime vuosille ominainen pyrkimys. Itse asiassa varsinainen hyökkäyspeli on ollut nyt hyvin olematonta, perustuen lähinnä satunnaisiin riistoihin.
Mutta koska 1) ongelma toistuu 2) on helppo kotisohvaltakin nähdä, niin ainoa johtopäätös on että tämä on taas joku “vaihe” mitä eletään.
Vertailun vuoksi voi aina muistella Sotchin kisojen jälkeistä kevättä, jolloin Tappara pelasi yhtäkkiä pitkän pätkän pelkkää punaviivalta päätykiekkojen lyömistä, koko kauden jatkuneen trapittelun ja kiekokkontrollin jälkeen.
Sikäli nuo lopun sulamiset ovat ikävä juttu, että niistä voi jäädä pientä peikkoa takaraivoon, jos ei kohta saada asiassa onnistumisia. Playoffeissa hyvin todennäköisesti tulee pelejä joissa on “pakko” istua johtoaseman päällä ja syödä kiekkoja.
Ensinnäkin pitää kehua Keräsen barkovimaista syöttöä selän takaa, sillä siihen menivät melkein kaikki paitsi Garts.
Muutama sekunti aiemmin HIFK:n laukoja on aivan vapaana “Pereskokovin-paikalla”, koska meillä kolme pelaajaa seisoo jonossa. Polasek käy paineistamassa tätä, palaa sitten maalille antamaan poikkarin Salliselle, mutta erehtyy kurkkaamaan maalin taakse väärältä puolelta.
Syöttö menee Vittasmäen längistä. Jasu kurkottaa kiekkoon, mutta ei saa lyötyä pois.
Huom: Kaikki HIFK:n mailat ovat tässä kohtaa vapaana. Kiekko ei edes mene suoraan maalintekijälle, vaan 13 syöttää sen. Tapparalla on maalin edustalla, eli rikospaikalla, kuitenkin miesylivoima.
Turhaa spekulaatiota, mutta HIFK:lla oli tuossa niin paljon vapaita syöttölinjoja, että se olisi voinut pelata tästä myös Keränen - Turunen, tai Keränen - Turunen - Kousa kuviolla.
Ainakin viime kevään sarjaan Lukkoa vastaan oli saatu ihan eri taso esille kuin runkosarjassa. Enkä tarjoita sarjan 4-0 voittoa, vaan peliesityksiä otteluissa.
HPK:ta vastaa ei sitten samoilla eväillä mennytkään yhtä hyvin.
Olihan se Lukolla pienestä kiinni ja Crisu otti baywatch tyylisiä lifesavereita. Jossiteltavaa tässä maapallossa riittää. Kuitenkin realiteetit on vakavat. Silmä ei valehtele ja jos vielä on dataa.
Toivon mukaan tästäkin pelistä saamme jotain oppia, ja voidaan oikeasti kohta puoliin kääntää niitä/näitä voitoksi.
Enemmän huolissani tuosta hyökkäyspelin rakenteesta. Ei pojat paljon tuolla 0-0 kyttäily ja laitataistelulla mennä - toki osa kiekkoa, mutta ei tällä kaudella. Varsinkaan kun vastustaja ei niitä virheitä näytä tekevän. Eli luovuutta ja dumb and chase sopivin määrin, niin ja Racine irti. Josko hänkin saisi pelin uomiin, niin nostaisin 6 pakiksi, ja Mäntylä /Blood 7/rotaatio
Sen verran tuosta tasoituksesta vielä, että kyllä kollektiivisesti meidän pelaajien ajattelu jäätyy noissa lopun hektisissä puolustustaisteluissa. Se on oikeasti huolestuttavaa, koska kuten hyvin totesitkin, noita taisteluita tulee ihan varmasti myös pudotuspeleissä. Ei ole ollenkaan hyvä asia, jos ainoat muistot runkosarjan osalta ovat alituiset epäonnistumiset noissa paikoissa.
Tuossahan Vittasmäelle sattuu katastrofaalinen virhe. Huusin itse jo 1-2 sekuntia ennen syöttöä, että PIDÄ NYT JUMAKAUTA SE SYÖTTÖLINJA KIINNI !!! Mutta kun ei meidän paraskaan puolustaja siihen pystynyt. Syöttö ei edes ollut mitenkään nerokas, vaan tuossa tilanteessa oikeastaan lähes ainoa suunta, johon Keränen tuosta pystyi nopeasti yrittämään. Polasekhan piti tuossa toista tolppaa ja syöttösuuntaa kiinni. Lisäksi tosiaan kaikkien HIFK:n pelaajien mailat vapaana. Tuossa olisi ehdottomasti pitänyt pistää samoin tein nuo 2-3 pelaajaa poikittaisilla nurin tai ainakin sitoa mailat. Yksikään pelaaja ei toiminut tällä tavalla. Eli kyllähän tuo tilanne pelattiin taas aivan päin helvettiä. Ja kun tämä ei tosiaan ole se yksi ja ainut kerta, vaan ihan vastaavanlaisia virheitä sattuu jokaisessa ottelussa, jota johdetaan lopussa.
Isoin ongelmahan tuossa pelissä toki oli se, että oma hyökkäyspeli kuoli käytännössä täysin sen 2-1 maalin jälkeen. Kyllä se tällä hetkellä pelottaa ihan hemmetisti, että me ei tällä kalustolla pystytä a) voittamaan kaksinkamppailuja b) saada luotua tarpeeksi hyviä maalipaikkoja c) jos johdetaankin, niin päästetään vastustaja tasoihin tai luovutetaan kontrolli täysin. Pelaajamateriaalista tuo ei ole kiinni, vaan kyllä valmennuksen on saatava tuo ryhmä pelaamaan paremmin. Toki osa vastuusta on myös pelaajilla, mutta jotenkaan Rautakorpi ei vakuuta. Todella vaikea nähdä, että Tappara pelaisi finaaleissa tällä kaudella, jos ei moni asia radikaalisti muutu kevään edetessä.
Hyvä kuva. Tärkeää on minusta myös nähdä miten tuohon tilanteeseen on tultu. Siinä on monta yksittäistä asiaa 20s. sisällä minkä olisi voinut tehdä hieman paremmin ja terävämmin.