Telia TV: Tilausasiat ja hinnoittelu

Tuli tämän luettuani varmistettua asia Telialta, kun tämä itselläni niin vanhoilla tilaajilla tämä mahdollista pitää entisellä hinnalla, uutena tämä ei enää ole myynnissä

1 tykkäys

Tähän olisi kiva kuulla Telian puolelta jotain perusteltuja. Telialla on ollut Liiga kaksi kautta (joista toinen on ollut kyllä aika epäonninen.) Hitusen kuitenkin ihmettelen, kun ne “argumentit” oli ekaa kautta ennen:

• haluamme mahdollistaa yhden pelin ostamisen (tätä vaihtoehtoa ei ollut Ruudulla.)

• haluamme mahdollistaa ainoastaan yhden joukkueen pelien tilaamisen (Ruudulla ei tämäkään ollut mahdollista.)

Tätä kesti: 1,5 kautta, koska viime kausi jäi kesken. Tulkaa nyt sieltä @TeliaPartio puolelta kertomaan, mikä on ajanut tällaiseen tuotemuutokseen näin nopeasti. Ei anna kovin luotettavaa kuvaa toiminnasta, kun “lippulaivaksi hankitut” ominaisuudet jäävät kauden mittaisiksi. Eli Telia ei suomeksi tarjoa “vähällä käytöllä olevalle” enää oikeasti vaihtoehtoa. Ja tällaisesta muutoksesta ei tietysti virallisissa kanavissa viitsitä edes tiedottaa?

8 tykkäystä

Juurikin tuosta syystä peruin kaikki Telia tilaukseni koska tuli uusia mahdollisuuksia nähdä Liigaa joista valitsin Elisan kautta paketin millä näkyy kaikki parhaimmat sarjat mutta boxia joudun vielä maksamaan joulukuuhun saakka jonka jälkeen lämmään sen Montrealilla päreiksi. :ice_hockey:

Niin paljon vielä vihutti nää touhut jonka vuoksi myin kaikki Telian osakkeetkin pois ja ostin parempaa nousupotentiaalia omaavaa lappua tilalle. :money_mouth_face:

3 tykkäystä

Niin @TeliaPartio kerokaas nyt. Itsellä tällä hetkellä pelkkä Tappara-passi tilattuna. Hinnan pitäisi olla 19,90/kk. Puhelimen ja Chromecastin kanssa nyt leikittävä. Itsellä olisi ElisaViihde, minkä kautta saisi ehkä laadukkaampaa kuvaa saati sitten kikkailla kuvaa telkkuun. Miksei pelkkää joukkuepassia saa Elisan kautta? Eihän hintaero kovin paha ole, saisi sillä muutaman purkin maitoa sentään/kk. Rahastukselta vaikuttaa taas. Ei mua ainakaan kiinnosta muut kuin Tapparan pelit, eikä aikakaan riitä kaikkien, saati jonkun Saipa-TPS pelin vahtaamista. Ja mikäli suosikki ei ole mitalipeleissä, niin eipä nekään juuri jaksa kiinnostaa.

7 tykkäystä

Jahas, nytkö sitten rankaistaan niitä jotka tilauksen katkaisivat (kuten minä). Hyvin kyseenalaista toimintaa.

6 tykkäystä

Äläs muuta sano. Mäkin mietin katkaisua, mutten tehnyt sitä.

1 tykkäys

Palveluntarjoajalla on oikeus tehdä muutoksia palveluihinsa, että ei tässä mitään väärää ole tapahtunut.

Tosin Telian kannalta olisi ollut ehkä parempi, että olisi tästäkin muutoksesta vinkannut etukäteen, kuten tekivät CMoren hinnanmuutoksesta. Olisivat saaneet uusia tilauksia palveluunsa. Nyt on riskinä, että tilauksia siirtyy toisiin palveluihin.

Ei kai kukaan (edes minä) täällä ole kiistänyt Telian/Elisan/DNA:n/X:n oikeutta tehdä muutoksia palveluihinsa? Muutoksista pitää kuitenkin viestiä. Lyhyellä aikajänteellä ainakin minulla laskee todella paljon luottamus, jos rummutetaan esimerkiksi vuosi sitä, kuinka tärkeää Telialla on se, että jokainen löytää heiltä sopivan paketin.

Kannattaa tehdä lyhyt aikamatka sinne parin vuoden taakse. Mitkä olivat Telian aivan keskeisiä myyntiargumentteja tälle tuotteelle ja millä keinoin korkeampaa (tämä on selvästi kalliimpi palvelu vs. Ruutu) perusteltiin. Huomaathan, että esimerkiksi Liigapassi maksaa Telialla melkein tuplasti sen, mitä se maksoi aikanaan Ruudulla.

Tiedän myös, että Ruutu teki tappiota enkä ole mikään “suuri” Ruutu-fani, vaikka semmoselta tää varmaan kuulostaakin. Telian palvelu on kuitenkin hintava ja nyt käytännössä pakotettiin asiakkaat hinnastoon välille 27 € - 40 € / kk. Minähän olen kiekkohullu, joten maksan vaikka 50 € kuussa, mutta suhteutettuna kaikkiin niihin lupauksiin, jota Telia tästä palvelusta on esittänyt niin en olisi kovin luottavainen itse siihen, että tuplahinnat suhteutettuna Ruutuun ovat sellaisia, joita voi oikein kuluttajalle perustella helposti.

2 tykkäystä

Olisiko syynä joukkuepassin lopetukseen se, että kuukausilaskutussummaa halutaan ylöspäin kytkemällä CMorea ym. siihen mukaan? Lopetuspäätöksen tehneitä ei taida kiinnostaa lupaukset 1,5v sitten, kun kallis soppari vaatii lisää laskutusta ja pörssiyhtiö vaatii tulosta.

On toki. Netflix on hintojen korotuksien yhteydessä yleensä antanut voimassaoleville tilaajille vielä vuoden tjsp. vanhalla taksalla.

Telia tosin tekee tässä eri tavalla, kun se poistaa tuotteen valikoimasta, mutta jättää sen teknisesti kuitenkin tarjolle olemassaoleville.

Noh, turskaahan ne tällä tekee. Playoffit jäivät välistä, tuleva kausi epävarma. Enköhän pure vähän hammasta ja livauta tilauksen sisään, jos ja kun päästään pelaamaan. Pitää sitten vähän pälyillä vaikka Ilvestäkin, kun on kerran maksanut.

1 tykkäys

Kaikkihan meistä tietää pelin hengen. Pörssiyhtiö tietysti haluaa laskutuksen korkeammaksi ja emmehän me täällä yleisössä tiedä, mikä tässä on se Telian osuus. Ilmeisesti se halutaan korkeammaksi. Sanotaan, että olisin ymmärtänyt paremmin sellaisen ratkaisun, ettei joukkuepassia anneta esim. C Morelle tai sitä ei anneta kilpailijoille, mutta kuitenkin olisi voinut säilyä Telian omassa valikoimassa.

Mutta yksi osa sitä pelin henkeä on kuitenkin se, että laskutuksen korkeammaksi saaminen pitää jotenkin perustella kuluttajille. Kyllähän kaikki varmasti tietävät, että nuo on yleensä semmoinen lista kakkaa, mutta ne nyt vaan pitää silti kertoa. Se on ehkä se oma kärkeni tässä, että Telian taso tiedottajana on se kaikista säälittävin. Mun mielestä tämäkin ketju kertoo olennaisen: täällä on tyyppejä kuten @Kilo, jotka näkevät enemmän vaivaa tiedottaa asiakkaiden vaihtoehdoista kuin palveluntuottaja. Tiedottamisen vaikeus on kyllä teleoperaattoreille niin kerta kaikkisen ihmeellinen asia, että sitä ei saada kuntoon millään.

Jos sinulla ei ole vakuuttavaa selitystä jollekin muutokselle niin asian “siivoaminen” johonkin maton alle lähinnä varmistaa sen, että ihmiset ihan varmasti huomaavat muutoksen ja rupeavat siitä kyselemään. Ja tää ei todella ole mikään 2020-luvun viestintästrategia, että ohimennen vähän muutettiin.

1 tykkäys

Itse en missään vaiheessa edes harkinnut tuota joukkuepassia. Liiga passille sai helpommin perhepiiristä jakajia maksuihin. Eli käytännössä jaoimme maksut 3 pekkaan kun useampi pystyi katsomaan pelejä samoilla tunnuksilla. 2 laitteellaan toki pystyi vaan yhtä aikaa katsomaan. Mutta oikeastaan aina se riitti. Jollakin oli menoa ettei pystynyt jatsomaa tai sit joku oli hallilla. Itselke tuli siis tuo liigapassi halvemmaksi kun tuo joukkuepassi. Ja siis kaksi muuta kimpassa mukana olleita on Ilves faneja.

2 tykkäystä

Kilpailuviranomaisten taholla olisi saattanut herättää närkästystä, jos Telialle olisi jäänyt joukkuepassi, mutta Telia ei olisi tarjonnut sitä muille operaattoreille.

Jos halutaan kattavaa tiedottamista mitä vaihtoehtoja on ihmisillä katsoa Liigaa, niin siihen luontevin taho olisi Liiga. Telia on itsenäinen operaattori, joka tiedottaa omista palveluistaan, kuten muutkin operaattorit omistaan.

2 tykkäystä

Tuosta niin samaa mieltä. Eli liigan pitäisi tiedottaa mistä niitä pelejä näkee niin tieto tulisi kootusti. Eikai kukaan ruoka markkinoimaan kilpailijan tuotetta. Esim Telia Elisa viihdettä.

Hetkinen nyt…aikalisä huudettu. Elisan kautta toimiva Liiga - tai DNA:n kautta toimiva Liiga on Telian tuote. Ei tämä tuote ole yhtään enempää Elisan tuote kuin aikaisemmin. Emme tiedä, millaisen sopimuksen Telia on tehnyt Liigasta muiden osapuolien kanssa, mutta ei Telia tietenkään sisältöä ilmaiseksi ole kenellekään kolmannelle osapuolelle antanut. Elisa ja DNA maksavat sisällöstä tietysti Telialle. Hintakilpailustakaan tässä ei ole kyse, koska Liigapaketti on samalla hinnalla joka paikassa, joten Telian osuus paketista lienee vakio - myyvät sen sitten itse tai antavat Elisan myydä sen.

Asiakkaallehan tämä on ihan äärimmäisen positiivinen asia. Olenkin jo pitkään pitäytynyt markkinointikeskustelusta, mutta mielestäni tässä mennään taas jonkun ikivanhan 4P-mallinnoksen kautta, joka sopii äärimmäisen heikosti sisällön markkinointiin. Telian tiedottaessa tuotteestaan laadukkaasti - vaikka osa asiakkaista hankkisi sisällön toista reittiä pitkin - se hyödyttää lopulta kaikista eniten tuotteen omistajaa. Se hyödyttää myös Telian omia asiakassuhteita, että he kertovat aktiivisesti ja tiedottavat omista vaihtoehdoistaan.

1 tykkäys

Minä myyn itse työssäni tuotteita suoraan asiakkaille ja myös jälleenmyyjille. En tietenkään mainosta suorille asiakkailleni jälleenmyyjiä jos voin käydä suoraan kauppaa heidän kanssa. Sellaista se liiketoiminta vaan on.

2 tykkäystä

Sama vika itselläni. Ja siinä tulee juuri se, että nykyinen markkinoinnin tutkimus on tästä täysin yksimielisesti eri mieltä sen kanssa, miten suurin osa yrityksistä toimii. Suurin osa yrityksistä toimii kanssasi samalla tavalla ja niin minäkin teen omassa työssäni, koska minun on pakko toimia sellaisella tavalla. En tietenkään voi sooloilla, vaikka itse olisin asiasta mitä mieltä.

Strategisesti lähestymistapa on kuitenkin äärimmäisen lyhytnäköinen ja tyhmä. Se on yleensä hyödyllinen myyjälle itselleen sekä firmalle siinä hetkessä, mutta pitkällä aikavälillä se kostautuu. Mutta se on toinen keskustelu. Hyvällä tiedottamisella ja asiakkaiden arvostamisella - eli rehellisyydellä ja sillä, että asiakkaat tuntevat kaikki vaihtoehdot - saavutetaan hedelmällisiä ja luottamuksellisia suhteita. Tämä kestää aikaa, joka lopulta johtaa siihen, etteivät asiakkaat välttämättä edes enää mieti vaihtoehtoja konkreettisesti.

Valitettavasti se toinenkin tapa on varsin yleinen: suositellaan omia tuotteita ja jopa valehdellaan asiakkaille, jotka eivät viitsi selvittää vaihtoehtojaan. Kun vaihtoehto sitten lopulta selviää asiakas kokee tulleensa huijatuksi ja hän poistuu. Ja se maksaa maltaita yritykselle, että asiakas palaa takaisin. On huomattavasti helpompaa antaa asiakkaalle kaikki vaihtoehdot rehellisesti nähtäville ja kun asiakas tekee tämän päätöksen hän voi olla hyvinkin valmis maksamaan rehellisyydestä enemmän. Ja asiakas myös tällöin tiedostaa, että hänellä on ollut vaihtoehto ja on itse ratkaissut, että tämän vuoksi otan sen nyt tästä.

Puhut tuossa paljon asiaakin. Toki kaikkea en tuosta allekirjoita. Myynti ja markkinointi tapoja on monia. Eikä ole olemassa yhtä ainutta ja oikeaa. Riippuu paljon siitä mitä myydään ja kenelle. Mutta ymmärrän itse siis oikein hyvin ettei Telia markkinoi muita kuin omaa kanavaansa liiga pelien katsomiseen. Saavat taatusti parhaan katteen kun myyvät itse suoraan omia kanavaa pitkin. Plus muut tekijät. Haluavat tietysti pitää kiinni esim Telia viihde tilaajista etteivät he siirry kilpailijalle.

2 tykkäystä

Kilpailuviranomaisten päätös, että Telian pitää tarjota Liigaa muille operaattoreille kohtuulisin ehdoin oli märkä rätti Telian naamalle. Telian kannalta jokainen muiden palvelun tarjoajien palveluihin siirtynyt on menetetty asiakas, vaikka Telia laskutusta heistä saakin.

Pelkästään Liiga on Telialle tappiollinen tuote. Telian strategiana on Liigan kautta myydä tilaajilleen lisäpalveluita. (Liittymiä, muita maksu tv palveluita jne). Se ei Teliaa paljon lämmitä, että joku tilaa Elisa Viihteen lisäpalveluineen ja sinne Liigan.

Telian kannattaa pitää tiedottaminen ja muut asiat kunnossa, että alkuperäinen strategia toteutuisi edes jollain tasolla ja asiakaspako muihin palveluihin pysyisi mahdollisimman pienenä.

1 tykkäys

Harkinnassa ottaa taas talveksi Telian liigapassi+HBO, ei mielestäni ole paha hinta, jos taloudesta löytyy katsojat HBO:n sarjoille. Selvästi näissä näkyy kyllä pyrkimys myydä joku tuote halvemmalla liigan parina.

1 tykkäys