Vertaileminen on hiukan sikäli hankalaa, että Tanus on viime peleissä ollut väärällä pelipaikalla. Kyllä Tanuksen kohdalla mahdollisuuden antaminen meinaisi sentteriyttä, ainakin yhtä maalipyssyä viereen ja ylivoima-aikaa. Senttereistä jos joku pitäisi laittaa laidalle, olisi mulle ainoat vaihtoehdot Spacek tai Virta.
Samaa mieltä siitä, että ei Tanukselta voi odottaa yhtä hyviä otteita kun Kassulta, jos molemmat pelaavat ns. “kassun paikalla”. Eli vertailu on tässä suhteessa vaikeaa. Ongelmallista tämä on Tanukselle sen takia, että tuolta on vaikea löytää sentteriä jonka tilalle hänet voisi istuttaa ja lisäksi Spacek ja Virta nyt vaan ovat ylivoima-senttereinä lähtökohtaisesti laadukkaampia kuin Tanus.
Johonkin jukuritsportsaipa-peliin voisi kasata kolmosketjuksi vaikka jonkun kivan Peltola-Tanus-Bertrand. Tuskin siihen hävitään. Otto tai Jakke huilaa tai vetää laidassa tuon. Toki aika merkityksetöntä.
Näin vielä tarkemmin mietittynä lähtisin nykymenon jatkuessa tunkemaan nimenomaan Spacekia laituriksi Tanuksen sentteröintivuorojen tieltä. Hänhän on laiturisentteri lähtöjäänkin, vuotanut omiin (-3), ja aloittanut heikohkosti (46%).
Olen sitä että mieltä, että tällä rosterilla saatetaan hyvinkin nostella kannua sikäli kun korona antaa periksi ja vuokramiehet muilta häipyy. Jos kausi etenee varmalla pohjalla, tammikuussa tulee pari täsmävahvistusta. Skenaario vaan on ettei kautta pelata kovin täysipainoisella ohjelmalla ja loppumisen vaara todella suuri.
Mä olen tuota puolustusta miettinyt ja nyt voisi oikeasti miettiä sellaista temppua, että Norin pistettäisiin pihalle ja otettaisiin yksi laina eli Jokiharju. Parlettin paluusta, kun ei varmuutta ole ja hänen kunnostaan ei ole varmuutta. Tällä kuviolla saataisiin Rouhiainen pienempään rooliin. Samalla pitää kyllä todeta, että Kinnusen rooli pienentyisi myös. Kinnusen suhteen olin optimistinen kauden alla ja olen sitä edelleen. Todella lahjakas kiekolla ja liikkeeltään, mutta puolustuspelissä on haasteita. Tuo toki oli odotettavissa.
Eli jos em. skenaario toteutuisi, niin voitaisiin mennä näin:
Moravcik - Kemiläinen
Suhonen - Jokiharju
Blood - Kinnunen
Rouhiainen
E. Ja Jokiharjun lainalla pelattaisiin myös aikaa tarkkailla markkinoita, tarkkailla miten tilanne etenee Kemiläisen kanssa jne.
Ihan mielenkiinnosta pitää taas kysyä että mihin kohtaan sijoittaisit Utusen, sitten kun hän on taas pelikuntoinen?
Jos tilanne on sama kuin esim. viime kaudella, niin TuToon. Tai Rouhiaisen tilalle. Utunen ei ole kyllä minua vakuuttanut, mutta ainahan sitä voi kehitystä tulla.
Jokiharjun lainaamisessa on se mutta, että Blue Jacketsia lukuun ottamatta mikään seura ei ole vielä päästänyt lainalle selkeitä NHL-kokoonpanon miehiä (okei, Mikko Lehtonen varmasti on tällainen ja Juuso Välimäki luultavasti). Meinaan Sabresiltäkin tarvii varmaan ensiksi kysyä.
Minustakin NHL-joukkueen top 4 -pakin voisi ottaa Norinin tilalle.
Menisi enemmän pelaajahaaveilun puolelle koko alkuperäinen viestini. Mutta Jokiharju tai joku muu laina tuohon olisi ihan tervetullut nyt, koska Norin ei riitä, Rouhiainen ei oikein tahdo riittää, Utusesta ei tiedä, Parlettista ei tiedä ja lopulta myöskään Kemiläisestä ei tiedä. Eli aika haavoittuvainen on Tapparan tilanne puolustuksen suhteen. Lainalla pelattaisiin aikaa ja saataisiin mahdollisesti vastauksia mm. Kemiläisen tilanteeseen ja Parlettin kuntoon. Sekä ylipäätäänkin siihen mitä tapahtuu meillä täällä ja mitä muualla…
Ymmärrät varmasti pointtini?
Muutamia kysymyksiä mitä itse mietin.
Kuusela, riittääkö. Ylivoimalla saa pisteitä tiputus levitys = maali systeemillä. Mutta tuo oksettava neliön läpi yritys ja sen jatkuva hakeminen on kyllä kaikkien muiden pelimiesten alentamista. Ja nähty. Löytyykö eväitä oikeasti tasaviisikoin pelaamaan pisteistä, enää.
Virta.
Onko luvattu joku kiintiöpaikka 1 tai 2 ketjuun. Minä en vieläkään ole nähnyt valonpilkahduksia. Juu kerran tai kaksi Tappara-aikana, mutta oli niitä Johannes Alasellakin.
Rouhiainen, olisko kiekollisen tason oikea paikka mestis. Ja fysiikassa ei pärjää muuten kuin parran avulla, pelote??
Tanus ja Simontaival, Lehtonen nopsaan takasi rosteriin, nämähän ei osaa edes luistella.
No johan oli negatiiviset näkemykset
Kuuselalla on aika monta kautta putkeen riittänyt, tuskinpa droppi on kaudessa tullut Liigan huipusta todella huonoksi pelaajaksi? Neliön lävistävät syötöt on ylivoiman tärkein ase lähes kaikkialla. Alentavatkohan Nicklas Bäckström ja Blake Wheelerkin pelikavereitansa, kun hakevat Lainetta ja Ovechkinia ylivoimalla?
Ja mitä tulee Tanukseen ja Simontaipaleeseen, niin mitä olisit tarkalleen ottaen halunnut lisää Simontaipaleelta esim. Kuopion reissulta? Muistaakseni veti 9min peliajalla tehotilastoon +2, syötti maalin ja tekikin yhden (joka hylättiin). Aika hyvin pelaajalta joka ei osaa luistella
Voit mennä ihaileen Jypin otteita kun siä Lambert ja Puistola isoissa rooleissa. Kehtaat Kuuselaa dissata vaikka se on ollut nuorempanaki heikko syksyisin. Tulit nyt tällä kertaa häpäiseen itsesi tälle foorumille joten skarppaa.
Simontaival tänään TUTOssa, eilen pelanneet Vanhatalo ja Puhakka taas eivät. Nähtäisköhän jompikumpi tai molemmat siis seuraavaksi Liiga-pelissä. En muista mikä testi + 4-5 päivää oli tuo peliluvan saaminen muualta liigajoukkueeseen, mutta eiköhän se torstaina ole jo täynnä. Alaspäinhän pääsee vaikka seuraavaksi päiväksi.
Oishan se kiva nähdä vaikka Puhakan Liigadebyytti!
Mikäli se ei ole Barkov tai Laine, vahvasti eri mieltä. Tapparalla on laadukas ja laaja materiaali, jossa kilpaillaan pelipaikoista. Ei toisi mitään lisäarvoa tällä hetkellä Tapparaan mielestäni. Ymmärrän, että joku haluaa, itse en näe mitään järkeä.
Mikäli uusia ukkoja otetaan, niin seura ei oikein voi palkanalennuksia joukkueelle tarjota koronasyystä. Tuo pitää seurojen ottaa huomioon, jos tilanteeseen joudutaan ja kyllähän Suomen seuroissa joudutaan. Se on eri asia jos naisia on ottaa pelaajia eik tarvi palkanalennuksiin.
Ei Tapparan pakkiosasto ole niin laadukas etteikö voisi kovaaki pelimiestä harkita. Vaikka olis Kemmu ja Parlett mukana. Eriasia olisko laina vai koko kauden.
Onhan tuolla joukkueen mukana treenannut puolustajista Jokiharjun Henkka jo pidemmän aikaa ja profiililta sellainen pelaaja, mitä Liigaan nyt tullut lainapelaajiksi kehittymään:
Rautakorpi Iltalehden haastattelussa (10.10.2020):
– Vaikea lähteä ennakoimaan heidän tilannettaan. Ei tämä asia ole meistä kiinni. Menossa on kaikin puolin poikkeuskausi, varsinkin poikkeussyksy. Sasha ja Pate ovat sen kategorian pelaajia, että Suomessa ei yhtään vastaavaa vielä ole. Mutta jos NHL:n alku venyy ja venyy, niin voi olla, että asia lähtee liikkeelle, Rautakorpi sanoo.
– Jokiharjun Henkka on meidän mukana jo enemmän harjoitellut.
Toki nämä lainat vievät aina jonkun muun vakipelaajan paikan, niin olisiko lyhyt laina sen arvoista, kun lähtö rapakon taakse tulisi kuitenkin ennemmin tai myöhemmin.
Toki hienoa olisi nähdä Henkka koittamassa Tapparan pakistossakin ja nähdä millainen pelimies on kyseessä. Aika näyttää kuinka käy NHL lainojen suhteen…
Mutta eikö se ole sen verran kova, etenkin suhteessa muihin, että sillä voi alkukauden vetää aivan hyvin. Mielestäni tuohon turha ottaa ns. kovaa pelimiestä lainalle, kun täytyisi todennäköisesti korvata keväällä. Ei ole mitään järkeä ottaa omille palkkalistoille tässä vaiheessa kovaa pelaajaa, kun jatko hämärän peitossa.