Televisiota ostamassa

Tarvis hommata televisio n. 700-800 €. Mitäs kirjainyhdistelmähirvityksiä siinä pitäis olla ja mtä suosittelet? Koko vois olla n 45-55 tuumaa…

1 tykkäys

Pelolla odotan sitä aikaa, kun nykyinen telkkarimme pitää päivittää. Siis päivittää uudempaan malliin. Tässä välillä on tullut taas kaikenlaisia uudistuksia.

Silloin, kun televisiomme hankin pidin tärkeänä, että siinä on ns. 100 hertsin paneeli videopelaamista ja urheilua ajatellen. Eli paneeli on hyvä pyörittämään kuvaa ilman keinotekoisia liikkeenparannustekniikoita. Olen ollut huomaavinani, että nykyään se on asia millä jopa mainostetaan. Silloin piti kaivaa aika syvältä, että tiedon paneelin virkistystaajuudesta löysi. Myyjätkään eivät osanneet auttaa.

Lisäksi piti saada natsaamaan pieni “input lagi” ja kolme HDMI-reikää.

Tämä ei ehkä ollut vastaus siihen mitä kysyit, mutta kannattaa hieman avata, mihin tarkoitukseen tv tulee ja mitä siihen liitetään kiinni. Ehkä joku osaa auttaa.

Mitään en näistä tiedä, mutta 3D-ominaisuudesta ylimääräistä maksamisessa ei ole järkeä. Ei ole tullut käytettyä ensimmäisen viikon jälkeen.

Tässä yleisiä vinkkejä, jos näistä on apua… Varmaan joku asiantuntija löytyy palstalta, joka pystyy heittelemään tarkempia malli- ja merkkisuosituksia :wink:

  1. Vinkki:
    Ole tarkkana mitä ostat ja mitä vertailet: Televisiota ostaessa samanoloisissa mallinimissä yhden kirjaimen/merkin ero voi olla merkittävä, joten hintoja vertaillessa kannattaa olla tarkkana.

  2. Vinkki:
    Älä osta valmiiksi vanhentunutta tekniikkaa vaikka halvalla saisi.
    Esim. Television digiboksin suhteen:
    Ostamassa halvan television? IS: Tähän halpaan älä kuitenkaan mene | Talouselämä
    Tuleva 4K ruutu (…joskus hamassa tulevaisuudessa):
    Television valintaopas: tonnilla, kahdella vai kolmella? - Teknavi

  3. Vinkki:
    Tee netissä hintavertailuja ja tutki myös isojen verkkokauppojen outletteja - voit säästää satasia:
    Esim:
    Hintaseuranta: TV
    Gigantti-outlet

  4. Vinkki:
    Hae netistä arvosteluja:
    Esim. Verkkokauppa.com julkaisee myös julkisia arvioita tuotteistaan (Huom! Esimerkin telkkari ei ole minulle tuttu eli on vain malliksi tässä!)

Jos haluat katsoa esim. Netflixiä, Ruutu+, ViaPlayta, niin valitse Smart-TV, joka tukee näitä ohjelmia. Huomaa, että esim. Panasonicilla ei voi katsoa Yle Areenaa. Itse suosittelisin 55", jos et ihan läheltä katso. Jos menet liikkeeseen ja haluat verrata eri malleja, niin pyydä näyttämään kanavaa, jonka kuvassa on paljon nopeaa liikettä, kuten jääkiekkoa. Liikkeet pyörittävät malleissaan yleensä jotain maisemia tai keskustelua, jolloin TV:eiden erot eivät tule näkyviin niin hyvin.

Toisaalta, jos käyttää Chromecastia, ei tarvitse Smart-tv:n ominaisuuksia, mutta Chromecast-laitteelle menee yksi HDMI-reikä. On myös hyvä muistaa, että liikkeissä kuvasäädöt saattavat olla televisioissa miten sattuu.

Totta. Kannattaa tarkailla malli-TV:eistä esimerkiksi kiekkoa. Onko se pyöreä, vai onko siinä jonkin mittainen ‘häntä’ perässä.

Olen osittain eri mieltä. Ei kannata maksaa tuhansia euroja uhd, 3d ja mitä näitä on, koska sellaisia lähetyksiä ei tule mistään. Smart tv olis kätevä, mutta chromecast tai tietokone/pelikonsolikin ajaa asiaa ja olen kuullut ettei ne smart sovellukset ole ihan varmatoimisia. Kaapeli/antenni hd valmiudella ei ole merkitystä, jos käyttää digiboksia.
HDMI paikkoja olis hyvä olla useampia ja Hertsejä enemmän parempi.
Tän päivän uusi ja kallis tekniikka on parin vuoden päästä vanhaa ja halpaa ja osaa tekniikasta ei tarvi ollenkaan.
Itse ostin vuosia sitten tarjouksesta 600 hertsin 55" plasman ja hyvin on asiansa ajanut. Ei ole kaivannut smart toimintoja kun on pelikonsoli ja tietokone liitettynä. Full HD ja kotiteatteri liitettynä niin hyvä on. Kaiuttimethan noissa on surkeat.

Juu… Tarkoitin lähinnä sisäisen digiboksin osalta.

Omasta mielestänikään ei smart-tv ominaisuuksista kannata maksaa chromecastiä enempää…

1 tykkäys

Olen eri mieltä. Ns. 100 hertsin paneeli on mielestäni parempi kuin 200, 400 tai 600 hertsin kuvanparannustekniikat. Varsinkin jos alla on 50 hertsin paneeli. Ne on keinotekoisia tapoja parantaa kuvaa. Myös ihmisten ja asioiden liikkeet näyttävät hönteiltä, jos siihen ei ole tottunut tai sen huomaa väärällä tavalla. Lisäksi ne hidastavat televisiota pelatessa lisäten ns. input lagia eli sitä, kun painat nappia ja asia tapahtuu ruudulla. Toki telkkareissa on pc- tai pelimoodi, josta nuo kuvanparannusominaisuudet on automaattisesti riisuttu pois.

No joo. Näinhän se. Anteeksi. En nyt ollut perillä hertseistä. Oon silti pärjännyt tollakin töllöllä. :smirk:

Kiitoksia asiantuntevista vastauksista. Päädyin sitten:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/50466/hfghx/Samsung-UE55J6282-55-Smart-LED-televisio-600-PQI#product-links

2 tykkäystä

Televisiotekniikka on niin yleistynyttä tänä päivänä, ettei valinnalla ole suurtakaan merkitystä. Itse suosin perinteisiä merkkejä, kuten Panasonic, LG, Sony ja varauksin Samsung. Itse kartan “white label”-merkkejä, joissa brandi on vain logo etupaneelissa, mutta valmistetaan siellä missä halvimmalla kasaan saadaan. Tähän kategoriaan menee nykyään myös Philips, joka myi kuluttajaelektroniikan toimintonsa pois jo vuosia sitten.

Telkkareiden älyn varaan en laskisi juuri mitään. Telkkarin oletettu elinikä on yli viisi vuotta, mutta on hyvin epäselvää millainen ja kuinka pitkä ohjelmiston päivitystuki on tarjolla. Ainakin joitain tapauksia (Samsung?) jossa esimerkiksi Ruudun sovellus ei enää toimikkaan, eikä kenelläkään ole halua sitä päivittää. Televisoiden softaekosysteemi on pahasti fragmentoitunut eri käyttöjärjestelmien välille, eikä kännyköille tyypillistä standardia (iOS, Android) ole päässyt syntymään. Tämän johdosta ulkoistaisin älyn lisälaitteelle, oli se sitten Chromecast tai vaikka AppleTV (ei kokemuksia Applesta).

Eli hae selainen töllö mikä miellyttää silmää, käytettävyys tuntuu luontevalta ja hinta sopii lompakolle. Jos fyrkkaa löytyy reilusti, niin sitten OLED. 4K ei ole vielä kovinkaan relevantti, koska ultraterävää sisältöä on hyvin huonosti saatavilla, ja tilanne tuskin korjaantuu nopeasti (vrt. FullHD).

2 tykkäystä

Mikäs ois hyvä telkkari? Mielellään semmonen jossa kuva ei nyi eli ei mitään 50hertsistä telkkaria, samalla löytys jo valmiina ruutu sovellus, käsittääkseni vain samsung telkkareissa on noin? Ja tuuma kokoa 40-50. Kaikki apu kelpaa nyt… :slight_smile: Ja hinta tietenkin se edullinen.

@Donizimo: Kelaa tätä samaa ketjua taaksepäin. Samasta aiheesta on kyselty jo aikaisemmin.

Oikeaa vastausta tähän kysymykseen ei ole, mutta suuntaviivoja valintaan on annettu.

Mistä senki näkee et onlo 100 hz… kun se ei aina lue… tiedän vain että 50hz nykii.

Joskus myyjä kertoo paneelin hertseistä spekseissä, joskus se myy telkkaria sillä, että siinä on sadan hertsin paneeli. Toisinaan tieto pitää kaivaa syvältä internetistä. Powerin sivuilla hakuasetuksissa voi jopa rajata televisiot paneelin hertsien mukaan.

Millaisiin asioihin käytät televisiota? Esimerkiksi pelaatko? Montako laitetta liität siihen? Entä äänentoisto? Mikä on “halpa”?

Pelaan ja tarkoitus kattoo ruudusta Liigaa. Ja tietenkin se edullisin vaihtoehto :smiley:

Samsungilla on 3D töllö, jonka näytön saa jaettua kahtia 3D-laseilla. Eli kun pelaa jotai kaksinpeliä, ni molemmille näkyy oma tvruutu kokonaisena. En ny ehkä osannu hyvin selittää…