@TeliaPartio Huomenna Helpista tulee mestari asentamaan, oli tähän turvauduttava koska itse olen…no tumpelo, mutta vain näissä jutuissa!
Mun mielestä noiden viritelmien kanssa on turha omaa aika hukata, kun pienellä hinnalla asiantuntija käypi laittaan kaikki käyttökuntoon kerralla.
Hieno juttu, että homma kuitenkin etenee. Saat pelit ja pensselit iskuun, kun kauden tärkeimmät pelit juuri edessä
//Niko
Mää kysyn nyt täälä, kun en ehdi päivystämään chatissa tai puhelimessa.
@TeliaPartio : Mulla on teiän hybridiliittymä ja siinä langattomassa verkossa liitettynä teiän digiboksi. Pitäisikö ligan kanavat näkyä hd:na ja tukeeko laitteistoni (jos telkkari tukee) tulevia 4k-lähetyksiä? Vai pitääkö digiboksin olla kiinni verkkojohdolla modeemissa parhaan laadun takaamiseksi?
@pieni_m Liiga kanavat pitäisivät näkyä hd:na (720) myös langattomassa verkossa. Toki jos langaton yhteys on heikko tai saa jostain häiriöitä niin silloin kannattaa laittaa verkkojohto kiinni. Mitä tulee 4K lähetyksiin niin meillä ei ole vielä tarkempaa tietoa mille alustoille ja yhteyksille se on tulossa.
//Merja
Milläs selaimella nyt kannattaa katsoa telia tvtä kun Internet Exploreria ei kannata enään käyttää uutisoinnin mukaan? Chrome selaimella kun lähetys puuroutuu jatkuvasti. Ja kun win7 koneeseen ei saa EDGEe, kai.
edit. ja tosiaan käytössä 100/10 kuitu, kone LAN johdon perässä ja koneessa potkua riittävästi. Eli puuroutuminen ei johdu netistä. IE toimii lähetys hyvin.
Ainoa selain on Chrome jolla ao palvelu suostuu toimimaan.
Eiku taisi se IE:llä toimia. Tosin jokaisen pitäisi pysyä erittäin kaukana IE:stä.
Yhtä sekava paletti näemmä nuo 4K-lähetykset, kuin Telian hommat tähän saakka…
Ilmeisesti netissä 4k/UHD-lähetys vaatii:
- 4K/UHD -lähetyksiä tukeva TV (ja HDMI-piuha)
- UHD-lähetyksiin tuki löytyy Arris 5305W -digiboksista (vanhemmat ei toimi)
- Ultra HD -lähetykset vaativat huomattavasti enemmän kaistaa nykyisiin HD-lähetyksiin verrattuna. Tarvitset siis vakaan internet-yhteyden, jonka nopeus on vähintään noin 20 Mbit/s. Käytännössä tähän päästään valokuitu ja VDSL2 -yhteyksillä.
- UHD-kanavat vaativat nopean ja tasaisen nettiyhteyden, joten suosittelemme kytkemään digiboksin reitittimeen paketin mukana tulleella ethernetkaapelilla (Toimii myös WI-FI:llä hyvissä olosuhteissa…).
Jos oikein ymmärsin, niin Chromecast Ultra ei ole tuettu… @TeliaPartio
Jep, tuossa oli nuo vaatimukset hyvin kiteytetty. Kaapeli-TV:n puolella ei tosin vaadi Arriksen boksia, vaan riittää, että käytössä on meidän kaapeli-TV-liittymä ja UHD-televisio. Nasa TV UHD vaatii lisäksi kaapelikortin, kuten myös tulevat Liiga-lähetykset.
Alkuvaiheessa UHD-kanavat näkyvät siis niillä asiakkailla, joilla on Telia Kaapeli-TV tai Telia TV digiboksi laajakaistalla. Telia TV sovellus ja Chromecast eivät siis ole tuettuja.
// Ilari
Noniin, eli taas yksi sarake lisää siihen loputtomaan taulukkoon millä laitteella ja paketilla näkyy mikäkin asia. Jos kotisi ei ole Telian kaapeliverkossa, ainut tapa saada 4K-kuvaa on Telian oma matopurkki. Chromecastista ja Apple TV:stä on molemmista 4K-versio olemassa. Ei tämä kyllä kuluttajaa palvele.
Täällä tulee pääsääntöisesti pelkkää negaa Telian liiga lähetyksiä ja lähetys tapoja kohti. Niin annanpa positiivista palautetta. Itse olen toki Telian laajakaista asikas ja Telian boxin kautta saanut ensiluokkaista kuvaa koko kauden telkkariini. Ääniä on paljon kritisoitu mutta mitä itse olen vertaillut niin ei Nhl lähetysten äänimaailma aikanakaan minun kotiteatteri järjestelmässä mitenkään erityisen paremmalta kuulosta kuin liiga lähetyksissä. Lisäksi veljeni ja isäni katsovat samoilla tunnuksilla tableteista pelejä mobiili verkon kautta. Heilläkään ei ole ollut mitään ongelmia kuvan suhteen koko kauden aikana.
@ozzi Pitkä on myös lista laitteista jotka eivät ole tuettuja. Termi on itseasiassa vähän harhaanjohtava, koska mistään tuen puutteesta ei ole kysymys, vaan toimittajan haluttomuudesta toimittaa. En sano kyvyttömyydestä toimittaa, koska kyseessä on vuosia sitten vakiintuneet tekniset ratkaisut, joten tässä ei olla minkään pioneerityön äärellä. @TeliaPartio ei halua toimittaa.
Onhan tuo nyt ollut alusta asti selvä, että Telia-TV:tä digiboksin kera tässä on tarkoitus myydä. Se on vähän kuin se, kun meet vaihtaan talvirenkaat alan liikkeeseen niin ainahan ne on vaihtokuntoiset ne renkaat ja parhaat renkaat löytyy juuri siltä tarjojalta, joka itse vaihdon suorittaa. Tänä päivänä se on asiakaspalvelua.
Minä ymmärrän kyllä Teliaa - maksavat Liigasta varmaan ihan järkyttävästi, joten tarkoitus on ihan varmasti saada siinä sivussa pari liittymäkytkyä ja digiboksia matkaan mukaan asiakkaille. Telia-TV:n paketti + Chromecast on kuluttajalle edullinen kombinaatio, joka ainakin minulta kotoa löytyy. Seurauskin on se, että eipä oo Telian purkkeja tai liittymiä täällä. Eiköhän noi oo ihan tutkinut, että asiakas, jolla on se digiboksi niin äkkiä löytyy paljon muutakin Telialta
Bisneslogiikka ei aina ole kuluttajan kannalta parasta ikinä, mutta ei noi muut paljoa parempia ole tässä suhteessa. Viasat toimiii markkinoilla, mutta täysin eri periaatteella, kun myyvät ainoastaan sisältöä eivätkä ole kiinnostuneita näistä alustoista. Sisältömarkkinoilla irtoaa isoa siivua ja jos edes pari hassua saa ottamaan digiboksin tuohon mukaan niin johan se on eri meininki.
Pakko tosin myöntää, että mun mielestä monelle tuo digiboksi voi olla ihan hyvä käyttöliittymä. Se on monelle vanhemmalle paljon selkeämpää, kun on erillinen kaukosäädin ja hommat hoituu sieltä digiboksin kautta helposti. Nuoremmille ja heille, jotka täälläkin foorumeilla edustavat, pääsääntöisesti osaavat itse viritellä vähän “vaikeampiakin” kokonaisuuksia älypuhelimien & chromecastien siivittämänä.
Lisäksi 2 ystävälle olen asentanut liigan chromecastin kautta. Heilläkään ei ole ollut ongelmia. Pelit näkynyt hyvällä kuvan laadulla.
Toki tämä, mutta rengasliikkeessä saat kuitenkin sen vaihtoehdon ajaa niillä vanhoilla renkailla jos ne ovat mielestäsi paremmat. Tässä tapauksessa jos Apple TV on mielestäsi parempi kuin Telian purkki niin voi voi.
Rahaahan tällä tiestyisti tarkotus on tehdä, se on selvä. Mutta tiputtaisivat suoraan alustoja tuettujen listoilta pois sen sijaan että antavat osittaisen tuen. Ärsyttää aivan suunnattomasti kun toisella alustalla toimii HTML 5, toisella ei voi aloittaa ohjelmaa kesken lähetyksen alusta, kolmannella näkyy 4K ja neljäs pätkii. Sitten riippuen vähän minkä paketin olet ostanut ja mistä katsot sitä niin näkyy eri sisältökin vielä.
Näinhän se aina menee, kun julkisesti keskustellaan anonyymina. Mietipä joskus, miten itse annat palautetta, jos annat sitä ylipäätään.
Ihminen antaa palautetta tasan kahdesta syystä: joko sen takia, että homma oli paljon surkeampaa kuin toivoi tai sitten se oli paljon parempaa kuin odotti. Jos homma on tasolla ok niin ihminen ei sano mitään. On ihan sama, miten tämän ketjun otsikoi niin täällä keskustellaan aina ainoastaan silloin, kun asia on negatiivinen. Suurimmalla osalla käyttäjistä 99 % ajasta kaikki on ok ja he ei sanokaan mitään, kun homma on juurikin OK.
Chromecast toimii Telialla todella hyvin ja on toimintavarmuudessaan valovuoden Ruutu+:aa edellä. Mutta koska tarjonta muille laitteille on niin heikkoa joutunen ostamaan kolmannen Chromecastin ihan vain reissukäyttöön. Jopa kahden minuutin viive on toki merkittävä puute.
Apple-TV käyttäjät ovat olleet melko hiljaa, vaikka ymmärtääkseni sille löytyy ihan sovellus. Onko kenelläkään hyvää tai pahaa sanottavaa sen toimintavarmuudesta ja kuvan viiveestä?
Tuo viive asia on minulle ihan merkityksetön. En pelaa LIVE pelejä. Enkä malta selata mitään keskusteluja pelin aikana. Keskityn vain peliin. Eli minulle ihan sama vaikka viive olisi 5 minuuttia kun kotona peliä katson.
Katson kotona ollessa Apple TV:stä pelit. Toimintavarmuus ja kuvanlaatu saa arvosanan 9½. Kerran tai kahdesti on muistaakseni kuvanlaatu käynyt hetkellisesti huonommalla laadulla mutta muuten aina priimaa. Lähetys ei ole katkennut kertaakaan. Viive vaihtelee 1-3 minuutin välillä riippuen päivästä.
Käyttöliittymä tuossa taas on sitten mallia insinööri. Lähetyksen voi käynnistää kolmesta eri paikasta eikä sitä muistaakseni voi aloittaa alusta kesken pelin. Vanhojen pelien etsiminen on yhtä hankalaa kun muillakin alustoilla.
Mää oon jossain aina välillä kehunu AppleTV:n sovellusta. Hyvin on toiminu ja kuvanlaatu on ollu erinomainen. Viive on kyllä sen minuutista kahteen, joten otteluseurannan päivittäminen pelin aikana ei oo mahdollista. Viime viikolla otin käyttöön hyvän tarjouksen ja aika-ajoin pätkineen 4G-yhteyden takia Telian hybridin ja siihen kylkeen Telian digiboksin. Se on toiminu myös ihan hyvin, mutta mun mielestä kuvanlaatu ei oo niin hyvä ku AppleTV:n sovelluksella. Digiboksi on kyllä langattomassa verkossa ja hybridimodeemi on toisella puolella taloa, joten ehkä olis mahdollista vähä vaikuttaa kuvanlaatuun modeemin sijoituspaikalla.