Televisiota ostamassa

Nyt on myös Panasonicilla Yle Areena apsi valikoimissa eli tuo puute on korjattu.

1 tykkäys

Itselläni on Samsungin valmistama Smart tv, joka on nyt noin 3,5 vuotta vanha. Oli ostohetkellä 40 tuumaisten paremmasta päästä (ominaisuuksiltaan, 3D, sovellukset Ruutu, Areena, Katsomo, Netflix, Youtube yms… sisäänrakennettuna, sisäänrakennettu Wifi).

Tässä tv:ssä ongelmana on kuvan katsominen netin kautta, eli kun katsoo jääkiekkoa normaalisti kaapelin välityksellä, ei ongelmaa ole, mutta kun katsoo Ruutu sovelluksen kautta, niin nopeassa liikkeessä kuva “puuroutuu”. Myös kun esim. nopeassa syötössä kuvan pysäyttää, niin näkee että kiekko käy liikkeen aikana väriltään valkoisesta mustaan, kaikkien harmaan sävyjen kautta. Kuvan ollessa pysähdyksissä tai hitaassa liikkeessä, tätä ongelmaa ei havaitse. TV siis ilmeisesti pyrkii korjaamaan kuvaa paremmaksi.

Automaattisia kuvanparannuksia ja kuvan asetuksia olen säätänyt useisiin eri variaatioihin, löytämättä sujuvaa kuvaa.

Tekeekö nykypäivän tv:t samaa vielä?

Onkos netti wifin kautta? Kaapelihan syöttää aika takuuvarmaa “rainaa” tv:lle mutta internet on jo eri juttu. Verrata vois nettin kautta ihan lan-kaapeli tuon wifin tilalle.

Toimiiko (siis pyöriikö) noi kuvanparannuskeinot app-puolella? Mä en nyt vähään aikaan ole telkkarin omia appeja käyttänyt, mutta muistelisin ettei noi korjaimet toimi appeissa*. Voi olla telkkarikohtaistakin, mun telkkari on hieman vanhempi, mutta samaa merkkiä. Kuvailemiasi ongelmia minulla ei ole ollut.

Koita kytkeä kaikki kuvanparannuspiirit pois päältä. Ostin vuosi sitten jonkunmoisen testivoittajan (Panasonic), ja myyjältä sain vinkin “oikeista” ja hyvistä säädöistä (löytyi joltain brittisaitilta).
Teinkin säädöt sen mukaan. Olennaista niissä kuitenkin oli juuri se, että parannuspiirit pois päältä.
Toimi ainakin Panasonicissa hyvin.
Myös appit ovat ok, samoilla säädöillä.
Pitää lisäksi muistaa tehdä samat säädöt joka sisääntulolle erikseen, eli paitsi tv- virittimelle, myös kaikille laitteille jotka tuodaan HDMI:llä sisään eli mm. vahvistin, DVD ja Blue ray jne) (HDMI -kytkennät).

Kiitokset vastauksista!

Netti tosiaan on langattomana (valokuitu 100 MB lähteenä ja kaapelimodeemi reitittimenä) ja kuvassa ei ole ongelmia hitaammissa lajeissa kuten jalkapallo. Kuva ei siis pätki ja taso on HD

Nuo kuvanparannustoiminnot ovat päällä myös sovelluksissa, tosin ei kaikki. Ne jotka on, olen säätänyt päälle ja pois (kaikki yhdessä, kaikkia erikseen, lukuisia eri variaatioita).

Pitänee vielä kerran kokeilla ottaa kaikki pois.

Kannattaa tosiaan laittaa television malli ja sana calibration tai kalibrointi Googleen ja katsoa, josko telkkariin löytyisi jotkin hyvät ohjeet värien säätämiseksi, jos sekin vaikka auttaisi. Yleensä paketista tullessaan tv:n väriasetukset on vähintään kyseenalaiset.

Täälläkin olisi uusi töllö ostoslistalla, on muuten ollut kova homma hypätä taas kärryille nykypäivän telkkareista ominaisuuksineen. Onneksi tästäkin ketjusta löytyi tietoa!

PS4 Pro, Netflix ja jääkiekko eri kanavista olisi pääasiallinen käyttötarkoitus. Eli haussa mieluusti 100 hz natiivipaneeli, pieni input lag, HDR, 4K ja pieni hinta. Voi olla että jostain pitää tinkiä, pelkään että tuosta viimeisestä. Vieläkö puuttuu joku oleellinen ominaisuus mikä kannattaisi huomioida?

Chromecast-option takia smart tv-systeemillä ei liene suurta merkitystä, mutta perstuntumalta Android kuulostaisi kilpaveljiään varmemmalta valinnalta tukien ja sovellusvalikoiman suhteen. Olenko oikeilla jäljillä?

Apple sais alkaa valmistaan telsuja. Kyllä nää nykyiset muka smart-tv:t on niin perseestä! Käyttö mukavuudesta ei ole tietoakaan!

Tämä voi olla totta, mutta jostain syystä TV-Androidin tila ei ole erityisen hyvä. Paljon bugeja sun muuta. Ja ainakin Philipsissä melkoinen valikkohelvetti. Mutta sisäänrakennettu Chromecast oli näppärä juttu.

Android TV:n softana on ollut ainakin itselleni suuri pettymys, toistaiseksi. Vertaan Sonyn omaan 4K laitteeseen, jonka ostin vajaa 2 v. sitten. On loistava laite edelleen, helppokäyttöinen ja nopea käyttöliittymä. Päivityksiä tasaisesti Sonyltä, ei ole ollut mitään ongelmia missän suhteessa.
No, menin sitten tämän pohjalta sukulaiselle suosittelemaan vastaavaa laitetta, kun siellä kyseltiin hyvää laitetta. Tapahtui tänä kesänä. Löytyi Sony:ltä muuten sama TV, mutta Sony on ehtinyt sillä välin vaihtamaan käyttöjärjestelmän Andoidiksi.
Kuten jäsen @ljpp tuossa toikin jo aiheen esille, minullekin tuo Sony Androidilla on pettymys. Käyttöjärjestelmä on hidas, vaikeasti hallittava, epäselvät valikot, puutteita App valikoimissa, kaatuilee jne. Ihan yhtä huono kun huonoin Android puhelin. Sopii toivoa että päivittyy ajan myötä, mutta tässä kombinaatiossa en voi suositella. Toki, muutaman kuukauden odottelun jälkeen siihen on tullut jotain uutta, mm. Yle Areena jonka piti myyjän mukaan siinä olla jo alusta asti. Voi siis jossain määrin päivittyä edelleen, kenties, ja parantua toivottavasti, nyt kun kohta puoli vuotta on kulunut.

Ei taida Applelta löytyä mitää erityistä osaamista näyttöjen suhtee, ku verrataa kilpailijoihi esim. Samsungiin. Applen puhelinten näytötki häviää reilusti halvemmillee esim. tarkkuudessa ja kontrastissa aika reippaasti. Sonyltä, Samsungilta ja LG:ltä taitaa löytyä paras osaamine TV:eiden suhtee.

TV-markkinoilla on muutenki nii paljo valmistajia, et pitäs pystyä erottautuun muullaki ku ylihintasuudella ja käytettävyydellä. Mut eiköhä moni omena uskoivainen ostas tekniikaltaa huonomman televisionki ylihintaan, koska se on Applen tuote.

Tänään (29.11) on muuten Chromecast tarjouksessa Clas Ohlsonilla (29e).

Mediasoitin Google Chromecast | Clas Ohlson.

2 tykkäystä

Vanhemmilla on Sonyn 4K Android telkkari. Kylässä ollessani koitin katsoa Tapparan peliä tuolla sisäänrakennetulla Chromecastilla mutta liike oli koko ajan nykivää. Koitin etsiä valikkohelvetistä 50Hz moodia ilman tulosta. Joko siinä meni hertzit ristiin tai sitten joku kuvanparannustoiminto oli liian agressiivinen, mene ja tiedä. En myöskään löytänyt netistä tietoa tukeeko tuo sisäänrakennettu Chromecast 4K kuvaa vai tarviiko sitä varten ostaa Chromecast Ultra.

Nehän tekee, tai siis sen olennaisen “älykomponentin”, eli Apple TV. Tuosta ei ole isommin omia käyttökokemuksia, mutta ilmeisesti on varsin toimiva peli.

Ylipäätään järkevin tapa olisi tyhmä televisio + ulkoinen älylaite, mutta valmistajat haluavat väkisin yrittää päästä sovellus- ja sisältöbisnekseen edes jollain tavalla mukaan. Ja tämä taas johtuu siitä, että itse televisioiden valmistuksessa on olemattomat katteet. Television oletettu elinkaari on kuitenkin vähintään viisi vuotta. Tästä seuraa valmistajille varsin työläs päivitys- ja ylläpitohäntä, varsinkin kun nyt on jo huomattu kuinka älytöllöjä voi käyttää esim. DDoS-hyökkäyksissä.

Tälleen olen itse ajatellu asiaa, tosin television vaihto ei ole ajankohtainen. On kuitenkin aika laaja kirjo dvd ja blueray taltioitua elokuvaa joten se kiekonkievottaja tarvii olla. Sitten on taloyhtiössä internettoimittajan boksi jonka kautta paketoitu myös kaapelin kanavat. Siinä kotiteatterisysteemissä jokahoitaa sen äänipuolen.
Eli niitä laitteita on ja tv:ltä en oikeen odota muuta kuin automaattista kytkeytymistä liityntään jonka laite on käynnistetty sekä kykyä toistaa tarkasti ja terävästi.

Onko kukaan tutkinu TV:n näytön toimittajia? Niitä ei taida montaa olla, Sony, Panasonic, Samsung?
Kananttaisi varmaan verrata sitä kautta myös hinta laatu suhteita.
Se chromecast lätkä on alkanu kiinostaa myös mutta sehän on helppo rasti, hakee sen 4K kun saatavilla.

Itse hankin kesän alussa Panasonicin 58DX780E -mallin. Olen hankintaan ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kuvan saa omilla säädöillä loistavaksi ja miellyttää omaa silmää erinomaisesti. Plussana suora pääsy Netflixiin sekä Yle Areenaan sovelluksista. HBO Nordic puuttuu mutta se löytyy PS 4 kautta. Suosittelen tutustumista myös tähän malliin.

Tämä on kyllä itselleni valtaisa pettymys, sillä olen harkinnut vuodelta 2011 olevan Sonyn 40" Full HD LED -TV:n päivittämistä isompaan 4K Sonyyn. Nykyiset markkinoilla olevat "äly"televisioiden käyttöliittymät eivät tosiaan nappaa pätkän vertaa eikä Android ole siinä suhteessa poikkeus. Sony on yleensä ollut jonkinlainen laadun tae ja heidän oma käyttiksensä oli ilmeisesti markkinoiden parhaasta päästä, joten siirtyminen bugiseen Androidiin on kyllä askel taaksepäin.

Vanha telkkuni ei vielä sisällä älyominaisuuksia ja se pelaa Chromecastin kanssa todella saumattomasti yhteen, joten nykyisten käyttöliittymien kankeus ja tietoturvariskit huomioiden taidan kyllä lykätä edelleen uuden TV:n hankintaa.

Mitäs bugeja näissä on?
Mulla on ollu ny Samsung n. 1,5v, eikä mitään ongelmia oo ilmenny.

Samsung, Sony ja LG taitaa olla maailmalla myyntimäärissä mitattuna johtavia valmistajia, Philips ja Panasonic tulee perässä ja sitte löytyy useampia muita mm. JVC, Grundig ja Thomson, kaks viimeks mainittua taitaa olla niitä halvempia vaihtoehtoja jossa laatu ei oo sitä A-luokkaa. Mun kokemuksella Philips on edellee hintalaadussa iha huippua, Philips on ollu pitkään tunnettu siitä laadusta, niitten telkuilla on ollu tapana kestää reeeilusti sen takuuajan yli. Toki telkkarit on muutenki normaali käytössä aika kestäviä, 3-5 -vuotta taitaa olla semmone tyypilline ikä, monissa vielä reilusti 5 vuotta pidempäänki.