Tappara roster 2016-17

Salonen on av:llakin parempi kuin Tappi.

Ja tosiaan Salonen on alivoimaa pelannutkin. Saa pelata jatkossakin!

1 tykkäys

Joo, juuri näin. Erikoismies väärä termi, mutta mielestäni nyt tällä kaudella olisi tärkeää antaa Rauhalalle mahdollisuus alkaa kehittyä alivoimapelaajana ja ylipäätään katsastaa olisiko tuossa hänelle tonttia pidemmällä tähtäimellä. Itse jotenkin näkisin Oton kyllä sellaisena hyvällä pelipäällä varustettuna kaverina jolla olisi tässä roolissa edellytyksiä kehittyä. Otto ei aloittajana toki ole mikään coryelkins mutta kuitenkin kohtuullisella 51,5% tehokkuudella kaapinut aloituksia.

Jos miettii rosteria noin muuten tämän kauden osalta niin kyllähän tuonne yksi koodinimi tuukkamäntylä tai muu vastaava all-rounder tai enemmän puolustusorientoitunut kaveri sopisi myös alivoimaa raatamaan. Näin saataisiin Peksi pudotettua seiskapakiksi ja alivoimaspesialistiksi ja siirrettyä jatkuvasti vaikeuksissa oleva Tappi kokoonpanon ulkopuolelle. Itse sijoittaisin tämän hankintatarpeen esim. sen paljon huudellun sentterin edelle.

Kyllä sentteri on tärkeämpi. Reservissä on kuitenkin Rouhiainen, joka on täysin liigatason pakki ja jota uskaltaa myös playoffseissa peluuttaa täydet minuutit. Veikkaampa, että nouseekin vielä Tapsan edelle hierarkiassa.

3 tykkäystä

Mä näen kyllä Lajunen-Järvinen-Jasu-Rauhala sentterinelikon hyvinkin riittäväksi varsinkin peilaten alankenttien kaksikon nykyvireeseen - toki mitään älyttömiä särkymävaroja tuossa ei ole, vaikka esim. Peltola tai Repo voivatkin stuntata keskellä. Onko @Andy:llä minkä profiilin sentteri mielessä - koodinimi Malinen vai joku muu? Ainakaan yhtään uutta ylivoimapelaajaa rosteriin ei enää Lingletin myötä kaivata.

Sehän siinä onkin, että heti ollaan vaikeuksissa jos yksikin sena tippuu keväällä. Malisen tapainen pelaaja kävisi erittäin hyvin, ei tarvitse olla mikään ykkössentteri.

1 tykkäys

Tapparan rosterissa on tällä hetkellä kyllä äärimmäisen mielenkiintoiset palaset. Kuten otteluketjuun kirjoitin, niin minua hieman kutkuttaisi nähdä kaksi “superketjua” eli EHT-ketju ja Linglet - Järvinen - Karjalainen/Repo. Toisaalta Järvinen ja Peltola tasapainottavat aika mukavasti toistensa pelaamista ja tuo jälkimmäinen ketju saattaisi olla ongelmissa puolustuspäässä, sillä ymmärtääkseni Linglet on nimenomaan vahvasti hyökkäysorientoitunut pelaaja (KHL:ssäkin parhailla kausillaan miinuksella, vaikka hyökkäystehot ovat todella kovat). Näin ollen Jasu (tai Lajunen) voisi kenties olla hyvä vaihtoehto Lingletin rinnalle.

Ketjujen (varsinkin laituriparien) jalkanopeudet ovat myös yksi mielenkiintoinen aspekti. En tiedä, miten suurta painoarvoa valmennus antaa sille, että luistelunopeat pelaajat pelaavat samassa ketjussa ja hieman verkkaisemmalla jalalla varustetut samassa, mutta ainakaan mitään Nurmi - Karjalainen -laituripareja ei pahemmin ole nähty. Kyllähän sen on oltava iso miinus, jos yksi viilettää “edeltä” ja muut tulevat puolen tunnin päästä. Ainakaan mitään nopeita koko ketjun vastahyökkäyksiä tai laiturien karkaamista kahdella yhtä vastaan ei tällöin kovin usein nähdä. Jos sentteri on hitaampi/nopeampi kuin laiturit, niin sillä ei ehkä ole aivan yhtä suurta merkitystä, sillä sentterillä kuitenkin perinteisesti on hieman suurempi puolustusvastuu, jolloin hän voikin tulla hyökkäyksiin mukaan hieman varmistellen “myöhässä”. Lisäksi Tapparalla on hyvin kiekollinen pakisto, joka mahdollistaa pelin nopean kääntämisen, jolloin jalkanopeuksilla on entistä suurempi merkitys, sillä alivoimaisena ei kuitenkaan haluta hyökätä.

Sama homma kätisyyksien suhteen. Ainakin itse ajattelisin, että se ei voi olla aivan täysin optimaalista, jos kolme rightia tai kolme leftiä pelaa samassa ketjussa. Kyllähän pakkiparitkin mielellään rakennetaan muotoon left - right. Jos laituri pelaa mailan lapa kohti keskustaa, on hänelle ainakin vaikeampi pelata kiekkoa vauhtiin pakkien toimesta, vaikka toki se mahdollistaakin laukomisen suoraan syötöstä. Suurin osa righteista pelaakin juuri oikealla laidalla ellei laukaus ole luokkaa Patrik Laine.

Sitten on vielä tottumuskysymykset. Esimerkiksi Lingletin pelipaikaksi Eliteprospectsissa on merkitty yksinomaan LW, joten eiköhän hänet Tapparassakin nähdä vasemmalla laidalla. En tiedä, kuinka jalkanopea hän on, mutta ainakin kokoa löytyy sen verran, että todennäköisesti ei ole mikään raketti.

Tältä pohjalta ketjut voisi rakentaa esimerkiksi seuraavasti:

Haapala - Lajunen - Karjalainen
Linglet - Jasu - Savinainen
Peltola - Järvinen - Repo
Röymark - Rauhala - Nurmi

3 tykkäystä

Jos Liglet on pelimies ja kunnossa pitäis hänenen ottaa Karjalaisen paikan ykkösessä. Haapala sais käsiä avuksi ja Karjalainen tekee pisteitä alhaallakin läpiajoista ja ripareista.

Jollain tapaa pitäisin karjalaisen tuossa ykkösessä, mutta taas sitten toisaalta en. Ehkä sama saadaan Jerestä irti, jos olisi vaikka kolmosessa. Eli miten menisi repo-jasu-karjalainen?

Jotenkin tuntuu vain, että 5-5 pelissä Jere hukkailee kiekkoja ja tekee vielä vähän ei niin hyviä kiekollisia ratkaisuja, olenko väärässä?

Tuoko sitten Linkku mitään ykköseen, ehkäpä.

Jotenkin haluaisin nähdä Repomanin ykkösessä, joten sitten kolmonen olisi Linkku-Jasu-Karjalainen

Haapala-Laju-Repo/Linkku/Karjalainen
Savi-Jmj-Savinainen
Repo/Linkku-Jasu-Karjalainen
RobRoy-Rauhala-Nurmi

Toisessa kentässä yhden Savinaisen verran liikaa maalintekovoimaa, ei ois reiluu muille.

2 tykkäystä

Itsekin pohdin sitä, että Karjalainen ei oikein ehkä ole ollut parhaimmillaan tällä kaudella tuossa ykkösen laidalla silloin, kun on siinä pelannut. Haapala - Lajunen - Repo ja Linglet - Järvinen - Savinainen voisivat toimia myöskin. Xavi on sen verran kova vääntäjä, että voisi tuoda riittävän kamppailuvoiman JMJ:n ketjuun ja jalkanopeuskin voisi olla suunnilleen Lingletin kanssa samalla tasolla.

Nyt tämän päivän kokoonpanot nähneenä uskon ketjujen menevän perjantaina näin:

Savinainen-Lajunen-Haapala
Peltola-Järvinen-Linglet
Repo-Jasu-Karjalainen
Röymark-Rauhala-Nurmi

Enkä lyö nyt mitään vetoa tästä…

7 tykkäystä

4 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Pelaajahaaveilut 2016-2017

Itse en laittaisi Haapalaa ja Savinaista yhteen, minusta Haapala hieman syö Savinaisen peliä ja joutuu peesaamaan Haapalaa. Repoa toivoisin Haapalan tutkapariksi että pääsisi käyttämään vetoansa useammin. Peltolan ja Karjalaisen yhdistäisin kylläkin vain yhen pelin perusteella kun pelasivat yhdessä niin löyty sellasta kuviookin jossa kulmapyörityksestä Karjalainen syöttää Peltolalle keskustaan josta peltola Peltola pääsi parikin kertaa samanlaisesta kuviosta vetämään josta tuli maalikin.

Eli:

Repo - Lajunen - Haapala
Savinainen - Järvinen - Linglet
Peltola - Jasu - Karjalainen
Roymark - Rauhala - Nurmi

Niin, eihän tuo ketju tehnyt kuin 8 pojoa tänään. Itse asiassa olen aika pekka, että tuo ketju jatkaa tuossa kokoonpanossa ja Seppä tulee Jugin ja JMJ:n kanssa.

2 tykkäystä

Mä epäilen ja, että tulee Miksan ja Jukin kenttään.
Järvisen ja Nurmen yhteispeli ei vaan ota sujuakseen, ei tänään sujunu, eikä alkukaudesta.
Repo vois olla kans tuohon hyvä.

Luulen että Linglet tulee ensin kolmosessa sisään. Ihan jo Tapolan puheiden mukaan, että ensin maltilla pelaamaan.

Pieleen meni tämä veikkaus.

Veikkauksen mukaan näin:

Savinainen-Lajunen-Haapala
Linglet-Jasu-Karjalainen
Peltola-Järvinen-Nurmi
Röymark-Rauhala-Repo

Erikoista että nurmi ja repo ovat noin päin

Puolustuksessa Rouhiainen Sammalkankaan tilalla, tapsa sit loukkaantui kun kuudella pakilla mennään