Tappara ja neljän vuoden trauma-eli pikku purkautuminen

Niin vaikka mestaruus nyt onkin täysin varma, niin kyllä tämä kärppäsarja oli vaan noin kannattajanäkökulmasta henkisesti kovin ottelusarja, mitä on koskaan tullut seurattua, ja tämä purkautumisketju tuli todella tarpeeseen. Eikä itseä ainakaan mitenkään hävetä myöntää, että usko oli pahasti loppumassa ja paniikki omassa päässä kasvoi matkan varrella, vaikka kuinka nyt kuuluisi teeskennellä, että juu täysi luatto oli koko ajan.

Jos tästä onnellisesti päättyneestä piinasarjasta kuitenkin jotain pitäisi oppia, niin pitäisi yrittää nähdä nämä ottelusarjat kokonaisuuksina eikä riehaantua liikaa viimeksi pelatun pelin tunnelmista. Se vaan on niin vaikeaa kun käy kierroksilla ja koko maailma tuntuu hetken pyörivän joidenkin hiton pleijjareiden ympärillä.

2 tykkäystä

Mä palaan vielä tähänkin ketjuun. Tuli ehkä turhan provosoivasti moitittua avausviestiä aiemmin. Sehän oli ja on hyvin kirjoitettu. Myös nuo kaikki tunteet, joita muutkin on tähän laittaneet on itsellekin hyvin tuttuja.

Varmasti ketutuksen julkituominen helpottaa monta kertaa kummasti. Lähinnä mun pointtina kritiikissä oli “negatiivinen” lähestymistapa. Jos ottaisin pehmeämpänä näkökulmana esim. oman alle kouluikäisen poikani, joka on kova Tapparafani. Mitä lapselle sanotaan, jos suosikkijoukkue häviää. Ajattelisin kyllä itse, että järkevintä ja psykologisesti kasvattavinta on sanoa, että peli on tällaista ja nyt kaveri oli parempi. Lapset ei tietenkään kaikkea osaa käsitellä ja eivät ymmärrä historian nyansseja, mutta mun mielestä tällainen lähestymistapa on aikuisellekin parempi.

Pessimisti ei pety, paitsi että pettyy kuitenkin jos huonosti käy. Mahtavaa vinaalisarjaa vaan kaikille ja purkautuminenkin kohtuuden rajoissa sallittakoon

Mun mielestä viime kevään finaalisarja oli vielä tätä pahempi. Kärpät voitti pari peliä jollain ihme pomppumaaleilla, ja sitten ku kauhealla työllä ja raivolla oltiin noustu 3-3:eeen ja seiskapeliin, niin sitten se pikkumies Aho tulee jostain ja tekee ratkaisun jatkoajalla. TV meni heti kiinni, en pysty vieläkään kattoo kyseistä maalia…
Ja olihan se toissakeväinen finaalisarja myös… Johdettiin 3-1, ja sitte ne rupes pikkuhiljaa tuleen sieltä. Larsson huitoo omiin Raksilassa, kotigame6 hävitään ihan munattomalla pelillä (vaikka siinäkin noustiin ihan varkain 0-2:sta tasoihin, voittomaaliin sijaan Huml lämää 2-3…) ja sitten sen gamesevenin jatkoajan Palolan ja Aaltosen tilanteet.
Erona noihin tämän kevään Kärppäsarja oli Tapparavetoinen. Alun riemumarssin jälkeen Kärppien mukaantulo nosti nuo vanhat möröt esiin. Ja sitten alkoi taas tunteiden vuoristorata: upea jatkoaikavoitto ja katko kotihalliin. Täysin voitonvarmana ajelin Tampereelle katsomaan Kärppien kaatoa. Ja taas yllättävän heikko esitys. Ja sitten kuitenkin väkisin noustiin tasoihin. Ja taas voitonvarmana Laineen 59.59 maalin jälkeen. Tämä oli tähtiin kirjoitettu, näin sen pitikin mennä! Odottelin vain sitä yleisön mylväisyä ja maalintekijän nimeä… Ja sitten, Tapparalla jatkoajalla yksi paikka, Kärpillä kymmenen, ja lopulta Pyörälä päättää pyristelyt. Olin aivan äimän käkenä, en tajua mistään mitään! Myönnettävä on, että kotiin ajellessani en uskonut finaalipaikkaan. Yritin lähinnä selviytyä tästä kaikesta tunteiden myrskystä.
Ja jälleen kerran suosikkijoukkueeni yllätti. Huikean pelin jälkeen ymmärsin, että NÄIN sen piti mennä. Kaiken tämän - voiton - jälkeen olo on kuitenkin niin hyvä, että viime vuodet tuntuvat paljon pahemmilta. Ja tietysti se niin onkin - gamesevenin voitto pyyhkii kaiken tuskan.

5 tykkäystä

Fanittaminen on kehittymistä siinä missä moni muukin asia. Se on usein näkökulma, joka jää huomiotta, että fanitkin kehittyvät koko ajan ja pettymyksissä ei marinoida ainoastaan joukkuetta vaan pettymyksillä marinoidaan myös parempia faneja tulevaisuuteen.

Tapparafanit ovat olleet etuoikeutettuja viimeiset kolme vuotta, että olemme saaneet kokea niin paljon vahvoja tunteita oman joukkueemme kanssa. Itselläni aktiivinen jääkiekkofanitus alkoi vasta vuonna 2011, ei suinkaan mistään lapsuudesta. Tappara alkoi kiinnostaa, kun huomasin, että tarvitsen itselleni jonkin uudenlaisen, erilaiset ja mielenkiintoisen harrastuksen, joka irrottaisi minua enemmän oravanpyörästä. Itse olen kehittynyt fanina tässä viiden vuoden aikana melkoisesti.

En palaa sen enempää siihen, miksi “not so interested in ice hockey” -persoonani aikanaan valitsi Tapparan, sen olen kertonut jo niin monta kertaa, mutta siihen voin palata, että kuinka onnekas minä olin aloittaessani fanituksen. Tuolloin Dufvan kaudella Tappara oli aivan surkea lapanen ja koska olin jo jonkin verran joskus koulussa viettänyt aikaa, minulle oli luontevaa hakea tuon kauden aikana paljon tietoa Tapparasta. Tutustuin Tapparan menneisyyteen, tutustuin suomalaisiin nykyaikaisiin jääkiekkoilijoihin ja hain tietoa myös valmennuksesta.

Päätin siirtyä, kun kiinnostus 2011 aktivoitui, nopeasti 2012-2013 ns. kuninkuusluokkaan eli suoraan osastolle “hardcore.” Olen aina tykännyt antaa itsestäni kaiken, jos joku minua aidosti inspiroi ja kiinnostaa. Kiinnostukseni oli herännyt ja luettuani Tapparan historiaa, olin tullut analyysissani siihen tulokseen, että J. Rautakorven on pakko olla huippukoutsi. Mitäänhän en tuolloin jääkiekosta ymmärtänyt, mutta ajattelin, että nyt on varmaan sellainen hetki, kun kannattaa sijoittaa Tapparaan. Päätin sijoittaa heti kausikorttiin.

Ensimmäisellä kaudellani koin, että joukkue kasvoi koko ajan ja minä kasvoin joukkueen mukana fanina jatkuvasti. Tuolloin olin myös fanina vielä aivan alkutekijöissä, olin naiivi ja jopa typerä. Faniuteeni kuului paljon “uhoa” ja “nälvimistä” ja paalutin vielä 2012-2013, kun kausi meni niin hyvin, että Tappara on varma mestari. Kun Tappara sitten hävisikin mestaruuden, olin suoraan sanoen aivan riekaleina. En pystynyt kohtaamaan koko kesänä tuota Ässien mestaruusmaalia, saati katsomaan yhtään jääkiekkoa. Siinä opin jo sen omasta faniudestani, että uhoaminen ja ylioptimistiset odotukset eivät kuulu jääkiekkoon. Ymmärsin myös, että minä en edes fanina ansainnut mestaruutta, olin vain typerä.

Seuraavalla kaudella intohimoni oli jo kasvanut melkoisesti ja harrastuneisuuteni oli lisääntynyt. Opin myös tulkitsemaan ja näkemään erilaisia asioita pelistä, joita en aiemmin ollut ymmärtänyt. Katsoin niin paljon jääkiekkoa, että Tapparaa enemmän minua alkoi koukuttaa itse peli ja pienet asiat. Kiinnostus kohdistui vieläkin enemmän pelaajiin ja itse peliin, varsinkin, kun Tappara selkeästi pelasi aivan erilaista kiekkoa kuin 2012-2013 ja kontrasti oli suuri. Tuolloin en lähtenyt edes 3-1 johdossa finaalisarjassa leijumaan vaan olin lukenut edelliseltä finaalilta läksyni. Opin kunnioittamaan peliä ja pelaajia, mutta myös vierasjoukkuetta ja muita faneja. Kehityin tässä huomattavasti yhden kauden aikana ja tunteet eivät enää olleet niin vahvasti pinnassa, kun mielestäni Kärpät ansaitsi voittonsa paremmalla pelillä.

Viime kaudella fanitukseni huipentui ja joukkueen tarina oli poikkeuksellinen. Oikeastaan viime kausi oli yksi iso haaste fanille, joka terävöitti minut lopullisesti. Kausi oli niin vaikea, mutta kaikki vaikeudet, paitsi se viimeinen kääntyivät meille hyväksi. Silloin ymmärsin, kuinka hieno kehitystarina jääkiekko on. Mikään ei ole mahdotonta, mikään suo ei ole liian syvä ja loppujen lopuksi se joukkueen tarina voi auttaa myös minua arkielämässä tekemään paremmin. Kolmas hopea oli jälleen katkera, vähän kuin 2012-2013, mutta tällä kertaa minulla ei edes ollut enää halua jossitella. Olin oppinut tuossa vuosien aikana, että negatiiviset tunteet kuuluvat hommaan yhtä paljon kuin positiiviset. Jossittelu ei ole voittajien eikä häviäjien touhua eikä kaatunutta maitoa kannata surra vuodesta toiseen. Mestaruus ei tule minulle fanina pakottamalla, se tulee, jos se on tullakseen, mutta joukkueen tarina voi olla lujittava, vaikka se päättyisi miten. Viime kauden tarina oli sellainen, että silloin minusta tuli ensimmäistä kertaa oikea tunteva fani. Syksyllä kaikki toivo oli mennyt, kaikki oli vaan mustaa ja synkkää. Runko ei enää syttynyt, enää ei jaksanut. Olin itsekin jo kahden vaiheilla, että kannattaako edes halliin enää lähteä. Lopulta joukkue osoitti, että aina kannattaa lähteä ja aina kannattaa kasvaa.

Finaalipettymykset ovat tehneet minusta empaattisemman ja paremman fanin. Ymmärrän vastapuolen reaktioita, ymmärrän vastapuolen ajatuksia ja pystyn esimerkiksi poikkeuksellisen hyvin asettumaan Lukko-fanien saappaisiin. Tappara on ollut kauhea Lukolle jo neljä vuotta. Fanittaminen tuo elämään mielekästä sisältöä, paljon uusia kontakteja ja vierasfanit eli toisin ajattelijat tuovat näkökulmia. Me Tappara-fanit olemme etuoikeutettuja, koska meillä on niin paljon kokemusta raskaista tappioista viimeisiltä vuosilta, että kukaan ei tule pystymään juhlimaan mestaruutta kuten me, kun me sen saamme. Minulla ei ole tarvetta nälviä ketään tai kenenkään joukkuetta vaan minä kunnioitan jokaista vastustajaa. Myönnän vastuksen paremmuuden, jos mestaruutta ei tule ja elämä jatkuu. Faktoja myöntämällä pääsee eteenpäin, josittelemalla pysyy paikallaan, niin fanit kuin joukkuekin.

29 tykkäystä

YLE Puheessa Kaj Kunnas haastatteli 2014 finaalien seiskapelin jatkoerää edeltäneellä tauolla isoisää, joka oli jo 50-luvulta asti käynyt seuraamassa Tapparan pelejä. Hänen poikansa ja pojanpoikansa olivat myös mukana hallilla. Ja hänen isänsä oli ollut Tappara-fani. Hän toivoi tietysti Tapparan voittoa mutta sanoi, että se katsotaan mielellään, kumpi sen maalin tekee ja se on sitten mestari. Pitkä aika oli selvästi kasvattanut hänelle perspektiiviä ja opettanut ottamaan vastaan niin voitot kuin tappiotkin.

8 tykkäystä

Peterran teksti yllä on tosi hieno. Omalla kohdallani perspektiivi on vielä paljon pidempi. Se ei tarkoita sitä, että olisin jotenkin parempi fani kuin esim. Peterra. Tai että ymmärtäisin peliä paremmin. Mutta muistan mm. Kärppien ekan mestaruuden 81, silloin me jäätiin hopealle. Kamalan paljon on noista ajoista muuttunut ja sen olen oppinut että aina aurinko nousee seuraavana aamuna. Katkerimmatkin tappiot muuttuvat ajan kanssa legendoiksi ja ei ihan yhtä katkeriksi muistoiksi.

Aikoinaan Ken Drydenin isännöimässä kiekkodokumenttisarjassa kyseinen herra (NHL maalivahtilegenda) lausui loppukaneetiksi mieleeni syöpyneen lauseen. There are no final victories eli jääkiekossa tai missään muussakaan ei todellakaan ole lopullisia voittoja tai voittajia.

3 tykkäystä

Aivan loistava kirjoitus. Sekä teknisesti että sisällöllisesti. Kiitos!

Oma Tappara-kannatus paljon pidempi, mutta sillä ei ole mitään väliä. Jos kaikkien urheilujoukkueiden fanit olisivat tuota tasoa, maailma olisi naksun verran parempi paikka. :slight_smile:

6 tykkäystä

Niin samaa mieltä ja samoin fiiliksiin

Oma Tapparafanitus periytyy isältä. Kaudella 2000 alettiin käymään aktiivisesti peleissä. 2003 oli 11 vuotiaan Tappara fanin unelmien täyttymys. Muistan elävästi kun itse Jutila toimittaa Ojasen mailan nimmarilla ja Tapparan fanipaidan koko joukkueen nimmarilla varustettuna juuri ennen finaalien alkua. Siitä asti jokainen hävitty matsi on ollut kova pala ja itkua pidätellen lähdetty hallilta. Viimeiset kolme kevättä käynyt finaalipelit katsomassa ja hopeata laitettu kaulaan niin itku tullut oikeasti. Tänä vuonna en sitä enään hyväksy. Tää kevät on sinioranssi!!!

1 tykkäys

Mikään ei koskaan ole niin varmaa kuin epävarma. Itse näkisin HIFKin astetta kovempana vastuksena heidän arvaamattoman ja luovan pelitapansa takia. HIFK pääsi myös hieman “helpommalla” finaaliin ja heillä on pieni lepoetu ja näin puolueettomasta näkökulmasta katsottuna saivat JYP sarjassa hieman apua tuomareiden suunnalta.
Veikkaan kuitenkin Kannu manseen 2-4 voitoin ja hakametsässä jatkoerässä Jukka Peltola räjäyttää hallin.

4 tykkäystä

Onhan tässä viime akoina eletty aika raskaita keväitä niiden finaalitappioiden vuoksi. Kuitenkin, kun katsoo kokonaisuutta niin täytyy olla järjettömän tyytyväinen Tapparan tekemiseen. Jäätävää suorittamista organisaatiolta, jolla ei kuitenkaan ole ihan suurimmat taloudelliset resurssit.

Itse asiassa nämä viime vuodet ovat olleet varsin upeita, kun miettii niitä muistoja 1990-luvun rämpimisestä. Silloin se vasta raskasta oli. Varsinkin, kun koki sitä ennen ne 1980-luvun huippuvuodet.

Oikeastaan 1980-luvun alusta lähtien olen seurannut Tapparaa aivan järjettömän tiiviisti. Ja nämä viime vuodet ovat kuulkaa ihan poikkeuksellista aikaa. Varsinkin, kun muistaa, että menestyminen on nyt selvästi vaikeampaa kuin viime vuosituhannen puolella.

Kannattaa siis nauttia, koska eiköhän joku laiha vuosikin ole jossain välissä tulossa. Tosin myös tulevaisuus näyttää Tapparan kannalta erittäin valoisalta.

10 tykkäystä

Olen varmaan kirjoittanut tämän vanhallekin palstalle, mutta Aaltosen maaliin päättynyt finaali oli kyllä v-mäisin.

Tiirasin peliä Ruutu-palvelun kautta, mutta jatkoerän tauolla Elisan ADSL yhteys katkesi. Yhteyden merkkivalo vain sammui ja katselu loppui siihen. Sitten yritin kännykkäjaolla saada varayhteyttä, mutta firman liittymä oli rajoitettu 1M kaistaan ja se ei Ruudulle riittänyt - näkyi lähinnä still kuvia sieltä täältä. Viimeinen vaihtoehto - keittiöradio ja YLE Puhe. Kuuntelen peliä taustalla, samalla kun yritän josko modeemin boottailu tai joku muu temppu auttaisi. Kuhta ja selostaja (oliko Kunnas?) aloittavat helvetillisen älämölön - kumpi teki? kumpi teki? Oliko Kärpät - ei saanut selvää heti.

Ja kas Elisan ADSL modeemin valo syttyi itsestään - olin jo lopettanut elvytystoimet älämölön takia. Kuva palasi, Kärppien juhlat päällä.

Itse olen aloittanut Tapparan kannattamisen juuri 90 -luvun pahimman rämpimisen aikaan ja 80-luvun menestysvuosista olen kuullut vain tarinoita ja nähnyt viirejä Hakametsän katossa.

Pitkä oli odottavan aika, kunnes tämän vuosituhannen alussa tuli menestystä ja lopulta se kauan kaivattu mestaruus ja sen jälkeen tuli taas pieni kuoppa…

Vettä virtasi Tammerkoskessa ja aikaa kului ja yhtä-äkkiä Tappara on ollut neljänä vuotena putkeen finaaleissa. Kuten edellä @Keyman mainitsi, niin tyytyväinen täytyy olla. Alan juuri ja juuri toipumaan niistä 90-luvun “traumoista” ja yksi lääke auttaisi tähän vaivaan :wink:

1 tykkäys

Riku Salminen selosti YLE-Puheella nuo finaalien seiskapelit (ja varmaan myös pelit 1-6), Kuhta oli selostuskopissa ja Kunnas kaukalon laidalla. (Ja Oulussa myös J-P Pietilä ja Tampereella Sari Sirkkiä-Jarva) Ja äänimiehetkin osaan luetella, mutta viis niistä…

Minulla on nuo finaalilähetykset tallennettuna tällä koneellani, ja joskus kuuntelen niitä unta saadakseni, silloin kun en kuuntele Knalli ja Sateenvarjo -kuunnelmia tai jotain muuta kivaa. :wink:

Juuri tällä hetkellä pää on samaan aikaan tyhjä, mutta kuitenkin siellä pyörii miljoona asiaa. Kun nykyhetken siirtää hetkeksi taka-alalle ja alkaa pohtia mennyttä, on ainakin omissa muistoissani kolme hopeamitalia saaneet kultaiset reunukset. Ne olivat kaikessa katkeruudessaan välttämättömiä etappeja matkalla tähän pisteeseen. Se on fakta, että tämä mestaruus ei voisi paremmalta tuntua.

Eiköhän me pistetä tämä neljän vuoden trauma siistiin pakettiin ja heitetä se mestaruussaunan pesään?

10 tykkäystä

Laitetaan pakettiin. Muistetaan kuitenkin myös niitä mahtavia pelaajia jotka eivät enää olleet mukana, mutta olivat isoina palasina tekemässä tätä mestaruutta hopeavuosina. Päällimmäisenä sanoisin Ville Nieminen, Juha Metsola, Olli Palola, Josh Green ja Antti Erkinjuntti.

12 tykkäystä

Iloitkaa oi rakkaat ystäväni ! Hirveä päätauti Tukholman satamassa ! Itkenyt olen taas aamusta asti ! Ihanaa Saatana ! Elämä on taas elämisen arvoista ! Kiitos TAPPARA !

4 tykkäystä

Miten ketjun aloittajalla nyt menee?

Tässä olisi se täyttymys, eikä kauaa olis tarvinnut odottaa.
Itsellä luotto oli aika korkealla ja näin yhtäläisyyksiä 2003 kauteen. Jossain totesinkin, että sitä ei moni usko mihin tämä joukkue pystyy. Nyt tiedämme. Iloitaan, huuhdotaan murheet suihkulähteeseen.

Samat fiilikset. Kaikin puolin. Itse asiassa nuo kolme hopeamitalia olivat ensimmäisten asioiden joukossa, jotka voiton jälkeen mieleen tulivat. Niin hassulta kuin se kuulostaakin. Hopeiden arvo nousi jopa käsittämättömiin sfääreihin. Ei voi olla arvokkaampia hopeita. Niin iso osa tätä matkaa. Tästä alkaa taas uusi matka. Ehkä jatko-osa, ehkä kokonaan uusi matka.

4 tykkäystä

No nyt ne traumat lähti ja kunnolla. Kolmen peräkkäisen hopean Tappara- etuliite jää nyt pois. Me ollaan nyt joko hallitseva Suomen mestari tai vaihtoehtoisesti neljän peräkkäisen finaalin Tappara. Miettikääpä sitä.

1 tykkäys