Tietokoneet

Jos päädyt 5800X:ään niin ota Jimmsin BF:stä mikä tahansa emoon sopiva tornicooleri, mutta tuo Deepcoolin AK620 on luultavasti hyvä valinta.
Jos päädyt 5800X3D:hen niin katso sopiiko koteloon 240mm AIO (käytännössä kaikkiin uusiin koteloihin sopii) ja ota Jimmsin BF:stä joko tuo Coolermaster ML240L tai joku muu edullinen AIO. Toi prossu tuottaa nopeasti lämpöä, koska siinä on tuo 3D cache sirujen päällä, joten AIO on suositeltava.

Mulla on 5800X3D:n kaverina Corsairin 280mm AIO ja hyvin pelittää. Jos ruuvimeisseli pysyy kädessä niin tuollaisen asennus ei ole paha nakki vs. tornicooleri.

2 tykkäystä

Kiitti vinkistä. Laitetaan harkintaan tuo Deepcoolin AK620. Koteloksi ajettelin ostaa tämän Jimmsistä: https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/108956/fd-ca-def-r5-bk/fractal-design-define-r5-black-atx-kotelo-musta

Tuo R5 on wanhaa tawaraa.
Jimmsin BF:ssä on Define 7, joka on uudempi versio tuollaisesta umpikotelosta. Itse olen aiw flow-mies, joka vaihtoi koteloa Define R3:sta Lian Li Lancool II Mesh C Performanceen, joka on myös tuolla Jimmsin BF:ssä. Sille siis täältä vahva suositus, laadukas kotelo, josta ainakaan minä en löydä heikkouksia.
Fractalin Torrentit on myös kehuttuja mutta hintavia, plus niissä on jostain kumman syystä tehty 90-luvun ratkaisu, jossa poweri on kotelon katossa muhimassa lämpimässä.

1 tykkäys

Sen verran pihalla näistä, että luulin miditornin viittaavan johonkin pienempään koteloon. Tuo Define 7 varmaan ajaisi siis asiansa.

Muutoin voisi ikkunallinenkin olla, mutta mietityttänyt että tuleeko sieltä jotain valoa jostain komponentista koneen ollessa kiinni - kun ei saisi tulla. Umpikotelossa ei tarvitse ainakaan tuota stressata.

Nyt alkaa olla enemmän ja vähemmän koneen osat haarukassa. Pitää vielä hankkia loput:

• Asus TUF-RX6900XT-T16G-GAMING -näytönohjain OSTETTU
  • Ryzen 7 5800X3D
  • DeepCool AK620 -prosessorijäähdytin
  • Kingston NV2 PCI-E 4.0 M.2 NVMe SSD - 2TB OSTETTU
  • Asus ROG STRIX B550-F GAMING, ATX-emolevy
  • Kingston 16GB (2 x 8GB) FURY Renegade, DDR4 3600MHz
  • Asus ROG Strix 850W, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold
  • Fractal Design Define 7 Black - Solid -miditornikotelo, musta
  • TP-LINK Archer TXE75E Tri-band PCI-E-WiFi 6E -adapteri ja Bluetooth 5.2 -sovitin OSTETTU
  • HyperX Cloud Alpha S -pelikuulokemikrofoni OSTETTU
  • Ducky One 2 Mini 2020, mekaaninen näppäimistö, Cherry MX Red OSTETTU
  • Logitech PRO X SUPERLIGHT Wireless, langaton pelihiiri OSTETTU
  • Asus 27" TUF Gaming VG27AQZ, 165Hz WQHD-pelimonitori
2 tykkäystä

Miditorni on se normaali kotelokoko. Nykyään kaikki haluaa lasiseinää koteloon, jotta RGB-myrsky kotelon sisältä näkyy, joten peltikylkinen rajaa tarjontaa. Jos tuo Define 7 on kallis BF:ssäkin niin Define C on hieman lyhyempi versio jossa ei ole yhtä paljon äänieristystä ja siten halvempi.

@Hoppernaut hyvän näköinen setti tulossa, mulla on sama emo ja prossu. BIOSista kun käyt laittamassa DOCP:n muisteille päälle niin siinä pakolliset säädöt.
Jos haluaa harrastaa Windowsissa noin 10 minuuttia, niin tällä ohjeella saa alivoltitettua 5800X3D:tä, jolla saa noin 10 astetta lämmöistä pois. Varsin helppo tehdä:

1 tykkäys

Ostaisitko valkovenäläisen läppärin?

3 tykkäystä

Ämöriikan henkisessä pääkaupungissa, Las Vegasissa on taas CES-messut käynnissä ja valmistajat julkaisevat siellä aina kaikkea mielenkiintoista.

Esim. AMD julkaisi 3D-cachelliset prossut 7800X3D, 7900X3D ja 7950X3D joiden voi olettaa olevan ainakin pelikäytössä tykkejä.

Acer julkaisi 45" todella kaarevan OLED-pelinäytön.

OLEDit näyttää tekevän tuloa tosissaan pelinäyttöihin. Just kuvittelin saaneeni muutaman vuoden hieromisen jälkeen pelikoneen sellaiseksi, ettei heti tarvitsisi päivittää, mutta pitääkö tässä nyt perkele alkaa katselemaan taas näyttöjä sillä silmällä… :thinking:

Viesti siirrettiin ketjuun: PC- ja konsolipelaaminen

Jos et ole vielä hankkinut ramia, suosittelisin vahvasti 32gb ramia 16gb sijaan, etenkin jos aiot käyttää pelikäyttöön. Päivitin itse juuri 32gb:iin ja eroa näkyy huomattavasti etenkin latausajoissa ja sulavuudessa pelatessa.

1 tykkäys

++ hintaero on tällä hetkellä marginaalinen. 32GB kammat maksaa noin 1.5x vs 16GB. Euroina 40e.

Pitkään konetta metsästänyt. Hieman tunteita jakanut Nvidian RTX 4070Ti näytönohjain on varsin pätevä. Käytännössä edellisen sukupolven parhaan kortin 3090Ti tehot ja 250W pienempi tehonkulutus. Hintaa toki edelleen reipas 900e. Kallis toki muttei oikein mitään nykyaikaista korttia saa alle 500e, eikä keskitason konetta alle 1500e (itse kasattuna). Paljon toki rahaa mutta kokonaisuutena vielä järkevän rajoissa.

Pakettikoneet on toki todella houkuttelevasti hinnoiteltuja. Monta muttaa vaan kompromissina.

1 tykkäys

Näyttismarkkinoilla on sellainen tilanne, ettei Nvidian kamat oikein liiku varastosta naurettavien hintojen takia, niiden on vähän pakko alkaa tekemään hintojen suhteen jotain liikkeitä, tai tulee toinen neljännes putkeen missä tavara ei vain liiku kun hinnat on niin poskettomat.
Ja nyt ei olla enää kauhean kaukana siitä kun alkaa tulemaan Ti-mallit 80- ja 90-sarjoista, joten sanoisin, että maltti on valttia.

Itseä ujosti kiinnostaisi 4080, mutta ei ole mitään haluja maksaa neljää numeroa siitä, joten katselen rauhassa.

Ehdin ostamaan 2 x 8GB kampaa. Vähän sellainen tunne ollut, että taidan ostella vielä pari lisää niin on 32GB muistia.

Forza Horizon 5 ehti muistista valittaa, mutta saattoi pelissä olla jonkinlaista muistivuotoakin.

1 tykkäys

Tein pieniä muutoksia tietokone paikalle, ja sattui pieni vahinko. Näyttöön kaatui metallinen hylly, ja naarmutti pari syvää naarmua näyttöön. Netistä sit löysin vinkin laittaa siihen jotain kirkasta rasvaa. (Naarmu näkyy näyttö sammutettuna ja valkoista taustaa vasten.)

Kaivoin siis vaseliini purkin esiin, ja naarmua häivyttämään. Ja kyllä toimikin aika hyvin. Kuitenkin siihen jää toki pieni suhnu, mutta parempi kuin itse naarmu. Rupesin miettiin sit että varmaan on tähän tehtyjä aineitakin olemassa. Onko kokemusta moisesta displex tms?

Viesti siirrettiin ketjuun: Tietokonetta ostamassa

Nyt pitää kysellä täällä, koska oma taito ei riitä.

Käytän töissä Zoomia paljon, ja eilen sattui opettaessa niin ikävästi, että alkoi RAM ilmeisesti käymään loppuun ja opetus alkoi pätkiä. Olen tässä aamun nyt selvitelly erilaisia konsteja RAM-muistin vapauttamiseksi. Olen tutkinut vähän kaikenlaisia ohjeita, ja viimeksi olen koettanut noudattaa näitä: 10 Fixes to Resolve High Memory Usage Issue on Windows 11/10 [2023 Tutorial] – EaseUS

Eli tehty on:

1. poistettu turhat sovellusket
  2. rajoitettu käynnistettäessä avautuvia sovelluksia
  3. defragmentoitu kovalevy
  4. kasvatettu sivutusmuistia

Ja siihen stop.
Eli kasvatin järjestämän sivutusmuistia. RAM koneessani on 8 GB, joten asetin sen maksimissaan 12 288 MB:hen. Uskaltaako sitä pitää tuossa ja onko se millään tavalla kestävä ratkaisu? Jossain oli maininta, että ei välttämättä uskalla, mutta se oli erimaankielellä eikä tappara.co:lla, joten en uskonut suoraan. Osaisiko tällä joku valaista asiaa?

Järjestelmäni: Windows 10, RAM 8 GB. RAM oli eilen tuossa kaatuilun uhatessa noin 95 %:ssa. Nyt se on vähän päälle 50 %. Lisää RAM-muistia ei tähän läppäriin ilmeisesti saa.

En nyt osaa varsinaiseen kysymykseen vastata, mutta omalla kohdalla pyrin välttämään ylipäätään noiden palaverointiohjelmien ajamista tietokoneella, suosien puhelinta sen sijaan (toki ruudunjako suuntaan ja toiseen hankaloittaa).

Joo, uskon. Valitettavasti kuitenkin joudun vetämään useampaa opetustuokiota viikossa (noin 12 tuntia) ja käyttämään samalla PowerPointia, pdf.-materiaalia ja selaimella näytettävää materiaalia samaan aikaan, eli tietokone on must.

Tuuttasin googleen “zoom memory leak” ja ainakin jotain tuloksia tuli. Ehkä niitä tulee kaikista ohjelmista. Mutta Redditistä löytyi jotain. Alkuperäinen viesti muutaman vuoden takaa, mutta tuoreimmat ihan parin päivän sisään.

3 pv:ää sitten:

There has to be a fix for this, Zoom support pages are kind of worthless so far

Eilen:

This post was from 2 years ago… I discovered the issue to be related to old drivers and nvidia. I had to reinstall windows to rid myself of the glitch

Onkohan Zoomiin tullut jokin päivitys, joka on vetänyt homman jojoon?

https://www.reddit.com/r/Zoom/comments/luiita/zoom_crashing_like_mad_severe_memory_leak_showing/

1 tykkäys

Katso nyt task managerista/tehtävienhallinnsta ensimmäisenä mikä sitä muistia oikeasti syö. Kun olet sieltä todennut että chromehan siellä vie niin tuossa jotain vihjettä miten sen muistinkäyttöä voi koittaa rajoittaa

1 tykkäys

Anna kun arvaan, käytät Chromea nettiselaimena ja se on taustalla käynnissä? Chrome syö muistia järjettömästi, ja se kannattaa mm. tuon takia vaihtaa parempaan selaimeen. Firefox, Brave ja jopa Edge on parempia.

1. Defragmentointi on vanhentunut neuvo, nykyisillä SSD-levyillä tuolla itse asiassa heikennetään levyn suorituskykyä. Nyky-Windowseissa käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään kovalevyn huoltoa vaan se tehdään automaattisesti taustalla kun kone idlaa.
  2. Sivutusmuistiin ei pitäisi tarvita myöskään koskea, Windows määrittää sen koon itse tarpeen mukaan.

Tsekkaa, että Zoom on uusimmassa versiossa, jos siinä on muistivuoto niin se voi olla syy. Task managerilla voit katsoa mitkä ohjelmat sitä muistia ongelmatilanteessa käyttävät, sorttaa ohjelmat muistin käytön mukaan niin syöpöt näkyy listan kärjessä. Sammuta ylimääräiset.

Syy voi olla muuallakin kuin muistin loppumisessa mutta tuonkin pystyt toteamaan Task managerista kun ongelma on päällä.

E: Laita vielä läppärin merkki ja malli niin varmistetaan tuo muistin lisäys.

3 tykkäystä