Tommi Santala heittää mielenkiintoisen idean. Tiedä sitten löytäisikö porukka halliin useammin?
CHL jakaa mielipiteitä
Champions Hockey League on Keski-Euroopassa iso juttu, mutta Suomessa yleisö ei ole vielä kunnolla löytänyt sarjaa. Monet mieltävät turnauksen ottelut edelleen harjoitusotteluiksi. Santala on täysin eri mieltä.
Mun mielestä tämä on hyvä juttu. Joka vuosi tämä kasvaa ja mun mielestä tämä on paras yritys, mitä on koskaan ollut. Tässä on ihan hyvä konsepti ja hyvä meininki nyt.
CHL:n ongelma on ollut aikainen ajankohta. Syyskuun alussa moni kiekkofani on vielä kesätunnelmissa. Aurinkokin vielä paistaa, eikä jäähalli välttämättä houkuta. Voisiko sarjan aloittaa jalkapallon UCL:n tapaan vasta kansallisten sarjojen jo alettua?
En ole miettinyt asiaa. Ehkä Liiga voisi alkaa aiemmin ja tämän heittää sinne sekaan. CHL voisi loppua myöhemmin. Ei se olisi yhtään huono idea. Ehkä sen jälkeen ihmiset ajattelisivat enemmän tätä totisena juttuja, eikä treenipeleinä. Nämä eivät ole meille treenipelejä. Kyllä me tähän panostamme ihan täysillä, Santala vakuutti.
Joo ei tule tänään täyteen. Kauden avauspaikallinen ei ole myynyt loppuun vuosikausiin. Edellinen loppuunmyyty halli on siitä seitsemän vuoden takaisesta spektaakkelista, jonka Ilves voitti 7-8. Erityisesti Ilveksen isännöimät paikalliset myyvät aina huonosti. Mutta viimeksi kun Tappara isännöi syksyllä 2015, silloinkaan ei ollut kuin 6300 katsojaa.
Yritetään kerrankin olla yllättymättä asiasta. Tällaista se on tähän aikaan vuodesta.
Minun villi veikkaus perjantai aamuna on 6489 maksanutta katsojaa. Toivottavasti tulee hiukan enemmän. Nii, olisihan tuolla se 6490, jos tulisin paikalle.
Lisätään vielä, että viime vuonna lasten lauantai oli La 7.10.2017 Tappara-Jukurit peli (2-1), jolloin yleisöä löysi halliin 6677 henkilöä. Toivotaan tulevalle lauantaille myös täyttä hallia
Aikalailla keskiarvolla näyttäisi menevän yleisömäärä. Valitettavasti värisokeana (osittainen) en pysty poimimaan tuolta viimeisten parin kauden diagrammia. Näyttäisi kyllä siltä, ett aika lähelle “tämänhetkisillä” lukemilla joukkue menee kevääseen saakka.
No, esim. edellisen kauden viiva on juuri tämän kauden yhdeksännen matsin kohdalla yläpuolella, eli tulkitsen näitä kyllä niin, että yleisö herää vasta tuolla 15. pelin kohdalla ja lopullinen keskiarvo sijoittunee 5500 pintaan.
Juuri näin; tunnetusti yleisömäärät nousee pakkasten/lumien myötä. Veikkaan että Tapparan keskiarvo taas keväällä luokkaa 5400-5500 ja nykästään samalla kaulaa naapuriin.
Jos taas tulkitsin viivoja oikein, niin taas sitä edeltävä kausi laski kevääseen “tämänhetkisestä”, mutta niinhän se tuppaa olemaan, että kun kausi etenee ja panokset kovenee, niin yleisökin löytää paremmin halliin.
Ei ihan, viime kaudella yhdeksen pelin jälkeen 5130, ja lopullinen 5543. Ja sama trendi ollut koko 2010-luvun. Pääsääntöisesti.
Jossain tämän kauden peleissä olisi voinut olla enemmänkin, mutta joukkue on itse hoitanut markkinoinnin edellisessä pelissä luvalla sanoen huonosti. Mutta varsin kohtuullinen avaus.