Kyllä. Se on juuri näin. Tässä on nyt laatutakuu.
Vastaan itse. Kuuntelin Jukan haastattelun ja hän vastasi juuri noihin kysymyksiin, jotka esitin.
Hyvät naiset ja herrat:
Tämän vuosikymmen lopun ja ensi vuosikymmenen alun herra ja hidalgo tulee olemaan
MEIDÄN TAPPARA.
Eihän tässä voi kuin myhäillä tyytyväisyydestä. Kaksi laadukkaasti koulutettua suomalaista jääkiekkoa laajalti ja kokonaisvaltaisesti ymmärtävää, muutos- ja reagointikykyistä tasonsa todistanutta kaveria vetelee organisaatiossa urheilullista linjaa. Siis todellisia ammattilaisia, ei mitään peruslätkämiehiä. Tottakai huippumiehissä piilee riski luikkia kesken sopimuksen paremman tarjouksen perään, mutta sen kanssa on elettävä. Sama homma pelaajien kanssakin on, jos halutaan vetää varman päälle niin palkataan ok-tason varmoja tapauksia mutta tuskin myöskään isommin menestytään.
Kiinnostavaa tosiaan on nyt nähdä miten Jukan projekti lähtee liikkeelle kun pohjat on kunnossa ja lähtötilanne ei ole nolla.
Kylläpä on hämmästyttävän yksimielistä kommentointia. Voisi viestejä lukiessa luulla, että seurassa on jokin isompikin kriisi menossa takavuosien tapaan. Rautakorpi on näemmä parasta ikänä ja vetää saman tien sekä huippupelaajat että yhteistyökumppanit seuraan. Uuden hallinkin se ilmeisesti tekee.
Tapolako sitten on joku vastavoima Rautakorvelle, joka magneetin lailla imee kaiken hyvän lähelleen? Ovatko huippupelaajat kaikonneet, eivätkö yhteistyökumppanit enää vastaa puhelimiin vai mitä tässä on kannun nostelun jälkeen tapahtunut?
Mikä Tapolassa on nyt yhtäkkiä niin huonoa, että jokainen on valmis ottamaan riemusta kirkuen Rautakorven valmentajaksi? Kukaan ei sen kummemmin kysele, että miksi Tapola ei saa jatkaa. Onko hän tyytyväinen uuteen asetelmaan? Odottaako hän uutta tehtäväänsä tatti ojossa vai halajaako muualle päävalmentamaan? Onko Tapola parempi valmentaja kuin Rautakorpi? Ihan kuin se olisi joku kirjoittamaton itsestäänselvyys, että jos Rautakorpi joskus vaan haluaa palata Tapparan päävalmentajaksi, se on sillä taputeltu; ei muuta kuin punaista mattoa vaan.
Lähinnä se ainakin, että Rautakorpi luo jatkumon. Tapola olis voinut tehdä vaikka 2 vuoden jatkon päävalmentajana, mitä sen jälkeen? Taas naarattu joku Saarinen tai Mattila? Rautakorven varalle on Tapparassa laskettu enemmänkin kuin seuraavat 2-3 vuotta päävalmentajana.
En ihan ymmärrä tämän viestin negatiivista sävyä. Eiköhän tässä ilakoida sen ansiosta, että nyt meillä on molemmat herrat talossa. Toki roolit voisivat olla toisinkin päin. Lisäksi pitää muistaa Tapolan omat tahtotilat. Jotkut maalailevat synkkiä kuvia, että hänet työnnettiin sivuun - mitä jos Jussi itse halusi nimenomaan tällaista? Siis kaveri joka konttaa -07:n reeneissä maalilla ja opettaa hands-on pikku maalivahteja torjumaan paremmin, OTOna.
Jupestahan tulee käytänössä urheilutoimen johtaja, ja se lienee aika tavoiteltu pesti nykyään, varsinkin seuroissa, jotka ovat uskottavia. Uskon, että jo tällä viikolla tulee esiin sidosryhmiä, jotka haluavat olla mukana tässä Tampereen tarinassa, joka tosin sisältää muutakin kivaa projektia. Tappara on iso osa Tampereen tulevaisuutta ja visiota. Toivottavasti osaatte rivien väistä ajtuksiana myös lukea. ![]()
No ainakaan minä en ajattele Tapolasta negatiivisesti. On tehnyt loistavaa työtä Tapparassa. Ehkä nyt ensi kaudella on vaan aika taas mennä eri valmentajalla. Kuitenkin Jussillekkin tulee tämän kauden jälkeen kolme kautta täyteen päävalmentajana. Jukka on omasta mielestäni paras mies Tapolan tilalle jatkamaan Tapparan laadukasta työtä.
Ei Tapolassa ole huonoa. Äijä jatkaa hyvin vastuullisesta tehtävässä meillä. Enkä usko, että JR tunki mitenkään väliin. On vaan hyvä, että meillä on nyt laatuäijiä hoitamassa hommia eri posteilla. Kaikki on Tapparoita isolla T:llä. Varsinainen troikka, Mikki, Tapola, Rauta. Missään kohtaa ei anneta tasoitusta muille seuroille.
Itse oikeastaan fiilistelen nimenomaan tätä duoa, en ainoastaan Jukan paluuta. Jos roolit olisivat olleet toisin päin, olisi sekin käynyt vallan mainiosti (näin itse asiassa oletin homman menevän). Tapola on vetänyt pitkän ja varmasti myös henkisesti raskaan jakson ensin kakkoskoutsina ja sitten myrskyn silmässä päävalmentajana, joten en mä näe huonona asiana hänen kannaltaan pientä hengähdystaukoa intensiivisestä toiminnasta.
Toki mahdoton sanoa Jussin omasta motivaatiosta tähän rooliin, joskaan kukaan häntä ei varmasti aseella uhaten ole pakottanut vetämään nimeä alle. Varmasti myös Jussi tietää nykyisen markkina-arvonsa ja väitän että hän olisi passannut Tappara-diilin jos hänellä ei olisi riittävää motivaatiota annettuun rooliin, ja jäänyt odottamaan päävalmentajapestiä muualta. Tietysti leipä pitää jostain saada pöytään joten voihan olla että tällä diilillä turvataan taloudellinen tilanne ja kun paikka tulee niin lähdetään.
Kiinnostavaa kyllä olisi tietää missä vaiheessa mitäkin on kulisseissa tapahtunut. Suomalaiset pressit on kyllä siitä huvittavia että mitään (kiperiä) kysymyksiä ei paikan päällä esitetä asianosaisille vaan tyydytään spekuloimaan jälkikäteen (pl. Sihvosen klassinen Kummola-servaus Shedden-casessa).
Arvon ljpp, ei ole tarkoitus olla negatiivinen vaan kyselevä. Tapola heitetään sivuun ja Rautakorpi tilalle.
Onko tuo tänään julkistettu myös Tapolan tahtotila vai tekeekö noita hommia kunnes löytää paremman pestin?
Onko Tapola nykyisin parempi valmentaja kuin Rautakorpi?
Kiinnostaako tulevaisuuden huippupelaajia enemmän Tapolan valmentajuus?
Voiko Tapola tuoda edellä mainittua jatkumoa?
Minä en tiedä, siksi kyselen. Hienoa, jos on Tapolan tahtotila ja molemmat jatkavat seurassa tyytyväisinä omiin rooleihinsa. Mutta kummastuttaa se, ettei muita kummastuta. Ehkä muut sitten tietävät enemmän tästä kuin minä.
Työsopimus on määräaikainen eikä toistaiseksi voimassa oleva, eli aika sitova. Noin niinku periaatteessa.
Itse näkisin tämän niin, että kun Jupella tulee tämän kauden jälkeen kolmas kausi täyteen päävalmentajana ja sitä ennen toimi kaksi kautta apuvalmentajana. Niin ehkä tässä vaiheessa on hyvä hetki kaikkien kannalta vaihtaa valmennusjohto. Voi olla, että Jupe on ollut samaa mieltä. Ja hienoa, että viimein saadakseen tuo utj:n vakanssi pystyyn.
Itse olen onnellinen, että Tapola jatkaa talossa. Olin henkisesti varautunut, että lähtee liiton hommiin tämän kauden jälkeen.
Tapola itse sanoo, että haluaa uudistua ja löytää uusia ideoita peliin ja pelaajien kehittämiseen. Lisäksi sanoi, että intohimo jääkiekkoa kohtaan ei rajotu pelkästään valmentamiseen.
Eiköhän ratkaisu ole tehty sopuisasti ja kaikki tyytyväisiä rooleihinsa.
Kaverin poika pelaa Tapparan junnuissa. Kaverini on ainakin kehuu Jussia maasta taivaaseen. Käy tosiaan OTOna välillä junnujen reeneissä, ohjeistaa valmentajia ja tulevaisuuden tähtiä. Reeneissä kaveri oli kerran jutellu Tapparasta organisaationa vs muut seurat. Johon Jussi oli todennut että kehitettävää on ja oli samalla maininnut seuroja (ulkomaisia) joissa pelaaja polku ja heidän kehittäminen on korkeammalla tasolla kun meillä. Ja oli muistaakseni vielä toivonut että samaan päästäisiin täällä. Eli itse en ainakaan ole huolissani että Jussi tulevaa virkaa kevyt kenkäisesti hoitelisi. Päinvastoin.
Uusi siemen kylvetään nyt.
Täytyy toivoa, että Tapolalla riittää motivaatiota tuohon pestiin. Eihän sitä varmaksi voi tietää, voi olla että lähtee valmentamaan muualle kun sopiva paikka avautuu. Silti Rautakorpi valmentajana takaa takuuvarmasti hyvät pelaajat ensi kaudelle, joten hyvin meni tämä siirto.
Uutinen on loistava, kunhan Rautakorpi ja Tapola vaan sitoutuvat olemaan mukana. Jos molemmat ovat organisaatiossa vielä 2020, niin tämä on parasta mitä Tapparalle on tapahtunut pitkään aikaan. Historiaa ajatellen tuo jos pitää kuitenkin ottaa huomioon eikä tuudittautua mihinkään.
Eiköhän tuo @S.T :n postaama Tapolan haastattelu [tappara.fi] vastaa ainakin osaan @polvipetteri :n kysymyksistä.
– Oma intohimoni jääkiekkoa kohtaan ei rajoitu pelkästään valmentamiseen. Poikien maajoukkuevalmentajana olin luomassa Suomen Jääkiekkoliiton yhteistä pelifilosofiaa ja tiivistämässä seurojen ja maajoukkueiden yhteistyötä. Tämän tehtävän hienoin anti on ollut seurata nuoriso-maajoukkueiden menestystä sekä nuorten pelaajien kovaa rynnistystä A-maajoukkueeseen sekä NHL:ään. Valmentajana koen myös tarvetta uudistua ja löytää uusia ideoita peliin ja pelaajien kehittämiseen. Uusi ja erilainen työnkuva Suomen kärkiseurassa antaa myös tähän kehitykseen parhaan mahdollisen kasvualustan, taustoittaa Jussi Tapola ratkaisuaan.
Voi tehdä Tapolallekin hyvää tehdä välissä hieman erilaista työnkuvaa kuluttavan valmennushomman jatkoksi. Voisi sanoa, että seuraa Jukan esimerkkiä… Pari vuotta Jussi kerää uutta energiaa ja sitten Jukan kanssa läpystä vaihto ja takaisin valmennushommiin ![]()
Leinonen ja Rautakorpi videohaastattelussa: