Tietokilpailuja ja muita pähkinöitä

1 Jarno Saarinen
8 Michael Jordan
11 Kalevi Oikarinen

1 tykkäys

17 taitaa olla Ville Ritola

1 tykkäys

Kuulantyöntäjä

editoin tuonne listaan oikeat vastaukset.

Toi 12 Tankki on paha,pyörii mielessä yks nyrkkeilijä jota vastaan Nordic Nightmare otti joskus matsia,nimi ei tule mieleen.Apuja muilta?

Jotakin en nyt vaan hoksaa. Laitanpa esille päättelyni, joka johtaa minut umpikujaan. Ehkä joku ratkoja hoksaa, missä kohdin menen vikaan. Itse olen sokea virheelleni enkä sitä tule näkemään.

Valkea on liikuttanut e-sotilasta 1-2 kertaa ja lähettiä 2-3 kertaa. Muihin nappuloihin ei ole voinut koskea.

Musta on liikuttanut vain c-, d- ja e-sotilaitaan, jotakin näistä kahdesti. Mustan d-sotilas on vaihtanut linjaa, sillä on syönyt valkean lähetin, dxc6 tai dxe6.

Valkea lähetti on syönyt kahdesti liikkuneen c- tai e-sotilaan. Kyseinen sotilas on liikkunut 2+1 askelta, jotta on päätynyt valkeaan ruutuun lähetin syötäväksi.

Lähetti siis syö sotilaan kolmannella siirrolla c4:ssä tai e4:ssä. Tästä seuraa kuitenkin ylitsepääsemätön ongelma, sillä lähetti olisi siirrettävä c4:stä ja c6:een tai e4:stä e6:een neljännellä siirrolla, jotta d-sotilas voi korvata syödyn c- tai e-sotilaan.

Auttakaapa ihmiset hädässä.

1 tykkäys

Hyvä. Älä luovuta. Looginen päättely johtaa lopulta ratkaisuun. Tätä piti minunkin joskus nuorena miettiä pitkään. Tauko monesti auttaa tällaisissa. Itse pähkäilin tehtävää pitkään yhtenä iltana laudan ja nappien kanssa, sitten luovutin ja painuin nukkumaan, aivot jatkoivat päättelyä ja äkkiä äkkäsin ratkaisun keskellä yötä.

Minä en auta vielä.

3 tykkäystä

Vaikuttaa mahdottomalta. Keksin itse seuraavat:

V: 3 siirtoa M: 3 siirtoa ok.
V: 4 / M: 3 ok
V: 4 / M: 4 ei löydy
V: 5 / M: 5 ok

En kyl tajua, miten musta päätyy 4 siirrolla tuohon. Toivottavasti joskus tähän tulee vastaus. Menee hermo :slight_smile:

2 tykkäystä

Ensimmäisen siirron kummaltakin voi luntata spoilerin takaa:

1. e2-e4 e7-e6 …

Sitten tarvitsee löytää kummallekin vain kolme seuraavaa siirtoa, joilla temppu tehdään.

Ei olla kehässä vaan radalla!

Jäljellä olevista lempinimistä on yhdestä mulla hajua, vaikken nimeä muista millään. El Caballo on entisaikojen yleisurheilija, mielestäni juoksija. Muistaakseni latinalaisesta Amerikasta, joskaan en sulje Espanjaakaan varmuudella pois.

Nämä vielä ratkaisematta!

Kultavääpeli = Ilmari Salminen
Jäävuori = Björn Borg
Tankki = Olavi Salonen
El Caballo (=hevonen) = Alberto Juantorena
Viki = Veikko Kankkonen

Jäljillä olet, matkaapa saarivaltioon!

Alberto Juantorena Kuubasta. Muistan, kun Montrealin olympialaisten jälkeen kaikki pihapiirin räkänokat juoksivat kilpaa ja halusivat olla Albertoja.

4 tykkäystä

Okei. On myönnettävä, ettei mulla ollut tuollaisista Montrealin kisojen uroteoista mitään hajua, mutta oli tuttu urheilu-uran jälkeisiltä ajoilta. Jostain kansainvälisen yleisurheiluliiton johtonimityksiä käsitelleestä uutisesta on mieleni poiminut El Caballon yleisurheilijaksi. Vähän sama homma Zicon kanssa, josta aiemmin mainitsin: pelaaja-Hjelmin urasta ei ole muuta tietoa kuin että oli hyvä pelaaja aikoinaan, mutta TamU-aikojen takia se oli helppo.

Lienee siis niin, että mun urheiluhistorian tietämyksessä on selviä puutteita. Lama-aikana syntyneenä mun jäsentynyt urheilun seuraaminen ajoittuu pääosin tälle vuosituhannelle.

1 tykkäys

Onko Viki Kankkonen?

1 tykkäys

On! Veikko “Viki” Kankkonen aikansa maailman parhaita mäkihyppääjiä!

Se on selkeä etu näissä hommissa jos on syntynyt 50-luvulla (kuten minä) ja seurannut urheilua aktiivisesti laidasta laitaan!

2 tykkäystä

Kultavääpeli Ilmari Salminen, juoksija jostai kolkytluvulta
Jäävuori Björn Borg
Tankki Vladimir Tarasenko, St. Louis

Kaksi ekaa oikein, mutta Tarasenko ei ole se mitä haen, sitä onko hänelläkin kyseinen lempinimi (tankki). Minun tankkini pesi aikoinaan ruotsalaisia juoksuradalla-