Tietokoneet

Ehkä mun nyt pitää kysellä IT tuen mielipide asiaan. Oma esimies oli samantien jo tilaamassa mulle uutta konetta.

@a1r6 ja @bastardo jatkakaa. Minä putosin aika nopeasti kärryiltä.

1 tykkäys

Voi teitä rikkaita jotka ei joudu kitkuttamaan perus NBD onsite-takuulla. :slight_smile:
Toisaalta kun ei osta Delliä niin ei tarvii niin usein sitä takuutakaan. :grin:

1 tykkäys

Joo, jos siis katsot sinne koneen pohjaan ja toteat, ettet saa ilman työkaluja siitä akkua irti niin vie IT-tuelle ja pyydä tilaamaan uusi akku ja hoitamaan vaihto.

2 tykkäystä

Komppaan @bastardo a.

IT tuki on Ruotsissa…Ennenkuin lähden viemään, niin laitan sähköpostia.
Kysymykseni oli lähinnä se, että saako uudella akulla paljonkin lisäaikaa? Hipuuko tuon ikäinen kone ennen kuin hiipuu uusi akku?

2 tykkäystä

Saa. Jos olet saanut takuuaikana akun loppuun niin ehdit luultavasti ajamaan loppuun vielä toisenkin akun ennen kuin koneesta loppuu veto. Tietty näissä asioissa on aina muuttujia. Nykyaikaisen yritysläppärin elinkaari on aika pitkä, jos se ei fyysisesti hajoa niin 4-5v on ihan mahdollinen.

2 tykkäystä

Juuri näin. Itse devaan läppärillä erittäin paljon laskentaa vaativaa softaa, edellisestä 2500€ Dellistä vaihdettiin akku kaksi kertaa takuuseen ja edelleen se menee tuossa kakkosläppärina. Tähän nykyiseen ei ole tarvinnut vielä puoleentoista vuoteen vaihtaa kertaakaan.

Mulla oli työpaikan MacBook Pro kanssa ongelmia, jossa näytti akun varaukseksi täyttä ja saattoi sammua yhtäkkiä ja mennä 30 minuuttiakin, että sai henkiin. Tuota sattui aika sattumanvaraisesti.

Tietenkin oletin, että akku oli paskana, mutta oli aika yllätys, että homma korjaantui uudella laturilla.

1 tykkäys

Jos joskus on pihalla näissä asioissa, niin tässä yksi esimerkki. Piti googlata mitä tarkoittaa sana devaan.

Ei ole sinun vikasi, että minä en ymmärrä. Jos kuitenkin saisi selkokielellä vastauksia. Tai ainakin sitten vähän avaisi. Mutta tämä on tätä…

Katsotaan miten meikäläisen läppärille käy.

E. @Hoppernaut mulla tuskin tuosta ongelmasta kyse, koska on ihan se ja sama onko telakan kautta kiinni virrassa vain matkalaturin kautta.

2 tykkäystä

Pahoitteluni, mun piti itseasiassa joskus ihan omalle työterveyslääkärillekin selittää että mitä teen. Ei edes ymmärtänyt, että mä ihan oikeasti teen sovelluksia asiakkaille enkä vain tarjoa muiden tekemiä sovelluksia asiakkaille.

Mutta tuo oli hyvä pointti, jotenkin netissä edelleen olettaa että alan puhe on kaikille tuttua, korjaan tapani.

2 tykkäystä

IT-alan suurin ongelma on edelleen, että me oletetaan kaikkien tietävän asioista yhtä paljon kuin alalla työskentelevät keskimäärin. Tuo sitten laskee käytettävyyden ja ohjeistuksen yms. tasoa kun esim. terminologia voi olla käyttäjälle ihan hepreaa js oletetaan käyttäjien tietävän asioita, jotka ovat alalla itsestään selviä.
Katsoin aiheesta todella hyvän esityksen DevOPS Conferensesta alkuvuodesta, joku amerikkalainen nainen joka oli tullut alalle devaajaksi muista hommista piti tuosta silmiä avaavan esityksen. Harmi kun en muista hänen nimeään enää.

1 tykkäys

Oiskohan Kat Cosgrove?

2 tykkäystä

Joo, sama nainen! Ja juuri tuo esitys, hyvää settiä.

1 tykkäys

Onkohan tämä oikea ketju kysyä pelikäyttöön tulevasta näytöstä?
Virkistystaajuus 240hz ja 32”, Samsungin Odyssey heitetty ilmoille.
Lisäkysymysten kysyminen turhaa kun ei tule itselle enkä tiedä.
Kysymys jäi uupumaan, onkohan tuolle vaihtoehtoja? :grinning:

Noniin, laittavat tulemaan minulle samantien uuden akun. Pistivät myös hyvän Youtube ohjeen miten akku vaihdetaan. Saa nähdä mitä tästäkin seuraa, kun en ole koskaan kopeloinut tietokoneista mitään muutakuin näppäimistöä. Luultavasti menee hermot hyvin nopeasti, koska olen tunnettu kärsivällisyydestä näiden atk laitteiden suhteen.

2 tykkäystä

Eiköhän tuo onnistu. Ohjevideot ovat nykyään kultaa, niin luultavasti ihan vaihe vaiheelta voit ottaa mallia.

1 tykkäys

Muistat ottaa asennuskaljan niin hyvin se menee. Jos on oikein ohje laitettu niin akku taitaa olla koneen sisässä?
Tuostakin selviää kyllä jos ristipää ruuvimeisseli pysyy käsissä.

1 tykkäys

Mitäs pelejä tulee pelattua? 32" ja 240hz kyseessä niin vähän mietityttää.

Itse sain pumpattua uudella akulla silloin neljä vuotta vanhaan Lenovon koneeseen pari vuotta lisäaikaa. Ihan originaaliakku löytyi vähän säkällä yhdestä “kivijalkaliikkeestä” Helsingistä, toimivat siis jossain kahdeksannessa kerroksessa. Tänä syksynä tuli koneelle kuusi vuotta täyteen ja veto alkoi loppua molemmista, koneesta ja akusta. Mutta siis ihan hyväkestoinen, kun ollut lähes päivittäisessä työ- ja opiskelukäytössä.

Tällainen ohje:

E. Pistivät lähtemään jo heti tänään, joten jouluksi tulee askaretta. Toivottavasti ei perheriitaa. :sweat_smile: