Viisastelija, palstan itkupilli, olitko eilen pelissä?
Kyllä olin ja heitin ottelun päätyttyä ylävitosia vieruskavereiden kanssa. Tappara oli eilen hyvä, sen asenne oli hyvä ja sellaista peliä oli aidosti erittäin mukavaa katsella. Ilveksellä oli paikkansa, mutta pieneltä osin onnikin oli eilen mukana. Kyllä hymyilytti!
Lähdetään onnesta ja Ilveksen pelistä?
Onnea oli toisessa ja kolmannessa maalissa. Toisessa maalissa pääsimme nopeaan suunnanmuutospelaamisen kautta ylivoimahyökkäykseen, joka onnistuttiin saamaan maaliin, kun Tapparan mörkö, Pavlat, hukkasi itse kiekon eteensä. Kolmannessa maalissa onnea ei varmasti tarvitse selitellä, mutta onnikin pitää ansaita.
Ilveksen peli oli puolustuspäässä melko sekaisin avauspelin osalta. Puolustuksellisesti Ilves pystyi pääosin pitämään viisikkonsa kasassa, mutta sortui välillä tuplaamaan, välillä jopa triplaamaan Tapparan hyökkääjät, jotka olivat kaksinkamppailuissa ja taidoiltaan parempia. Erityisesti kaksinkamppailuissa nähtiin Ilveksen puolelta pelkkää pentuilua. Avauspelaamisessa Tappara puolestaan ikäänkuin rotaatiokarvasi, jolla tarkoitan sitä, että karvaukset tulivat aaltoina apujen ollessa lähellä, eikä Ilveksellä ollut aikaa tehdä kunnolllisia viivelähtöjä tai välillä edes puoliviivelähtöjä. Kiekko oli pelattava nopeasti eteenpäin, eikä Ilves välttämättä ole parhaimmillaan sellaisessa pelissä.
Tuossa tulikin myös Tapparan pelaamista esiin, mutta mitä muuta näit kentällä?
Tappara pelasi eilen osittain eri tavalla kuin aikaisemmin. Se karvasi tavallaan viidellä, muttei mottipäisesti. Tällä tarkoitan sitä, että puolustajat olivat jopa punaviivan alla ja Tapparan karvaus näytti olevan joko 1-1-3 tai 2-1-2 tyylistä karvausta, jossa koko viisikko osallistui karvaamispeliin ansiokkaasti.
Huomattavaa on myös se, että Tappara heitti eilen kiekkoa päätyyn, mutta tällä kertaa pelaan meni taklaava ja taisteleva pelaaja. Ilvekselle ei annettu hengähdystilaa, vaan koko Tapparan taistelutahto ja kaksinkamppailupelaaminen oli huomattavasti parempaa kuin naapurilla. Tämä johti siihen, että Tapparan hyökkäys nousi kulmasta nälkäisesti kohti Ilveksen maalia, jossa vapistiin välillä syystäkin.
Vielä muuta?
Tämä oli Tapparalta statement-peli. Ilveksellä oli paikkansa, muttei samalla palaakaan.
Erikoinen juttu?
Olin aitiopaikalla katsomassa, kun Pavlat löi kilvellä Pavelia. Tuomari näki tämän metrin päästä. Miksei tähän puututtu? Muuten tuomarit antoivat pelata paikallishegemonian hengessä ja olin tähän erittäin tyytyväinen.
Edit: Ja tietenkin se, että Tapparalla oli kokoonpanossa kolme 17-vuotiasta. Voi veljet, millaisia pelaajia he ovat! Piiparinen 16.35, Vanhatalo 8.27 ja Suvanto 16.12 peliajoiltaan. Luottoa löytyy.
Musiikki?
Tämä on saattanut tulla aikaisemminkin, mutta Solar Fields - Serpent Serenade in Silence (Origin 2018)