Tappara - JYP 21.09.2017 (To)

Torstainen JYP-peli aloittaa Tapparalla jopa historialliseksi kuvaillun neljän kotipelin putken, kun Tappara kohtaa Hakametsässä vielä lauantaina Sportin, keskiviikkona Lukon ja perjantaina HIFK:n. Itse asiassa ensimmäisestä yhdeksästä pelistään Tappara pelaa vain kaksi muualla kuin Hakametsässä. Ne pelit on lusittu Turussa ja Porissa, eikä kummastakaan pelistä jäänyt kovin hyvä jälkimaku.

Avaan tämän ketjun jo hyvissä ajoin, koska olen kiinnostunut, millä mielin yhteisö on lähdössä JYP-peliin.

JYP on kuuma, muttei ehkä ylivoimaisen kuuma, vaikka johtaakin sarjaa. Silti olen liikkeellä tapparalaisittain kovin epäileväisin fiiliksin, vaikken JYP:iä tositoimissa olekaan nähnyt. JYP on takonut maaleja 21, Tappara on saanut aikaiseksi alle puolet tuosta. Toki JYP:llä on yksi ottelu enemmän pelattuna. Päästettyjä maaleja on suunnilleen yhtä paljon. Tapparalla TPS-häviön maalit painavat vielä paljon, kun pelejä on niin vähän pelattuna. Tilastojen tuijottaminen tässä kohtaa onkin vähän mustavalkoista.

Joukkueiden keskinäisistä kohtaamisista on ainakin minulla hyvin tiukka ja tasainen, mutta jopa maalirikas kuva. Tähän väliin tarkistin kohtaamiset kahdelta edelliseltä kaudelta, maalimäärät niistä (uusimmasta vanhimpaan): 7-5-5-2-7-5-7-5. Kahdeksasta kohtaamisesta kuusi on päättynyt maalin eroon, kaksi näistä on mennyt jatkoille.

Niin tai näin, mutuni odottaa tiukkaa, vähämaalista vierasvoittoa.

4 tykkäystä

Katsokaapa katsomokarttaa… 2 500?

Mun laskin lupailisi tällä hetkellä noin 4K, mahdollisesti alle. Ehkä vähän yli, riippuu seisomapaikkojen menekistä.

Maaleja ainakin pitäisi alkaa tekemään. Olen melko varma, että Jypiä ei voiteta tekemällä yksi tai kaksi maalia. KK ja Ässät peleissä oli kyllä jo paikkoja tehdä sellaiset viis tai kuusikin maalia, mutta syystä tai toisesta tällä hetkellä sen kiekon saaminen maaliin asti on uskomattoman vaikeaa. Toivottavasti eilinen maali olisi avannut Kuuselan hanat. Vielä kun saataisiin Zabo, Kärki ja Ojamäki herätettyä. Vetävät toisinaan kyllä hyvin, mutta taas toisinaan tulee ihmeellistä velttoilua, vastuun siirtelyä ja selkien suoristumista, jos puolustaa pitäisi.

Jyp on kuitenkin tehnyt suhteellisen paljon maaleja ottelua kohden, vaikka heilläkin vastustajat on olleet osin päävastustajia(2x Hifk, Kärpät ja Lukko), ja ainoa pistemenetys näistä peleistä Hifkiä vastaan jatkoaikavoitto. Eli odottaa sopii, että kyllä Jyp tulee kovaa päälle, ja jollei itte tehdä maaleja niin vastustaja tekee.

Vähän epäileväisin mielin huomista peliä lähden katsomaan, että mitähän tästä mahtaa tulla, mutta minulla on muutenkin taipumusta herkästi pessimistisyyteen. Tässä tapauksessa olisin erittäin mielelläni väärässä.

1 tykkäys

Kyllä Jypiä vastaan tarvitsee olla isosti “kulmahammasta” esillä jos meinataan isäntiä olla kotona. Eiköhän sitä löytyne. Suoraviivainen ja paperillakin tasokas vastustaja on hyvä mittari. Tulee erittäin kiinnostava koitos, arvelen. Paikalle on ilmaannuttava ja tunnetta mukana :muscle: TAPPARA!

Nyt todellakin olis aika näyttää ne hauikset, JYP on tällä hetkellä varmaankin se kovin mittari mitä liigalla on tarjota. Ei riitä ihan ok -pelaaminen ja tuskin ihan yksi tai kaksi tehtyä maaliakaan voittoon… nyt vaan kun tulisi taas treeni- ja CHL-pelien tapaan onnistumisia laajalla rintamalla, se ruokkii itseluottamusta ja antaa uskoa eteenpäin. Myöskin katsomossa sekä kotisohvalla uskoa pitää olla ja sitähän on! :lasit:

Jyp on kyllä mun suosikki inhokki of all time. Halonhakkuu, pikkusika ja ärsyttävän sitkeä tiimi, vuodesta toiseen. Karmee maalilaulu ja kaikkee.

Pelit on varmaan ollu hyvää hokia, mutta kun viduddaa toi Jyp aina niin paljon, että ne pelit tuntuu sellaselta väsyneeltä nuhjaamiselta.

Vierasfanejakaan ei paljoa tuu ja Jyp on muutenkin mediassa hyvin epäseksikäs, niin puolityhjä halli ihmettelee taas tätäkin koitosta.

Peli voi olla 1-1 tai 0-4. Tappara ei ainakaan ole antanut viitteitä maalikarkeloista edellisissä peleissä. Tosin sit kun se natsaa, niin se natsaa. Ei siihen paljon ennustaminen auta, joten voihan se mennä vaikka 4-3. Yhtään ei tiedä, mutta Jyp on ainakin ollu maalintekovireessä.

Eli kuten huomaatte, niin positiivisella lapsen innolla odotellaan huomista.

Kaikki tämä yltiöpäinen positiivisuus kumpuaa suhtautumisestani Jypiin.

3 tykkäystä

Kyllähän Jyp tässä vaiheessa kautta näyttää paljon valmiimmalta kuin Tappara, joten odotukset ei kovin korkealla. Toki pienestähän se on kiinni, jos maalinteko alkaisi natsata. Tosin Jypiä vastaan tuskin saadaan niin paljon paikkoja kuin parissa edellisessä matsissa. 1-4 odotettavissa. Lopuissa kotiputken peleissä olisi jo syytä tulla voittojakin. Syyskuussa ei vielä mestaruuksia ratkota, mutta yleisen ilmapiirin kannalta voitot ja maalihanojen aukeneminen varmasti vapauttaisi.

1 tykkäys

Tästä pelistä ei tarvitse sanoa kuin yksi asia: Vaikka nyt mennään Syyskuuta, tämä on kuuden pisteen ottelu. Nämä joukkueet kilpailevat kärkipaikasta ja runkosarjan voitto on mielestäni asia johon pitää panostaa - se antaa niin paljon etua playoff-kevääseen.

Rautakorpi on mestaruutensa voittanut kuudennelta sijalta, mutta se on erittäin harvinaista. Runkosarja pitää voittaa. Runkosarja ei ole vain pitkä valmistautumisjakso playoff-peleihin.

Huomenna on kuuden pisteen peli. Sen pitää näkyä kentällä.

2 tykkäystä

Tämän sesongin ehdottomasti mielenkiintoisin ottelu tähän saakka lähtökohtaisesti kaikkien Liigajoukkueiden pelit mukaan laskettuna. Asetelmien hakua.

Tapparalta vaadittaneen kauden paras peli voittoon.

2 tykkäystä

Mulle on jäänyt sellainen kuva, että Rautakorven joukkueet ottaisi nämä “päävastustajien” kohtaamiset hieman suuremmalla keskittymisellä tai panostuksella. Voi toki olla, että mielikuvani perustuu pääasiassa siihen, että valittiin kerran Jokerit Ilveksen sijaan tammikuun tasauksessa.

Mä en tätä kuuden pisteen otteluna koe. Ehkä neljän ja puolen. Tämä on niin varhaisessa vaiheessa. Toki hyvä mittaus, missä Tappara menee rönsyilevän (hyökkäys)pelinsä suhteen.

4 tykkäystä

Anteeks että nussin pilkkua, mutta Tappara oli runkosarjan 5. vuonna 2003.

4 tykkäystä

Se on kuule harvinaisen selkeää matematiikkaa, että piste huomenna on tasan saman arvoinen kuin piste maaliskuussa. Huomenna sen tosin saa “halvemmalla”, koska pelin taso nousee kauden loppua kohden.

Tähän vahva sama.
Vaikka nykyinen sarjataulukko ei näytäkään siltä, että kyseessä olisi kuuden pisteen peli, keväällä voi tilanne olla toinen.

Ihan on samoja mielikuvia katseltu.:grin:

Mennään huomenna katsomaan mitä Rautakorpi ja Tappara tarjoilee katsojille ja Jypille.:slight_smile:
Voitosta olisin kovin tyytyväinen mutta tappionkin kestän.
Toivoisin että joukkue syttyisi taistelemaan heti alusta ja pelaisi ehjän 60 minuuttisen huomenna.

Paljon on ehditty jo puhumaan pelaamisesta harjoittelun kuormittamana. Tässä on valitettavasti myös se lieveilmiö, että minkä viestin se kertoo pelaajille, jos ennen “SaiPa-matsia” kiskotaan isoja puntteja?

Näin unta, että Järvinen iskee tänään ainakin kaksi maalia, jälkimmäinen (2-0-maali) syntyy one timerilla maalivahdista katsottuna vasemman p-pisteen laidan puolelta, syötön antaa pakkien välistä takaviistoon Kuusela. Eli Massille massia vetokupongilla.

Itse laittaisin Nurmen välittömästi takaisin yv:lle tähän otteluun. Kärki laitaan. Näillä varmaan saatasiin vähä terävyyttä hyökkäyspelaamiseen.

5 tykkäystä

Kun noita veikkauksen kertoimia katselee, niin mielestäni JYPin 3,35 on kyllä aika antelias kerroin.
Ei ihan niin selvä ylikerroin kuin viime viikon KooKoon yli 8, mutta kyllä mun nähdäkseni JYP lähtee tänään lähes jonkinlaisena ennakkosuosikkina.
Ei olis tosin ensimmäinen kerta, kun asetelma on tämä syyskuun JYP-pelissä, ja sitten voitetaankin. Olikohan se Barkovin Fobba-kikka juuri vastaavanlaisessa pelissä Hippoksella?

3 tykkäystä

Tapparan kokoonpano:

71 Kristian Kuusela – 61 Juhani Jasu – 81 Jukka Peltola
67 Tomáš Záborský – 70 Jarno Kärki – 20 Niko Ojamäki
42 Otto Rauhala – 11 Matti Järvinen – 26 Jere Karjalainen
76 Anton Levtchi – 91 Tyler Redenbach – 17 Teemu Nurmi

4 Mikko Lehtonen – 13 Valtteri Kemiläinen
33 Veli-Matti Vittasmäki – 9 Aleksi Salonen
23 Aleksi Elorinne – 52 Otso Rantakari
5 Jere Rouhiainen

49 Dominik Hrachovina
(73 Kimmo Rautiainen)