Yleisellä tasolla - liittymättä nyt suoraan Teliaan vaan ihan vaan siksi, kun itsekin tuolla alalla olen niin jotain uskon tietäväni tästäkin näkökulmasta.
Operaattoreiden laitteet ovat huonossa maineessa, mutta oma empiirinen kokemukseni on se, että netin toimintavarmuus on tänä päivänä korkealla tasolla lähes kaikilla operaattoreilla. Esimerkiksi Telian netti on pätkäissyt minulla kaksi kertaa ja olen ollut asunnon vuoksi Telian armoilla kohta kolme vuotta.
Yhtäältä ymmärrän ajattelun, että minä maksan tästä, joten toimivuuden pitää olla 100 % - ja juuri tällaisissa palveluissa kuten netti, digiboksit yms. Eniten itseäni kuitenkin ihmetyttää, miksi ihmisten logiikka ei siirry muihin samalla tavalla.
Maksathan sinä pyörästäkin, autosta, ravintolasta, vedestä jne. ja kaikissa näissä on olemassa mahdollisuus siihen, että toimintavarmuus ei ole aina 100 %. Joskus jotain hajoaa jossakin ja tulee ongelmia. Telian toimintavarmuus on itselläni lähes 100 % - ja olen vielä luonteeltani äärimmäinen kusipää asiakkaana - voitte olla varmoja, että olen ekana vinkumassa, jos tulee pienikin katkos. Koska tunnen itseni, yritän suhteuttaa asiaa.
Netti, digiboksi jne. jne. jne. niihin liittyy aina paljon muutakin kuin se pelkkä yhteys. Fyysinen yhteys voi olla juuri sitä mitä luvataan, mutta asiakkaan sekundalaitteet välissä *usevat tai sitten ylipäätään langattoman verkon kaikkivoipaisuuteen uskotaan liikaa.
Ja ei ne operaattorit hyväntekeväisyyttä harrasta vaan ne on ihan pörssiyhtiöitä, jotka tavoittelevat voittoa. Nykymaailmassa millään tällaisella toimijalla ei ole aikaa vaan koko ajan mennään eteenpäin hirveää kyytiä. Täydellisessä maailmassa yrityksillä olisi aikaa hioa tuotetta back officen puolella kuukausia, jotta loppukäyttäjä ei voi kokea mitään ongelmaa. Se vaan, että sen bisneksen pitää kasvaa ja muuttua koko ajan - käyttäjät haluavat koko ajan uusia juttuja, ei ne samat pure enää parin kuukauden päästä. Jos et ole hereillä jossakin, joka kiinnostaa kuluttujia niin hupsista se menikin jo ohi. Siksi tuotteita joudutaan tunkemaan markkinoille kauan ennen kuin ne ovat valmiita, prototyyppejä myydään ja asiakkaat opettavat yrityksille, kuinka paljon vikoja tuotteessa on.