Topi Rönni tuomittiin käräjäoikeudessa raiskauksesta 12.3.2024

Asiasta on noussut mieleeni ensimmäisenä se, että kaikki tästäkin kärsii ja eniten uhri. Oikeuslaitos ottaa asiat onneksi vakavasti ja pyrkii tekemään parhaan päätöksen asiassa.

Mitä tulee yleiseen kommentointiin, huomaan entisenä pälkäneläisenä itsekin toivovani, ettei rikosta olisi syntynyt, mutten silti voi ottaa asiassa kantaa syyllisyyteen/syyttömyyteen. Jos lähtisin sille linjalle, olisin ”Pojun tiellä”, jossa pahimmillaan päätyisin puolustelemaan oikeassa oloani ja sitten lopulta nöyrtymään, kun mistään en mitään tiennyt…

Haluan edellisellä alleviivata sitä, että puolen valitseminen on yllättävän helppoa ja luulen Severi Lahtisen tapauksessa porukan oppineen paljon tällaisten asioiden perspektiivistä - saimme seurata sitä sivusta. Palstallamme ei ole löytynyt ”Pojutusta” - tai se on jo ehditty liputtaa. Koen keskustelun täälä tällä hetkellä asiallisena, vaikka kyseessä onkin kannattamamme/seuraamamme joukkueen pelaaja.

1 tykkäys

Asiassa tiedetyn perusteella Tapparan ja pelaajan uran kannalta on hyvää, että epäilyt liittyvät alaikäisenä tapahtuneisiin asioihin. Tämä on erittäin merkittävä ero toiseen eli Lahtisen epäilyyn liittyen.

Huono puoli on se, että aikaa menee. Asia tuskin on muutamassa viikossa käsitelty. Kausi taitaa olla tämän perusteella ohi? Tällaista taitaa olla mahdotonta ottaa siksi rauhallisesti mutta se on pakko kuitenkin sietää eli kestää.

Mielenkiintoista on, että julkisuuteen tulee nyt tähän teemaan liittyviä tapauksia useampi. Toivottavasti pelaajat ovat todella hereillä jatkossa näiden osalta ennakoiden.

Niin, kaksihan niitä on nyt sattunut tulemaan käsittelyyn ajallisesti suhteellisen lähekkäin. Mitä siinä siis on mielenkiintoista?

P.S. Hereillä olemisesta puheen ollen, jos sanotaan nyt vaikka Lahtisen tapauksen nykytilanteen pohjalta, niin aivan hyvää ennakointia on mm. se, ettei raiskaa nukkuvaa ihmistä.

13 tykkäystä

Laitan ketjun erittäin hitaaseen tilaan.

Ainoat faktat on, että syyte on tullut, se on tehty julkiseksi ja Rönni laitettu sivuun joukkueesta.

Kaikki muu on aivan turhanpäiväistä pyörittelyä, kun ei ole uutta ensimmäisen käden tietoa asiasta.

@henkilökunta

36 tykkäystä

Käsittelypäivä selvisi. Aika pitkä odotus.

Tapparan jääkiekkoilija Topi Rönnin raiskausepäilyn oikeuskäsittely on edessä 12.3.2024, joka on myös SM-liigan runkosarjan päätöspäivä. MTV Urheilu sai käsittelypäivästä tiedon Helsingin käräjäoikeudelta.

On kyllä pitkä aika olla etukäteen tuomittuna ja on huono asia myös mahdollisen rikoksen kohteelle. Näihin täytyisi saada joku kohtuus.

38 tykkäystä

Ei savua ilman tulta, eli tuskin tulee käymään. Mutta JOS Topi todettaisiin syyttömäksi, miten tämmönen voitaisiin hyvittää. Kaks vuotta löysässä hirressä ja sen jälkeen puol vuotta julkisen paheksunnan kohteena ja ura kokee niin ison takapakin, että paluuta entiseen, saati siihen tulevaisuuteen, mitä miehen potentiaali edellyttää, tuskin tulee. Mutta tää on joutavanpäiväistä spekulaatiota ja voi vain miettiä, miten tää uhriin vaikuttaa. Kunpa kaikki antais vaan toisten olla rauhassa ja jättäis alkoholin käytön minimiin.

kristinusko: Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.

juutalaisuus: Älä tee muille mitään, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän.

zarathustralaisuus: Ainoastaan sellainen luonne on hyvä, joka ei tee toiselle mitään sellaista, joka ei olisi sille itselleen mieluista tai hyväksi.

brahmalaisuus: Älä tee toiselle sellaista, joka aiheuttaa sinulle itsellesi tehtynä tuskaa.

buddhalaisuus: Älä aiheuta toiselle sellaista kipua, jota et itsekään halua kokea.

hindulaisuus ja kungfutselaisuus: Älä tee toisille mitään sellaista, mitä et haluaisi heidän tekevän sinulle.

taolaisuus: Pidä naapurisi saavutuksia kuin omiasi ja hänen tappioitaan kuin omia tappioitasi.

18 tykkäystä

Tälläinen viive asian käsittelyssä on kyllä väärin. :exploding_head: Nyt meni elämä hankalaksi ihan kaikkien osalta. Onko tuo päivä valittu ihan pottuilumielessä?

Kommentoin asiaa vain joukkueen näkökulmasta, koska kaikki muu pohdiskelu menee helposti asiattomaksi. Nyt pitää päättää pelaako Topi runkosarjan vai ei. Topi on tämän asian osalta maaliskuuhun asti vielä ilman tuomiota, joten juridisesti hän on täysin pelikelpoinen. Palkkakin pitänee todennäköisesti kuitenkin maksaa, ja mieshän on parantanut peliään kuin sika juoksuaan.

7 tykkäystä

On kyllä pitkä aika pelaajalle odotella varsinkaan jos ei pääse edes joukkueen kanssa treenaamaan.

Pelaamisen taso pitää mielestäni näissä unohtaa. Ei sillä oikeastaan merkitystä. Muuten olen pitkälti samaa mieltä.

Onhan tuo melkoisen pitkä aika odottaa tuomiota, varsinkin kun nyt on jäänyt sivuun toiminnasta. Järkyttävän pitkä aika. Fakta on kuitenkin se ettei tässä ole kuin huonoja ratkaisuja tehtävänä.

1 tykkäys

Eiköhän tuo päätös ole aika helppo, ja varmasti tehty jo. Eli ei varmasti pelaa ammattikiekkoa tällä kaudella. Ei liene astumista tällä haavaa mihinkään jäähalliin tai pukukoppiin.

Yksi kaverini oli vankilassa seksuaalirikoksesta. Mulle oli itsestään selvää kaksi asiaa: ensinnäkin, että kaveruus jatkuu ennallaan. Mutta myös, että mun tehtäväni ei ollut ryhtyä puolustamaan kaveria asiassa, joka on tapahtunut kahden ihmisen välillä. Silloinhan hyökkäisin uhria vastaan ilman tietoa, miten asia on mennyt. Tämä ei näissä jääkiekkoilijoiden tapauksissa näytä olevan selvää ihan kaikille.

Uhrin kynnys viedä seksuaalirikos poliisille on pidettävä matalana. Kynnystä nostaa, jos idolien kohdalla käynnistyy heti vähättely tyyliin “en ota kantaa, mutta on näissä perättömiäkin ilmoituksia” tai “niin ja niin monta prosenttia ei kuitenkaan johda tuomioon”. Ihan yleissivistykseen taas kuuluu, että syyte ei ole vielä tuomio, ja oikeus kyllä ratkaisee asian parhailla mahdollisilla faktoilla.

Oikeuskäsittelyn odotusajat ovat sen pituisia, mihin annetut resurssit riittävät. Vauhtia saa toki lisäämällä resursseja eli julkisia menoja. Ei ole ollut viime aikoina poliittisesti muodissa.

Tapaukset Severi ja Topi eroavat toisistaan sikäli, että Topin seura on toiminut selkeästi ja Topi itse ei ole vähätellyt mitään, saati kutsunut someseuraajiaan vyörytykseen. Sillä tyylillä kannattaa sivullistenkin jatkaa.

72 tykkäystä

@pee kiitos tästä tiivistyksestä ja julkitulosta.

Mä meinaan yleisesti olen ollut huolisaani siitä suunnasta, joka keskustelussa on. Onko tosiaan niin, että meillä yhteiskunnassa olisi isompi ongelma väärät tuomiot, kuin teot, jotka jää tuomitsematta näytön riittämättömyyden takia tai seksuaalirikoksissa uhrin ilmoituskynnyksen vuoksi? Nimittättäin tätä voitte kaikki miettiä omalle kohdallenne.

Jo vaikka teidät/ läheisenne raiskattaisiin ihmisten toimesta, kenellä on valta-asema tai julkinen yhteisö, jossa on voimakkaita tukijoita, muistaisitteko itsellenne/ läheisillenne kertoa, että oletteko kuitenkin kokeneet tilanteen mahdollisesti väärin? Ja että syytteen virallisen ajamisen lisäksi tulee olla julkisesti haukuttavana näinkin sensitiivisessä asiassa.

Mä koen tämän niin, että jos seksuaalisrikokset/ syytteet tekee jokin muu etninen ryhmä, ne ollaan tuomitsemassa. Tästä olen keskustelut tällä palstalla aiemminkin, kertoen, että edelleen valtaosa seksuaalirikoksista tehdään suomalaisten toimesta. Valtaosa.

Jos siis väärät syytökset/ tuomiot Suomessa on isompi ongelma, kuin liian löysät tuomiot, niin sehän on isomman keskustelun paikka se. Ja se koskee kaikkia seksuaalirikoksia. Olen tulkinnut, että niitä haluataan korottaa - mutta ehkä olen tulkinnut väärin tai ainakin sulkea sitten jääkiekon pelaajat/ urheilijat/ “hyvät tyypit” tuon asteikon ulkopuolelle.

Kuten @Pee yllä kertoo, on itsestään selvää, että Rönnin casessa tuomiota ei ole vielä annettu. Mutta juttu on on edennyt syyteharkinnasta oikeuden eteen. Tähän tulee suhtautua erittäin vakavasti ja toivon, että jokainen ymmärtää mitä se tarkoittaa.

Tälläkin palstalla Lahtisen casessa esiintyi ns. slut shaming- ilmiö. Miksi ihmeessä? Meillä menee fakta ja fiktio sekaisin, missä esim. Amerikan miljoonakorvaukset olisivat jollain tapaa motiivi henkilöille Suomessa. Ei ole. Voit itse ja läheisesi kautta jälleen miettiä: “mikä sumaa hyvittää raiskauksen?” Ja sitten voit alkaa selaamaan suomalaisia rangaistuksia/ korvauksia rikoksista. Ja toki voitte uhreilta kysyä, oliko taloudellisesti kannattavaa, että tapahtuma oli oikein jopa investointi tulevaisuuteen.

Mitä @Pee teki kaverinsa kanssa, olisi varmaa teoreettisesti hyvin pitkälle sama, mitä itse tekisin. Sillä erotuksella, että minä varmaan haluaisin todeta kaverille suoraan, että “kaveruus säilyy, mutta mielestäni olet menetellyt väärin ja enempää meidän asiasta ei tarvitse koskaan puhua jollet halua”. Tämä siksi, että a) ihmiset tekevät virheitä ja b) kaverit kaikkoaa kun vaikeuksia tulee eteen. Kenestäkään ei voi mennä takuuseen.

Tappara hoiti tilanteen niin hyvin, kun sen tässä tilanteessa voi hoitaa ns. Rönnin itsensä jäädessä pois toiminnasta. Muut ratkeaa, kun ratkeaa. Mutta jääkiekkoa isompiakin asioita on ja tulee ollakin. Aivan ontto case ei ole, koska eteni oikeusasteisiin. Siellä sitten arvioidaan, onko tuomiolle perusteita vs. syytös.

15 tykkäystä

Mietin pitkään osallistuako keskusteluun vai ei. Ajattelin kuitenkin sanoa jotain. Toivottavasti se voi avata yhden näkökulman asiaan.

Meneillään oleva keskustelu koskettaa itseäni henkilökohtaisesti sen takia, että olen joutunut kokemaan seksuaalirikoksen tuottamaa tuskaa läheisen roolissa. Lähipiirini kuuluu myös ihminen, joka on itse syyllistynyt kyseiseen rikokseen (tapaukset eivät liity mitenkään toisiinsa).

Seksuaalirikoksen uhriksi joutuminen yksi kammottavimmista asioista, joita ihminen voi kohdata. Se repii rikki ja pirstoo ihmisen elämän niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Toipuminen siitä on kipeä, pitkä ja vaikea prosessi, joka ei onnistu ilman ulkopuolista apua. Olen äärimmäisen kiitollinen, että sekä läheiseni että itse olen sitä saanut.

Jokainen seksuaalirikosta tai sellaisen uhriksi joutunutta vähättelevä kommentti (syyllistämisestä puhumattakaan) on tällaiselle ihmiselle kuin isku avoimeen haavaan. Siksi, niin kuin tälläkin palstalla on moneen viisaan kirjoittajan taholta todettu, kannattaa miettiä todella tarkkaan, mitä asian suhteen sanoo. Toimimme täällä toisillemme tuntemattomina, kasvottamina ihmisinä. Se ei kuitenkaan vähennä sanomisiemme painoarvoa tai vaikutusta — emmehän tiedä, mitä itse kukin on kokenut.

Seksuaalirikos on aina äärimmäisen tuomittava teko, josta kuuluu saada rangaistus. Myös julkinen paheksunta seksuaalirikoksia kohtaan on tärkeää, emme yksinkertaisesti voi yhteiskuntana ja yhteisöinä sallia vähänkään vertaa tekoja tai asenteita (edes vitsailun tasolla), jotka kannustavat toisen seksuaalisen koskemattomuuden loukkaamiseen. Se on totaalisen väärin ja siitä pitää puhua ääneen.

Samaan aikaan seksuaalirikoksen tehnyt ihminenkin on ihminen ja sellaiseksi hän myös jää, teostaan huolimatta. Myös hän on avun tarpeessa. Vähänkin normaalilla ymmärryksellä ja omallatunnolla varustettu ihminen kokee teostaan valtavaa häpeää ja syyllisyyttä. Tämän lisäksi hän kantaa päällään ulkopuolelta tulevaa leimautumista ja tuomitsemista, joka jatkuu mahdollisesti koko loppuelämän. Näiden kautta hän kohtaa valtavia, elämää raiteiltaan suistavia tuhovoimia, joiden riepotuksesta harva selviää yksin. Tämänkin puolen olen nähnyt.

Harva ihminen myöskään haaveilee tulevansa isona seksuaalirikolliseksi (kenties heitäkin on, mutta heistä en osaa sanoa sen enempää). Usein taustalla on rikkinäisyyttä, joka tarvitsee huomiota ja hoitamista. Pelkkä paheksuminen ja teosta tuomion saaminen ei auta.

Yhtä lailla kuin seksuaalirikosta vähätteleviä kommenttien kanssa myös raiskaukseen syyllistyneen tai siitä epäillyn kohdalla toivon, että jokainen miettisi kaksi kertaa ennen kuin sanoo mitään. Ylipäätään toivoisin enemmän armollisuutta, anteeksi antavaisuutta ja inhimillisyyttä toista ihmistä kohtaan. Jokainen meistä tarvitsee mahdollisuuden muutokseen ja uuteen alkuun. Väärät teot on tuomittava, ihmistä armahdettava. Kokemuksesta sanoisin, että se on myös (ainoa) tapa päästä eteenpäin.

Tällä palstalla 99% kirjoituksista on rakentavaa tavaraa. Se on myös syy, miksi tämä lienee ainoita foorumeita netissä, jossa viitsii asiasta mitään vähääkään henkilökohtaisempaa sanoa. Jatketaan samalla linjalla!

Otsikon jutun suhteen toivon, että oikeus voittaa ja totuus tulee ilmi sellaisena kuin se on. Ajatukseni ja myötätuntoni ovat tämän tapauksen kantajan puolella. Topi Rönnille toivon uutta mahdollisuutta ja uutta alkua, olipa totuus tapahtuneesta mikä hyvänsä. Tapparalle iso plussa asiallisesta ja suoraselkäisestä ulostulosta.

Ketään ei jätetä yksin.

64 tykkäystä

Muuten hyvä kirjoitus mutta yllä olevasta sitaatista olen vahvasti eri mieltä. Vaikka aiemmin nostin esille että terve skeptisyys syytteisiin on hyvä pitää etenkin nykypäivän ilmapiirin takia niin minulla ei riitä ymmärrys eikä todellakaan suvaitsevaisuus niitä kohtaan jotka raiskaukseen oikeasti syyllistyy. Etenkin “myös hän on avun tarpeessa.” särähti silmiin. Tuo on vain paatuneen rikollisen pään silittämistä mikä on suomalaisten kansantauti. Tuollaisesta ihmisestä ei kunnollista yhteiskunnan jäsentä tule vaikka millaiset terapeutit ja psykiatriset hoidot hänelle tarjoat. Jos ei tuon vertaa itsehillintää ole niin ihmisessä on silloin jotain pahasti pielessä ja mielestäni pelkkä parin vuoden vankilatuomio on tuosta liian lievä rangaistus.

Rönnin tapauksesta olen jo sanottavani sanonut. Me emme tiedä mitä on tapahtunut joten järkevintä on pysyä neutraalina. Kyllä oikeuslaitos sieltä totuuden kaivaa esiin.

Tämän enempää minulla ei tähän caseen ole sanottavaa.

3 tykkäystä

Tähän pakko jo puuttua yllättävää että valtiossa nimeltä Suomi jossa ylivoimainen enemmistö on suomalaisia suomalaiset myös tekevät eniten rikoksia. Meillä on myös esimerkkejä, joissa näin ei ole voidaan hakea vaikka Oslo ja Oslossa tehdyt puska raiskaukset.

Kyseinen keissi on vielä kesken täysin emmekä tiedä tapahtumien kulkua edes siltä osin mitä väitetään tapahtuneen. Jotta tähän voisi ottaa isommin kantaa täytyisi päästä tutustumaan edes auttavasti teon väitettyyn kuvaukseen. Esimerkiksi se että missä vaiheessa ilmoitus raiskauksesta on tehty on erittäin merkittävä asia mielestäni.

7 tykkäystä

En lainaile,lukea voi itse. No,eipä uutisessa mitään ihmeellistä!

1 tykkäys

Ylläri jos YLE taas keskittyy kaikkeen muuhun kuin peleihin. Päivän hienosta tuloksesta ei koko sivustolla mainintaakaan (aika harvoin jaksavat Tapparaa positiivsessa valossa noteerata), tästä tietenkin kysellään ja haastatellaan.

Mites olisi Keskisen hienot suoritukset, debyytti ja maali? Nähh, jutellaan pelaajasta joka ei enää edes ole joukkueen mukana.

Tuosta on tullut täysi seiska tason julkaisu.

13 tykkäystä

Höpö höpö, ihan eri kiinnostustason ilmiöitä journalistisesti arvioiden. Toinen on yksi sadasta runkosarjaläpsyttelystä (ei kiinnosta ketään kiekkopiirien ulkopuolella) ja toinen rikosuutinen, jossa osallisena semi-julkkis (kiinnostaa varmaan aika monia).

Esimerkiksi STT:n uutiskriteerit ovat heidän oman ja julkisen tyylikirjansa mukaan tässä järjestyksessä: aiheen merkitys, yllättävyys, kiinnostavuus, ajankohtaisuus ja läheisyys.

Tapparan voitto Saipasta ei ole sen enempää merkittävää kuin yllätyksellistä tai oikein mitään muutakaan noista kriteereistä ns. suuren yleisön näkökulmasta.

9 tykkäystä

Ylen 1. Sääntö

Olemme olemassa yleisöjä varten. Tarjoamme uutta ja kiinnostavaa tietoa, joka on merkityksellistä juuri nyt.

3 tykkäystä