Alusta alusta alusta.
Keksin keksin.
Voisi koettaa miettiä, kuinka pitkiä ne kaksi sanaa voivat olla?
Alusta alusta alusta.
Keksin keksin.
Voisi koettaa miettiä, kuinka pitkiä ne kaksi sanaa voivat olla?
Tutkijat, jotka ovat keränneet dataa suosta, voisivat todeta: “Suodatamme suodatamme.”
Toivo toivo.
jaakko Jaakko?
Edit. Puhekieltä
Kun lakkaa satamasta, niin hae lakkaa satamasta ja lakkaa suolta.
Ei ihan tähän osu, mutta aika lähelle. Juicen runoiluja:
Älä perää perä perää peräkammariin.
HAI
Rannalla illalla haitari soi.
Haita se harmitti. Haita risoi.
Myrkkyä hain haimassa annos.
Säilykepurkissa haimassa-annos.
Väärään paikkaanko eilen hairahti
riuttaalta lähetetty, vakuutettu hairahti?
Olisiko suuremmin haitaksi
jos tilattaisiin haitaksi
Miksi siis karille hai karautti?
Kirjoita!
Osoite: Haikara, (45410) UTTI
Näykki näykki.
Maalia Tappara maalia rautakaupasta.
Onkiva rovasti, joka onki varovasti, on kiva rovasti.
Maksa maksa
Laita laita
Olen joinakin päivinä testannut tuota, jos olen muistanut. Äsken arvasin maan oikein toisella arvauksella!
Vanhemmat juttelivat lastensa kotiin hauista.
Tänään tehdään kalakeitto talvella pilkityistä hauista.
Salipäivänä reenataan hauista.
Katos, katos katos
Keksin keksin
Aina silloin tällöin tulee tuota kokeiltua. On kirjanmerkeissäni. Juuri äsken pelasin ja maa sattui menemään ensimmäisellä arvauksella oikein! (Ei ollut Kanada.)
Itse pelaan tuon joka päivä. 77 voitetun pelin putki… Kolme kertaa mennyt ekalla oikein (Uusi-Seelanti, Islanti ja Ukraina).
Ei oo oikein ikinä itseäni napannut koko sarja,mut jotain tiesin/arvasin.
0 äänestäjää
Kaikki itse sarjaa koskevat kysymykset oikein. Alussa ja lopussa oli sitten aihetta sivuavia joista ei ollut tietoa. 15/20.
Kysymykset aika helppoja. Itsellä meni yksi väärin.
0 äänestäjää
Kaksi meni väärin. Toiseen niistä olin vähällä valita oikean vastausvaihtoehdon mutta enpä sitten kuitenkaan valinnut.
Tämä on kaiketi jo klassikko.
100 vankia joilla kaikilla numero (esim. 63). Yksi huone, jossa 100 laatikkoa, joista jokaisessa satunnainen numerolappu. Jokainen vanki saa mennä sisään vuorollaan ja avata 50 laatikkoa. Jos hän ja kaikki 99 muuta vankia löytävät oman numeronsa jostain laatikosta, he pääsevät vapaiksi. Jos yksikin epäonnistuu löytämisessä, kaikki teloitetaan. Epätoivoinen tilanne? Ei, mutta hankala.
Vangit eivät saa keskustella enää jälkikäteen eivätkä neuvoa muita käytyään itse huoneessa, mutta he saavat neuvotella strategiasta etukäteen. Esimerkkejä: jos kaikki päättävät aloittaa samasta laatikosta (esim. 1) ja edetä vain numerojärjestyksessä eteenpäin (laatikkoon 50), epäonnistuminen on varma, sillä puolet vangeista ei voi löytää omaa numeroaan. Jos taas jokainen päättää valita vain laatikon satunnaisesti, onnistumisen todennäköisyys on parempi - tosin todella vähän (7,9*10^-31). Tässä seuraavassa videossa esitellään kuitenkin strategia, jolla kaikki vangit pääsevät vapaaksi noin 31 %:n todennäköisyydellä.
Hyvin mielenkiintoinen video kyllä. Hetki meni hylkiessä tuota ajatusta lenkin väistämättömyydestä päätyä ns. omaan numeroon, mutta onhan se tosiaan oltava niin. Jokaisen lenkin on oltava täydellinen, eli viimeisen on oltava oma numero.. Mutta mikä myös jäi mietityttämään, on se mitä tapahtuu, jos joukko onkin paljon pienempi, vaikka 6 vankia. Pikaisesti laskin, että tällöin satunnaismetodilla pelastumisen todennäköisyys on 1,5 % ja videon metodilla jopa 38,33 %. Mikä taasen on hämmentävää sen takia, että selviytymisen todennäköisyys on hyvin samansuuruinen kuudella, sadalla tai kuten videossa oli, äärettömällä 30,7 %. Mihin tietysti sisältyy se oletus, että kaikki jumankiste noudattavat annettua sääntöä. Ei oikeassa elämässä tulisi ikinä toteutumaan, aina löytyy sooloileva pässi