Tappara roster 2019-20

On kieltämättä käynyt itselläkin mielessä, että sekään ei yllättäisi, jos Garteig pelaisi 0-3 peliä Liigaa tulevalla kaudella (vrt. Hetenyi) ja “Hrachovina” tuotaisiin vuodenvaihteessa sisään. Tämän jälkeen täällä joukolla ihmeteltäisiin, miten mies ei saanut edes mahdollisuutta. Mutta kuten sanoit, niin aika näyttää.

Ytterellin osalta itselläkin fiilis, että saattaa yllättää vielä kaikki. Kukaan ei oikein odota häneltä mitään, joten olemattomat odotukset on helppo ylittää. Bertrand puolestaan vaikuttaa Zabo 2.0:lta. Zaborsky ei ollut kunnossa täällä pelatessaan.

1 tykkäys

No kyllä mun mielestä Garteig on lähtökohtaisesti huomattavasti kovempi “haku”, kuin Hetenyi.

4 tykkäystä

Oliko Bertrandilla mitään loukkaantumisia taustalla vai pääseekö alottaa puhtaalta pöydältä?

Garteig on pelannut viime kaudella paljon ja lisäksi mestaruus. Voittamisen kulttuuri ei ole koskaan pahitteeksi. Pidän ehkä jopa todennäköisempänä että pelaa Heljankoa enemmän mikäli Heljangon samat heikkoudet jatkuu.

1 tykkäys

Onneks tuli Garteig, joka tuo voittamisen kulttuuria. Pariin kertaan huhuttu Metsola ei olis tuonu.

Miten Metsola nyt liittyy tähän?

1 tykkäys

Ei mitenkään. Iloitsin vaan samasta, että voittamisen kulttuuria saatiin kiakon kotimaasta, Kanadasta. Kaikki sitä ei olis tuonu mukanaan.

1 tykkäys

Sellaisen maininnan Virrasta ja Bertrandista pukukoppikäytäviltä kuulleena, että helkkarin kovassa kunnossa olisi molemmat jo valmiiksi tänne tullessa. Virran tuleminen Tapparaan oli ilmeisesti isän ohjeistusta mukana. Ilmeisesti myös loukkaantumisia pelaajilla alla olisi harvinaisen vähän. Rauhala kaiketi ainoa periaatteessa…

21 tykkäystä

Rauhala on ainakin eilen nähty sentterin jäällä eikä meno kovin huonolta näyttäny.

9 tykkäystä

Garteig on nähtävästi pelannut juniorinakin enemmän, kuin vähemmän mikä käy ilmi Hockeys Futuren raporteista juniorivuosilta:

3 tykkäystä

Tappara 2019-2020 vaikuttaa sen verran kovalta porukalta, etten malttanut odottaa edes harjoituskauden alkamista tällä kertaa. Uusista vahvistuksista täytyy heti aluksi ottaa esiin Patrik Virta. Nuori ja monipuolinen laituri-keskushyökkääjä joka kykenee kaikkeen mitä liigatasolla vaaditaan tehokkaseen hyökkäysalueen pelaamiseen. Etenkin Jatkoajan puolella on unohdettu minkä ikäisestä ja tasoisesta lahjakkuudesta puhutaan. Virta teki HPK:n A-nuorissa kaudella 2014-2015 43 ottelussa tehopisteet 29+46=75. Samalla kaudella Bluesin A-nuorissa kaksi vuotta vanhempi Antti Suomela teki 44 ottelussa tehopisteet 27+38=65. Suomela onkin monella tapaa hyvä verrokki verrattaessa Virtaan. Samantyyppiset pelityylit ja vahvuudet, heikohkon puolustuspelin ja fyysikan takia pelipaikka on vaihdellut laidan ja keskustan välillä. Kehityskäyrät ovat tuo ikäero huomioiden olleet varsin samankaltaiset. Tähän joku voi sanoa että viime kausi maailmalla oli Virralle askel taaksepäin, mutta kyseenalaistaisin ovatko yhdistetyt tehot 58ot 9+15=24 kovinkaan huonot tehot tietäen, kuinka kovat sarjat KHL&SHL ovat kyseessä.

Virta on omasta mielestäni melko varmasti 1-2ketjun keskushyökkääjä ensi kauden kokoonpanossa, luulen että tuo on osa syy miksi mies ylipäänsä Tapparan valitsi.

Kuusela - Virta - Vauhkonen
Bertrand - Morley - Ojamäki
Levtchi - Malinen - Karjalainen
Puistola - Rauhala/Jasu- Vanhatalo/Simontaival

Keskushyökkääjissä on laatua, roolitusta ja leveyttä jota Tapparassa ei ole ollut kahteen viimeiseen kauteen. Laitahyökkääjissä on toissa kauden tapaan jopa ylitarjontaa. Laitahyökkääjissä tämän kauden erikoisuus on kätisyydet. Kuudesta omasta mielestäni ennakkoon 1-3ketjujen laitahyökkääjästä peräti viisi laukoo oikealta (!). Omassa hahmotelmassani vaikeimmat sijoitettavat oli Vauhkonen ja Levtchi. Vauhkonen tulee kova kausi takanaan ja omaa niitä ominaisuuksia joita Kuusela ja Virta kaipaisivat vierelleen. Vauhkosessa vaan jotenkin tuntuu olevan kova floppi-riski ja mies on kieltämättä vähän “one tool”-tyyppiä. Levtchin toivoisin taistelevan paikan kärkiketjuista ja jatkavan kehitystään edelleen. Nuorista lahjakkuuksista Puistolan uskon ottavan säännöllisen pelipaikan, Simontaival taas paikkaa loukkaantumisia. Kaikkien ollessa terveenä luulen että rotaatio 4-ketjun ja Lekin välillä voi olla yllättävän kovaa. Ketjuja voi näistä palikoista rakentaa monia, mutta erityisesti tuon Bertrand - Morley - Ojamäki yhdistelmän haluasin nähdä vastahyökkäävän ja pörräävän puolustukset pyörryksiin.

Vittasmäki-Suhonen
Blood-Kemiläinen
Utunen - Ytterell
Mäntylä

Puolustus on kova etenkin Bloodin onnistuessa. Utusen luulen vievän paikan kolmosparista ilman loukkeja. Tässä joukossa on kuitenkin hyökkäystä enemmän kysymysmerkkejä. Tilaa vahvistukselle etenkin mahdollisen loukkaantumisen sattuessa.

Heljanko
Garteig

Olen optimisiti Heljangon suhteen, nuori ja kehityskäyrä edelleen ylöspäin. Ei vastannut ehkä viime kaudella odotuksiin mutta nuorilla veskareilla ensimmäinen kausi päävastuussa on usein haastava. Uskon että henkinen puoli on paremmassa kunnossa.

Runkosarja: sijat 1-2.

17 tykkäystä

Otetaas yksi äänestys. Kummalta 2000-luvulla syntyneeltä odotat enemmän tällä kaudella?

  • Patrik Puistola
  • Kasper Simontaival

0 voters

Näillä mennään:

Bertrand-Virta-Kuusela
Ojamäki-Morley-Vauhkonen
Levtchi-Malinen-Karjalainen
Moilanen-Jasu-Rauhala (Vanhatalo/Puistola)

Vittasmäki-Suhonen
Blood-Kemiläinen
Mäntylä-Ytterell
Utunen

Heljanko
Garteig

5 tykkäystä

Mistäs tämä tieto?

Mielestäni:
Bertrand - Morley - Kuusela
Vauhkonen - Virta - Ojamäki
Puistola - Malinen - Levtchi
Simontaival - Jasu - Karjalainen

Vittasmäki - Suhonen
Blood - Ytterell
Utunen - Kemiläinen
Mäntylä

Heljanko
Garteig

Mutta kyllähän se muovautuu!

2 tykkäystä

Mielestäni kaikki kolme ylläolevaa ketjusommitelmaa käy hyvin, kunhan Utunen ei ole 7. pakkina.
En ihmettelisi vaikka tuossa pakistossa nähtäisiin oikein kunnon ylivoimaroolitus, jossa esim. Suhonen putoaisi 7. pakiksi ja pelaisi runsaat yv-minuutit peleissä. Mutta lähtökohtaisesti Tuukka on 7. pakki.

Pakiston kysymysmerkkejä en oikein itse hahmota:
Klassinen hp-pp joka parissa ja kaikissa kolmessa parissa tuo puolustava puolustaja on ihan Liigan eliittitasoa. Hyökkäävissä pakeissa, taas Suhonen on tasonsa todistanut, Kemiläinen tiettävästi on hyvä ja pakiston seitsemästä pakista ainoa kysymysmerkki mielestäni onkin Ytterell. Ytterelliä taasen on kehuttu esim. Cmoren SHLn selostajan puolesta, joten luottoa minulla on häneenkin.

Hyökkäyshän nyt on ihan naurettavan kov a enkä oikein vaaranmerkkejä keksi. Pahimmassa tilanteessa joku uusista floppaa ja “joudutaan” antamaan vastuuta yli piste-per-peli -tahtia Mestiksessä vetäneelle Puistolalle.

Tulis jo kausi 19-20, ei malttais oottaa torille pääsyä :blush:

9 tykkäystä

Omasta mielestäni puolustuksessa on hieman kysymysmerkkejä. En niitä tuossa aikaisemmassa viestissä avannut karsiakseni edes hieman pituutta. Isoin kysymysmerkki on Blood. Edes viime kauden otteilla en vielä täysin allekirjoita kaverin oikeutusta 2. pariin. Otanta on omasta mielestäni vielä liian pieni miehen aatelointiin liigatason puolustavien puolustajien eliittiin. Itse laitan paljon Utusen kehittymisen varaan, mutta viime kauden tasolla ei raivata paikkaa edes tuosta kolmosparista, johon itse hänet laitoin. Ytterell on kyllä varmasti tekijämies.Kun katson tuota nimilistaa niin yhdenkin loukkaantumisen sattuessa ja edes toisen kaksikosta Blood/Utunen epäonnistuessa Mäntylä joutuu rooliin johon en enää usko hänen pystyvän vastaamaan. Muistutan vielä että pidän puolustusta kokonaisuutena kovana, täysin mestaruusvalmiilta, mutta sisältävän hyökkäykseen verrattuna epävarmuustekijöitä.

Minä pelkään vain sitä, että kaikki puolustajat parantavat viime kauteen verrattuna ja Mäntyläkin olisi täydessä kunnossa… Ihan vain vastustajan kannalta.

(Edit. Lisätään perusteet eli taustalla on vielä nuoria lahjakkuuksia kärkkymässä pelipaikkaa: Wehmas, Hás ja Salminen).

4 tykkäystä

No johan on :smiley: itse en osaa Bloodin floppaamista pelätä. Viime kaudella nähtiin että sijoittuminen ja ulottuvuus ovat loistavat ja niillä pärjää Liiga-tasolla “omanpäänluutana” mainiosti. Vielä kun peliaika tiputetaan alaspäin viimekaudelta niin mielestäni riski epäonnistumiselle on todella pieni.
Utuselta nyt ei voi muuta odottaa kun tasonnostoa, koska fyysisyys kehittyy kokoajan ja samalla kokemusta tulee lisää ja lisää. Kenties tekee jo maalinkin ensi kaudella :wink:
Riskejö löytyy kaikkialta, mutta mielestäni Tapparan puolustuksessa niiden toteutumisen todennäköisyys on kohtalaisen alhainen.

7 tykkäystä

Ben teki viime kaudella 4 maalia, joten se ei olisi yllätys… Parannusta voi jopa tulla. Muuten samaa miltä…