Televisiota ostamassa

Oletko siirtymässä 4K:n pariin vai riittääkö Full-HD? Pakko myöntää, etten tiedä, miten esim. Ruudun 720p tai joku 1080p-matsku skaalautuu 4K-telkkarissa.

Onko sulla Chromecast?

Tälläset kikat ei voi toimia. Eiks tollanen tuo törkeesti input lagia?

Ikävä kyllä halpa on harvoin hyvä.

Itse olen suosinut aina Sonya ja en suotta. Edellinen 32" TV kesti moitteetta 8 vuotta kunnes tuli halu vaihtaa isompaan. Mitä on asioista ottanut selvää, niin Sonylla on ollut pitkään hyvä asiakastyytyväisyys ja tuotteita ei pistetä takuuseen kuin harvoin. Samsung ja LG eivät taas näillä mittareilla ole loistaneet, ne kilpailevat hinnalla ja halpaan hintaan kuuluu joskus sutta ja sekundaa.

Samsungin tuotteita kannattaa myös varoa siinä mielessä, että pari vuotta sitten Ranskassa tehtiin dokumenttikin heidän heikosti toimivista televisioista. Laitteissa oli suunniteltu ‘virhe’, joka altisti tietyt transistorit (?) kuumuudelle ja TV paukahti hyvin usein muutaman kuukauden kuluttua takuun päättymisestä. Omasta mielestäni tämä kertoo jo jotain yrityksen periaatteista.

1 tykkäys

Ei sillä kai mitään väliä ole… Kuhan on hyvä, mitä teillä jäsenet on käytössä?

Samsung 55" 3D. Toi 3D toiminto on ainakin mulle ihan turha. Vaikka katon paljon elokuvia, ei kotona viitti istuksia lasit silmillä…
Muuten suosittelen, toimii hyvin, selain on nopee ja on ruudut, katsomot, areenat, spotifyt yms…

Itsellä kokemusta Sony 55" 4 K, jolla matsit katson. Skaalaa mielestäni erinomaisesti, ja Nelonen Pro lähetykset ovat hyviä. Myös vaikkapa MTV Sport F1 lähetykset ovat ok, vaikka ne ovat lähdöltään heikompia HD lähetyksiä nykyisin (720p). Eli mielestäni ei kannata vierastaa 4 K TV:tä sen vuoksi että laatu skaalatessa olisi huonompi. 4 K matskua ei sitten oikein ole, Netflix joitakin olen katsonut samoin Youtubesta. Hienoa kuvaa on.

1 tykkäys

Mua kiinnostaa, onko sinulla jotain dataa näistä hajoamisprosenteista?

Hyvä telkkari on hieman ympäripyöreä määritelmä.

Minulle hyvän telkkarin määritelmä on:

  • hyvä paneeli (kuva ei nyi ja pyörii hyvin ilman kuvanparannustekniikoita)
  • väh. 3 HDMI-reikää (Chromecast, Xbox ja ylimääräinen)
  • pieni input-lagi (kuva näyttää pelatessa ohjaimelta lähetettävät käskyt pienellä viiveellä)
  • kaikki ylimääräiset kuvanparannustekniikat ja muu tarpeettomuus on saatava pois käytöstä.

Esim. Samsung tunkee nykyään dimming-teknologiaansa kaikkialle. Sen saa minimoitua hyvillä asetuksilla ja viimeisimmän tiedon mukaan PC-tilassa sitä (kuten ei muitakaan “kuvanparannushärpäkkeitä”) käytettäisi.

Mä en juurikaan katso ns. televisiota. Lähes kaikki kuluttamani materiaali menee Chromecastilla appien kautta. Tällä hetkellä minulla on Samsungin 6000-sarjalainen jostain 4–5 vuoden takaa. Smart-TV-ominaisuus on osoittautunut turhaksi Chromecastin hankinnan jälkeen. Samsungin Smart-tv:ssä taitaa olla ihan hyvä tuki eri appeille. Esimerkiksi LG:n telkkareihin appituet tulee vähintään jälkijunassa. Mutta suosittelen Chromecastin hankkimista.

Konsolivalmistajat ovat siirtymässä HDR-tukeen ja 4K-matskuun, mutta kuten @7-Zack yllä sanoi, natiivia 4K-matskua on aika vähän tällä hetkellä. Mutta nopeasti tuo sitten lisääntyy, kun on lisääntyäkseen.

Olen enemmän kuin tyytyväinen televisiooni, mutta se on alkanut käydä pieneksi, joten pientä suunnitelmaa uuden television hankkimiseksi on tekeytymässä.

Aivan, olen kyllä tuota chromecastiakin miettinyt, pystykö läppäriltä tekee sen peilauksen? Onko noilla telkkareilla mitään väliä että toimiiko kaapeli taloudessa vai toimiiko kaikki?

Mistä lähteestä saat yli 50Hz (tai 60Hz) kuvaa?

No onhan siinä kuvassa eroa jos on 50hz tai 100hz ?? Mä oon oikeesti huono tässä asiassa :smiley:

Mutta kun se kuva mitä TV-palveluista sinulle lähetetään on pääsääntöisesti 50Hz tai 60Hz nopeudella tuotettua. Esimerkiksi Blu-ray levyillä maksimissaan tuo 60.

Eli toistan kysymyksen: Mistä lähteestä saat yli 50/60Hz kuvaa?

En varmaan siis mistään, eli tuo 100 hertsinen paneeli on siis kusetusta? :smiley:

1 tykkäys

Ei mitään kivenkovaa faktaa, mutta kun on myyjille ja maahantuojille puhunut, niin he ovat kertoneet mitä merkkejä menee eniten takuuseen. Myös keskustelut ystävien ja tuttavien kanssa tukee tätä näkemystä.

Löytyykö netistä aiheeseen liittyvät julkiset tilastot? En ole ainakaan jaksanut etsiä.

Ja aiheeseen liittyvä dokumentti oli tosiaan ranskalainen, mutta ainakaan katseluhetkellä sitä ei löytynyt IMDb:stä. Ja nyt en löydä sitä edes Googlella. Dokumentti ei kertonut pelkästään vain Samsungien heikosta kestosta, vaan yleisesti nykyteknologian heikosta kestävyydestä. Samsung vain sattui saamaan erityismaininnan heikosta kestävyydestä johtuen 5snt transistoreista ja niiden sijoittelusta.

Tää oli kuitenkin eri dokkari kuin “Hehkulamppuhuijaus”, eikö? Verkkokauppa änkee ilmoille välillä korjatuimpien ja palautetumpien laitteiden listaa, mutta niihin taitaa sisältyä kaikki laitteet, joten sieltä löytyy kaikkee kuraa, eikä niinkään televisiota. Ehkä tämä vuoden listalta löytyy Samsungin räjähtelevä puhelin.

Ja mitä paneeleihin tulee, tutkimustyöni tulosten perusteella päädyin 100-hertsin paneeliin. Kuva ns. 50-hertsisellä paneelilla näytti tökkivältä, kun taas satasella ei. Olen ollut tyytyväinen kuvaan sekä pelatessa, että urheilua katsellessa, joten vannon sadan hertsin paneelin nimeen, vaikka taustalla olisi vain pelkkää hölynpölyä.

###Irrotin tämän omaksi ketjukseen, koska telkkarit ovat näköjään yleinen ja kiinnostava aihe.

Plasmojen hertzit eivät ole vertailukelpoisia LCD:n kanssa. Plasmavalmistajat lähtivät vain Hz markkinointiin mukaan, kun siitä tuli olennainen myyntiargumentti. Artikkeli aiheesta esim. täällä: CNET. Valitettavasti plasmat ovat käytännössä poistuneet markkinoilta. Itse pidin kovasti niiden kuvasta ja TV-tasolla jököttää 54kg ja 50" LG.

Jos lähdemateriaali on alle 100Hz, eli yleensä 24, 25, 50 tai 60, mutta katsojan silmille näytetään 100Hz, silloin TV käyttää nimenomaan kuvankäsittelyalgoritmeja liikkeen sulavoittamiseen. Eli matemaattisesti generoi kuvaa “puuttuvien” framejen välille. 100Hz töllöjen alkuaikoina kritisoitiin algoritmien toimivuutta ja aiheuttamia sivuoireita kuvassa, mutta tilanne on varmasti kehittynyt nopeaan tahtiin. Aikoinaan jossain Panasonicin huipputelevisiossa oli PlayStation 3:sen The Cell processori tekemässä pelkästään kuvankäsittelyä.

Kuulun myös Samsungin laadun epäilijöihin, koskien koko heidän elektroniikka tuotantoaan ml. televisiot ja kännykät. Mutta minullakaan ei ole kovaa faktaa heittää, vaan juuri tällaisia keskusteluja ja huhupuheita. Näissä tilastovääristymää voi aiheuttaa se, että Samsungin eri tuotteita myydään valtavan paljon. Kaikki valmistajat tekevät X% sekundaa, mutta kun joku myy 10 kertaa enemmän kuin toinen, tulee myös vikatapauksia kymmenenkertainen määrä.

Ite en tiedä hertseistä ja kirjainyhdistelmistä juuri mittään, mutta tuossa olympialaisten alla iski salama lähes suoraan päälle ja kilautti telkkarin. Kun nyt pitkään oli ollut jo teeveen päivityspuheita ollut muttei toimivaa viitsinyt vaihtaakaan, niin tässähän tuli hyvä syy hankkia uusi.

Se on nyt ihan sama mikä Sony se nyt lopulta oli mikä valittiin, mutta enemmän hymyilytti Gigantin myyntisysteemi, että tälläsen tehtaalta tulleen telkkarin kyllä saa suht edullisesti, mutta kun ne ei kuulemma sieltä tulee ihan minttinä, vaan kuva pitää kalibroida lisähintaan X että laatu on paras mahdollinen. Ja juu, tottahan toki aika vähän yllättäen esittelytelkareissa se kalibroitu oli huiman selvästi parempikuvainen.

Naurattaa vaan vieläkin, että myytäispä autojakin niin, että tässä on hyvä tällänen pirssi mutta sillä ei pysty ajamaan kuin kolmella vaihteella. Että jos haluat pari isompaa vaihdetta vielä, niin pitäis maksaa lisää.

Ja tottakai maksettiin se viitisenkymppiä kalibroinnista! Onhan se myyntikierouden keksiminen jo sen arvoista.

1 tykkäys

Tämä kalibrointi on kyllä kaikkien aikojen käärmeöljy. Käyttävätköhän siihen edes kolorimetriä vai miten tekevät…

  • Webistä löytyy paljon ohjeita ja valmiita säätöarvoja televisioihin.
  • Ainakin ennen LG:ssä oli tosi toimiva opastettu kalibrointi - en tiedä onko tänä päivänä.
  • Myymälöissä on niin helvatan kirkkaat valot, että optimisäädöt siellä ovat aivan erilaiset kuin kotona iltahämärissä.
  • Telkkareissa saattaa olla myös yksilötason eroja. Jopa koko paneeli voi olla eri.

Se on kyllä. Melkein minkä tahansa asian (väri)kalibroinnista saa halutessaan väännettyä tiedettä ja taidetta. Mutta kuten sanottua, netistä löytyy useimpiin telkkareihin hyviä asetuksia ja ne on aivan varmasti riittävät valtaosalle. Säädöt voi mennä aika diipiksi, mutta vaiva on yleensä sen arvoinen.

On se tavallaan tyhmää, että töllön ostaminen on nykyään niin saatanan monitahoista.

1 tykkäys

Pikaisella selvityksellä se dokumentti ei ollut tuo hehkulamppuhuijaus, se saattaisi pikemminkin olla Underhand Tactics: Planned Obsolescence.

Kannattaako ostaa ennemmin tv vai näyttö, kun olis ideana liittää se tietokoneeseen “kakkosnäytöks” ensisijaisena ja varmaan ainoana käyttötarkoituksena Viaplayn (NHL)/Netflixin/HBOn ja torrenttileffojen kattelu sen kautta? Mitä ominaisuuksia kannattaa huomioida ja millä ei ole mitään väliä? Tarkkaa budjettia en osaa sanoa mutta varmaan parinsadan euron paikkeilla se tulee pyörimään eli jotain kompromisseja ominaisuuksien kanssa varmaan joutuu tekemään, oikeastaan ainoa kiveenhakattu kriteeri on että kokoa saisi olla +27". Suositelkaa/neuvokaa!

Hyvää telkkaria on todella vaikea suositella.

Älyomisuuksiin kuitenkin kokeile Chromecastiä. Halpa laite ja hyvät ominaisuudet. Ei voi riittävästi suositella.

Kannattaa katsoa hyvä tarjous, missä saa esim. HBO:ta / Netflixiä kaupan päälle.