Pitääpä koittaa ja katsoa kun töistä kotiutuu.
@iceman googlailin niin näyttäs olevan aika yleinen vika samsungin tv kanssa.
@TeliaPartio on oikeassa, eli ongelmaa pitäisi raja kokeilemalla nopeus johdon päästä. Läppäri piuhalla reitittimen kylkeen ja Fast.com — toteutuuko luvattu nopeus?
- Jos toteutuu niin itse liittymän puoli on kunnossa ja pullonkaula reitittimen jälkeen.
- Jos nopeus ei parane niin ongelma on itse liittymässä tai modeemissa ja siten Telian käsissä.
Löytyykö lähipiiristä nörttiä mikrotueksi? Mobiililaitteisiin saa ”Wifi scanner” -tyyppisiä sovelluksia joilla voi arvioida langattoman lähiverkon kuuluvuutta ja naapureiden mahdollisesti aiheuttamia häiriöitä.
Kuinka yleistä on peruskäytössä, että naapurien wifit häiritsee ihan oikeasti? Kysyn, koska en tiedä. Oman kokemukseni mukaan omaa wifiäni on häirinnyt ainoastaan se, että laitevalmistaja päättää tökätä uuden ohjelmistoversion pihalle, jota ei ole testattu. Jos kaikki toimi sitä ennen niin sen jälkeen ei toimi enää mitään.
Se on mahdotonta sanoa 100% varmuudella mikä on niiden vaikutus, mutta itse kun asun ison julkisen laitoksen vieressä niin 2.4GHz on aivan tukossa ja 5GHz toi ison parannuksen. Naapuritalossa on isoja pro-tason WiFi-reitittimiä ja ikkunat meille päin. Myös melkein jokaisella oman talon naapurilla on tukiasema.
Edit: Vastaavasti myös oma 2.4GHz ottaa yhteyden jo viereisestä korttelista ja pihakadulta.
Tässä välistä kysyn jos sopii?
71 Mbps näytti kun testasin tolla linkittämälläs Fast.comilla ja mulla on Elisalta muistaakseni 100Mbps kaapeli yhteys. Onko tää ihan hyvä nopeus, kun eikös toi 100Mbps oo lähinnä maininta maksimista? En mää näistä oikein tiä… Mut eipä sitä viittis huonosta maksaa, jos toi ei ole pätevä nopeus?
Jos mittasit tuon ethernet-kaapelilla niin operaattorin lupaama normaalinopeus on 75-100 M. Jos taas mittasit wifissä niin nopeus on erinomainen.
Edit: lisätään operaattorisi (Elisa) virallinen kirjaus kaapelimodeemin normaalinopeudesta.
** Toteutuviin yhteysnopeuksiin vaikuttavat muun muassa valittu palvelu, käytettävä verkkotekniikka, kiinteistön sisäverkko, häiriötaso, päätelaitteen ominaisuudet ja verkon kuormitus. Yhteysnopeuden vaihteluvälit (Mbit/s): Lataus 100M 70-100, normaalinopeus 90M ja Lähetys 10M 7-10 normaalinopeus 9M.*
Onko kyse mobiilinetistä vai kuidusta?
Mobiilinetille erinomainen tulos.
Wifillä mittasin. Mulle tuli joku muutama kuukausi uus modeemi, niin voi varmaan siitä sitten johtua hyvyys?
@iceman: Ei kai kuitu eikä mobiili? Tää on taloyhtiön yhteinen joku juttu.
Jos sinulla on siellä modeemi, joka menee kiinni antennipistorasiaan niin kyseessä on kaapelimodeemi. Kuidun kanssa tällä ei ole juurikaan tekemistä - paitsi ehkä taloyhtiön alakerrasta eteenpäin Mobiili tuo ei ole.
Jos haluat mitata todellisen nopeuden, niin pistä läppäri/tietokone verkkopiuhalla kiinni modeemiin/reitittimeen.
Näkee sitten paljonko WIFI “hukkaa” nopeudesta matkalla…
Ja jos vielä tuosta haluaa syventää niin voi katsoa, toimiiko wifi miten 5 Ghz ja miten 2,4 Ghz kuten @ljpp yllä mainitsee. Olen ymmärtänyt (voin olla väärässäkin), että suurin osa laitteista pyrkii automaattisesti 2,4 Ghz wifiin, jonka vuoksi tuo on se, joka ruuhkautuu helposti. Tai sitten olen taas vähän pihalla
Viestini linkin takana oli puhelintuki/chat/mailiosoite, joista kannattaa kysellä. Varmasti löytyy vastaus onko asetus/takuuvika.
Osaako joku kertoa miksi puhelin ei ala lataamaan uusia päivityksiä Google Playssa sovelluksille. Asetukset pitäisi kyllä olla oikein.
Kokeile wifiä, mulla sekoilee joskus ja antaa ladata vain wifissä. En tiedä miks temppuilee noin.
Päätelaitteissa pitäisi olla sen verran älyä, että ne valitsee nopeimman verkon, mutta tässä kohtaa kannattaa korostaa sanaa PITÄISI. Noissa reitittimissä pitäisi myös olla automatiikka, joka valitsee wlanille ruuhkattomimman kaistan, mutten ole vielä kertaakaan nähnyt, että tuo säätäisi 2,4GHz verkon johonkin muulle kanavalle kuin 6. Sitten kun katsoo jollain wifi-analysaattorisoftalla niin koko naapuruston verkot on nätisti läjässä kanavalla 6 ja ihmiset kiroaa operaattoria kun yhteydet pätkii.
Varsinkin kerrostalossa kantsii katsoa paljonko 5GHz:ssa on tilaa ja tehdä oma verkko sinne ruuhkattomimmalle kanavalle, jos 5GHz vaan kantaa omassa kämpässä seinien läpi.
5 posts were merged into an existing topic: Maaestojen kierto VPN-yhteyden avulla
Hyvälle tuulelle saa läppäri, joka ei ollutkaan rikki kuten ehdin pari päivää luulla. Sammuili käynnistyksen jälkeen. Vika olikin laturin puolivälissä. Sen muuntaja oli himpun huonolla kosketuksella.
Tuo pitäisi onnistua selaimen asetuksista. Itte oon nyt kännykän Chromella.
Oikea yläkulma ja kolme pistettä - - > asetukset - - > salasanat - - > ja sieltä pääset poistelemaan tallennettuja saliksia. Seuraavalla kirjautumiskerralla selain varmaankin kysäsee haluatko tallentaa tuon uuden salasanan.
Samaa ehdottelin väärään ketjuun.
Todennäköisesti se on nettiselain joka sitä vanhaa salasanaa ehdottelee.
Ping @krobbe
Kiitos pojkarna! Onnistuin (ihme kyllä) ohjeidenne mukaan homman hoitamaan. Kyllä täällä kelpaa poropeukalonkin sauhuta!