Valioliigajoukkueiden kannatus

Syntymästä kannattanut Ilvestä läpi korpivaellusten ynnä muun paskan, ja trollikaan en ole. Aidosti ihmettelen, miten minkäänlaista aitoa kannattamisen tunnetta voi syntyä jollekin aivan täysin etäiselle seuralle, jota seuraa vain television välityksellä tuhansien kilometrien etäisyydellä.

Seuraa ei nimittäin tulisi valita mistään huippuseurojen valikoimasta, vaan sen tulisi tulla syntymästä, sijainnin tai perheen mukaan.

Ja kyllä, pidän itseäni parempana kannattajana, sillä tuen seuraani rahallisesti, ja kannatan äänekkäästi tämän otteluissa. Esimerkiksi Liverpoolin kannattaja ei tähän pysty, ellei sitten lähde lomamatkalle Englantiin. Omalla tavallaan tietysti kunnioitus heille, jotka tällaisia reissuja useamminkin tekevät.

Itsekin pidän ulkomaisesta jalkapallosta paljon, ja haluan kyllä käydä katsomassa jalkapalloa ulkomailla aina kun siihen mahdollisuus tulee. En minö silti mitään seuraa pystyisi kannattamaan tuota yhtä ottelua pidempään.

Suomalaisen jalkapallon tila olisi todella paljon parempi, mikäli edes puolet YNWA- ja ManU -Teroista kannattaisivat jotakin suomalaista seuraa samalla intohimolla - katsokaa vaikka Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa, jossa ei niissäkään pelin taso itsessään mitään Valioliigaa vastaa, mutta jossa kuitenkin tunnelma stadioneilla on loistava, ja ylipäätään laji kukoistaa.

Niin, ja pahoittelut myöhäisestä ja kärkkäästä vastauksesta. Itseäni aidosti harmittaa, kuinka niin suuri osa jalkapallofaneista Suomessa valitsee mieluummin kansainvälisen öljyjätin kuin paikallisen ylpeytensä. Jääkiekossa onneksi vielä hyvin suuri osa kannattaa ennemmin SM-Liiga joukkuetta, mutta kyllä tämä ilmiö alkaa sielläkin näkyä NHL:n kasvun myötä.

7 tykkäystä

Hyviä pointteja, ja olen siitä samaa mieltä, että jokaisen suomalaisen jalkapalloihmisen pitäisi kannattaa jotakin suomalaista seuraa, mielellään tosiaan paikallista.

Mutta ymmärrän myös Poolin yms. kannattamisen. Kaipa siihen seuraan voi silti kiintyä, vaikka ei asuisikaan samassa maassa. Sieltä 70-luvulta Aulis Virtasen selostamista peleistä se suomalaisten rakkaus Valjua kohtaan kumpuaa.

Mutta jos halutaan parantaa suomalaista jalkapallokulttuuria -ja perintöä, pitää sen eteen myös tehdä jotain. Eli käydä matseissa, kenties ääneenkannattaa, ja jos on muksuja, niin viedä heitä sinne katsomoon nuoresta saakka. Näin minusta on tullut FC TPS:n kannattaja, ja kiitos isälleni siitä.

1 tykkäys

Ei mene läpi, tän täytyy olla trolli :smiley:

Mutta vastataan vakavasti. Eli mielestäsi siis vain se tapa millä sinä olet valinnut sen mitä kannatat on sitä oikeaa kannattamista, loppu väärin kannatettu? En viitsi tätä edes kommentoida, sen verran ylimielistä narinaa. Jatketaan lopusta:

Koko teksti kertoo itselleni sen, ettet ihan oikeasti ymmärrä kannattamisesta yhtään mitään jos tälläisiä kyselet ja ihmettelet. Itse taas ihmettelen sitä miten näin selvä asia voi olla sinulle näin epäselvä ja vaikea. Sori vaan, älä ota sitä henkilökohtaisesti, mä vaan olen aika suorapuheinen kaveri eikä mun tarkoitus nyt tässä ole sua mollata vaan sanon asian niinkuin sen näen, tämä kun paistaa tekstistäsi läpi. Jos nyt rautalangasta väännän: Ei näitä juttuja valita, ne on fiilispohjaisia. Juuri siihen intohimoon perustuvia mitä niin kovasti mainostat mutta jota et kirjoittamastasi päätellen ymmärrä.

Muutenkin tuo ymmärrys kansainvälisestä futiksesta näyttää olevan kohtuullisen heikkoa jos puhutaan “kansainvälisistä öljyjäteistä”, toki niitäkin on pari harmi kyllä mutta aika vähissä niiden kannatus on. Aika heikko yleistys, oikeasti.

Mutta asiaan, jos nyt vaan ei satu lämpeämään suomalaiselle futisseuralle, olisi sen väkisin kannattaminen juuri sitä teennäistä muovista kannattamista mitä tuo sinun fanitus juuri tuntuu olevan, fiiliksellä kun jos et ole mukana niin mitä …tun kannattamista se on? Aivan, ei se ole kannattamista. Silloin on juuri valittu joku seura muilla perusteilla esim “koska se on paikallinen”, mutta jos mua nyt ei vaan kiinnosta joku MyPa - TamU kettujakaan, niin mua ei kiinnosta se kettujakaan enkä ala leikkimään enkä esittämään että se kiinnostaisi paikallisuuteen vedoten kettujakaan koska täytyy valita paikallinen. Kun siihen suomalaisen intohimolla kannattamiseen katsos tarvittaisiin se aito fiilis ja intohimo siihen kannattamiseen mitä nyt ei vaan ole. Tuo olisi juuri muovisuutta parhaimmillaan.

Monellla on myös suosikkijoukkueita liigasta kun liigasta, löytyy se änäri seura mitä fanitetaan, yksi sm-liigasta, mestiksestä, valjusta, veikkausliigasta, ruotsista jne eikä tässä ole yhtään mitään väärää. Aivan älyttömän naurettavaa edes kitistä tälläisestä, jokainen kannattakoot sitä mitä haluaa kunhan se tulee tunteella. Urheilu tällä tasolla on katsojille sitä varten että ne antavat elämyksiä, viihdettä ja nautintoa suuntaan ja toiseen, hienoa että moni niistä osaa laajalla kirjolla aidosti nauttia. Mitä tulee valioliiga joukkueisiin ne on yleensä menneet isältä pojalle / jonkun reissun yhteydessä / kaveripiirin mukana. Itselleni on tarttunut oma seura jonka rämpimistä seurasin ja kirosin league onesta valioliigaan vuodesta 2004 paikanpäältä, sielllä kun asuin.

Sen verran ollaan samoilla linjoilla että varsinkin jenkkityylistä poukkoilua niiden sillä hetkellä hyvin pärjäävien seurojen välillä joita kannattaa en myöskään ymmärrä, aka nuo muoviset öljyjätit Man City ja PSG jos ne on lähivuosina joku valinnut.

Tosin tähänkin haluan lisätä että mikäli joku niitä kannattaa haluaa ja siitä nauttii niin antaa mennä, ei se multa ole mitään pois enkä mä heitä ole arvostelemassa tai siitä syyllistämässä, joten onnea Man Cityn faneille tänään ratkenneesta mestaruudesta.

14 tykkäystä

Ei jumalauta :smiley: Jos Mr. Valioliigan kanssa on eri mieltä, niin tämän täytyy olla trolli?

Ja ei, minä nimenomaan en ole valinnut sitä seuraa. Sen ei tulisi olla valinta. Ja sinä tosissaan väität, että suurin osa suomalaisista ulkomaalaisen jalkapallon faneista ei valitse seuraa, vaan se tulee jotenkin itsekseen? Sattumalta alkavat vaan “intohimoisesti” katsomaan jonkun ulkomaalaisen joukkueen pelejä? Okei, hyväksytään vielä isältä pojalle siirtyvä ulkomaisen seuran kannattus, se ei ole pojan vika, sekä tuo, että jos asuu jossain paikassa, niinkuin ilmeisesti sinä teit? Se tietenkin on ok, tuolloinhan juuri tuit paikallista seuraa.

Kyllä minäkin kannattaisin Ilvestä yhä, vaikka muuttaisin Englantiin, Tšekkiin tai vaikka Zambiaan. Toki varmasti kävisin katsomassa lisäksi jotakin paikallista joukkuetta, mutta Ilves olisi kuitenkin edelleen ylivoimainen ykkönen, niin jääkiekossa kuin jalkapallossakin.

Ja minä en ymmärrä kannattamisesta mitään? Okei :smiley: Itse rohkenesin olla eri mieltä, nimittäin juuri kannattaminen ja tietenkin oma seurani on varmasti intohimo numero yksi elämässä, ollut käytännössä koko elämän vaikka tämän seuran kannattaminen ei aina kovin mielekästä olekaan ollut, ei jääkiekossa eikä jalkapallossa. Myös ulkomaalaiseen kannattamiseen ja kannattajakulttuuriin olen lähivuosina perehtynyt paljolti.

Mistä tosiaan päättelet, että en ole kannattamisessani “fiiliksellä mukana”? Voin kertoa, että todellisuus on aika vastakohta tuosta.

Ainut asia, mikä kannattamisessa ei minulle aukea, on tämä suosikkiseuran itse valitseminen akselilta Real Madrid - Barcelona - ManU - City - PSG - Liverpool jne, ja näiden “kannattamista” seuraamalla pelejä televisiosta tai netin välityksellä.

Ymmärtäisin, jos jostain ulkomaan sarjasta olisi suosikki esimerkiksi suomalaisen seuran lisäksi, mutta kun nykyään tuo on mennyt siihen, että minä olen se joka ei kuulu joukkoon, kun kysellään suosikki jalkapalloseuroja. Aina kun vastaan “Ilves” Barcelonan, Madridin, Poolin jne sijaan, minulle vain nauretaan tai katsotaan hyvin hämmentyneesti. Missä tahansa mainitsen Veikkausliigan, niin näiltä samoilta ihmisiltä alkaa välitön vähättely siitä, kuinka paskaa tuo sarja on, eikä sitä kukaan täysjärkinen seuraa yms.

Tämä on todella surullista, ja kuten sanottua, ei suomalaisen jalkapallon tila koskaan parane näillä asenteilla. Niin, ja sanottakoon vielä se, että jos saat jonkun intohimon esimerkiksi Poolin kannattamiseen katsomalla tätä telkkarista, niin melko todennäköisesti saisit samankaltaisen fiiliksen melko nopeastikin kun vain menisit katsomaan paikallisen seuran pelejä, vaikka se sinusta kaikista muovisinta kannatusta onkin.

5 tykkäystä

Jos multa kysytään, niin Liverpool. Ollut aina jalkapallossa se ykkönen. @salmela61 on tosifani osaa ymmärtää tai sitten ei. Ja kyllä. Olen käynyt Anfieldilla ja kyllä, omistan Liverpoolin paitoja.
Seuraanko aktiivisesti? En.

Tuossa lähellä asuu myös Aston Villa aktiivi ja vetivät taannoin Aston Villat päällä kulkueen laulaen.

Mutta kai tuo sitten on etäistä, kun tosifani @salmela61 niin kertoo meille.

E. Mulle sytyke aikanaan oli ruus roperaali.

7 tykkäystä

@salmela61 kanssa suurimmasta osasta samaa mieltä. Olisi hienoa, jos Suomessa olisi jalkapallokulttuuria ja kannatusta (enemmän) myös kotimaisissa katsomoissa.

Ei ole olemassa kuitenkaan mitään “parempaa” tai “huonompaa” kannattamista. Kukin kannattaa omalla tavallaan.

Eikä sen kannatuksen kohteen tarvitse automaattisesti olla omassa synnyinkaupungissa. Ymmärrän hyvin, että moni ihastuu johonkin pelaajaan tai seuraan telkkarinkin välityksellä ja alkaa sitä kautta kannattamaan, ja näin voi kehittyä fanaattinenkin suhde seuraan. Tämä ärsytti minuakin nuorempana “oikeinkannattaja” kieltämättä, mutta näin se vain menee.

Suomifutiksen tappio on, että aivan maailmanluokan futista on tuutti täynnä suotuisaa katseluaikaan. Toisaalta ei se ole estänyt hyvän jalkapallokulttuurin syntymistä esim. Ruotsissa. Ehkä siellä oman kylän seurasta ollaan ylpeämpiä.

Enpä jaksa uskoa, että kotimainen kiekkoliigakaan niin vahvasti kiinnostaisi, jos NHL olisi näkynyt 70-luvulta lähtien meille suotuisaan katseluaikaan.

3 tykkäystä

On siellä sellaisiakin joille se ehkä ei ole etäistä, mutta et voi väittää, etteikö tuo olisi vähemmistö? Kyllä ylivoimaisesti suurin osa ulkomaisen jalkapallon kannattajista seuraavat pelejä vain kotonaan, ja se on fakta.

Hyvää sunnuntaita vaan sinullekin!

No en vissiin kirjoittanut mistään osuuksista. Kerroin vain miten itse koen/näen.

Ja paska sunnuntai. Kerään voimia lähteä leikkaamaan nurmikkoa.

Olen näitä väärinkannattajia ollut jo yli 50 vuotta. Etänäkin häviöt ■■■■■■■■■ ei saa unta jne. Voitot tuovat euforisen tunteen. Paikanpäällä kotistadionilla käyty pari kertaa, vieraspeleissä nähty useammin. Fanitavaraa löytyy runsaasti eli rahaa annettu ko joukkueelle.

Sorsapuiston Ducksin nimenmuunnosjoukkue ei kiinnosta pätkääkään, ei vaan nappaa. Alasarjojen pelejä tulee aina välillä käytä katsomassa, myös ulkomailla.

Tappara on ykkönen, Liverpool kakkonen. Sitä minulta et saa pois mikään argumentilla.

9 tykkäystä

Itsellä alko Man utd kannatus siitä, kun isä vei noin 10 vuotiaana mut Old Traffordille. Siitä lähtien on tullut seurattua Man Utd:n pelejä jne. Häviöt vituttaa niin, että on vaikee mennä nukkumaan ja voitoista tulee tottakai todella hyvä fiilis. Old Traffordilla tullu käytyä tänäkin kautena.

1 tykkäys

Itse omalta kohdalta ymmärrän kannattamisen siten että ei se oma seura ole tosiaan mikään valinta vaan se vain kolahtaa ja sen porukan kelkassa ollaan sitten hamaan loppuun asti. Itselleni Tappara on se seura mikä aivan pienestä pitäen kolahti (toki perintönä vahvasti myös) ja olen ylpeä siitä että olen syntynyt nimenomaan paikallisen seuran kannattajaksi. Toki Tappara pärjää urheilullisestikin todella hyvin myös kansainvälisesti mutta vaikka oltaisiin sarjajumboja olisin silti todella ylpeä tapparalainen vieläpä nimenomaan tamperelaisena, seura on aina suurempi asia kuin sen yksittäiset joukkueet.

Tuo paikallisuus on minulle yksi niistä kulmakivistä että intohimo on kasvanut näin suureksi eikä muita seuroja mahdu edes mukaan muuta kuin ns. suosikin tasolla jostakin, ei kannattamisen. Eli omalla kohdallani näen tuon paikallisuuden ja sen että pääsee livenä tulemaan seuraa hyvin olennaisena. Jos jonkun kohdalla se “kolahdus” on kuitenkin tapahtunut jonkun ulkomaalaisen seuran kohdalla ja sen kelkassa pysyt tappiin saakka niin se on minusta myös ihan okei kun ei se kannattaminen nimenomaan yleisesti ole sinänsä mikään valinta. Kuka minä olen sitä toisaalta kyseenalaistamaan jos junnuna joku Sheffield Wednesday on se seura joka jää sydämeen ja sitä ei vaihdeta.

Eniten minua v*tuttaa sellainen tahallinen ivallisuus kotimaisen urheilun tasoa kohtaan ja se jos kokee sellaista paremmuuden tunnetta siitä että on valikoinut seurakseen vaikka jonkun Valioliigan rahaseuran eikä mitään “suomalaista potkupallojengiä” ja halveksuu niitä ketkä tukevat omaa kotimaista seuraansa. Jääkiekossakin tätä ilmiötä näkee ja tällaisten tyyppien kanssa on kohtuullisen raskasta aiheesta vääntää.

5 tykkäystä

Olihan sillä jäätävän hienot kalapuikot, mutta silti John Barnes & Ian Rus👌🏻

1 tykkäys

Liverpool tuli suosikiksi 70-luvun alussa, tähtipelaaja Kevin Keegan teki silloin vaikutuksen mustavalko television välittämänä.

5 tykkäystä

70- luvulla, mustavalkotelkkarista, Aulis Rytkönen raaapaisi tulitikun ja sytytti piipun, pari rykäisyä ja toteamus Ray Clemensin hyvästä torjunnasta.
Liverpool, aina. YNWA.

4 tykkäystä

Ryan Giggs teki tv:n välityksellä suuren vaikutuksen aikanaan, kun olin noin 10 vuotta vanha. Sama pelipaikka kuin itselläni silloin ja siitä asti ollut ManU:n kannattaja. Pelipaitoja löytyy ja ne päällähän kuuluu pelejä seurata :smiley: Paikan päällä olen harmikseni päässyt käymään vain pari kertaa katsomassa, mutta tarkoitus vielä lähivuosina mennä uudelleen.

5 tykkäystä

Laitetaan tuohon vielä Keegan kirsikaksi.

e: näkyikin mainitun jo

Itse en varsinaisesti kannata mitään joukkuetta jalkapallossa. Liverpoolia seurasin enemmän silloin, kun siellä pelasi mm. Gerrard, joka oli suosikkipelaajani jossain kohtaa. Tykkäsin siis pelaajasta/pelaajista mitä siellä oli silloin. Nykyään ei kiinnosta Liverpool ihan niin paljoa.

Suomessa toivon Hakalle menestystä. Nyt myös Kupsille, kun Honkavaara meni sinne. Tuo Kupsikin sen takia, kun tiedän Honkavaaran kannattavan Tapparaa.

Maista toivon Brasilialle ja Italialle hyviä asioita. Mutta on monia muitakin hienoja jalkapallomaita. Huuhkajat nyt oma lukunsa.

Tuosta Auliksesta tuli mieleen kun television johtoon oli tullut kysely saako studiossa polttaa tupakkaa ja kysymystä ihmeteltiin kunnes soittaja totesi kuullensa kuinka kesken selostuksen Auliksen tulitikun raapaisu kuului lähetyksessä :rofl:

2 tykkäystä

Arsenal oma suosikki Valioliigasta, mutta niistä peleistä ei TamUn matseihin verrattuna saa todellakaan samanlaisia kiksejä vaikka pelillisesti laadukkaampia ovatkin. Molempia tullut seurattua aika lailla yhtä kauan.

Jepjep, eli kun paukut loppuu aletaan mennä henkilökohtasuuksiin? Toi luetun ymmärtäminen tuntuu olevan helkkarin haastavaa, vaihtoehdothan tässä oli a) olet trolli, b) et ymmmärrä fanituksesta yhtään mitään joten me varmaan joudutaan lukitsemaan tuo vaihtoehto b.

Et sää vaan voi tulla mollaamaan muita ja arvostelemaan kuinka ne fanittaa ja kuvitella että se sun mielipide on jotenkin parempi kun muiden sekä sen jälkeen ihmetellä että “mikäs helv***i, nehän ei ole samaa mieltä??”

Olen nyt pari kertaa koittanut sitä sulle rautalangasta vääntää, mutta kun minkäänlaista reaktiota se ei näytä aiheuttavan, niin ihan oikeasti ilmeisesti et yksinkertaisesti ymmärrä mistä se tunne ja fiilis fanitukseen tulee. Voisin päätellä että pieni ja symppaatinen Ilves oli varmaan kuulia ja logokin muistutti naapurin koiraa joten valitsit sen? …Ja edelleen: Kun näitä nyt ei vaan valita vaan ne yleensä pikkuhiljaa kasvaa ihon alle.

Helppoa, et ymmärrä mistä se aito fanitus tulee ja sen ymmärtäminen ei mene mitenkään jakeluun.

Ok, ei tarvi ymmärtää se on ihan ok ja sun oikeus. En mäkään ymmärrä ihmistä joka kannattaa Ilvestä, mutta mitä tämä on sulta pois ja miksi sun täytyy tulla sitä vieraisiin pöytiin huutelemaan ja mollaamaan sekä arvostelemaan niitä jotka näin tekee? En mäkään ole ilvesfoorumilla aukomassa päätäni että väärin kannatettu niille jotka Ilvestä kannattaa ja ovat koko ikänsä asuneet Tampereen ulkopuolella, ehkä sun pitäisi mennä hoitamaan asia?

Itseasiassa tämä on mennyt parempaan päin, nykyään ihmiset seuraa Veikkausliigaa paljon aktiivisemmin ja suomifutis on nosteessa, hienoa että näin. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä itse topiikin kanssa eli sen, että kehtaat itkeä väärin kannattamisesta.

Väärin, en sanonut noin. Sanoin että jos lähtisin kannattamaan “intohimoisesti” ilman fiilistä, se olisi tuota muovisuutta. Sitähän sinä vaadit jotta kannatettaisiin “oikein”.

Lopusta ollaankin jopa samaa mieltä, sinne vaan katsomoon jos jollain on kiinnostusta siihen. Se on oikein ja toivottavasti intohimo hommaan herää, eteenpäin on menty ja mennään kokoajan.

Jos et nyt vieläkään ymmärtänyt, niin viestini pointti oli se, että anna toisten kannattaa mitä kannattavat kuten kannattavat ja millä perusteilla kannattavat, se ei ole sulta mitään pois jos ne niin tekevät. Tuolla asenteella ei maailmalla tule kuin nenä kipeäksi ja mul*un leima otsaan.

14 tykkäystä