Maailman hienoin logo, Tappara. Retro, mutta ajattoman tyylikäs logomuotoilun merkkiteos, Tappara. Jollain tapaa kiistelty, mutta uniikki ja rohkea värimaailma, Tappara. Alkuperäinen ja aito, Tappara. Symmetrinen ja tasapainoinen, Tappara. Logo tunnistettavimmasta päästä, Tappara.
Tässä ketjussa ihastellaan Tapparan logoa. En odota kovin laajaa keskustelua, mutta kyähän tällä teoksella oma keskustelu pitää olla pyhitettynä.
Ymmärtääkseni kilpi kuvaa puolustusta, kirves hyökkäystä ja neljä ympyrää ovat kiekkoja. Urheilulogoille melko tyypilliseen tapaan idea taustalla on hyvin yksinkertainen ja suoraviivainen.
Kimmo Kaivanto suunnitteli Tapparalle logon 1950-luvulla. Kaivanto tunnetaan varmasti parhaiten taiteilijana, mutta Tapparan lisäksi hän suunnitteli logon mm. Tampereen elokuvajuhlille ja kahvila Siilinkarille.
Tapparan logo on hieman kokenut kosmeettista tai kosmista muotoilua matkan varrella, kun jossain välissä kirveen kahva oli hieman eri mallinen, mitä nykyään käytetyssä logossa. Mistähän se johtuu? Eli kahva leveni alaspäin, kun nykyään koko varsi on suora. Osaako joku selittää tuon?
Mulle logo on nimen kanssa se pyhin asia Tapparassa. Seuraavaksi tulevatkin oranssit pelihousut sekä Live Is Life maalilauluna. Noita neljää asiaa ei lähdetä muuttamaan. Piste.
Jossain 90-luvun loppupuolen Tapparan kausijulkaisussa Kimmo Kaivanto jutteli tästä logosta ja erityisesti siitä, että toimii myös mustavalkoisena. Samassa jutussa arvioi muiden jengien logoja.
Tuossa kilvettömässäkin versiossa on silmämääräisesti katsottuna ylöspäin kapeneva varsi. Vaikea sanoa. Google-kuvahaun perusteella logo oli alunperin suoravartinen 1950-luvulla ja jatkui suoravartisena 1960-luvun loppuun. Saattoi käydä niin, että nimenomaan kilvettömässä paidassa vartta muokattiin ja sen jälkeen varsi eli enemmän ja vähemmän villiä elämää, kunnes suoraan varteen oltaisiin sitten palattu lopullisesti 90-luvulla.
Materiaali on niukkaa ja vaikeasti arvioitavaa. Kuvat on pieniä, paidat on kurtulla, perspektiivit heittää ja kuvia on vähän. Tuntuu, että varren muoto vaihtelisi jopa kausien välillä.
Tapparan mahtava logohan se sai meikäläisen koukkuun jo silloin 70-luvun loppupuolella. Oranssi, sininen ja valkoinen, ovat värit mestaruuden. Hienoin logo ikinä.
Tässä mun noin vuonna 1980 ostamani iso Tapparan kangasmerkki, joka on ollut monessa paikassa neulottuna. 1982 ostin MM-kisoista tuon lipun ja kisojen jälkeen Tappara sai paikkansa siinä. Siitä lähtien toi on tilanteen mukaisesti heilunut - viikko sitten viimeks. Noh, huomaatte, että siinä Tapparan kangasmerkissä todellakin on levenevä varsi.
Taitaa olla joo. Mutta minun mielestäni se varsi näyttää myös melko pitkältä. Tuossa @Kirveskaari’n kuvassa varsi on lyhyempi, vaikka onkin levenevä.
En tiedä mikä siinä on, onko pelkkä iso koko, mutta jotenkin tuo ensimmäisen kauden logo miellyttää ehkä omaa silmääni eniten. Sen jälkeen tuollainen levenevä, mutta lyhyemmällä varrella varustettu. Enkä minä tuota pelkkää kirvestäkään huonona logona pidä, vaikkei se yhtä tyylikäs olekaan, kuin kilvellä varustettu.
Minusta toi 50-luvun logo ja mun merkin logo näyttävät kuitenkin aika samanlaisilta. Noi geometriset terien ja varren (kuvitteelliset) leikkauspisteet menevät yhteen. Oikeestihan muuten toi varsi jatkuis vaikka kuinka pitkälle alas. Tuossa näitten sivujen vasemmassa yläkulmassa ja Tapparan sivuilla oleva logo (myös ketjun ekan viestin logo) on erilainen eli varsi eikä terät leikkaa (kuvitteellisesti) lainkaan, koska varresta näkyvä osa on pidempi. Luulen, että Kaivanto tarkoitti niiden leikkaavan, vaan kaipa tääkin on sitten kehityksen tuomaa muutosta. Mun silmään kuitenkin tää “alkuperäinen” malli on kauniimpi.
Tsiigasin tota nykylogoa vs perinnelogoa tarkemmin. Se varsi näyttää pitemmältä koska se valkoinen reunus on piirretty lisäyksenä kuvioon varren päässä. Vanhassa mallissa valkoinen reunus mahtuu kuvion sisään. Oiskohan sitä vartta vähän levennetty vanhassa, jotta sitä oranssiakin siinä näkyis?
Kyllähän toi logo on ollut merkittävä tekijä mun fanittamisen kanssa…joskus 1980 luvulla pienessä etelä-suomalaisessa kunnassa se alkoi, eikä mitään siteitä Tampereelle
No nyt ollaan sellaisessa tilanteessa, missä ei pitäisi olla. Mielestäni ei voida käyttää kahta toisistaan poikkeavaa logoa samaan aikaan. Ehkä retrofiilistelyssä tuo logo menisi “perinnelogona”, kuten joku taisi sanaa käyttää.
Katoinpa läpi kaikki muutkin teepaidat mitä mulla on. Neljää eri mallia, ja kaikissa niissä on tuo alaspäin levenevä varsi.
Mites muissa tuotteissa? Retrogollege, fanipaita yms?
On pistänyt silmiin kun tuon logon oranssit kohdat näkyy punaisena, onko valotuksesta kiinni kuvan otossa vai pitääkö väri paikkansa ‘oikeastikin’ Oletteko huomanneet.